Superlammet Skrevet 31. oktober 2005 #21 Skrevet 31. oktober 2005 Verden er full av ondskap, og du har dermed ingen problemer med å ta del i denne ondskapen? ← Svarer for meg selv: Nei.
minienthe Skrevet 31. oktober 2005 #22 Skrevet 31. oktober 2005 jeg har faktisk en pels... men til mitt forsvar så arvet jeg den etter min oldemor og den har aldri vært brukt av meg. kanin og saueskinn kan jeg faktisk til en viss grad akseptere da hele dyret blir brukt og ikke oppdrettet spesiellt for skinnet sin skyld.
Superlammet Skrevet 31. oktober 2005 #23 Skrevet 31. oktober 2005 Hvorfor forsvare sitt bruk av pels eller skinn? Det er personlige valg, noe ingen burde legge seg opp i. Men det finnes de som på død og liv skal forsøke å nærmest rakke ned på andre for å opphøye seg selv. Sånn er verden dessverre..
Annie Skrevet 31. oktober 2005 #24 Skrevet 31. oktober 2005 Hvorfor forsvare sitt bruk av pels eller skinn? Det er personlige valg, noe ingen burde legge seg opp i. Men det finnes de som på død og liv skal forsøke å nærmest rakke ned på andre for å opphøye seg selv. Sånn er verden dessverre.. ← Verden er full av ondskap, og du har dermed ingen problemer med å ta del i denne ondskapen? Jeg ser ikke på meg selv som ond fordi om jeg liker pels og kunne tenkt meg det. Er heller ikke overbevist om at det de viste på filmen er den eneste måten å slakte pelsdyr på. Da jeg i tillegg bor på en kald plass, finner jeg det forsvarlig å bruke det på vinteren.(Selvom jeg pr. i dag ikke har pels) De som har pels for å vise det fram i +30 grader, i f.eks California, har jeg ikke sansen for.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #25 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Hvorfor forsvare sitt bruk av pels eller skinn? Det er personlige valg, noe ingen burde legge seg opp i. Men det finnes de som på død og liv skal forsøke å nærmest rakke ned på andre for å opphøye seg selv. Sånn er verden dessverre.. ← Hvorfor forsvare sin seksuelle omgang med barn? Det et er personlig valg... Noen av dine personlige valg går utover andre. Greit nok at det bare er dyr det er snakk om, men man kan fortsatt behandle dem mer respektfullt enn hva som ble vist i denne videoen. Det er ikke snakk om rakke ned på andre, men snarere bevisstgjøre andre om at deres valg gjør nettopp dette. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #26 Skrevet 31. oktober 2005 Herregud for et patetisk svar. Hvorfor forsvare sin seksuelle omgang med barn? Det et er personlig valg... Noen av dine personlige valg går utover andre. Greit nok at det bare er dyr det er snakk om, men man kan fortsatt behandle dem mer respektfullt enn hva som ble vist i denne videoen. Det er ikke snakk om rakke ned på andre, men snarere bevisstgjøre andre om at deres valg gjør nettopp dette. ← Herregud noe så patetisk.
Annie Skrevet 31. oktober 2005 #27 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Hvorfor forsvare sitt bruk av pels eller skinn? Det er personlige valg, noe ingen burde legge seg opp i. Men det finnes de som på død og liv skal forsøke å nærmest rakke ned på andre for å opphøye seg selv. Sånn er verden dessverre.. . Hvorfor forsvare sin seksuelle omgang med barn? Det et er personlig valg... Noen av dine personlige valg går utover andre. Greit nok at det bare er dyr det er snakk om, men man kan fortsatt behandle dem mer respektfullt enn hva som ble vist i denne videoen. Det er ikke snakk om rakke ned på andre, men snarere bevisstgjøre andre om at deres valg gjør nettopp dette. ← Hvorfor bruke seksuell omgang med barn som et eksempel? Om jeg skal ta ansvar for alt alle andre gjør galt, ja da kan jeg like gjerne legge meg ned å dø med en gang. Ikke alle er dyremishandlere, selvom de driver med pelsdyr. De som slipper løs pelsdyr er større mishandlere. Bare for å ta et eksempel. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #28 Skrevet 31. oktober 2005 Så linken. Og har allikevel lyst på pels. I andre land har man andre kulturer. De spiser rå apehjerner, Toppen blir kutta av levende aper og hjernen spist. Er det bedre med hummer som blir kokt levende? Verden er full av ondskap, men mye har med kultur å gjøre. ←
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #29 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Hvorfor bruke seksuell omgang med barn som et eksempel? Om jeg skal ta ansvar for alt alle andre gjør galt, ja da kan jeg like gjerne legge meg ned å dø med en gang. Nei, du trenger ikke legge deg ned og dø, men du kan som forbruker ta mer ansvar, og delta mindre i grusomheter. Ikke alle er dyremishandlere, selvom de driver med pelsdyr. De som slipper løs pelsdyr er større mishandlere. Bare for å ta et eksempel. ← Nei, det er sant, men du bør som pelsbruker finne ut hvordan pelsen har blitt laget. Hvis da det ikke er for mye å forlange. Pelsen er tross alt så fiiiiin, så litt svin på skogen kan man regne med. Jeg har ikke forsvart å slippe løs pelsdyr. Men vi hadde kanskje ikke hatt pelsdyr i små bur, hvis forbrukere ville ha pels. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #30 Skrevet 31. oktober 2005 Nei, du trenger ikke legge deg ned og dø, men du kan som forbruker ta mer ansvar, og delta mindre i grusomheter. Nei, det er sant, men du bør som pelsbruker finne ut hvordan pelsen har blitt laget. Hvis da det ikke er for mye å forlange. Pelsen er tross alt så fiiiiin, så litt svin på skogen kan man regne med. Jeg har ikke forsvart å slippe løs pelsdyr. Men vi hadde kanskje ikke hatt pelsdyr i små bur, hvis forbrukere ville ha pels. ← Ikke ville ha pels.
Annie Skrevet 31. oktober 2005 #31 Skrevet 31. oktober 2005 Nei, det er sant, men du bør som pelsbruker finne ut hvordan pelsen har blitt laget. ← Du vet tydeligvis mye om dette. Kan du forklare hvordan pels i Norge blir laget? Blir dyra flådd levende eller slått i bakken som på filmen? Eller er det mer humane metoder som blir brukt her på berget?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 31. oktober 2005 #32 Skrevet 31. oktober 2005 Helt utrolig at folk, vel vitende om hva pelsdyr generelt gjennomgår, og at dyr blir flådd levende, fortsatt med god samvittighet bruker pels... Slike mennesker som bryr seg så lite om andre levende vesener skremmer meg...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #33 Skrevet 31. oktober 2005 Du vet tydeligvis mye om dette. Kan du forklare hvordan pels i Norge blir laget? Blir dyra flådd levende eller slått i bakken som på filmen? Eller er det mer humane metoder som blir brukt her på berget? ← I Annies Norge lager man sikkert pelskåper av frittgående minker og rever. Mulig du klarer å få tak i noe slikt, men tror nok brorparten er laget av ville dyr som småkoser seg i burene sine til de er store nok til å drepes. Men så lenge de drepes rask, har det vel ikke noe å si hvordan de har levd livet sitt fram til da. Tross alt skal jo Annie få seg en fiiiiin pels, og disse dyrene får sikkert en spesiell plass i dyrehimmelen.
Superlammet Skrevet 31. oktober 2005 #34 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Svar på spørsmålet istedet for å begynne med PA, du gjest. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #35 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Svar på spørsmålet istedet for å begynne med PA, du gjest. ← Og jeg trodde folk var intelligente nok til å tolke ironi, og forstå at det ikke var spesielt humant å la dyr leve hele livet i småbur. Må slutte med å ha så høye tanker om meddebatanter. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #36 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) I Annies Norge lager man sikkert pelskåper av frittgående minker og rever. Mulig du klarer å få tak i noe slikt, men tror nok brorparten er laget av ville dyr som småkoser seg i burene sine til de er store nok til å drepes. Men så lenge de drepes rask, har det vel ikke noe å si hvordan de har levd livet sitt fram til da. Tross alt skal jo Annie få seg en fiiiiin pels, og disse dyrene får sikkert en spesiell plass i dyrehimmelen. ← Har du tenkt på hvordan okser og kyr drepes for at du skal få deg en biff og ei fin skinnjakke? Du er flink til å rakke ned på andre, men dine egne feil ser du ikke. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #37 Skrevet 31. oktober 2005 Synd at denne diskusjonen er så usaklig - fra begge sider. Jeg så linken, og synes det var fælt å se. Det er ikke lov å avlive pelsdyr i Norge på den måten som ble vist i filmen; de får enten støt eller blir gasset. Jeg har faktisk selv vært med og sett hvordan dette foregår i forbindelse med praksis, og ALLE dyra jeg så bli avlivet (ca 100 sølvrev) døde raskt; ingen halvdøde dyr eller langvarige smerter. Jeg var med så lenge at jeg ville sett det om dyra våknet opp igjen, for å si det sånn. Utover det har jeg ikke sans for hold av territorielle rovdyr i små nettingbur - slikt pelsdyrhold er uforsvarlig også i Norge, men er ikke prinsipielt i mot all pels - det kommer an på hva slags dyr den kommer fra og hvordan dyret har blitt holdt. Har selv planer om å lage produkter av kaninpels - forutsatt at kaninene lever et tilfredsstillende liv først. Vaskebjørnene eller mårhundene (tanooki?) på filmen er vel fra Asia eller noe, hvor man har et HELT annet forhold til dyr(ehold) enn her. Dersom man skal kjøpe pels synes jeg man bør sjekke hvor pelsen kommer fra - og ikke kjøpe om den ikke lar seg spore. Jeg synes det blir for teit å "avblåse" diskusjon ved å si at man ikke trenger forsvare at man kjøper/ønsker seg pels. Man har et ansvar som forbruker - enten man spiser kjøtt eller ei, kjøper klær lagd av slaver/barn, forurenser mer enn man må (kjører bil, flyr) osv. Et eksempel er bomullsinustrien hvor et stort antall arbeidere faktisk dør eller blir kronisk syke hvert år pga sprøytemidler brukt på bomullen. Det lar seg ikke gjøre å være ufeilbarlig som forbruker - men man har ikke vondt av å sette seg litt inn i konsekvensene av hvordan vi lever...
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #38 Skrevet 31. oktober 2005 Har du tenkt på hvordan okser og kyr drepes for at du skal få deg en biff og ei fin skinnjakke? Du er flink til å rakke ned på andre, men dine egne feil ser du ikke. Patetisk. ← Hvordan vet du så mye om mine kjøttvaner? Vi har faktisk alternative muligheter når det kommer til mye mat. Man kan velge å ikke spise kjøtt, eller man kan velge kjøtt fra typiske økologiske bruk. Og hvor har jeg rakket ned på andre? Jeg sier bare at folk bør være litt mer bevisst sine valg.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #39 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg synes det blir for teit å "avblåse" diskusjon ved å si at man ikke trenger forsvare at man kjøper/ønsker seg pels. Man har et ansvar som forbruker - enten man spiser kjøtt eller ei, kjøper klær lagd av slaver/barn, forurenser mer enn man må (kjører bil, flyr) osv. Et eksempel er bomullsinustrien hvor et stort antall arbeidere faktisk dør eller blir kronisk syke hvert år pga sprøytemidler brukt på bomullen. Det lar seg ikke gjøre å være ufeilbarlig som forbruker - men man har ikke vondt av å sette seg litt inn i konsekvensene av hvordan vi lever... ← Så lenge det ikke er ulovlig så trenger man da virkelig ikke forsvare at man ønsker seg pels, biff, bil, fly, båt eller hva det nå måtte være. Men det øret gidder ikke naturvernfanatikerne å høre på. De skal jo ut å redde verden.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #40 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Det kunne vært hyggelig om du eksemplifiserte mer om hva som var usaklig. Noe som er kjekt for at vi skal kunne opprettholde en saklig debatt her. Jeg vil ellers anbefale folk i denne tråden å ta seg en tur innom ris og ros, hvor det nå diskuteres hvordan man skal opprettholde en viss seriøsitet her inne. Å komme med antagelser om manglede modenhet, uten å referere til hva som indikerer det, er ikke med på opprettholde en viss saklighet. Det gjør heller ikke ditt siste avsnitt, men slike barnlige provokasjoner fungerer ikke på meg. Se, det går an å skrive et helt innlegg uten å måtte ty til modne smilefjes. Endret 31. oktober 2005 av Remyline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå