Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #41 Skrevet 31. oktober 2005 Så lenge det ikke er ulovlig så trenger man da virkelig ikke forsvare at man ønsker seg pels, biff, bil, fly, båt eller hva det nå måtte være. Men det øret gidder ikke naturvernfanatikerne å høre på. De skal jo ut å redde verden. ← Med forsvare mener ikke jeg (det var meg du siterte) at man må godta usaklig drittslenging fra folk som er uenige, bare så det er sagt. Men personlig har jeg lite respekt for folk som ikke har noe bevisst forhold til ting de gjør. Eller sagt på en annen måte - man blir ikke noe klokere av å distansere seg fra de ubehagelige sidene ved det man gjør. Hilsen ei kjøttetende jente som både flyr og kjøper sprøytet og behandlet bomull, blant annet.
Superlammet Skrevet 31. oktober 2005 #42 Skrevet 31. oktober 2005 Javisst gjør det det, men det ble etterlyst eksempler, og det fant jeg frem. Dessuten vet ikke jeg om de ikke er fra deg eller ikke, men med tanke på at du klarer å svare litt mer saklig enn andre gjester kan jeg la tvilen komme deg til gode. Enn så lenge. Du etterlyser hva det var svar på? De fleste var fra folk som ikke ville se filmen av forskjellige årsaker, samt likte pels. Og ja, det er hva jeg vil kalle usaklige, PA-svar fra gjest sin side. Joda, forbrukere burde kanskje være litt mer bevisst på hva man kjøper osv, men forbruksvare blir produsert av en grunn. Det blir produsert fordi forbrukerne vil ha det. Man kan si hva man burde og ikke burde til man blir grønn i fjeset, men slik er realiteten.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #43 Skrevet 31. oktober 2005 Så linken. Og har allikevel lyst på pels. I andre land har man andre kulturer. De spiser rå apehjerner, Toppen blir kutta av levende aper og hjernen spist. Er det bedre med hummer som blir kokt levende? Verden er full av ondskap, men mye har med kultur å gjøre. ← Alt kommer an på metodene. Hummere som blir kokt, dør i løpet av et minutt. Kyr/okser og griser som blir slaktet dør i norge av elektrosjokk om jeg ikke tar feil, og tar svært kort tid. De har det ok når de går på beite - båsen kan nå være en annen sak, men det skal jeg ikke ta opp nå. Pelsdyr blir holdt i lang tid i knøttsmå bur der de bare kan snu seg rund, og ja, fremgangsmåten kineserne bruker på å utvinne pelsene var bestialske - jeg måtte ty til tårene da jeg så reven uten skinn som lå på bordet og prøvde å reise seg opp.
Gjest Gjest_Torunn_* Skrevet 31. oktober 2005 #44 Skrevet 31. oktober 2005 Alt kommer an på metodene. Hummere som blir kokt, dør i løpet av et minutt. Kyr/okser og griser som blir slaktet dør i norge av elektrosjokk om jeg ikke tar feil, og tar svært kort tid. De har det ok når de går på beite - båsen kan nå være en annen sak, men det skal jeg ikke ta opp nå. Pelsdyr blir holdt i lang tid i knøttsmå bur der de bare kan snu seg rund, og ja, fremgangsmåten kineserne bruker på å utvinne pelsene var bestialske - jeg måtte ty til tårene da jeg så reven uten skinn som lå på bordet og prøvde å reise seg opp. ← Hjelper ikke å snakke til disse følelsesløse kapitalistene - de går heller med en pels laget av 10 rever som har vært torturert, enn å unnvære den. Kanskje de burde prøve å bli flådd levende før de forstår det. EQ her er ikke så høy akkurat.
Superlammet Skrevet 31. oktober 2005 #45 Skrevet 31. oktober 2005 Jovisst, EQ'en er faktisk ganske høy. Man må bare ha nok IQ til å bruke den og samtidig innse hvordan realiteten, dvs livet og verden, fungerer.
Missbumblebee Skrevet 31. oktober 2005 #46 Skrevet 31. oktober 2005 Hohåi, her er det mange hissige folk i dag gitt! Har tatt helt av denne tråden. Spiser dere kjøtt, da? Noen med link til slaktebilder? Nei, jeg spiser ikke kjøtt, har ikke gjort det på over ti år, og kommer ikke til å gjøre det igjen heller. Vi har hatt slaktedyr hjemme, jeg har sett på slakting og vet hva det innebærer. For meg er det uaktuellt å spise kjøtt, om det så er dyr jeg kjenner, eller fremmede dyr som blir "produsert" frem til kjøttdisken. Meg om det. Jeg blir ganske irritert når folk gang på gang skal diskutere med meg, og prøve å "omvende" meg til å bli kjøtteter igjen. Jeg presser det ikke på at andre skal slutte å spise kjøtt. Jeg har tatt et valg, andre tar sine valg. Jeg har lett litt etter linker med slaktebilder, men finner ikke de jeg leter etter. Når det gjelder pelsnæringen, så syns jeg overhodet ikke at det holder å argumentere med at det er så kaldt her i nord... Det finnes da blandt annet nok av sauer som blir slaktet hvert år, og de har faktisk ganske mye pels, og den er varm også... Når man produserer en pelskåpe eller jakke går det med mange liv, bare på et lite produkt. Rent motemessig finnes det kanskje ikke noe sammenlignbart produkt, men hvis man klager på at det er kaldt, så holder ikke argumentet. Hvordan norske pelsdyr blir avlivet er helt sikkert mye bedre enn hvordan det gjøres andre steder i verden. Selve avlivingen er jo ikke et vakkert syn, uansett hvordan det gjøres. Nå er jeg i personlig uenig i produksjon av levende vesen uansett, men så lenge de lever et greit liv, hvor de får det de trenger av behov dekket på en tilfredsstillende måte, så kan det hvertfall forsvares. Det at visse mennesker ikke bryr seg om hvordan pelsen deres blir produsert og heller ikke har noe empati til overs for andre levende vesner enn seg selv sier jo egentlig mest om samfunnet vi lever i dag. Det er MEG, MEG, MEG det går i stort sett hele tiden.
Gjest KR Skrevet 31. oktober 2005 #47 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg så linken, og fikk nok et bevis på hvor grusomme mennesker kan være. Nå setter jeg mennesker høyere enn dyr, men disse burde absolutt få sin velfortjente straff. Håper og tror at slike tilstander er forbudt og ikke forekommer her i landet, selv om det ikke hjelper disse stakkars dyrene i de land hvor det skjer. Hva som ellers skjer av grusomheter mot dyr, hjelper jo heller ikke disse.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #48 Skrevet 31. oktober 2005 Det kan selvsagt brukes mer humane metoder for å drepe pelsdyr, jeg synes heller ikke det høres hyggelig ut å bli flått levende. Men jeg er ikke imot bruk av pels
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #50 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg er ikke imot pels, men jeg er imot hvordan dyrene på filmen ble behandlet. Rask avliving er en nødvendighet. I tillegg vil jeg si at ikke alle rever i Norge bor i bur som er "så små at de bare kan snu seg."
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #51 Skrevet 31. oktober 2005 Joda, forbrukere burde kanskje være litt mer bevisst på hva man kjøper osv, men forbruksvare blir produsert av en grunn. Det blir produsert fordi forbrukerne vil ha det. Man kan si hva man burde og ikke burde til man blir grønn i fjeset, men slik er realiteten. ← Ja slik er realiteten, og er du klar over det, men velger å ignorerer det, så er du jo en ignorant. Dette er ikke et usaklig angrep, men et faktum, da du tross alt velger å ignorere fakta. Forbrukerne som ønsker disse pelsene er så klart skyld i hvordan disse dyrene behandles, som du selv indirekte sier, men det er ingen grunn til å fortsette med en slik praksis. Ingen trenger pels i Norge. Selv har jeg aldri brukt en, og jeg har enda ikke frosset ihjel. Pels er ikke annet et et luksusplagg. Og en liten analogi, og nei kjære bruker dette er ikke en direkte sammneligning, men en analogi for å sette ditt utsagn i perspektiv: Hvorfor tror du det finnes så mange nakenbilder av barn på nett? Jo, fordi forbrukere ønsker det. Men er det derfor rett å bedrive med slik? Nei, det mener du nok ikke, og hvis man mener dyr blir behandlet uetisk så finner jeg det merksnodig at man ikke har problemer med pelsdyroppdrett. At forbrukere derfor ønsker et slikt luksusplagg er derfor så klart et dårlig argument.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #52 Skrevet 31. oktober 2005 Alt kommer an på metodene. Hummere som blir kokt, dør i løpet av et minutt. Kyr/okser og griser som blir slaktet dør i norge av elektrosjokk om jeg ikke tar feil, og tar svært kort tid. De har det ok når de går på beite - båsen kan nå være en annen sak, men det skal jeg ikke ta opp nå. ← Et gressetende dyr som kuen vil uansett ha færre problemer med en bås enn et rovdyr som en rev. Revens instinkter forteller den at den må til stadighet være i bevegelse etter mat, samt beskytte sitt teretorium. En ku stopper å spise gresset når det er borte, og trenger primært å løpe for å holde seg unna rovdyr. Ingen rovdyr i fjøset, lite å løpe for. Men det betyr ikke at de trives på minst mulig plass, men et fjøs om vinteren takler de fint bedre enn en rev takler et lite bur.
Bønna Skrevet 31. oktober 2005 #53 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg er nok en ondskapsfull demon ← Jeg har veldig lyst til å demonstrere for deg hva tvang virkelig er for noe.
Annie Skrevet 31. oktober 2005 #54 Skrevet 31. oktober 2005 Skal man kun spise egg fra frittgående høns? Blir eggmangel innen kort tid. Sto kuer opprinnelig i bås? Skal man slutte å ha hest? Hva med hesteløp? Trav, gallopp? Hestene var vel opprinnelig frie flokkdyr de også? Satt på spissen dette, men burdyr vet ikke om annet. De har bodd slik i generasjoner. Og om man kun skal sette fokus på pelsdyr, er det vel andre dyr man også burde fokusere på. Jeg har heller ikke fått svar på hvordan man slakter og lager pels av oppdrettsdyr her i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #55 Skrevet 31. oktober 2005 Skal man kun spise egg fra frittgående høns? Blir eggmangel innen kort tid. Sto kuer opprinnelig i bås? Skal man slutte å ha hest? Hva med hesteløp? Trav, gallopp? Hestene var vel opprinnelig frie flokkdyr de også? Når det kommer til kuer og andre flokkdyr så er det svart lenger oppe. Og du, rev og mink har aldri vært flokkdyr. De er rovdyr. Instinktvis er de vant med store teritorier. Ikke ulikt mennesket. Tror du mennesker trives på isolat? Og mener du at en hest som som driver med galopp, og dermed har en viss fri utfoldelse, har det samme livet som en rev som lever i et lite bur hele sitt liv? Mener du virkelig det? En hest som lever i vogna si hele livet har det kanskje like gøy, men ingen har vel problemer med å se at det ville vært dyreplageri. Håper jeg. Jeg har heller ikke fått svar på hvordan man slakter og lager pels av oppdrettsdyr her i Norge. ← De drepes ikke på samme måte som i videoen, nei, men de lever ikke verdige liv, og som andre dyr som trenger stor plass er det et stressende liv å leve hele livet i bur. Men man må vel knuse noen egg for at de forfengelige ikke skal fryse ihjel. For du vil vel ikke bli sette levende i ull?
Donnie Darko Skrevet 1. november 2005 #56 Skrevet 1. november 2005 Lurer på hvorfor han/hun som filma ikke gjorde noe.. Hadde det vært meg så hadde jeg gitt fyren en springskalle og banka trynet HANS ned i bakken flere ganger slik at han fikk kjenne hvordan det var..
Missbumblebee Skrevet 1. november 2005 #57 Skrevet 1. november 2005 Her er noen linker for de som er intr. http://www.su.no/akershus/nyheter.asp?item...8d+Ramp&id=1598 http://www.dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/200...elsanlegg.shtml http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?vi...r=wm&speed=_med den siste der viser en film fra pels industrien i amerika som skal være et av de bedre stedene i verden for dyrene. Den viser ikke bare avliving, men leveforholdene til dyrene.
Bønna Skrevet 1. november 2005 #58 Skrevet 1. november 2005 Lurer på hvorfor han/hun som filma ikke gjorde noe.. Hadde det vært meg så hadde jeg gitt fyren en springskalle og banka trynet HANS ned i bakken flere ganger slik at han fikk kjenne hvordan det var.. ← Da hadde de jo ikke fått filmen sin.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #59 Skrevet 1. november 2005 Lurer på hvorfor han/hun som filma ikke gjorde noe.. Hadde det vært meg så hadde jeg gitt fyren en springskalle og banka trynet HANS ned i bakken flere ganger slik at han fikk kjenne hvordan det var.. ← Jeg lurer også på journalister av og til...
Superlammet Skrevet 1. november 2005 #60 Skrevet 1. november 2005 Ja slik er realiteten, og er du klar over det, men velger å ignorerer det, så er du jo en ignorant. Dette er ikke et usaklig angrep, men et faktum, da du tross alt velger å ignorere fakta. Forbrukerne som ønsker disse pelsene er så klart skyld i hvordan disse dyrene behandles, som du selv indirekte sier, men det er ingen grunn til å fortsette med en slik praksis. Ingen trenger pels i Norge. Selv har jeg aldri brukt en, og jeg har enda ikke frosset ihjel. Pels er ikke annet et et luksusplagg. Og en liten analogi, og nei kjære bruker dette er ikke en direkte sammneligning, men en analogi for å sette ditt utsagn i perspektiv: Hvorfor tror du det finnes så mange nakenbilder av barn på nett? Jo, fordi forbrukere ønsker det. Men er det derfor rett å bedrive med slik? Nei, det mener du nok ikke, og hvis man mener dyr blir behandlet uetisk så finner jeg det merksnodig at man ikke har problemer med pelsdyroppdrett. At forbrukere derfor ønsker et slikt luksusplagg er derfor så klart et dårlig argument. ← Kjære deg, gjest, jeg sier jo at jeg er klar over problemstillingen. Det betyr at jeg ikke ignorerer den, men jeg sier at det ikke hjelper å diskutere seg grønn her inne. Vi kan alle si hvor forferdelig dette er og stakkars dyra, men det som kommer til å skje er at debatten blir stille, det går 3-4 mnd og så er det en ny pels-debatt oppe igjen hvor de samme sier det de sa i forrige debatt. Det er også endel av realiteten. Dessuten er disse propagandavideoene som blir servert her, og som etter min mening burde blitt moderert bort, ekstreme tilfeller. Jeg liker ikke analogien din. Du sammenligner faktisk, om du så sier at du ikke gjør det, pelssympatisører med pedofile i et desperat forsøk på å gjøre en legal industri over til noe sykt og ulovlig. Det er kalles herskerteknikk av verste sort som kun de ekstreme vil benytte seg av. At forbrukere ønsker seg et luksusprodukt er absolutt ikke et dårlig argument! Våkn opp og lukt på mårrakaffen! Det er nøyaktig det som holder pelsindustrien gåen, og er dermed et veldig godt argument for nevnte industri. Forfengelighet er overgår enhver video, enten man liker det eller ikke. Hvorvidt dette er bra eller ikke kan man selvsagt diskutere, og ja, jeg er enig at forfengelighet til tider går over skaftet. Jeg er enig at metodene som brukes utenlands er bestialske. Dessverre får vi gjort lite med slikt. Skal vi se realistisk på dette er kjøp og salg av pels her i landet nokså liten. De som kjøper seg pels vil neppe endre mening (jfr. det om forfengelighet lenger oppe). De som bruker pels for å holde varmen, og ikke ren forfengelighet har jeg ingenting imot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå