AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #21 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Søk opp "pengesnakk" podcast. Siste episode handler om nettopp dette. Bedre å lytte til noen med kunnskap gjengen på kvinneguiden Anonymkode: 6436b...e84 Pengesnakk er ingen økonom e.l. men en hobbysparer som lever av å formidle sparetips. Anonymkode: c6400...284 3
Gjest AbonumBuker Skrevet 22. mars 2022 #22 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 22.23): Jeg har to forskjellige fond, der jeg setter inn penger ca annenhver måned (eller, det heter vel kjøper fond.) Er det lurt å sette inn mer eller mindre penger nå slik økonomisituasjonen er? Anonymkode: a5200...ac9 Det kommer helt an på hvor lenge du har tenkt å spare det. Skal du spare i maks 6 år. La det være. Skal du spare i over 6 år. Kjøp kanskje litt mer. Det beste er å spare jevnt og trutt så lenge du har penger til overs. Og spar bare det du har råd til å tape. Min tidshorisont er 40 år til. Da er jeg sikkert dau, og arvingene kan ta over. Ingen vet hvor det bærer. Det kan gå skikkelig ille en gang i fremtiden, og du taper alt. Eller det kan bli en skikkelig god pensjon (eller hva du nå enn sparer til). Ingen er ekspert på aksjer og fond. Penger er fiktive, og fond og aksjer styres av følelser og flaks. Sett inn litt mer og kryss fingre?
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #23 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 23.18): Sko deg på krigen mener du? Anonymkode: 06ced...cd4 All markedsnedgang har sin bakgrunn i noe som ikke er greit. F eks 11.09.2001, mange døde da tårnene falt. Det må nødvendigvis en krise til for at frykten i finansmarkedene skal øke, og prisene på fond/aksjer falle. Det skjedde i 2020 i forbindelse med Covid og. Mange som har dødd, mistet jobben og på andre måter lidd pga pandemien. Om man ikke er i stand til å kjøpe når markedene faller pga samvittighetskvaler, så har man ingenting der å gjøre.
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #24 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilke aksjefond har du? Mine er for øyeblikket over 15 % over det de lå på ved årsskiftet da jeg kjøpte dem. Anonymkode: 50fac...f8d Kan det hende at noe av overskuddet "henger igjen" etter nedgangen våren 2020? Jeg ser at noen av mine fond går med overskudd, men sett opp mot overskuddet jeg hadde på slutten av 2021, så er det nedgang.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #25 Skrevet 22. mars 2022 MorTil2 skrev (1 time siden): Kan det hende at noe av overskuddet "henger igjen" etter nedgangen våren 2020? Jeg ser at noen av mine fond går med overskudd, men sett opp mot overskuddet jeg hadde på slutten av 2021, så er det nedgang. Henger igjen? Mine går oppover og oppover. Økning på over 1 % fra i går også. De er på det høyeste de har vært de siste 5 årene nå. Anonymkode: 50fac...f8d
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #26 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Henger igjen? Mine går oppover og oppover. Økning på over 1 % fra i går også. De er på det høyeste de har vært de siste 5 årene nå. Anonymkode: 50fac...f8d Så bra for deg. Men det har jo svingt veldig i det siste. Mitt inntrykk er at det var en del frykt i begynnelsen av krigen i Ukraina, men den siste uken har det stabilisert seg og fryktindeksen er nedadgående. Jeg hadde noe minus for 2 - 3 uker siden, men nå er det på vei opp. Jeg har en del i norske fond, så det har hjulpet på.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #27 Skrevet 22. mars 2022 Jeg har en del på bufferspar, og det er jo sånn man kan få bruk for når som helst, eller de kan bli stående i flere år. Men de taper jo verdi. Men det er vel ikke noe annet sted som er lurt å ha de? Anonymkode: a5200...ac9
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #28 Skrevet 22. mars 2022 MorTil2 skrev (5 timer siden): Så bra for deg. Men det har jo svingt veldig i det siste. Mitt inntrykk er at det var en del frykt i begynnelsen av krigen i Ukraina, men den siste uken har det stabilisert seg og fryktindeksen er nedadgående. Jeg hadde noe minus for 2 - 3 uker siden, men nå er det på vei opp. Jeg har en del i norske fond, så det har hjulpet på. Om det svinger eller ikke kommer jo helt an på hvilke fond man har. Det er jo ikke slik at alle bransjer har opplevd de samme svingningene. Anonymkode: 50fac...f8d
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #29 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det svinger eller ikke kommer jo helt an på hvilke fond man har. Det er jo ikke slik at alle bransjer har opplevd de samme svingningene. Anonymkode: 50fac...f8d Nettopp derfor jeg påpeker at mine norske fond har hindret at totalen er blitt spesielt negativ.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #30 Skrevet 22. mars 2022 MorTil2 skrev (22 minutter siden): Nettopp derfor jeg påpeker at mine norske fond har hindret at totalen er blitt spesielt negativ. Og mine internasjonale fond har kun gått opp. Anonymkode: 50fac...f8d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #31 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 21.18): Hvilke aksjefond har du? Mine er for øyeblikket over 15 % over det de lå på ved årsskiftet da jeg kjøpte dem. Anonymkode: 50fac...f8d Klp Global Indeks og KLP Norden. Jeg gikk inn med et større beløp ved nedgangen som var rett før krigen brøt ut. De gikk først videre ned, og går nå opp. Antar jeg er i pluss igjen på fredag. Fondene som jeg har spart lenger i ligger fortsatt en god del i pluss. De gikk litt ned, men aldri under innskuddet+10-12% avkastning. Oppgangen kom raskt på de og. Anonymkode: 70167...a45
MorTil2 Skrevet 23. mars 2022 #32 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og mine internasjonale fond har kun gått opp. Anonymkode: 50fac...f8d Ja, mine globale har også holdt seg greit. Europa, norden og fremvoksende fikk seg en knekk. Den benyttet jeg til å kjøpe litt ekstra. Men siden markedene nå tydeligvis er blitt vant til kriser, er nok det beste å bare holde på den spareavtalen en har og ta det som det kommer.
detteermittnavn Skrevet 23. mars 2022 #33 Skrevet 23. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 7.40): Ja du forveksler skinnhellig med god moral. Du vil nå langt. Jeg på min side har penger så det holder, og de er ikke ervervet på tragedier. Anonymkode: 06ced...cd4 Det er ingen her som lar seg imponere av godhetsposeringen din. Slikt hører hjemme på Instagram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå