Gå til innhold

Hva skjer om man ikke betaler fast månedlig beløp, huslån, til banken en måned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om man ikke betaler en mnd? Fra bankens hold? Vi har 20.000kr ut i huslån og renter. Om vi ikke har råd denne mnd og tar opp tråden igjen neste mnd, hva skjer? Har betalt taktfast og regelmessig i 10 år uten avbrudd.

Anonymkode: 66bc7...115

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken og be om avdragsfrihet et par måneder. 

Om du hopper over uten avtale om det, kommer purring og etterhvert inkasso, og gjerne oppsigelse av lånet. 

Anonymkode: 2e6fc...569

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I utgangspunktet må du da betale 40'000 kroner neste måned, pluss et purregebyr. Innbetalingsplanen skal følges. 

Om man derimot sier ifra til banken kan man få betalingsutsettelse, avdragsfri periode eller andre hjelpende tiltak i kortene perioder. 

Skrevet

Da prøver de vel å ringe dere. Ville ringt å hørt om det var mulig å få avdragsfrihet noen måneder så la dere opp penger de månedene så dere slipper at det skjer igjen senere.ellers risikerer dere purringer inkassovarsel osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hopper over en måned må du betale dobbelt + påløpende renter for en ekstra måned hvis du planlegger å betale avdraget ved forfall neste måned.  Du kan ikke bare hoppe over, for så å betale som vanlig neste måned igjen.

Som den over sier, det vil komme purring, påminnelse med varsel om inkasso, før hele lånet blir innkrevd gjennom inkasso.  Og da påløper både høyere renter og gebyrer.

Hvis du ikke klarer å betale en måned må du snakke med banken.
Da har du egentlig to valg:  Du kan få avdragsfrihet en liten periode, eller du kan refinansiere for å få lengre løpetid og lavere avdrag.

Anonymkode: cf89e...12e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan da bare be om avdragsfrihet! Ikke bare drite i å betale og få purring etc. Ring eller send melding til banken i nettbanken, si hva du vil ("Jeg ønsker avdragsfrihet i tre måneder/seks måneder/ett år/tre år") så får du som regel det hvis lånet er innenfor en viss prosent av boligens verdi.

Jeg sa jeg ville ha ett års avdragsfrihet, og fikk det uten spørsmål - de trenger ikke en gang vite hvorfor.

Anonymkode: 3a1ea...cff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk spør om sånt på KG i stedet for å ta kontakt med banken. 

Anonymkode: 23e8b...376

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Endel år siden så hadde jeg glemt å føre over penger til regningskonto. Da ringte det en mindre blid dame fra dnb et par dager etter forfall😬 sa det var ok at hun fikset det for meg. Vet ikke om det er like personlig nå lenger

Anonymkode: a48d6...78f

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har penger på kontoen lånet trekkes fra vil det automatisk trekkes frem til beløpet er nedbetalt. F.eks hvis du har 10.000 på konto vil det trekkes til lånet og får du da 5000 på konto vil dette også trekkes helt til de 20.000 er tatt.

Anonymkode: 82f10...bf4

AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok, som flere også sier, purring og purregebyr og etterhvert varsel om inkasso.

Det beste er nok å være ærlig med banken og si at dere kanskje ikke kan betale den eller den måneden. 
De pleier som regel å være greie med sånt om man sier ifra på forhånd og ikke bare "driter i å betale" som det kanskje kan oppfattes som om man ikke betaler uten å gi beskjed..

Anonymkode: ed7a6...715

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om det er huslån eller regninger man sliter med og betale så lønner det seg alltid og kontakte de du skylder penger til for og komme til en ordning. Da slipper man oftes gebyrer, purring evnt inkasso. Mange lar bare vær og betale det er da problemene starter. Lån og husleie bør alltid prioriteres når man skal betale noe så må man gå igjennom inntekten og se hva kan kuttes ut.

Anonymkode: 94faa...744

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...