AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #1 Skrevet 20. mars 2022 Hei, Sliter med litt dårlig samvittighet. Jeg hadde en «venninne» i fjor som var helt forferdelig mot meg og flere jeg kjenner. Vi kaller henne Stine. Det var noe spesifikt som skjedde og det såret meg dypt. Jeg har snakket med psykolog om dette..Det var såpass brutalt at det var det som måtte til. Jeg har har en venn (kaller han Jonas) som har vært veldig nyskjerrig hele veien om hva som skjedde og etterhvert delte jeg en god del med han da han spurte nesten hver gang vi møttes. Vi er en vennegrupper bestående av meg, 2 venninner pluss Jonas (han er ikke streit). Etter dette med Stine, som han fikk vite alle detaljer om, har Jonas likevel prøvd å ha kontakt med Stine. Til tross for at de ikke kjente hverandre så godt. Veldig aktiv på hennes sosiale medier, altså kommentert på alle hennes bilder etc. Samtidig som han snakket han dårlig om henne til meg. Var veldig forvirrende og jeg fikk en følelse av at hans oppførsel har vært veldig falsk. Han har også truffet Stine hvor hun har prøvd å si mye rart om alle oss jentene. Nå var han tydeligvis skuffet fordi hun (Stine) noen ganger ikke svarte på meldinger. Her ville han vite om alt som hadde skjedd, opptrer som en støttende venn, pluss at han snakket dårlig om Stine til meg og mine venner, samtidig som han ønsket hennes opperksomhet. Ble litt vanskelig for meg å ta han seriøst. For ca 3 uker siden var meg , han og de to venninnene mine ute å spiste sammen. Drakk litt vin og hadde det hyggelig. Men plutselig begynner han å snakke om henne igjen. Jeg kunne ikke dy meg etter noen glass vin og sa til han rett ut at jeg ikke helt kan forstå at han er så opptatt av hennes oppmerksomhet når hun har såret og dolket så mange av hans nære venner i ryggen. Han svarte med at han ønsket å være nøytral og dette var grunnen til at han også ville være med henne. Jeg sa jeg kan forstå det men likevel gjør det ting vanskelig når han spør så mye etc. Klarte å lire ut av meg at om noen sårer mine venner så brutalt er de ikke lengre folk jeg vil omgås med, hvis jeg hadde vært i hans sko. Jeg var muligens litt hard.. Stine har også snakket dårlig om Jonas til meg, den gang vi var venner. Jeg har unngått å fortelle han det fordi jeg ikke ønsket å såre han.. Men når han nok en gang blar opp ting klarte jeg ikke lengre å holde munnen. Fortalt han hva Stine hadde sagt. Jeg tror dette såret han, hva Stine hadde sagt om Jonas.. Nå er Jonas veldig tilbaketrukket med meg.. Svarer nesten ikke på meldinger etc. Det var kanskje dumt av meg å ta det mens de 2 andre vennene våres også var der. Men de har tenkt akkurat det samme da Stine har oppført seg dårlig mot dem også. Ingen av de ønsker kontakt med henne mer og det er på grunn av deres opplevelser med henne. Så nå tenker jeg at jeg muligens har tråkket i vått grass.. Har litt dårlig samvittighet for at jeg ble irritert for at han ønsket å være «nøytral». Han må jo få gjøre som han vil men samtidig såret det når han visste alt som skjedde. Ja, jeg vet dette høres ut som bagateller og muligens barnslig for dere som leser her inne. Jeg er ikke vandt med drama mellom venner. Er faktisk første gang jeg har opplevd noe så brutalt som med Stine. Jeg er heller ikke typen som er så konfronterende, så jeg hadde kvinnet meg litt opp til dette da det plaget meg virkelig.. Disse to sidene av han som jeg ikke helt kunne forstå. Hva tenker dere? Jeg har tenkt på dette nesten hver dag siden jeg konfronterte og har en dårlig følelse...Jeg føler jo at jeg var ærlig. Er vel bedre det enn å gå å gange på ting.. Men nå kjenner jeg en litt isfront og ja.. Gjør meg trist når jeg føler jeg ikke kan være ærlig. Anonymkode: 99088...106 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Skrevet 20. mars 2022 Beklager mye skrivefeil. Skriver på mobil! Anonymkode: 99088...106
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #3 Skrevet 20. mars 2022 Hvorfor i alle dager er du venn med en dramaqueen som han der? Det fungerer omtrent aldri å være venn med menn. Han her er et utmerket eksempel på det. Anonymkode: acd4c...37a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #4 Skrevet 20. mars 2022 Er han egentlig en venn av deg eller av Stine? Jeg får jo et dårlig inntrykk av han når han holder på sånn. Hva er agendaen hans liksom? Hvorfor må han ha alt sladderet for så å holde seg nøytral mens han snakker dritt om henne, og kanskje om deg også. Jeg tror jeg ville kutta han ut fordi han virker ikke til å stole på. Anonymkode: 356f3...934 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #5 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor i alle dager er du venn med en dramaqueen som han der? Det fungerer omtrent aldri å være venn med menn. Han her er et utmerket eksempel på det. Anonymkode: acd4c...37a Tja. Jeg har alltid likt han og vi har hatt mange fine samtaler..Men selvsagt dette har gjort ting vanskelig. Vet ikke helt om du forstod at Jonas er homofil. Han har nesten kun jentevenner. ts Anonymkode: 99088...106
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #6 Skrevet 20. mars 2022 Leste overskriften på forsiden , så tenkte jeg skulle lese innleget å gi et saklig svar, men det er altfor langt, så det gidder jeg ikke. Anonymkode: 2f501...520
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #7 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er han egentlig en venn av deg eller av Stine? Jeg får jo et dårlig inntrykk av han når han holder på sånn. Hva er agendaen hans liksom? Hvorfor må han ha alt sladderet for så å holde seg nøytral mens han snakker dritt om henne, og kanskje om deg også. Jeg tror jeg ville kutta han ut fordi han virker ikke til å stole på. Anonymkode: 356f3...934 Jeg ble kjent med Jonas først, deretter ble Jonas og Stine kjent. De kom også veldig god overens med hverandre tidig. I begynnelsen tenkte jeg han ikke helt forstod omfanget av hva Stine hadde gjort..og at han var litt naiv og godtroende. Så jeg prøvde å ikke tenke på det. Men så ble det mer og mer «stikk» fra hans side. Hvor han kunne finne på å si «Åh, jeg var der med Stine forrige uke».. Akkurat som om han hadde helt glemt hvor forferdelig hun hadde vært. Ja, jeg begynner å tenke litt det samme. Men jeg syntes det er så trist.. Jeg sendte melding å inviterte han til bursdag i gruppa vår, han ignorerer meg helt liksom.. Svarer bare når de andre svarer. Har spurt to ganger om han kan komme (da jeg må planlegge etc). ts Anonymkode: 99088...106
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #8 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leste overskriften på forsiden , så tenkte jeg skulle lese innleget å gi et saklig svar, men det er altfor langt, så det gidder jeg ikke. Anonymkode: 2f501...520 Okay 🥲🤞 ts Anonymkode: 99088...106 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Skrevet 20. mars 2022 En god regel å ha i bakhodet: Om én venn snakker stygt om en annen venn og avslører personlige ting om den personen til deg, så er det logisk å tenke at de gjør det samme mot deg også. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men det høres ut som om dere er ganske unge. Såpass mye drama og baksnakking blant venner er ikke spesielt normalt, og noe man vanligvis legger fra seg på barne- og ungdomsskolen. Jeg snakker aldri om noen av mine venner til en annen venn, med mindre det er for å si noe positivt om den personen. Ta litt avstand til Jonas. Og slutt å dele ting med folk man like gjerne kan holde for seg selv. Anonymkode: 6e1b6...ba5 7
Meadow Skrevet 20. mars 2022 #10 Skrevet 20. mars 2022 Han elsker intriger,drama og sladder tydeligvis, da kan han jo bare henge med Stine. Vil du være venn får du gjøre det ordentlig, og ikke halvveis. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #11 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tja. Jeg har alltid likt han og vi har hatt mange fine samtaler..Men selvsagt dette har gjort ting vanskelig. Vet ikke helt om du forstod at Jonas er homofil. Han har nesten kun jentevenner. ts Anonymkode: 99088...106 Har ingenting å si, homofile menn er ofte de verste. Anonymkode: acd4c...37a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #12 Skrevet 20. mars 2022 Det er utrolig vanskelig å være den nøytrale vennen. Den som liksom skal måtte forstå begge sider av saken. Spesielt når man er i en vennegjeng som er såpass nære som dere tydeligvis er, der dere snakker høyt om intriger mellom dere. Det er kjipt å føle at man må velge side. Uansett hva man gjør så blir det galt. Han var ikke en del av intrigene. Det var mellom deg og Stine. Så hvorfor må han få svi for deres problemer? Jeg synes ikke du skal prøve å diktere hvem han skal være venn med eller ikke. Det burde være hans valg. Han vil åpenbart være venn med dere begge to og det burde man prøve å akseptere? Men han trenger ikke snakke så mye om Stine når han er sammen med deg. Gjør en avtale om at når dere henger sammen så skal dere ikke snakke om Stine greiene. Høres ut som om han fikk seg en liten lærepenge med å blande seg for mye inn i dramaet. Anonymkode: 2b7ff...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #13 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ingenting å si, homofile menn er ofte de verste. Anonymkode: acd4c...37a Jeg har en annen fantastisk homofil mann som venn, møtte han for mange år siden. Fortsatt god kontakt i dag. Så dette er ny erfaring for min del.. tror det handler mer om hva slags person man er, i bunn og grunn.. ts Anonymkode: 99088...106 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #14 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): En god regel å ha i bakhodet: Om én venn snakker stygt om en annen venn og avslører personlige ting om den personen til deg, så er det logisk å tenke at de gjør det samme mot deg også. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men det høres ut som om dere er ganske unge. Såpass mye drama og baksnakking blant venner er ikke spesielt normalt, og noe man vanligvis legger fra seg på barne- og ungdomsskolen. Jeg snakker aldri om noen av mine venner til en annen venn, med mindre det er for å si noe positivt om den personen. Ta litt avstand til Jonas. Og slutt å dele ting med folk man like gjerne kan holde for seg selv. Anonymkode: 6e1b6...ba5 Helt enig med deg. Det verste av alt er at vi ikke er så unge (26). Jeg er ikke vant med slikt drama blant venner og det er derfor jeg nå har tydd til råd fra kvinneguiden. Kan forstå det virker slik da jeg har skrevet mye skrivefeil etc (på tlf). Jeg har jo også snakket dårlig om Stine til han, så det gjør jo ikke meg noe bedre heller. Men dette var virkelig traumatiske greier.. Jeg skulle bare holdt munn og tatt avstand. Nå er jeg redd for at jeg har tuklet meg i mer drama. Ligger nå å tenker at han møter Stine og forteller hva jeg sa til han (det stygge hun har sagt), og at hun blånekter og det blir enda mer styr. Har hatt nok av drama til Stine og jeg orker ikke enda en runde hos psykologen.. helt ærlig. Det var helt forferdelig. ts Anonymkode: 99088...106 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig med deg. Det verste av alt er at vi ikke er så unge (26). Jeg er ikke vant med slikt drama blant venner og det er derfor jeg nå har tydd til råd fra kvinneguiden. Kan forstå det virker slik da jeg har skrevet mye skrivefeil etc (på tlf). Jeg har jo også snakket dårlig om Stine til han, så det gjør jo ikke meg noe bedre heller. Men dette var virkelig traumatiske greier.. Jeg skulle bare holdt munn og tatt avstand. Nå er jeg redd for at jeg har tuklet meg i mer drama. Ligger nå å tenker at han møter Stine og forteller hva jeg sa til han (det stygge hun har sagt), og at hun blånekter og det blir enda mer styr. Har hatt nok av drama til Stine og jeg orker ikke enda en runde hos psykologen.. helt ærlig. Det var helt forferdelig. ts Anonymkode: 99088...106 Da tar du avstand. Du ønsker ikke å forsones med Stine på grunn av det hun gjorde, og Jonas er litt for glad i å sladre, så da kan du uansett ikke stole på han som en venn du kan være fortrolig med. Lev livet ditt, så kan Jonas og Stine sitte der og prate så mye de vil. Anonymkode: 6e1b6...ba5 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er utrolig vanskelig å være den nøytrale vennen. Den som liksom skal måtte forstå begge sider av saken. Spesielt når man er i en vennegjeng som er såpass nære som dere tydeligvis er, der dere snakker høyt om intriger mellom dere. Det er kjipt å føle at man må velge side. Uansett hva man gjør så blir det galt. Han var ikke en del av intrigene. Det var mellom deg og Stine. Så hvorfor må han få svi for deres problemer? Jeg synes ikke du skal prøve å diktere hvem han skal være venn med eller ikke. Det burde være hans valg. Han vil åpenbart være venn med dere begge to og det burde man prøve å akseptere? Men han trenger ikke snakke så mye om Stine når han er sammen med deg. Gjør en avtale om at når dere henger sammen så skal dere ikke snakke om Stine greiene. Høres ut som om han fikk seg en liten lærepenge med å blande seg for mye inn i dramaet. Anonymkode: 2b7ff...e3d Selvsagt er det det! Hadde Jonas ikke vært så nyskjerrig og fisket etter mye informasjon hadde jeg kanskje ikke reagert så hardt som jeg gjorde. Problemet var jo at han blåste på bålet, men samtidig skulle på død og liv være hennes venn. Så er vi da 3 jenter, hvor to av oss endte opp hos psykolog, den ene hadde en litt mildere erfaring. Men fortsatt nok til at hun kuttet henne ut. Så har vi Jonas som klager til oss fordi Stine ikke svarer på meldinger eller virker overlegen mot han. Han har også (i min observasjon) vært forsiktig med å legge ut bilder hvor han er med oss.. Jeg tror det er fordi han har vært redd for å terge Stine. Hele greia har vært veldig merkelig.. Så jeg fikk litt nok. På siden er jeg dog den type vennen som ikke finner meg i at mine beste venner blir skikkelig dårlig. Opplevde det med en veldig nær venninna av meg.. hvor 2 av mine bekjente var veldig stygg mot henne. Jeg kuttet de ut. Selv om jeg har kjent dem i flere år.. Så min moral er kanskje litt sterk der. Dog forstår jeg at ikke aller er slik.. og at det kan være veldig vanskelig om man kjenner hverandre godt. ts Anonymkode: 99088...106
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Skrevet 21. mars 2022 Han er på lag med deg når han er med deg og prøver å få i gang temaer som gir han noe til en samtale med hun andre. Når han er med henne så går hun på samme spillet og han får hauset opp dramaet. Han elsker drama og kommer til å en dag velge siden der han har mest å tjene. Opplevde det samme med ei i fjor sommer. Så om du vil ha et roligere liv så dropper du han like mye som du har droppet hun andre. Anonymkode: 07abf...fb3 3 1
NiceOrNothing Skrevet 21. mars 2022 #18 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, Sliter med litt dårlig samvittighet. Jeg hadde en «venninne» i fjor som var helt forferdelig mot meg og flere jeg kjenner. Vi kaller henne Stine. Det var noe spesifikt som skjedde og det såret meg dypt. Jeg har snakket med psykolog om dette..Det var såpass brutalt at det var det som måtte til. Jeg har har en venn (kaller han Jonas) som har vært veldig nyskjerrig hele veien om hva som skjedde og etterhvert delte jeg en god del med han da han spurte nesten hver gang vi møttes. Vi er en vennegrupper bestående av meg, 2 venninner pluss Jonas (han er ikke streit). Etter dette med Stine, som han fikk vite alle detaljer om, har Jonas likevel prøvd å ha kontakt med Stine. Til tross for at de ikke kjente hverandre så godt. Veldig aktiv på hennes sosiale medier, altså kommentert på alle hennes bilder etc. Samtidig som han snakket han dårlig om henne til meg. Var veldig forvirrende og jeg fikk en følelse av at hans oppførsel har vært veldig falsk. Han har også truffet Stine hvor hun har prøvd å si mye rart om alle oss jentene. Nå var han tydeligvis skuffet fordi hun (Stine) noen ganger ikke svarte på meldinger. Her ville han vite om alt som hadde skjedd, opptrer som en støttende venn, pluss at han snakket dårlig om Stine til meg og mine venner, samtidig som han ønsket hennes opperksomhet. Ble litt vanskelig for meg å ta han seriøst. For ca 3 uker siden var meg , han og de to venninnene mine ute å spiste sammen. Drakk litt vin og hadde det hyggelig. Men plutselig begynner han å snakke om henne igjen. Jeg kunne ikke dy meg etter noen glass vin og sa til han rett ut at jeg ikke helt kan forstå at han er så opptatt av hennes oppmerksomhet når hun har såret og dolket så mange av hans nære venner i ryggen. Han svarte med at han ønsket å være nøytral og dette var grunnen til at han også ville være med henne. Jeg sa jeg kan forstå det men likevel gjør det ting vanskelig når han spør så mye etc. Klarte å lire ut av meg at om noen sårer mine venner så brutalt er de ikke lengre folk jeg vil omgås med, hvis jeg hadde vært i hans sko. Jeg var muligens litt hard.. Stine har også snakket dårlig om Jonas til meg, den gang vi var venner. Jeg har unngått å fortelle han det fordi jeg ikke ønsket å såre han.. Men når han nok en gang blar opp ting klarte jeg ikke lengre å holde munnen. Fortalt han hva Stine hadde sagt. Jeg tror dette såret han, hva Stine hadde sagt om Jonas.. Nå er Jonas veldig tilbaketrukket med meg.. Svarer nesten ikke på meldinger etc. Det var kanskje dumt av meg å ta det mens de 2 andre vennene våres også var der. Men de har tenkt akkurat det samme da Stine har oppført seg dårlig mot dem også. Ingen av de ønsker kontakt med henne mer og det er på grunn av deres opplevelser med henne. Så nå tenker jeg at jeg muligens har tråkket i vått grass.. Har litt dårlig samvittighet for at jeg ble irritert for at han ønsket å være «nøytral». Han må jo få gjøre som han vil men samtidig såret det når han visste alt som skjedde. Ja, jeg vet dette høres ut som bagateller og muligens barnslig for dere som leser her inne. Jeg er ikke vandt med drama mellom venner. Er faktisk første gang jeg har opplevd noe så brutalt som med Stine. Jeg er heller ikke typen som er så konfronterende, så jeg hadde kvinnet meg litt opp til dette da det plaget meg virkelig.. Disse to sidene av han som jeg ikke helt kunne forstå. Hva tenker dere? Jeg har tenkt på dette nesten hver dag siden jeg konfronterte og har en dårlig følelse...Jeg føler jo at jeg var ærlig. Er vel bedre det enn å gå å gange på ting.. Men nå kjenner jeg en litt isfront og ja.. Gjør meg trist når jeg føler jeg ikke kan være ærlig. Anonymkode: 99088...106 Han er en slange som elsker drama . Spiller dobbelt, fordi han får noe utav å være venner med begge. Du skal ikke se bort fra han fyrer opp konflikten fra begge sider . Ingen fyr å samle på. Helt korrekt å konfrontere , å så fase ut kontakten . Sånne folk er giftige . 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #19 Skrevet 21. mars 2022 Takk for svar her inne! Ja, jeg får prøve å trekke meg litt rolig tilbake. ts Anonymkode: 99088...106
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #20 Skrevet 21. mars 2022 Jeg har også blitt skuffet over at folk kan fortsette å omgås folk som har behandlet andre skikkelig dårlig. Både meg selv, men også andre. I likhet med deg vil jeg heller ikke omgås folk som behandler mine venner dårlig, men folk er forskjellige der. Jonas kan du ikke stole på. Han forteller antagelig Stine om hva du sier om henne.. Anonymkode: 9641b...72c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå