Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på det å betale skatt; lønner det seg å ha lån, eller eie bolig? 

Anonymkode: 72fb6...c8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg å eie bolig skattemessig fordi den skattemessige verdien er ca 30 % av markedsverdi.

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å ha lån hvis du kan investere lånet i noe som gir høyere avkastning enn lånerenten.

Anonymkode: 7595b...835

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønte jeg svært lite av. Forstår meg lite på økonomi, må ha alt inn med teskje. 😕

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette skjønte jeg svært lite av. Forstår meg lite på økonomi, må ha alt inn med teskje. 😕

Sånn er jeg og. Følger tråden.

Anonymkode: cdfb9...c95

Skrevet (endret)

Å ha et lån er i seg selv ikke lønnsomt.

Hvorvidt det er lønnsomt å eie bolig kommer an på boligmarkedet der man eier bolig.

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg ikke å ha lån i forhold til inntektsskatten. Men om du har mye formue, og putter den i bolig, kan du spare formueskatt.

Anonymkode: 24518...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Om du forklarer din egen situasjon, er det lettere å si om det vil lønne seg for deg eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det lønner seg for oss. Pengene som skulle vært med og betalt ned boliglånet er investert i aksjer. I tillegg får man jo skattefradrag på boliglån. Den er vel på 22% nå hvis jeg husker riktig. 

Anonymkode: cef60...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studielån på 100000

Jeg har 300 000 kr på konto.

Det logiske hadde vært å betale ned lånet men det lønner seg ikke fordi renten på studielånet er lavere enn å sette pengene i f.eks indeksfond.

Det samme gjelder boliglån. Vi har boliglån på 3 millioner kr og har 1,2 % rente.

Et indeksfond har tradisjonelt hatt rundt 10 % avkastning siste årene.

Derfor har jeg satt se 300 000 kr jeg har på konto i indeksfond istedet for å betale studielån og boliglån. Jeg tjener mer penger på å ha pengene i fond enn å betale ned lån.

Anonymkode: 2b0d1...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er aldri lønnsomt å ha lån. Man får litt rentefradrag på skatten, men det er jo mye rente igjen å betale som overstiger fradraget. Det finnes de som spekulerer i aksjer med lånte penger, i håp om at gevinsten fra aksjene blir større enn rentekostnadene. Dette er veldig risikofylt, og bør kun gjøres hvis man har råd til å tape de pengene. Bolig er skattemessig gunstig fordi du får lavere formue enn du faktisk har, siden bare noen prosent av verdien føres opp. Men dette er som regel uten betydning for vanlige folk, det er de som har så mye i formue at de må betale formueskatt som kan spare litt på dette. Men det lønner seg fortsatt ikke å ha lån, fordi formueskatt er mye billigere enn renter på lån. Å eie bolig er fint mtp verdistigning, husk at utgifter når man eier er høyere enn lånekostnader, vedlikehold, forsikring, kommunale avgifter og eiendomsskatt må også regnes inn i kostnadene. 

Så kjøp gjerne en bolig med det du trenger av boliglån, men betal det helst ned så raskt du kan. 

Anonymkode: 013cb...add

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det lønner seg for oss. Pengene som skulle vært med og betalt ned boliglånet er investert i aksjer. I tillegg får man jo skattefradrag på boliglån. Den er vel på 22% nå hvis jeg husker riktig. 

Anonymkode: cef60...2d8

Man får det fradraget på alle typer lånerenter som privatperson, ikke bare boliglån. Og 22% fradrag betyr at man fortsatt betaler 78% av rentene, så det er fortsatt billigere å ikke betale renter. 

Anonymkode: 013cb...add

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om du forklarer din egen situasjon, er det lettere å si om det vil lønne seg for deg eller ikke.

Jeg tenker på det med fradrag. Har lest at det er veldig viktig å få med fradragene på skattemeldingen. Og man får jo fradrag hvis man eier bolig eller har lån? Og disse fradragene gjør at man får mer igjen på skatten? Det var dette jeg tenkte på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker på det med fradrag. Har lest at det er veldig viktig å få med fradragene på skattemeldingen. Og man får jo fradrag hvis man eier bolig eller har lån? Og disse fradragene gjør at man får mer igjen på skatten? Det var dette jeg tenkte på.

Man får ikke fradrag for boligen og man får bare 22 % av rentene igjen på skatten.

Det viktige er å få med de fradragene man har rett på når man likevel har de utgiftene, men det lønner seg ikke å skaffe seg utgifter kun for å redusere skatten.

Anonymkode: b8a83...5cf

• Liker 2
Skrevet

Det enkle svaret er: Nei, det lønner seg ikke å ha lån. Selv om man får skattefradrag, er det mindre enn rentene man betaler for lånet. Tenker ved for eksempel boliglån.

Dog: mer lån gjør at du kanskje kan kjøpe en litt mer attraktiv bolig, på et litt mer attraktivt sted. Du vil dermed kunne få mer avkastning på boligen ved salg, enn boligen du fikk kjøpt med mindre lån. Dermed kan mer lån lønne seg også økonomisk.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Banken fører normalt opp rentekostnader i skattemeldingen. 

Du får ikke noe fradrag for å eie en bolig. Du kan derimot risikere eiendomsskatt om du bor i riktig kommune. 

Når det gjelder fradrag på skatten for rentekostnader så må du ikke glemme at du har betalt renter først. For hver 100-lapp du betaler i rentekostnader får du 22 tilbake fra staten. Du har fortsatt betalt 78kr MER enn du får... 

Du får samme fradrag om du gir penger til veldedighet, 22%. Men du kan ikke påstå at du sparer penger på å gi bort 10'000 kr for å få 2200 tilbake

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lønnsomt å ha lån.

Skattefradraget er på 22%, så du betaler likevel 78%. Det er en kostnad. 

Tar du lånte penger og investerer, som andre her sier, er dette en risikoinvestering. Du har ikke dekning for disse pengene. Med krig i Europa, mangeløkonomi og enorm inflasjon i vente, er det ikke rett tid for å stole så mye på slike investeringer.

MEN...om inflasjonen tar Norge også, og det hardt, vil verdien av et lån bli brutt ned, mens penger på konto taper seg i verdi.

Silje Sandmæl i DNB har skrevet om det (sammen med mange andre). Google det.

Anonymkode: f1322...80b

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Banken fører normalt opp rentekostnader i skattemeldingen. 

Du får ikke noe fradrag for å eie en bolig. Du kan derimot risikere eiendomsskatt om du bor i riktig kommune. 

Når det gjelder fradrag på skatten for rentekostnader så må du ikke glemme at du har betalt renter først. For hver 100-lapp du betaler i rentekostnader får du 22 tilbake fra staten. Du har fortsatt betalt 78kr MER enn du får... 

Du får samme fradrag om du gir penger til veldedighet, 22%. Men du kan ikke påstå at du sparer penger på å gi bort 10'000 kr for å få 2200 tilbake

Takk for god forklaring. Dette var forklart på en måte jeg skjønner. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...