Gå til innhold

Hvordan vil 100 000 Ukrainske flyktninger endre kvardagen vår ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Myndighetene i Norge har stålsett seg, og  tatt høyde for at opptil 100 000 Ukarinske flyktninger kan komme til Norge, og de vel etterhvert prege mange lokalmiljø rundt omkring.  Fleirtallet at flyktningene er mødre m/ barn, og  mange av dem oppleve at de ikkje har noe hjem, og mann å vende tilbake til når krigen engang tar slutt.  

Flyktningene kommer til Norge på midlertidig opphold, og høyst uvist om de noen gang vender tilbake til eit krigsherjet Ukraina. Konsekvensen kan bli at Norge får mange enslige kvinner m/ barn som har mistet det meste, og opplevd traumatiske hendelser som dei ferreste kan forestille seg, og de vil ha behov for mye poffesjonell bistand i eit allerede belastet helsevesen i Norge. Andelen enslige kvinner m/ omsorgsansvar for barn som på sikt vil ha behov for sitt eget hjem vil øke drastisk  i eit allerede presset boligmarked. 

Poenget er at flyktningstrømmen vil "høyst troleg" endre kvardagen for de aller fleste nordmenn  på eit eller annet vis. 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Tyskland, 2 millioner syriske flyktninger har ikke endret hverdagen min. 

Anonymkode: 7d4ca...011

• Liker 6
Skrevet

Tar dem imot med åpne armer🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil prøve å være besøkshjem/avlastningshjem for ett eller to barn. Er syk og ufør, så har ikke mye hjelp å tilby, men ønsker å gjøre dette. De trenger empati fra nordmenn, og hjelp. Tviler på de påvirker mitt liv i stor grad. Er det kriminalitet ts er redd for? eller velferdskassen? tipper ukrainere jobber mer enn oss nordmenn🙈🤷‍♀️😇

Anonymkode: c8f73...a74

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil prøve å være besøkshjem/avlastningshjem for ett eller to barn. Er syk og ufør, så har ikke mye hjelp å tilby, men ønsker å gjøre dette. De trenger empati fra nordmenn, og hjelp. Tviler på de påvirker mitt liv i stor grad. Er det kriminalitet ts er redd for? eller velferdskassen? tipper ukrainere jobber mer enn oss nordmenn🙈🤷‍♀️😇

Hvilket grunnlag har du for å tro at ukrainske alenemødre med traumatiserte barn jobber mer enn nordmenn? Det høres særdeles usannsynlig ut

Anonymkode: e6af7...8c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvilket grunnlag har du for å tro at ukrainske alenemødre med traumatiserte barn jobber mer enn nordmenn? Det høres særdeles usannsynlig ut

Anonymkode: e6af7...8c0

Prøvde bare å si at mange av de kan bidra i arbeidslivet. Og ikke dømme dem før det er grunnlag for det🌟🙏🌞

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle det endre min hverdag? Jeg skal ikke åpne mitt hjem for noen. De kan selvfølgelig komme til landet, men det endrer ingenting for meg personlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad for disse. Jeg tror de er ordentlige folk. Jeg har en leiligheten jeg leier ut, har vært vanskelig å få leid den ute siste mnd (det er varmekabler hele veien, ikke mulighet for fyring. Tror strømprisene har skremt bort potensielle leietagere). Jeg har vært i kontakt med kommunen og de er allerede på utkikk etter en alenemor med et til to barn som kan flytte inn i leiligheten. Den har vært ute til leiepris 8000kr/ mnd, kommunen er villig til å betale 10 000kr/ mnd. Velkommen til oss ukrainere ❤️

Anonymkode: 6dc81...606

AnonymBruker
Skrevet

Er spent på barnehage og skole. Hvordan det påvirker miljøet til barna. Sikkert en nyttig erfaring for våre barn. Vet ikke så mye om folka. Regner med det er greie folk. I tillegg muligens jobbmuligheter for meg, som har vært hjemme med barn nå, og har helsefaglig høyskole. 

Anonymkode: 25948...37c

• Liker 2
Gjest Lucius
Skrevet

Vil ikke merke noen ting om de blir bosatt rundt om i Norge. 

Skrevet

Mange Ukrainske flyktninger er allerede innlosjert hos slekt å venner i Norge, og om krigen i Ukraina blir langvarig vil mange flyktninger ikkje ha noe sted å retunere til ettersom det meste ligger i ruiner.

Ein stor del av flyktningene er barn som skal intrigreres i samfunnet, og de skal ha barnehageplass, skoleplass, eit hjem,penger til livsopphold.   

AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke det går utover oss som må leve av trygd. Men bortsett fra det økonomiske så tror jeg ikke vi vil merke noe annet enn at det er flere barn i barnehager og skoler. Mange av de voksne er flinke til å snakke engelsk, så mange av de kan gå ut i arbeid ganske fort, men de har kanskje traumer som må behandles først. 

Hørte en Ukrainsk tannlege bosatt i Norge sa i går at de hadde lite penger og dårlige tenner, så de burde få gratis tannbehandling her. I mine øyne så blir det feil da nordmenn ikke får gratis tannbehandling og mange har dårlige tenner - noe han som tannlege burde vite.

Anonymkode: ad78d...ca0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
17 hours ago, Skybe said:

Myndighetene i Norge har stålsett seg, og  tatt høyde for at opptil 100 000 Ukarinske flyktninger kan komme til Norge, og de vel etterhvert prege mange lokalmiljø rundt omkring.  Fleirtallet at flyktningene er mødre m/ barn, og  mange av dem oppleve at de ikkje har noe hjem, og mann å vende tilbake til når krigen engang tar slutt.  

Flyktningene kommer til Norge på midlertidig opphold, og høyst uvist om de noen gang vender tilbake til eit krigsherjet Ukraina. Konsekvensen kan bli at Norge får mange enslige kvinner m/ barn som har mistet det meste, og opplevd traumatiske hendelser som dei ferreste kan forestille seg, og de vil ha behov for mye poffesjonell bistand i eit allerede belastet helsevesen i Norge. Andelen enslige kvinner m/ omsorgsansvar for barn som på sikt vil ha behov for sitt eget hjem vil øke drastisk  i eit allerede presset boligmarked. 

Poenget er at flyktningstrømmen vil "høyst troleg" endre kvardagen for de aller fleste nordmenn  på eit eller annet vis. 

Tja vil den egentlig det? Hva vil endres for i hverdagen for oss?

Skrevet

Jeg tror ikke det vil endre hverdagen vår noe særlig. Jeg tror de vil bli greit integrert i samfunnet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at det vil merkes på leieboligmarkedet. Det vil bli hardere konkurranse om leieboliger og sikkert også dyrere å leie. Det vil også merkes i barnehager, skoler og på typiske kvinnearbeidsplasser som sykehjem og serveringssteder. Mange barn, unge og voksne vil trenge hjelp fra psykiatri, fastleger og helsevesen. Det er det som skjer når vi får veldig mange flyktninger på én gang, men det tåler vi. Ting vil gå seg til hvis vi gir det litt tid. Ukrainere er arbeidsomme og lette å integrere. Jeg ønsker dem hjertelig velkommen. Vi har plass til noen her hjemme hos oss hvis det blir behov.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går så fint! Vi får alle se om vi kan bidra litt.

Anonymkode: 6ceca...6df

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste negative jeg har å si er at det føles kjipt at det plutselig er så lett å få på plass både leiligheter og hus de kan innlosjeres I. Jeg måtte flytte nesten to timer unna familien min fordi det ikke var noe som helst ledig i kommunen på flere år, og jeg har fortsatt å vente på at noe skulle bli ledig etter at jeg måtte flytte vekk uten at noe har blitt lagt ut, hverken privat eller kommunalt. Og så leste jeg nettopp i avisen at de har ti boliger ledig og innflytningsklare til ukrainerne som er hjertelig velkommen til å bo så lenge de vil. 

Det føles ikke godt, sånn hvis jeg får være helt hundre prosent ærlig. 

Men samtidig så er det jo ikke som om de ikke fortjener det. Det er kjempebra at ting blir tilrettelagt og gjort tilgjengelig for dem. 

Anonymkode: 840a6...37f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Øst europere har en arbeidsmoral vi ikke kan forstå. En del av flyktningene er ekstremt ressurssterke i tillegg. 

Dette er utelukkende bra for Norge, vi føder ikke nok barn uansett. 

Anonymkode: 9d54e...863

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hverdagen min kommer ikke til å bli påvirket av dette. Om det så skulle skje så har jeg et snev av medfølelse og jeg er glad for at vi hjelper til.

Anonymkode: 7bc21...876

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de integreres og ikke blir navere til tross for at de er arbeidsføre, skal jeg ikke si noe.

Har mange polakker i området og der jobber mennene mens damene sitter hjemme og filer neglene og hever trygd.

Anonymkode: 28162...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...