Gjest Bertine Skrevet 30. oktober 2005 #1 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hei! Begynte i ny jobb i slutten av august. Det er ikke fast, men midlertidig annsetelse. Jeg har spurt sjefen 2 ganger om når jeg får arbeidsavtalen/kontrakten, og hun sier hun sendte den over til kommunen i begynnelsen av september. Tar det virkelig SÅ lang tid å få ordnet en kontrakt? Føler meg litt utrygg når jeg ikke har noe "bevis " at jeg jobber der. Er det ikke noen regler på dette som jeg kan slå i bordet med?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 30. oktober 2005 #2 Del Skrevet 30. oktober 2005 Skal ikke ta så lang tid nei. Kommunalt har jeg alltid skrivd under kontrakt på dagen og det har ikke vært noen sak. Ring de i kommunen som skal ha fått den oversendt og spør om du bare kan komme å skrive under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 31. oktober 2005 #3 Del Skrevet 31. oktober 2005 Men dersom du ikke har arbeidskontrakt gjelder vanlig standard arbeidskontrakt, og du er å regne som fast ansatt etter tre måneder. Arbeidere er nokså godt beskyttet av lovverket, heldigvis. Men prøv å etterlys den kontrakten som det sies over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 6. desember 2005 #4 Del Skrevet 6. desember 2005 Hei! Må bare skyve denne opp igjen, fordi jeg ennå ikke har fått arbeidskontrakt! Jeg etterlyste den hos sjefen enda en gang, men hun skulle i møte med en fra kommunen og jeg skulle få beskjed etter dette. Det er 1 mnd siden... Har prøvd å ringe sjefen, eller gå innom etter jobb (jobber som nattevakt, til kl 0730 og sjefen pleier å være der da), men har ikke fått tak i henne. Hun har det visst veldig travelt.. Jeg har også hørt rykter om at det ikke er bevilget penger fra kommunen til stillingen min (og 2 andres) videre og at det derfor ikke er sikkert at jeg har jobb etter nyttår.... Men dette er bare noe jeg hørte fra en annen som hadde snakket med sjefen (vi to har like stillinger). Men er ikke dette seint? Jeg har jo ennå ikke hørt det fra sjefen! og det er mindre en 1 mnd til 31 desember? Kan hun komme dagen før å si at jeg ikke har jobb neste dag?? Har jo ikke fått kontrakt en gang? Jeg er så fortvilet akkurat nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eldie Skrevet 6. desember 2005 #5 Del Skrevet 6. desember 2005 Retten til kontrakt er hjemlet i Arbbeidsmiljøloven §55: "§ 55B. Arbeidsavtalen Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 55 C. I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. I arbeidsforhold som gjelder tilsetting av kortere varighet enn en måned eller utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. " Så lenge du nå arbeider hver dag og ikke bare jobber ved tilkalling/telefon - så kan hun ikke komme dagen før og si at det ikke er jobb til deg i morgen. Da vil det gjelde vanlige oppsigelsesregler, selvom kontrakten ikke foreligger fysisk. Det er også litt vesentlig hva som var intensjonen ved oppstart - ble du forespeilet at dette kun var til en gitt dato? Hvis man feks har et 6 mnd vikariat, så trenger ikke arbeidsgiver levere oppsigelse - for lengde av arbeidsforhold er avklart på forhånd (gjelder inntil 12 måneder). Men i ditt tilfelle virker det som du ikke har fått dato - og da tenker jeg at oppsigelsesregler vil måtte gjelde. Ikke gi deg på dette - du må få en kontrakt snart. Er det ikke en personalavdeling du kan spørre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 7. desember 2005 #6 Del Skrevet 7. desember 2005 Hvis jobben din er kommunal, så ring kommunen sentralt og spør etter personalansvarlig (personalleder, personalsjef osv). Spør hvor kontrakten blir av, for som du har lest over, det står i Arbeidsmiljøloven at du skal ha den. Hvis du synes dette er ubehagelig, ta kontakt med din tillitsvalgte og få ham/henne til å gjøre det. Er plankekjøring for en tillitsvalgt å ordne opp i slike saker. Er du ikke organisert, så er dette en god grunn til å bli det! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå