Gå til innhold

Ødelagt dun jakke etter vask??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasket en dunjakke (Heldre jakke) på 40 grader, men det skulle jeg kanskje aldri gjort. Dun inni er nå i klumper. Er den helt ødelagt nå eller er det noe jeg kan gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Legg den i tørketrommelen på lav temperatur med 2-3 myke tennisballer eller trommelballer. Dunen klumper seg sammen når den blir våt, og må «slås» løs igjen. Går helt fint! 

Anonymkode: 3d161...8a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legg den i tørketrommelen på lav temperatur med 2-3 myke tennisballer eller trommelballer. Dunen klumper seg sammen når den blir våt, og må «slås» løs igjen. Går helt fint! 

I tillegg bruker jeg å ta ut jakka ubderveis, legge flatt på gulvet og massere ut forsiktig der dunet klumper seg før jeg har den tilbake i trommelen, dette gjør jeg jevnlig for det er ikke alt tennisballene får tatt

Anonymkode: b092b...68d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

All dun blir slik etter vask. Den må i tørketrommel mens den fremdeles er våt, sammen med tennisballer, for å slå løs duna.

Trodde virkelig dette var noe alle viste nå.

Anonymkode: 8bd56...afb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

All dun blir slik etter vask. Den må i tørketrommel mens den fremdeles er våt, sammen med tennisballer, for å slå løs duna.

Kan også henge den ut i sola og kna ut dunet selv, eller gjøre det med hårføner. Man vasket dunjakker før tørketrommel og hehe 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke hatt dun jakke før, ei heller vasket en. Så nei, jeg visste ikke dette. Unødvendig kommentar.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk, da vasker jeg den på nytt og følger din oppskrift. Den ble bare hengt opp til tørk fordi jeg var usikker på om slike jakker tålte tørketrommel, men da gjør jeg det slik likevel. 😊👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lemoncake skrev (Akkurat nå):

Takk, da vasker jeg den på nytt og følger din oppskrift. Den ble bare hengt opp til tørk fordi jeg var usikker på om slike jakker tålte tørketrommel, men da gjør jeg det slik likevel. 😊👍

Hat du en vaskepose så hjelper det å putte jakken i den. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hat du en vaskepose så hjelper det å putte jakken i den. 

Hvordan hjelper det med å få spredt dunen inni jakken? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan også henge den ut i sola og kna ut dunet selv, eller gjøre det med hårføner. Man vasket dunjakker før tørketrommel og hehe 

Vi fikk faktisk tørketrommel først i fjor, så ikke alle har det i dag heller, selv om vi kanskje var litt treg med å få det. Klarte oss fint uten og, men litt godt å ha det da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (8 minutter siden):

Hvordan hjelper det med å få spredt dunen inni jakken? 

Jeg mente å vaske dunjakka inni en vaskepose, da får dunet mindre juling under vask. Leste det på stormberg sine sider tror jeg. Ts sa hun skulle vaske den igjen så jeg foreslo varskepose

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Står det ikke i vaskeveiledningen til jakken hvordan den skal vaskes og tørkes, inkludert vaske-/tennisballer?

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Står det ikke i vaskeveiledningen til jakken hvordan den skal vaskes og tørkes, inkludert vaske-/tennisballer?

Det stod ikke noe om vaskeball ihvertfall, mener jeg. Det stod at den kunne vaskes på 40 grader. Mulig det stod noe om tørketrommel, men det gikk litt fort i svingene da jeg skulle vaske flere jakker samtidig.  

Skrevet

Jeg har ikke tørketrommel, men har vasket flere dunjakker som blir like fine etterpå 😊 Passer bare på å riste de mange ganger under tørking 😊 Gjort det samme med dunputer, de blir også like store og fluffy 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg mente å vaske dunjakka inni en vaskepose, da får dunet mindre juling under vask. Leste det på stormberg sine sider tror jeg. Ts sa hun skulle vaske den igjen så jeg foreslo varskepose

Aaah, sånn ja.

Det var jo ett smart triks for de som skal vaske en dunjakke og ikke kan/ønsker å bruke tørketrommel etterpå. Litt sent for ts sikkert da dunen der allerede har flyttet mye på seg men til neste gang så kan jo det å stappe den inn i en vaskepose hindre at dunen flytter så mye på seg.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Aaah, sånn ja.

Det var jo ett smart triks for de som skal vaske en dunjakke og ikke kan/ønsker å bruke tørketrommel etterpå. Litt sent for ts sikkert da dunen der allerede har flyttet mye på seg men til neste gang så kan jo det å stappe den inn i en vaskepose hindre at dunen flytter så mye på seg.

Ja jeg brukte vaskepose sist jeg vasket dunjakke og det ble mindre jobb å få dunen fordelt jevnt etterpå 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk milo ullvaskemiddel når du vasker. 
Tørk den enten i tørketrommel med baller, og rist underveis, eller tørk den flatt og rist/bank den hvert kvarter. Det tar lang tid uten tørketrommel. Tørk den gjerne flatt ute i solen. 

Anonymkode: 22964...df4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...