Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to forskjellige fond, der jeg setter inn penger ca annenhver måned (eller, det heter vel kjøper fond.) Er det lurt å sette inn mer eller mindre penger nå slik økonomisituasjonen er?

Anonymkode: a5200...ac9

Skrevet

Dette er trolig et godt tidspunkt å sette penger i fond. Historien tyder på det. Men ingen kan vite med sikkerhet hva fremtiden bringer. Tror man på tredje verdenskrig burde man ikke kjøpe fond nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Selg unna mens du ennå kan. Markedskollapsen har knapt nok begynt.

Anonymkode: baf0c...b15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selge gjør jeg iallfall ikke. Jeg har ikke behov for å bruke disse pengene på mange år.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å kjøpe nå

Anonymkode: 80d0f...64d

Gjest Jaconandersen
Skrevet

Ingen kan vite hva som skjer rundt neste hjørne. Å time markedet er ikke lett. Jeg personlig tror faktisk ikke det er et godt tidspunkt. Jeg tror dette året blir ganske flatt.

P/e i markedet er høyt selv nå. Det betyr at prisen du betaler for overskuddet i bedriften er høy. Inflasjonen er også høy i dag. Det betyr nok at vi får renteøkninger og da forsvinner penger ut av aksjemarkedet og inn i rentemarkedet. Rentenivået er som tyngdekraften for aksjemarkedet, til høyere den er til lavere går aksjeprisene.

AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (9 minutter siden):

Ingen kan vite hva som skjer rundt neste hjørne. Å time markedet er ikke lett. Jeg personlig tror faktisk ikke det er et godt tidspunkt. Jeg tror dette året blir ganske flatt.

P/e i markedet er høyt selv nå. Det betyr at prisen du betaler for overskuddet i bedriften er høy. Inflasjonen er også høy i dag. Det betyr nok at vi får renteøkninger og da forsvinner penger ut av aksjemarkedet og inn i rentemarkedet. Rentenivået er som tyngdekraften for aksjemarkedet, til høyere den er til lavere går aksjeprisene.

P/e?? 

Anonymkode: ed49f...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Sko deg på krigen mener du?

Anonymkode: 06ced...cd4

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

P/e?? 

Anonymkode: ed49f...fbc

Price/earnings-ratio. Det er prisen på selskapet (utestående aksjer ganger aksjeprisen) delt overskudd etter skatt. Du kan se på det som: hvor mange år vil de ta for selskapet å tjene inn sin egen verdi, dersom ingen ting endrer seg.

Et selskap har p/e på 10 og et annet har p/e på 25. Til høyere p/e til mer tro har folk på selskapet. De tenker at det er greit å bettale mer for overskuddet i dag, fordi det vil vokse fortere enn andre, billigere selskap. Tesla hadde en p/e på 1000, da har de enorm tro på selskapet sitt vekstpotensial.

Når gjennomsnittlig p/e er høyt i markedet, betyr det at markedet er dyrt. Men lav rente kan ofte rettferdiggjøre høy p/e i markedet, dvs markedet er ikke nødvendigvis dyrt.

Uansett så er det bedre med time in the market, enn timing the market (som bankfolka sier). Så det er nok ikke nødvendigvis dumt av ts å kjøpe seg inn.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sko deg på krigen mener du?

Skinnhellige overmoralske mennesker blir aldri rike.

Anonymkode: 50fac...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skinnhellige overmoralske mennesker blir aldri rike.

Ja du forveksler skinnhellig med god moral. Du vil nå langt. Jeg på min side har penger så det holder, og de er ikke ervervet på tragedier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja du forveksler skinnhellig med god moral. Du vil nå langt. Jeg på min side har penger så det holder, og de er ikke ervervet på tragedier.

Fint for deg da.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor er det lurt å ha pengene nå når inflasjonen er så høy, og det sannsynligvis kommer til å fortsette? 

Skrevet

Det lurer jeg også på 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Fond og penger har liten verdi når 3. verdenskrig bryter ut. Ville heller kjøpt gull. 

Anonymkode: 03976...3f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Følger du med?

Børsen er ikke langt fra nivået det var på før krigen. Aksjefondene mine ligger nå kun 1,5% under kjøpssum. De var 6,5% ned på det meste. 

Anonymkode: 70167...a45

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Følger du med?

Børsen er ikke langt fra nivået det var på før krigen. Aksjefondene mine ligger nå kun 1,5% under kjøpssum. De var 6,5% ned på det meste. 

Slutt å ødelegge for oss som vil investere billig.

Skrevet

Tid i markedet er viktigere en å time markedet. 
Ikke hør på alle de uvitende som fraråder kjøp. Kjøp jevnt og trutt og vær langsiktig. Tenk minst 5-10 år frem i tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp "pengesnakk" podcast. Siste episode handler om nettopp dette. Bedre å lytte til noen med kunnskap gjengen på kvinneguiden

Anonymkode: 6436b...e84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Følger du med?

Hvilke aksjefond har du? Mine er for øyeblikket over 15 % over det de lå på ved årsskiftet da jeg kjøpte dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...