Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hm..interessant debatt.

Mitt syn på saken er at hvis jeg ser en pels jeg liker så kjøper jeg den fordi den er varm og fin. Det er da ganske praktisk, er det ikke.

Hvordan den havnet i butikken er liksom ikke mitt problem..synd for de dyrene det gjelder men i jungelen blir de svake tatt og de sterke overlever.

Du lever etter dyriske instinkter og ikke moralske normer ser jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hurra for evulosjonen lol - nå er vi snart tilbake i jungelen eller hva?

Skrevet

Jeg har sett filmene. Hva er problemet til mange mennsker? Flå dyr levende? Er kniven så sløv at man ikke kan i det minste skjære strupen over på dyret for å spare det for lidelser?

Siden pels er så dyrt, og leve forholda til disse dyra er helt på tryne, hva gjør at man ikke klarer i det minste å gi dyrene bedre forhold? Og rask avlivning?

Hva er problemet til menneskene som driver denne næringen, er det ingen gode ekspempler på folk som gjør det riktig for dyra?

Det er ikke så lenge siden Gilde var i søkelyset, gjennom rikets røst! Det var grusomt. Dette er helt spinnvilt!

Uten pels hadde ingen av oss sittet her å tastet i dag, men noe må gjøres med pels bransjen. Det er ikke holdbart at dyr blir behandlet på denne måten. Grusome mennsker!

Er det på denne måten pels dyra i Norge blir behandlet også?

Jeg ser ikke stygt eller klandrer folk som går med pels, det kan være arvepels, fuskepels, eller pels som kommer fra ett sted som gjør det på riktig måte.

Skrevet
Mat MÅ man ha for å overleve. Jeg skal si meg enig i at det finnes mange fæle måter å drepe dyr for kjøtt på... Helt grusomt. Pelskåpe må man ikke ha for å overleve, og hvis man MÅ ha det, så finnes det faktisk juksepels!

Man må ikke ha kjøtt fra dyr for å overleve akkurat som man ikke må ha pels fra dyr for ikke å fryse ræven av seg.

Skrevet

Han typen så ut som om han hadde glede av dyrets turtur. Sikkert en sadist.

Skrevet
Vel, min erfaring fra 'opinionen' i USA er motsatt av din, så jeg aksepterer ikke den uten videre.

Venstresidens politiske inkompetanse har sluttet å forundre meg. Derfor forundrer det meg heller ikke at du ikke har et forhold til opinionen i Usa i forhold til dyrevern kontra landets uteliggere.

At TV-aksjoner ikke retter seg mot fattigdom i Norge tror jeg skyldes flere årsaker, ikke minst det enkle faktum at fattige i Norge er fattige etter norsk målestokk og at få dør som resultat av den.

Fattigdom er relativt. Jeg lurer virkelig hvem du tror du kjemper for her.

Jeg registrerer forøvrig at du nå kun snakker om ungdom i Norge, og utelukkende de som da ikke kjemper mot fattigdom. De ungdommer som engasjerer seg i internasjonalt fredsarbeid og veldedighet gjelds ikke, skjønner jeg? :ler:

Selvfølgelig kan du finne områder å kverulere. Men det forandrer ikke at blant dagens ungdom er dyrevern mer hipt enn menneskevern. Og da mener jeg ikke nødvendigvis uttrykt ved aktivt engasjement, men også som ”kule meninger”.

Når det gjelder ungdommens fokus på miljøvern og dyrevern tror jeg dette har flere årsaker. Det er tross alt deres fremtid dette gjelder, og da er det ikke rart man blir engasjert på miljøfronten.

Hvilket betyr at det er egoisme, kamuflert som veldedighet. Mitt poeng er at det ene gir mer ”veldedighetsstatus” enn det andre.

Videre har dyrevern/miljøvern historisk sett vært oversett av myndighetene, og der tror jeg mye av årsaken ligger til at nettopp ungdom tar fatt i disse sakene.

Menneskelig lidelse har også historisk sett blitt oversett av myndighetene. Tradisjonen tro overser i dag myndighetene den moderne fattigdommen i Norge. Men der deler åpenbart ungdommen oppfattning med myndighetene, da engasjement for dyrelidelse åpenbart er mer egnet for å profilere seg selv.

Menneskelig lidelse (og spesielt menneskelig lidelse i Norge) sees på som det offentliges oppgave og en del av det organiserte samfunnsliv. Det er 'tatt hånd om' og fattigdommen i Norge er ikke spesielt synlig.

At fattigdommen i Norge ikke er så synlig betyr ikke at den ikke innebærer lidelse. Tvert i mot. Isoleringen er et av de største problemene ved den norske fattigdommen.

Dyrevern og miljøvern er derimot ikke en del av en offentlig agenda - dvs. miljøvern har blitt det i løpet av nitti-tallet - og overgrepene som gjøres har blitt synliggjort av dyktige folk i organisasjoner som Peta, som også er flinke til å få ungdom engasjert.

Fattigdommens lidelser i Norge er heller ikke en del av den offentlige agenda. Likevel er det nærmest ignorert av såkalt radikal ungdom.

Hva er forresten din agenda? At fattige i Norge ikke lider, og at deres lidelse dermed irrelevant? At verdens dyrelidelser uansett er verre enn dette? *Phøy!*

Skrevet

Står visst bra til med farmer i Norge og...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1150342.ece

Norges Pelsdyravlslag fant forrige helg så grove regelbrudd at de anbefalte øyeblikkelig avvikling av driften. De fant for mange dyr pr. bur, for små bur, dårlig vanntilførsel, utette tak, sykdom hos dyrene og dårlige rutiner. De beskriver gården som det verste tilfellet de har sett. Gården ble stengt kort tid etter.
Skrevet
Bra de kontrollerer ihvertfall. Tror neppe de kontrollerer slikt i kina

I russland lar vel kontrollørene seg bestikke...

Skrevet
Lurer på hvorfor han/hun som filma ikke gjorde noe.. Hadde det vært meg så hadde jeg gitt fyren en springskalle og banka trynet HANS ned i bakken flere ganger slik at han fikk kjenne hvordan det var..

Da hadde det jo ikke blitt noen film å vise verden hvor grusomt det er.

Skrevet
Da hadde det jo ikke blitt noen film å vise verden hvor grusomt det er.

Insinuerer du at det er et feil bilde og at det var et skuespill for kamera?

Skrevet
Insinuerer du at det er et feil bilde og at det var et skuespill for kamera?

Det ville i alle fall ikkje vera første gongen - både media og personar elles med ein agenda har kryssklippa, brukt utsnitt av større bilete/situasjonar, regissert handlinga sjølv (dvs. betalt dei som blir filma for å gjera det ein har lyst på film av.) Alt for å få terrenget til å stemma overeins med kartet, og få opinionen over på si side.

Kryssklippinga i filmen her skal jo gi eit inntrykk av at pelsen som blir vist fram (får satsa på at det er pels og ikkje fuskepels) kjem frå dyr som blir handla slik me ser i filmen. Stemmer det? Eller er situasjonen for dyra ein får pelsen frå ein heilt annan? Og - i kva samanheng vart mishandlinga av dyra filma? Kva tid vart det filma? Er det ein ny film som viser korleis situasjonen er, eller dokumentarfilm om korleis situasjonen var, eller... Kva?

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan mennesker med god samvittighet tolererer at dyr blir avlet opp bare for å bli drept. Jo, dyra tjener til mat og klær. Kunne vi ikke avle slaver også, de kan også gjøre nytte for seg på mange måter. Er det den såkalte intelligensen somsom gjør oss "bedre" og mer verdt enn andre dyr? :riste:

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg forstår ikke hvordan mennesker med god samvittighet tolererer at dyr blir avlet opp bare for å bli drept. Jo, dyra tjener til mat og klær. Kunne vi ikke avle slaver også, de kan også gjøre nytte for seg på mange måter. Er det den såkalte intelligensen somsom gjør oss "bedre" og mer verdt enn andre dyr? :riste:

Fus til å kunne holde mindre intelligente mennesker som slaver!

Skrevet
Fus til å kunne holde mindre intelligente mennesker som slaver!

Mennesker med IQ under 75 kan settes på fjøset og melkes daglig.

Skrevet
Jeg forstår ikke hvordan mennesker med god samvittighet tolererer at dyr blir avlet opp bare for å bli drept.

Du er vel ikke så naiv at du tror kotelettene og kjøttdeigen blir til i kjøledisken?

Skrevet
Du er vel ikke så naiv at du tror kotelettene og kjøttdeigen blir til i kjøledisken?

Vedkommende spiser vel ikke kjøtt da serru...

Skrevet

Kommer koteletter og kjøttdeig fra dyr????????????????? :ler:

Skrevet

Vedkommende spiser vel ikke kjøtt da serru...

Hva med grønnsakene da, er det noen som tenker på dem? Hvem vet om poteten ikke hyler av smerte når vi røsker opp kålen.

Skrevet
Hva med grønnsakene da, er det noen som tenker på dem? Hvem vet om poteten ikke hyler av smerte når vi røsker opp kålen.

Grønnsaker er ikke i stand til å føle smerte, frykt osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...