Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hadde styrtfødsel første gang (45 min fra 4 til 10 cm), og er nå gravid igjen. Veldig spent på hvordan jeg skal forholde meg til neste fødsel med denne erfaringen i bagasjen. Vil det gå enda fortere denne gangen? Eller er det helt hipp-som-happ? Hadde en god fødselsopplevelse første gang, og frykter først og fremst at jeg skal forvente tilsvarende denne gangen men så få en fødsel over flere døgn med tang og sugekopp. Kan noen dele erfaringer? 😊

Jeg vet selvfølgelig at man aldri kan vite sikkert, men alle jordmødre jeg har vært hos har bedt meg heller dra for tidlig enn for sent til sykehuset mtp min forrige fødsel.

Anonymkode: b09c9...ef6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt størst sjanse for at du har en ny rask fødsel, ja. Så jordmødrene har rett, ikke vent for lenge før du drar inn. Jeg hadde en ganske rask første fødsel, men fødsel nummer 2 hadde en lenger fase før aktiv fødsel med rier som ikke var spesielt vonde. Men fra jeg kjente at vi burde dra inn til sykehuset for en sjekk til ungen var ute, gikk det bare 1,5 time. Hadde da 4 cm da vi kom til sykehuset. De ville ikke ta meg inn først, da riene ikke var tette. Opplyste da om at jeg hadde hatt en rask første fødsel og da ville de ta meg inn likevel.

Anonymkode: 98dc4...d81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel både første og andre gang. Nøyaktig tid i aktiv fødsel ved første fødsel vet jeg ikke, jeg hadde full åpning da vi kom til sykehuset. Jeg hadde to timer med uregelmessige, milde rier før vannet gikk og det ikke var pause mellom riene mer. Jeg vil tro det var da jeg hadde 4 cm. Derfra tok det ca. en time til babyen var ute. De sa på føden at jeg skulle dra ved første tegn til fødsel hvis vi skulle ha flere barn. 

Andre gang startet det med at vannet gikk, og så kom første rie en halvtime senere. Denne gangen var det ikke noen rolig start, og riene kom i ett med én gang. Da hadde vi alt reist mot sykehuset pga. litt reisevei og at jeg var så nervøs for å ikke rekke frem. Babyen ble født etter en time med rier, så jeg tror aktiv fødsel var omtrent lik i både lenge og hvordan det ellers artet seg. Forskjellen var at det ikke var noen rolig start/latensfase andre gang. Og at jeg ikke satt i bil siste del av den aktive fasen, det var veldig, veldig godt å slippe. 

Anonymkode: 7bca1...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Fødsel 2 gikk raskere enn nummer 1. Første tok rett under 1 time, andre 28 minutter 😬 fra første rie til barnet var ute.

Anonymkode: 40bc0...e44

AnonymBruker
Skrevet

Hadde styrtfødsel selv og fikk klare instrukser om hvordan forholde seg til fødsel dersom det blir en nummer to, for sjansen for at det ville gå enda fortere var tydeligvis stor. Legen som tok imot mini gav meg også et skriv som jeg må bringe sammen med helsekortet, som liksom skal være et "bevis" på at jeg føder dritfort og sikre at jeg får komme inn til sjekk med én gang. 😅

Anonymkode: 3382e...e68

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel første gang, men ikke andre gang. Fødsel nr to var ca 4 timer i aktiv fødsel så ikke veldig lang men mye lengre enn første. Fikk også beskjed om å komme inn med en gang osv. Det er nok lurt, tror normalen er at det går fortere andre gang.

Anonymkode: c55e4...d77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...