Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt om en søker på en stilling ikke var på sosiale medier?

Anonymkode: 7da8f...e57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meget positivt 

Anonymkode: 684b6...8ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe spesielt. 

Anonymkode: 9cea0...cb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan aldri tenke meg at de jeg har søkt jobb hos de siste 5 årene har oppsøkt meg på sosiale medier. Men er uansett ikke på SOME, og har en ganske begrenset FB-profil, så det er særdeles lite å finne. Har ikke hatt problemer med å få intervjuer eller jobbtilbud.

Hvilken alder er du, og hvilke type stillinger søker du på? Jeg vil tro at hvis du søker jobb i politiet så passer det dårlig å ha sympatierklæringer med Breivik på SOME liksom. Men i andre stillinger kan det være positivt at de ser at du har en sosial og aktiv livsstil kanskje. 

Anonymkode: c7995...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av hvilke stillinger du søker på. I noen yrker kan det være positivt, andre ikke.

Sånn generelt tenker jeg det er positivt. Jeg har en Facebook profil, men heter  Fornavn Fornavn. Har ingen bilder eller informasjon som kan spore meg opp. Bruker den kun til arrangementer.

Når jeg har søkt jobber, har de vært bare opptatt av CV og søknad.

Anonymkode: 4e7fe...20b

• Liker 1
Skrevet

Tror heller det er positivt enn negativt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kan tyde på at du har meldt deg litt ut av samfunnet og er en ganske sær person. Jeg kjenner ikke mange som ikke har en facebook profil fordi de fleste vil holde kontakt med nettverket sitt. 

Anonymkode: 98341...009

• Liker 1
Skrevet

Å være helt usynlig på nett eller helt utenfor sosiale medier kan nesten virke mistenkelig, men som andre sier: det kommer an på hva slags stilling du søker. Mange har jo en helt privat Facebookprofil, men du finner i det minste et navn, og om du ikke er alt for sær har du også et profilbilde som er synlig.

På min arbeidsplass har jeg aldri hørt om at noen er blitt ekskludert fra å komme på intervju pga manglende sosiale medier. Hvis en jobbsøker derimot hadde vært et kjent kommentarfelt-troll kunne vedkommende fort blitt vurdert som uegnet. De fleste forstår trolig hvor grensen går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Meget positivt 

Anonymkode: 684b6...8ef

Hvorfor hadde det vært meget positivt? Fordi du personlig ikke liker some?

Anonymkode: f5cc8...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting å si. Broren min er oralkirurg og har ikke sosialemedier. Fikk naturligvis jobb med en gang! 

Anonymkode: f79c5...634

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på jobben. Hvis man skal jobbe med SoMe, markedsføring osv er det jo fint å ha «noe å vise til». Ellers er det nok lite relevant. 

Anonymkode: 9b354...b40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet mye med rekruttering i min bransje, det kunne ikke falle meg inn å sjekke opp kandidater på SOME. Hva de gjør eller ikke gjør der er helt uinteressant for oss. 

Men som andre sier, det kommer jo helt an på bransje og stilling. 

Anonymkode: aacad...c43

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tja, kan tyde på at du har meldt deg litt ut av samfunnet og er en ganske sær person.

Blir jo å lese veldig mye inn i en situasjon da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I enkelte yrker er det nesten naturlig å enten ikke være på SoMe eller ha så private/skjult kontoer som mulig.

Anonymkode: 7b1c1...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...