Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

en liten diskusjon i familien for tiden. Noen mener at rekkefølge på hvem som skal arve ser sånn ut:

for  det første: ektefelle, og eventuelle barn.

for det andre: hvis man ikke er gift, og heller ikke har noen barn, så blir det foreldrene som arver.

for det tredje: dersom begge foreldrene for lengst er døde, så blir det eventuelle brødre eller søstre som arver.

for det fjerde: hvis man er enebarn (eller samtlige søsken døde før man dør selv) så blir det onkel eller tante som arver (eventuelt noen søskenbarn, hvis man har noen) og hvis man ikke har dette heller, så blir det myndighetene som får det man eventuelt etterlater seg.                              

men så er det noen andre som tenker at arve-rekkefølgen går sånn: For det første har man ektefelle, og eventuelle barn. For det andre har man foreldre, eller eventuelle søsken. Deretter kommer barna som disse søsknene fikk, FØR onkel / tante eller søskenbarna.             

Anonymkode: ac4ec...400

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man arver ikke i hytt og vær 😅 

Hvis tante frasier seg arv så er det hennes barn som arver - ikke videre i slekta. Så de har helt rett 🙂 

Anonymkode: 69ab8...4e0

Skrevet

Litt usikker, men jeg tror det er det siste som er rett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Onkler og tanter er for øvrig ikke i arverekken, kun opp/ned og søsken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man arver ikke i hytt og vær 😅 

Hvis tante frasier seg arv så er det hennes barn som arver - ikke videre i slekta. Så de har helt rett 🙂 

hva om en person dør, og man ikke har noen barn eller ektefelle?

da blir det vel noen videre i slekten som arver... 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

hva om en person dør, og man ikke har noen barn eller ektefelle?

da blir det vel noen videre i slekten som arver... 

Da arver søsken. Eller søskens barn. 

Anonymkode: 1d831...617

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man samboer så er det lurt og ha testamente. Er man enslig uten barn bør man og ha testament. Hvis man ikke bryr seg hvem som overtar så ikke ha testament. Mange gifte uten barn tror man arver hverandre automatisk men det gjør man heller ikke. Arv er komplisert. 

Anonymkode: 702c1...082

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet en liten slump fra en tante av min mor. Denne tanten var ugift og barneløse. Så det var hennes søsken som var arvingene, men nå var jo de fleste av de gått bort, så arven gikk videre til deres barn. Men siden min mor også var gått bort, så ble det jeg og mine søsken som delte den delen. 
Det var over 20 arvinger så det ble ikke store beløpet på hver, men det som hadde forårsaket bråk der var små ting som pynt, møbler og sånt. Jeg var ikke der nå det skulle deles, jeg kjente henne knapt.

Anonymkode: ef847...06f

AnonymBruker
Skrevet

Her er svaret;

Codex Advokat | Arverekkefølgen etter arveloven

Anonymkode: ed00a...5ea

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er man samboer så er det lurt og ha testamente. Er man enslig uten barn bør man og ha testament. Hvis man ikke bryr seg hvem som overtar så ikke ha testament. Mange gifte uten barn tror man arver hverandre automatisk men det gjør man heller ikke. Arv er komplisert. 

Anonymkode: 702c1...082

Er man gift uten barn lønner det seg og med testament om man ønsker at ektefellen skal arve alt.

Anonymkode: 6a126...863

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er man gift uten barn lønner det seg og med testament om man ønsker at ektefellen skal arve alt.

i så fall blir det vel ektefellen som arver alt uansett?    

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

i så fall blir det vel ektefellen som arver alt uansett?    

Nei. Ektefelle arver halvparten, resten går til foreldre evt. søsken hvis foreldre er døde.

Anonymkode: a6d5c...778

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Ektefelle arver halvparten, resten går til foreldre evt. søsken hvis foreldre er døde.

Anonymkode: a6d5c...778

Nemlig. Mange tror man arver alt bare fordi man er gift, men det gjør man ikke. Derfor er det viktig å sikre seg, frem til man får barn eller for resten av livet om man ikke får det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...