Gå til innhold

Felleskonto med min datter, jeg er impulsiv av og til.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter overskudd av salg av bolig og kjøp av ny, vil jeg sitte igjen med en ganske stor sum. Går det an å opprette felles konto, der  hun må signere før uttak /overførsel eller må alt stå på hennes konto? 

Anonymkode: 2d637...901

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun har bolig og god økonomi, så forskudd på arv er ikke aktuelt. Jeg har trygd, jeg klarer meg hvis jeg er forsiktig, men har tendens til å være impulsiv. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror det finnes kontoer der det må godkjennes av flere før uttak.

Hør med banken.

Anonymkode: d211d...be6

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor begge må ha tilgang til kontoen. Kan dere ikke dele pengene på hver sin konto? Og for din del investere dersom du ikke kan beherske deg. Det aller dummeste du gjør med en så stor sum penger er å bruke litt og litt på hverdagsforbruk. 

Skrevet

Hva har overskuddet fra salg med din datter å gjøre, når det ikke er snakk om forskudd på arv?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke vanlig å ha felleskonto med sitt voksne barn?? 

Du skriver at du har trygd og er impulsiv, mens hun har jobb, bolig og god økonomi. Har du planer om å leve på datteren din sine penger?

At ektefeller har felleskonto er helt normalt, men ikke foreldre og voksne barn. 

Hva sier datteren din til dette? 

Høres helt merkelig ut

Anonymkode: 49f2d...008

• Liker 6
Skrevet

Tenker du at datteren din skal fungere som verge for deg/gi deg lommepenger fra din egen formue?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

La henne bare ha pengene på en sparekonto som bare hun har tilgang til og så får de stå der til du trenger dem igjen.

Anonymkode: e3518...b0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter overskudd av salg av bolig og kjøp av ny, vil jeg sitte igjen med en ganske stor sum. Går det an å opprette felles konto, der  hun må signere før uttak /overførsel eller må alt stå på hennes konto? 

Så du ønsker din datter skal være foreldre for deg pga du hsr ekstremt dårlig og umoden økonomisk styring? Vel, få datteren din satt opp som Verge da vel, eller helst velg en annen så dattera di slipper å leke mor for sin egen mor

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor begge må ha tilgang til kontoen. Kan dere ikke dele pengene på hver sin konto? Og for din del investere dersom du ikke kan beherske deg. Det aller dummeste du gjør med en så stor sum penger er å bruke litt og litt på hverdagsforbruk. 

Hvorfor hver sin konto? Jeg tenker ikke på forbruket daglig, men jeg har adhd og kan plutselig finne på å kjøpe større ting. 

nomore82 skrev (1 time siden):

Hva har overskuddet fra salg med din datter å gjøre, når det ikke er snakk om forskudd på arv?

Jeg har adhd, og kan finne på å kjøpe større ting, eller en geit om du vil... 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du skriver at du har trygd og er impulsiv, mens hun har jobb, bolig og god økonomi. Har du planer om å leve på datteren din sine penger?

At ektefeller har felleskonto er helt normalt, men ikke foreldre og voksne barn. 

Høres helt merkelig ut

Min datter er positiv, men jeg vet ikke om det går nå når man enkelt kan bruke kodebrikke? Jeg hadde felles konto med en annen for mange år siden når han drev firma. 

Veggdyret skrev (54 minutter siden):

Tenker du at datteren din skal fungere som verge for deg/gi deg lommepenger fra din egen formue?

Ikke lommepenger, men om jeg trenger snøfreser osv. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

La henne bare ha pengene på en sparekonto som bare hun har tilgang til og så får de stå der til du trenger dem igjen.

Ja, men hun har barn og samboer. Hva i verste fall om hun dør? Hvordan gjør man det? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kommer saldo og renteinntekter på hennes skattemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du heller bør få en uavhengig økonomisk verge, om du trenger det? Tror ikke felleskonto med din datter er løsningen i det lange løp. 

Anonymkode: e29b9...40d

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Kan du ikke sette pengene på sperret konto i ditt eget navn, eller en konto som er sperret for uttak annet enn f.eks maks 12 uttak årlig eller noe sånt?

Jeg ville ikke blandet inn datteren i dette.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres helt merkelig ut

Ikke vanlig = dårlig? Nei.

Jeg har ikke svar til deg TS, men synes du fikk mye ufortjent pes her. Min mor sliter også med diverse som jeg gledelig hjelper henne med, og til gjengjeld hjelper selvsagt hun meg med masse også. Vi er familie, det er sånn det skal være. Det er rart å høre at folk ikke mener at voksne barn skal kunne hjelpe foreldrene sine på ulike vis.

• Liker 4
Skrevet

Hun bør iallfall ikke ha pengene stående på sin konto, for da vil det stå på skattemeldingen hennes. 

Ta en prat med banken din for å finne en spareløsning som fungerer for deg. Som noen sier finnest det kontoer der man kun ha ta ut 12 gebyrfrie uttak i året. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke involvert barn på den måten. Det gir og en del andre konsekvenser som for eks skattemessig som andre har påpekt.

Snakk med banken din om hvilke alternativer du har. Evnt med kommune om å få oppnevnt verge.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å ha egen konto der man bare kan gå inn med kodekort, som du gir til datteren din? Da kan du ha kontoen I ditt navn, men måtte få datteren din til å skrape kode for å få tilgang

Anonymkode: 8bbd0...519

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun synes det er ok å involveres, kan du ikke ha disse pengene på en egen konto, og så ligger bankkortet til den kontoen hos henne? 

Anonymkode: d849b...5ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom hun synes det er ok å involveres, kan du ikke ha disse pengene på en egen konto, og så ligger bankkortet til den kontoen hos henne? 

Anonymkode: d849b...5ff

Det er jo gjort på et minutt å logge seg inn og overføre penger fra en konto uten kort, til en konto med kort. Har man dårlig impulskontroll som ts skriver hun har, så er det nok ikke noen løsning.

Anonymkode: e9a9d...34d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun har bolig og god økonomi, så forskudd på arv er ikke aktuelt. Jeg har trygd, jeg klarer meg hvis jeg er forsiktig, men har tendens til å være impulsiv. 

ts

Ja, det er mulig. Men har du sjekket at din datter ønsker dette? Og har dere snakket om premissene for ordningen? Hvor mange ganger i måneden du kan be om uttak - hvor mange dagers varsel din datter ønsker og hva som kvalifiserer? Og hva sanksjonene blir dersom du bryter reglene dere kommer til?

Husk også når dere gjør avtalen at hun gjør deg en formidabel tjeneste. Det er derfor hennes regler som er viktige. For min del tenker jeg at maks 4 uttak per måned med minimum 5 dagers varsel er en fin regel. Ethvert brudd i form av mas, purring og negativitet bør føre til 2-3 måneders frysing av midlene. Ved to gangers mas kan 6 måneders forbud mot uttak, registrert i banken, være en ok sanksjon. 

Og vurder betalingen. Hun må jo ha betalt for å ta bryet. 

Anonymkode: 17ed9...fff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...