AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #1 Skrevet 20. mars 2022 Jeg holder på å tørne her 😣 Kjæresten overtok en 3 år gammel hunnkatt av en bekjent i slutten av desember. Pus er i utgangspunktet utekatt, men vi har valgt å holde henne inne enn så lenge- da vi fikk vite at hun ikke var sterilisert allikevel først etter at hun hadde vært her i en uke. Hun har dessuten hatt 2 kull, og jeg syns ikke hun skal trenge å få et til rett og slett fordi hun er en bitteliten katt. Jeg har pushet mye på at han må få henne sterilisert, men per nå har han ikke råd til det. Jeg er heller ikke villig ut til å legge ut for pus, selvom det frister. Det er bare ikke min katt, noe han kan gjøre veldig tydelig hvis det nevnes i en samtale/ diskusjon. Soverommene har vært off-limit for henne, og vanligvis har det holdt at vi har lukket dørene når vi har lagt oss. Men så begynte hun tidenes hylekor i protest for at hun ikke fikk være der vi var( Generelt mye lyd i pus, så vi har lært oss å høre forskjellen på vanlige lyder, sutring og mas) Og det har nå resultert i at vi må stenge henne inne i stua om nettene Stuen er stor, med tilgang til kjøkkenet hvor mat, vann og kassen hennes står. Så her er det absolutt ikke synd i henne. Men nå har hun begynt å markere, og vi mistenker at det er en kombo av løpetid og trass. Aldri vått noen plasser, men alltid noe som lukter. Vi saumfarer alle overflater så fort vi merker lukta. Men så holder hun på utenom løpetid og. For to uker siden måtte vi rense hele sofaen, og pledd og puter vaskes med jevne mellomrom. Jeg begynner å bli voldsomt lei av dette nå, men aner ikke hva jeg kan gjøre- bortsett fra å fortsette maset om sterilisering. Men jeg kommer neppe noen vei der uansett. Han merker heller ikke lukta like godt som meg.. Pus får mye kos og oppmerksomhet av oss, og har alltid tilgang på mat og friskt vann. Kassen renses også ofte. Så det er ingenting som skal kunne provosere frem «oppførselen» utenom det at hun ikke får oppholde seg i 2. etasje om natta. Håper noen kan komme med et råd eller to 🐱 Anonymkode: 4b72d...5ee
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Skrevet 20. mars 2022 Hvorfor vil du sterilisere? Løpetiden forsvinner ikke med steriliseringa, kun muligheten til å bli drektig. Anonymkode: 9f398...869
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #3 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor vil du sterilisere? Løpetiden forsvinner ikke med steriliseringa, kun muligheten til å bli drektig. Anonymkode: 9f398...869 For det første har hun allerede hatt to kull hos forrige eier, og jeg syns hun skal få slippe å gå drektig flere ganger. Ikke ønsker vi kattunger heller. For det andre så vil sterilisering fjerne seksualdriften i de fleste tilfeller da livmor og eggstokker fjernes. Dessuten minsker risikoen for kreft og katte aids. Dette fikk jeg beskjed om av veterinær da min katt skulle steriliseres. Ts Anonymkode: 4b72d...5ee
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #4 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For det første har hun allerede hatt to kull hos forrige eier, og jeg syns hun skal få slippe å gå drektig flere ganger. Ikke ønsker vi kattunger heller. For det andre så vil sterilisering fjerne seksualdriften i de fleste tilfeller da livmor og eggstokker fjernes. Dessuten minsker risikoen for kreft og katte aids. Dette fikk jeg beskjed om av veterinær da min katt skulle steriliseres. Ts Anonymkode: 4b72d...5ee Det du beskriver er kastrering. Sterilisering er noe helt annet. Anonymkode: 9f398...869 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #5 Skrevet 20. mars 2022 «På folkemunne kaller man gjerne en kastrering av et hunndyr for en «sterilisering» og av et hanndyr «kastrering» Så absolutt ikke feil- men har det i bakhodet til neste gang 👍🏻 Anonymkode: 4b72d...5ee
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #6 Skrevet 20. mars 2022 Hvorfor tok dere til dere katt mår dere ikke har tåd til det??? Anonymkode: 8084a...f2c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #7 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor vil du sterilisere? Løpetiden forsvinner ikke med steriliseringa, kun muligheten til å bli drektig. Anonymkode: 9f398...869 AB skriver bare dette for å få frem at det er forskjell på sterilisering og kastrering, aka flisespikkeri. Saken er at dette ikke vil bedre seg før katten er kastrert. Jeg er av dem som himler MERKBART med øynene når jeg hører om folk som ikke gidder ta den turen til veterinæren, spesielt når man burde vite hva det gjør med en katt med konstant løpetid, og ikke minst 2 kull (ikke deres skyld det da, men dere bidrar til at det blir flere når hun slipper ut). Økomomi er en dårlig unnskyldning, hva om hun blir skadet eller syk? Kan dere ikke prioritere annerledes for en liten periode? Ellers burde denne katten også bli sjekket for uvi og slike ting, spørsmålet er hvor mye dere bryr dere.. 🙄 Anonymkode: b3049...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #8 Skrevet 20. mars 2022 Han skaffer en katt, og har ikke et par tusen å spandere på katten så den slipper flere kull og kan leve ute? Herregud. Dere MÅ kastrere katten! Det vil ikke magisk bli bedre av å ignorere dette. Kjæresten din må ta seg sammen å faktisk ta seg av dyret! Anonymkode: fd031...d50 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AB skriver bare dette for å få frem at det er forskjell på sterilisering og kastrering, aka flisespikkeri. Saken er at dette ikke vil bedre seg før katten er kastrert. Jeg er av dem som himler MERKBART med øynene når jeg hører om folk som ikke gidder ta den turen til veterinæren, spesielt når man burde vite hva det gjør med en katt med konstant løpetid, og ikke minst 2 kull (ikke deres skyld det da, men dere bidrar til at det blir flere når hun slipper ut). Økomomi er en dårlig unnskyldning, hva om hun blir skadet eller syk? Kan dere ikke prioritere annerledes for en liten periode? Ellers burde denne katten også bli sjekket for uvi og slike ting, spørsmålet er hvor mye dere bryr dere.. 🙄 Anonymkode: b3049...2f2 This 👆🏼 Folk som ikke gidder å så mye som kastrere katter altså…. Anonymkode: fd031...d50
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #10 Skrevet 20. mars 2022 Altså, jeg er helt enige med dere her! Jeg har hatt titalls diskusjoner med han angående pus. Jeg er og en av de som river seg i håret av folk som ikke kastrerer( beklager feilen i sta- men selv dyrlegen jeg gikk til med katten jeg hadde kalte det sterilisering når det kom til hunnkatter..) Som jeg skrev, VAR hun ute hos forrige eier. Hun har ikke vært ute her- og det kommer heller ikke på tale før hun har vært hos dyrlegen. Vi bor ikke sammen, noe jeg kanskje skulle presisert. Men jeg maser dag inn og dag ut. Og har til og med tilbudt meg å ta regninga. men jeg får kun til svar at det ikke er min katt.. Anonymkode: 4b72d...5ee
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #11 Skrevet 20. mars 2022 Jeg beklager å si det TS men ingen råd i verden kan hjelpe deg om ikke du/han/dere kastrerer. Kastrering alene kan stoppe det. Alle katteekspertene og atferdspesialistene sier: Har du ikke kastrert katten din? Sorry, jeg kan ikke hjelpe. Kastrer først, så kan vi snakkes, OM du trenger hjelp fortsatt. Her er en artikkel som forteller om fordelene ved kastrering: https://www.rvc.ac.uk/Media/Default/Beaumont Sainsbury Animal Hospital/documents/Neutering_ info sheet_female cat_April_2016 PDF.pdf Først og fremst. INGEN katter markerer på trass, de har rett og slett ikke evnen til den tankegangen. Katter markerer pga usikkerhet over sitt eget territorie. Det er naturlig for en katt som flytter og får nye eiere å bli usikker å begynne å markere, katter kan bli stresset av at man flytter en stol, så flytting og ny eier er to av de aller mest stressende situasjonene man kan sette en katt i. Jeg ville jobbet med å få katten trygg, gi katten tilgang til soverom og der dere er, få opp hyller, tepper, klorestativ osv for det er slikt som gir katten oversikt og mulighet å markere på en sunn måte(klorestativ) og feliway classic i stikkontakten. Så ville jeg tatt en titt på denne serien, de fleste episodene handler om usikre katter som markerer og er veldig lærerik og underholdene serie: https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Høres ut som kjæresten din kan ha veldig god bruk for å se den serien i hvert fall. Her er flere tips: https://consciouscat.net/2018/02/26/cat-spraying-can-stop/ https://www.petbasics.com/behavior/how-do-i-stop-my-cat-from-spraying/ Google og søk på youtube: «how to stop cat spraying» Jackson galaxy har også et par klipp om hvordan man kan få katten tryggere i hjemmet. Har katten markert i tidligere hjem? Hvis ikke kan det gå seg til automatisk når katten blir tryggere hos kjæresten din. MEN få katten kastrert… Kastrering, id-chip, vaksinering, årlig helsesjekk, forsikring, utstyr og kvalitetsfôr er slik man skal tenke over at man har råd til FØR man skaffer seg katt. Jeg hadde mistet totalt respekten for kjæresten min og hadde faktisk dumpet han hvis han hadde nektet å kastrere og ikke hørte på meg. «Jeg har ikke råd» er ikke en gyldig grunn, det er så billig at man finner en måte å få det gjort på uansett. Sjekk hos veterinær er uansett på sin plass, iom at katten har opplevd MYE stress i forbindelse med flytting og helt nye eiere som ikke har sett kattens behov, så er det også en sjanse for at katten har pådratt seg UVI, da dette kan komme av stress. Anonymkode: b63fe...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #12 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså, jeg er helt enige med dere her! Jeg har hatt titalls diskusjoner med han angående pus. Jeg er og en av de som river seg i håret av folk som ikke kastrerer( beklager feilen i sta- men selv dyrlegen jeg gikk til med katten jeg hadde kalte det sterilisering når det kom til hunnkatter..) Som jeg skrev, VAR hun ute hos forrige eier. Hun har ikke vært ute her- og det kommer heller ikke på tale før hun har vært hos dyrlegen. Vi bor ikke sammen, noe jeg kanskje skulle presisert. Men jeg maser dag inn og dag ut. Og har til og med tilbudt meg å ta regninga. men jeg får kun til svar at det ikke er min katt.. Anonymkode: 4b72d...5ee For en dust han typen din er. Skikkelig sjarmerende… Anonymkode: fd031...d50
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #13 Skrevet 20. mars 2022 Jeg skjønner at det er vanskelig når du har informert han om fordeler/bakdeler og tilbudt deg å ordne det når han nekter. Vis han denne tråden, les gjennom episodene på my cat from hell, finn en som passer og se på det MED kjæresten din…. Hva er det som gjør at han er så imot det? Er det kun prisen? Anonymkode: b63fe...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #14 Skrevet 20. mars 2022 Og… Er du sikker på at det faktisk er markering og ikke bare tiss utenfor kassen? Markering er som regel opp etter vegger/ting og er «sprayete»… Vanlig tissing er jo dammer med tiss på gulv/flater/flate ting. For fremgangsmåtene og årsakene ved problemer med markering og vanlig tissing er totalt forskjellige. Er det markering så er det de løsningene jeg skrev i innlegget med linkene, er det tissing så kan det være alt fra sykdom(feks uvi), misliker dokasse, kattesand, plassering, smerter osv. Anonymkode: b63fe...5c4
Perle Skrevet 20. mars 2022 #15 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): AB skriver bare dette for å få frem at det er forskjell på sterilisering og kastrering, aka flisespikkeri. Saken er at dette ikke vil bedre seg før katten er kastrert. Jeg er av dem som himler MERKBART med øynene når jeg hører om folk som ikke gidder ta den turen til veterinæren, spesielt når man burde vite hva det gjør med en katt med konstant løpetid, og ikke minst 2 kull (ikke deres skyld det da, men dere bidrar til at det blir flere når hun slipper ut). Økomomi er en dårlig unnskyldning, hva om hun blir skadet eller syk? Kan dere ikke prioritere annerledes for en liten periode? Ellers burde denne katten også bli sjekket for uvi og slike ting, spørsmålet er hvor mye dere bryr dere.. 🙄 Anonymkode: b3049...2f2 Amen. 🙌
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #16 Skrevet 20. mars 2022 Jeg tørket opp pisset med katten og kastet den ut. Trengte kun å gjøre det to ganger før den skjønte at det ikke var ok. Anonymkode: 193c2...bb7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #17 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tørket opp pisset med katten og kastet den ut. Trengte kun å gjøre det to ganger før den skjønte at det ikke var ok. Anonymkode: 193c2...bb7 Håper du kødder. Hvis ikke håper jeg at du leser deg litt opp på katteatferd og skjerper deg. Katter sine atferdsproblemer er alltid et resultat av at noe i hjemmet ikke er som det skal være. Katten «sier ifra» om at han har et problem, da skal man hjelpe katten, ikke straffe han. Det er som regel vår feil at katter tisser inne, enten har vi ikke fått de trygge nok, ikke sluppet de ut i tide(katteluke er bra), har dokasse på et uegnet sted, ikke sett tegn på sykdom, endringer i hjemmet, stress hos katten pga miljø/mennesker, and the list goes on. Anonymkode: b63fe...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #18 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper du kødder. Hvis ikke håper jeg at du leser deg litt opp på katteatferd og skjerper deg. Katter sine atferdsproblemer er alltid et resultat av at noe i hjemmet ikke er som det skal være. Katten «sier ifra» om at han har et problem, da skal man hjelpe katten, ikke straffe han. Det er som regel vår feil at katter tisser inne, enten har vi ikke fått de trygge nok, ikke sluppet de ut i tide(katteluke er bra), har dokasse på et uegnet sted, ikke sett tegn på sykdom, endringer i hjemmet, stress hos katten pga miljø/mennesker, and the list goes on. Anonymkode: b63fe...5c4 Det er også ekstremt skadelig for forholdet mellom katt og eier. Ja det løser kaaanskje problemet men kun ditt problem, katten sitt problem er fortsatt ikke løst og du har en redd katt. Anonymkode: b63fe...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #19 Skrevet 20. mars 2022 Det gjorde vår katt også, kastrerte henne og det slutta umiddelbart. Var så mye bedre for pus, hun var jo helt fortvilet støtt og stadig, gikk rundt og hylte og var helt tussete. Etter kastreringen roet hun seg veldig. Anonymkode: d01df...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #20 Skrevet 20. mars 2022 Du kan prøve å se disse og prøve de ut, dessverre tvilsomt at noe fungerer uten å kastrere, men jeg vet hvor vanskelig det er å overtale andre som allerede har bestemt seg, det er den eneste grunnen til at jeg skriver tips, for vanligvis hadde mitt eneste tips vært å kastrere. Har selv noen i familien jeg har prøvd å overtale om kastrering men det er full stopp, ikke et eneste triks i boken fungerer. Har også fortalt om alle problemene med å fôre whiskas/friskies men det er som å snakke til en vegg. Anonymkode: b63fe...5c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå