Gå til innhold

Noen som har erfaring med Metoprolol, betablokkere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig startet på Metoprolol,(25 mg x2) betablokkere grunnet for rask puls og hjerterytme. Ble innlagt for 4 uker siden med hjerteklapp og covid. Det er ikke blitt funnet hjertefeil men jeg har fått beskjed om å gå på metoprolol noen måneder før jeg skal til kontroll igjen. Mitt spørsmål er hvilke erfaringer har andre med disse medisiner? Jeg sliter veldig med nattesøvnen etter jeg startet på disse tablettene, noen har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde en periode det for høy puls, men kun 25mg. I følge legen min er det en veldig liten dose og jeg fikk inntrykk av at det også kunne være psykisk bra for meg - at jeg stresser mindre og ergo får lavere puls hvis jeg har brukt betablokker.

Fikk ingen bivirkninger.

Anonymkode: ba471...110

• Liker 1
Skrevet

Er mer vanlig med tretthet, og lite vanlig bivirkning å få søvnforstyrrelser. Men du kan jo være en av de som får søvnforstyrrelser. Dette kan gå over etter hvert, så ville nok prøvd noen uker til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 25mg mot migrene, kom treigt i gang med puls på trening, og de kan absolutt ikke kombineres med alkohol, ikke et lite glass øl en gang. Jeg ble så dårlig at jeg ikke tålte synet av øl på flere uker. 

Anonymkode: d37ba...0fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk 25mg mot migrene, kom treigt i gang med puls på trening, og de kan absolutt ikke kombineres med alkohol, ikke et lite glass øl en gang. Jeg ble så dårlig at jeg ikke tålte synet av øl på flere uker. 

Det har jeg aldri hørt om og kjenner flere som bruker det som blodtrykksmedisin, inkl. meg selv. Jeg tar 50 mg, helst på kvelden, har hørt at man sover bedre da. Men jeg får innsovningspiller og alternativt bruker jeg f.eks. atarax som er en allergimedisin. Og noen ganger bruker jeg ingenting, eller bare helsekost. 

En jeg kjente fikk 250 mg. Han døde dessverre, etter hjerteinfarkt, flere. Han fikk også hallusinasjoner, så han måtte bytte, men husker ikke hva den andre medisinen heter, men husk han fikk høy dose betablokker. Han ble mer aktiv og kunne sykle tre mil hver dag. Nærmest som supermann. Alle reagerer forskjellig på betablokker. Det fungerer for meg. 

Anonymkode: 6b444...c70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her er det nok heller du som ikke tåler alkohol enn at pillene har skylden. Jeg har brukt betydelig høyere doser enn deg, og har ingen problemer med å drikke alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: ea513...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det nok heller du som ikke tåler alkohol enn at pillene har skylden. Jeg har brukt betydelig høyere doser enn deg, og har ingen problemer med å drikke alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: ea513...a91

Eeeeeh, hehe, jeg har tålt alkohol veldig bra både før og etter det, men ikke under, imponert ovet konklusjonen din ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eeeeeh, hehe, jeg har tålt alkohol veldig bra både før og etter det, men ikke under, imponert ovet konklusjonen din ;)

Og du vet at bruk av alkohol kan være progressivt? 

Anonymkode: 6b444...c70

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Elinroe said:

Jeg har nylig startet på Metoprolol,(25 mg x2) betablokkere grunnet for rask puls og hjerterytme. Ble innlagt for 4 uker siden med hjerteklapp og covid. Det er ikke blitt funnet hjertefeil men jeg har fått beskjed om å gå på metoprolol noen måneder før jeg skal til kontroll igjen. Mitt spørsmål er hvilke erfaringer har andre med disse medisiner? Jeg sliter veldig med nattesøvnen etter jeg startet på disse tablettene, noen har opplevd det samme?

Jeg fikk ikke noe problemer med nattesøvnen, tvert i mot fikk jeg løst problemene jeg hadde med innsovning når hjerterytmen og nervesystemet mitt roet seg. Hadde litt bivirkninger i starten (noe helt annet), men legen sa at det ville gå over etterhvert - og det gjorde det.

Anonymkode: ba727...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på de i flere år grunnet 2 hjerteinfarkter. Vanlige bivirkninger i følge legen og andre jeg har snakket med som tar de opplever ofte noen av de vanligste bivirkningene som kalde hender og føtter, muskeltretthet (ganske vanlig), urolig søvn, konsentrasjonsvansker og generell tretthet

Anonymkode: 76a22...414

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...