Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest komsomolets
Skrevet
Det har jeg ikke for hånden, men det skulle være ganske godt kjent at opinionen i Usa er mer opptatt av skjebnen til seler og spekkhoggere enn skjebnen til Usas millioner av hjemløse.

Ikke bare er privat veldedighet et svært dårlig virkemiddel mot fattigdom, men TV-aksjoner til bekjempelse av fattigdom i Norge glimrer med sitt fravær. Jeg kan faktisk ikke huske en eneste en. Og Røde Kors’ aktiviteter i Norge har ikke akkurat fattigdomsbekjempelse i høysetet.  I så måte er faktisk Frelsesarmeen den eneste organisasjonen jeg kommer på. Og det gir ikke akkurat status blant ungdom å slutte seg til dem.

Poenget er at disse aksjonene til den såkalte radikale ungdommen i all hovedsak dreier seg om to ting, miljøvern og dyrevern. Jeg har iallfall aldri hørt om ungdommer som har lenka seg til sosialkontoret for å skape blest om sosialpolitikken i Norge. Men dyrevern er veldig populært blant ungdom som ønsker å fremstå som noen som bryr seg. Derimot er menneskelig lidelse i Norge nærmest et ikke-tema.  :kvalm:

Vel, min erfaring fra 'opinionen' i USA er motsatt av din, så jeg aksepterer ikke den uten videre.

At TV-aksjoner ikke retter seg mot fattigdom i Norge tror jeg skyldes flere årsaker, ikke minst det enkle faktum at fattige i Norge er fattige etter norsk målestokk og at få dør som resultat av den.

Jeg registrerer forøvrig at du nå kun snakker om ungdom i Norge, og utelukkende de som da ikke kjemper mot fattigdom. De ungdommer som engasjerer seg i internasjonalt fredsarbeid og veldedighet gjelds ikke, skjønner jeg? :ler:

Når det gjelder ungdommens fokus på miljøvern og dyrevern tror jeg dette har flere årsaker. Det er tross alt deres fremtid dette gjelder, og da er det ikke rart man blir engasjert på miljøfronten. Videre har dyrevern/miljøvern historisk sett vært oversett av myndighetene, og der tror jeg mye av årsaken ligger til at nettopp ungdom tar fatt i disse sakene.

Menneskelig lidelse (og spesielt menneskelig lidelse i Norge) sees på som det offentliges oppgave og en del av det organiserte samfunnsliv. Det er 'tatt hånd om' og fattigdommen i Norge er ikke spesielt synlig.

Dyrevern og miljøvern er derimot ikke en del av en offentlig agenda - dvs. miljøvern har blitt det i løpet av nitti-tallet - og overgrepene som gjøres har blitt synliggjort av dyktige folk i organisasjoner som Peta, som også er flinke til å få ungdom engasjert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mat MÅ man ha for å overleve. Jeg skal si meg enig i at det finnes mange fæle måter å drepe dyr for kjøtt på... Helt grusomt. Pelskåpe må man ikke ha for å overleve, og hvis man MÅ ha det, så finnes det faktisk juksepels!

:klappe: Jeg er helt enig, dessuten så er det sånn at de stedene der er vikelig kaldt nok til at man har bruk for pels, bruker man nemlig hele dyret til noe, deriblandt mat. Der man har bruk for en pels, er det ikke fordi den er vakker å se på, men fordi det er nyttig. Jeg snakker her om for eksempel eskimoer og samer, som bruker blandt annet selskinn og reinskinn til klær, men de bruker som sagt også resten av dyret. Jeg kjenner en som kjøpte en pels som var laget av minkforlabber :overrasket: , hvor mange forlabber på mink skal der til for å lage en hel jakke tro?

Når det gjelder skinn sko, blir de oftest laget av skinnet etter for eksempel okse, der resten av dyret går til matproduksjon, og dermed ikke for å dekke min forfengelighet.

Jeg har ikke sett linken, og vil det heller ikke, og jeg skal likevel aldri ha en pels.

Skrevet
Jeg kjenner en som kjøpte en pels som var laget av minkforlabber  :overrasket: , hvor mange forlabber på mink skal der til for å lage en hel jakke tro?

Ja, for de kastet sikkert resten av pelsen...

Skrevet

Jeg vet godt at de nok ikke kastet resten av pelsen, men for meg er det snobberi på et nivå jeg ikke kan identifisere meg selv med.

Skrevet
K

Mennesker utvikler seg hele tiden, og det fortere enn naturen kan følge opp. Det er lenge siden mennesket begynte å utnytte dyr for pelsen deres, og det er også lenge siden vi mennesker begynte å sette dyr i bur.

Altså...du mener at dyrene skal helst skulle ah tilpasset seg et liv i bur, men at de ikke har gjort det fordi mennesket utvikler seg for raskt for dem?

Skrevet
Altså...du mener at dyrene skal helst skulle ah tilpasset seg et liv i bur, men at de ikke har gjort det fordi mennesket utvikler seg for raskt for dem?

Det var dine ord kommentert til et sitat tatt ut av en sammenheng. ;)

Skrevet
Det var dine ord kommentert til et sitat tatt ut av en sammenheng. ;)

Så hva var poenget?

"Mennesker utvikler seg hele tiden, og det fortere enn naturen kan følge opp"

Hv a mener du med det?

Skrevet

Nøyaktig det som står. Vi har utviklet måter å utnytte naturens ressurser på, deriblandt dyrehold. Dette er noe vi må godta med mindre man helst ønsker å stoppe helt opp i utviklingen.

Skrevet
Nøyaktig det som står. Vi har utviklet måter å utnytte naturens ressurser på, deriblandt dyrehold. Dette er noe vi må godta med mindre man helst ønsker å stoppe helt opp i utviklingen.

Slett ikke! Når man utvikler metoder, må man se om metodene er gode eller dårlige, og vurdere om man skal fortsette med dem. Det er ikke alltid alle ideer er gode og MÅ benyttes bare fordi det var en ide. Det er ikke alle måter å utnytte resurser på som er akseptable.

Skrevet

Som jeg har sagt tidligere så støtter jeg ikke metodene som vises i filmen hvor dyr blir flådd levende. I Norge har vi heldigvis mer humane metoder å avlive dyrene på. Og dersom metodene ikke er akseptable hvorfor lar samfunnet og myndighetene det fortsette tro? Fordi for majoriteten er det et fett hvordan produktet havnet i kjøledisken, eller på en kleshenger i butikken så lenge de får det de vil ha. Og det er realiteten.

Skrevet
Og dersom metodene ikke er akseptable hvorfor lar samfunnet og myndighetene det fortsette tro? Fordi for majoriteten er det et fett hvordan produktet havnet i kjøledisken, eller på en kleshenger i butikken så lenge de får det de vil ha. Og det er realiteten.

Dessverre er det nok slik.

Men trådstarters intensjon var nok å få oss til å tenke litt lengre, og kanskje reflektere litt over våre behov vs dyrenes.

Tror nok det er sunt med litt ettertanke.

Skrevet

Javisst, og vi kan tenke så mye vi vil, men dette har blitt gjort utallige ganger tidligere både her og i media uten at det har ført til forbedringer. Tror neppe kinesere som har dette som levebrød vil endre mening fordi noen mener dette er forferdelig for dyrene..

Skrevet (endret)

Vel, på den annen side kunne det jo kanskje vært adskillig verre om vi ikke hadde blitt gjort oppmerksom på det stadig vekk.

Synes ikke resignasjon er noen god strategi, selv om man ikke får løst problemet umiddelbart.

Forøvrig er det ganske avgjørende for kineserne hvordan markedet for pels er...

Endret av Paradokset
Skrevet

Har sett linken og er helt enig med Annie og det hun skriver !

Jeg er så ondskapsfull at jeg HAR pels, dog er den arvet, men den er kjær og brukes når det er kaldt nok !

Hvis noen av dere gjester kunne logget dere på, så hadde jeg kanskje klart å ta noen av argumentene deres mer sakelig.... (sikter ikke til alle gjester nå)

Skrevet

Har lite å si om de er logget på eller ikke, men når det kun kommer "Dere er onde og hensynsløse og skikkelig dumme!", ja da er det vanskelig å forholde seg alvorlig.... ;)

Skrevet

Jeg er så ondskapsfull at jeg HAR pels, dog er den arvet, men den er kjær og brukes når det er kaldt nok !

Hvis noen av dere gjester kunne logget dere på, så hadde jeg kanskje klart å ta noen av argumentene deres mer sakelig....  (sikter ikke til alle gjester nå)

Hvordan kan det hjelpe på debatten at jeg logger på som Reodor Felgen eller Solan Gundersen?

Skrevet

Hvis noen av dere gjester kunne logget dere på, så hadde jeg kanskje klart å ta noen av argumentene deres mer sakelig....  (sikter ikke til alle gjester nå)

Et anonymt nick øker ikke sakligheten. Begynner å bli litt oppbrukt det argumentet der, men det er jo greit å ha noe å skylde på når man ikke har et fornuftig mottrekk å komme med.

Skrevet

Det kan være et fornuftig argument når gjester spammer debatten med "Du er ond" "Du er umenneskelig" osv, men i det siste har det vært svært lite av det.

En ting som kunne vært en fordel for gjestene hadde vært om de brukte gjestenick slik at man kan skille dem i debatter.

Skrevet

Hm..interessant debatt.

Mitt syn på saken er at hvis jeg ser en pels jeg liker så kjøper jeg den fordi den er varm og fin. Det er da ganske praktisk, er det ikke.

Hvordan den havnet i butikken er liksom ikke mitt problem..synd for de dyrene det gjelder men i jungelen blir de svake tatt og de sterke overlever.

Skrevet

Da jeg i tillegg bor på en kald plass, finner jeg det forsvarlig å bruke det på vinteren.(Selvom jeg pr. i dag ikke har pels)

For noe sprøyt!!!!

Jeg bor også på et sted som gjennom en vinter setter flere kulderekorder, men jeg fryser da ikke i hjel selv om jeg ikke bruker pels. Og ikke har jeg hørt om andre som har gjort det heller ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...