Gå til innhold

Menneskets ulykkelighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er menneskets ulykkelighet kun pga. vårt store begjær? Ikke bare etter penger og materialistiske ting, men også status, opplevelser, venner, makt, osv.

Jeg er ikke religiøs, men kom nylig over dette synet i Buddhismen. At vår ulykkelig kun eksisterer pga vårt store ønske om ditt og datt. Har flere merket at man i den vestlgie verden aldri blir takknemlig over det man har, og bare ønsker mer? Og at det at vi ønsker mer bare gjør oss ulykkelig når vi aldri blir tilfreds med det vi har.

Anonymkode: 8fd83...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker mer på frihet en lykkelighet, vel blir mer lykkelig når jeg har fått friheten min.

Skal flytte ut av denne dritt blokka og bort fra Silvia for alltid.

Hvem er Silvia?

Diagonisert psykopat og schizofrenic, hennes egne ord. Pluss at hun har en dark-spirit i hun, sett den selv og prøvd angrepet av den.

Fuck jeg ønsker hun det beste...

Men fuck meg, jeg er ferdig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er menneskets ulykkelighet kun pga. vårt store begjær? Ikke bare etter penger og materialistiske ting, men også status, opplevelser, venner, makt, osv.

Jeg er ikke religiøs, men kom nylig over dette synet i Buddhismen. At vår ulykkelig kun eksisterer pga vårt store ønske om ditt og datt. Har flere merket at man i den vestlgie verden aldri blir takknemlig over det man har, og bare ønsker mer? Og at det at vi ønsker mer bare gjør oss ulykkelig når vi aldri blir tilfreds med det vi har.

Anonymkode: 8fd83...e9a

Det er helt klart at det å begjære noe fører til ulykke. Det blir et jag og en streben, og det får sjelden blitt nok. De buddhistiske munkene mediterer fra tidlig av, og mentaliserer seg til hva som har en virkelig verdi. Det er ikke bare i den vestlige verden begjær fører til ulykke. Det er alltids noe å begjære. 

Noen av de syv dødssynder ifølge katolikkene, og like fullt helt menneskelige følelser å ha, er begjær, misunnelse og grådighet. Munkene mediterer seg bort fra dette, men de slipper ikke lidelse. Faktisk mediterer de seg selv til å innfinne seg med faktum at det å leve er en lidelse, og man kan like godt godta det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det stemmer nok, man jager et mål, og når man har det jager man noe nytt. Men jeg tror om man er bevisst på dette kan man frigjøre seg fra det til en viss grad. 

Anonymkode: 37c06...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man vel definere begrepet lykke. Hva det er vil kanskje variere fra menneske til menneske. Nordmenn er visstnok blant de lykkeligste i verden, i følge undersøkelser, fordi vi har bra økonomi og en velferdsstat. Selv er jeg lykkelig noen ganger, men aldri ulykkelig. Trist, redd, nedfor, fylt av angst, bekymret, til og med noen ganger deprimert. Men ikke ulykkelig.

I buddhisme er målet å oppnå nirvana, og dermed slippe å bli gjenfødt. For å oppnå nirvana må man gi slipp på alt begjær, alle ønsker osv slik Buddha beskrev. Ved å slippe å bli født på nytt, slipper man også unna all lidelse (Og alle gleder for den saks skyld). Det er flere metoder for buddhistisk meditasjon, akkurat som det er flere former for buddhisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...