Gå til innhold

Tror jeg mister AAP

Anbefalte innlegg

Gjest Knutern201
Skrevet

Litt av bakrunnshistorien her er at jeg går på aap, på grunn av at jeg måtte droppe ut av vgs en periode på grunn av ganske ekstrem sosial angst. Skal fullføre vgs til høsten men inntil videre så må jeg delta på kurs via reko for å få penger. 

sist tirsdag fikk jeg høre av kompisen min at han og flere andre trodde jeg hadde downs (les forrige innlegget mitt), da jeg har ekstremt lav selvtillit, dro dette med enda lengre ned psykisk. Jeg ble skikkelig deprimert, og hadde selvmordstanker kvelden på tirsdag, jeg skulle egentlig ha kurs onsdags morgen, men var så nedbrutt at jeg rett og slett ikke takla det, så jeg skulka uten å si ifra. De vet jeg sliter psykisk, men viser ekstremt lite hensyn. 

fikk så melding om at de savna meg på kurset, og at jeg måtte møte opp på fredag, jeg møtte heller ikke fredag, av angst for å få kjeft eller for å bli tvingt til å møte selv om jeg ikke takler det. Nå fikk jeg melding om at jeg har møte med reko og nav i morgen, jeg er ganske sikker på at det er for å si at jeg ikke får aap lengre. Jeg har ingen annen inntekt, og er ikke i form til å jobbe på vanlig vis. Dette var min siste sjanse til å bevise at jeg klarer å møte opp på kurs, og nå mister jeg sikkert støtten min. Vet ikke hva jeg skal gjøre, har skikkelig panikk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må møte opp. Klarer du ikke det så må du i det minste gi beskjed, kanskje dere kan finne noe annet som kan være aktiviteten din, men uansett hvor mye du sliter så er det dessverre ikke sånn at man får AAP om man bare sitter inne og ikke gjør noe. 

Behandling er den eneste aktiviteten min for eksempel. Jeg har ikke helse til noe mer enn det akkurat nå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

kontakt fastlegen din, han eller hun må jo vite om problemene dine? Så tar du fastlegen med på møte med nav, og dere snakker om det. Klarer du ikke, så klarer du ikke, og dette kan nok fastlegen hjelpe deg med😊 

Jeg har selv fatigue, og har alltid fastlegen med på møtet, så kan hun fortelle nav om hva som ikke går. 

Anonymkode: 5526f...14e

AnonymBruker
Skrevet

Men du, både Nav og tiltaksarrangør forstår at ting kan bli vanskelig og at du har perioder som du er dårligere. Men da må du være ærlig, du må si i fra og du må fortelle hvordan du har det. Det er den beste (og kanskje eneste) måte at du får beholde aap og får forståelse og hjelp videre. 

Møt opp på møtet, vær ærlig om hvordan du har det. Dette kommer til å gå bra. 

Anonymkode: 50d63...021

• Liker 3
Gjest Knutern201
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du, både Nav og tiltaksarrangør forstår at ting kan bli vanskelig og at du har perioder som du er dårligere. Men da må du være ærlig, du må si i fra og du må fortelle hvordan du har det. Det er den beste (og kanskje eneste) måte at du får beholde aap og får forståelse og hjelp videre. 

Møt opp på møtet, vær ærlig om hvordan du har det. Dette kommer til å gå bra. 

Sendte en melding til veileder nå, og forklarte situasjonen. Skal møte på møtet, det skal jeg få til. Er mest bekymra for at jeg mister støtten, mamma har veldig lite penger selv, og vi er veldig avhengig av de få pengene som kommer inn. 

Gjest Knutern201
Skrevet

Oppdatering: de avslutta meg i tiltaket, får ikke støtte lengre😢

Skrevet
Knutern201 skrev (2 minutter siden):

Dette skal du ikke finne deg i. Klag!!!

Undersøk hva som finnes av muligheter for det, og allier deg med lege, psykolog eller andre som kan støtte deg i klagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hang meg opp i denne «kompisen» din jeg. Han er ingen god venn når han får med seg kompiser og si sånt om deg. Når han attpåtil vet at du sliter kan han ikke unnskylde seg med å tulle heller, det er direkte stygt gjort. Du bør ikke henge med mennesker som gjør deg vondt❤️

Anonymkode: 1641b...8ec

• Liker 2
Gjest Knutern201
Skrevet
1 minutt siden, Lafamiglia said:

Undersøk hva som finnes av muligheter for det, og allier deg med lege, psykolog eller andre som kan støtte deg i klagen.

Skal gjøre det, vi skal visst ha sluttmøte på tirsdag, skal jeg prøve å få erklæring fra psykolog og lege til det?

AnonymBruker
Skrevet
Knutern201 skrev (3 minutter siden):

Har du fått beskjed om det på en søndag? Det synes jeg er merkelig. Tror jeg hadde tatt det som en dårlig spøk. Statsansatte som jobber søndager høres merkelig ut.
Bare jeg som reagerer på det?

Anonymkode: 58750...cc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er alltid å gi beskjed. Det må du begynne med fra nå av. Ting pleier å løse seg da, men når du ikke sier noe gir ikke godt inntrykk av din motivasjon.

Anonymkode: 1641b...8ec

• Nyttig 1
Skrevet
Knutern201 skrev (2 minutter siden):

Skal gjøre det, vi skal visst ha sluttmøte på tirsdag, skal jeg prøve å få erklæring fra psykolog og lege til det?

Du prøve å få erklæring ja- beste hadde hvert om du kan få den av de med på møte også. 

• Liker 1
Skrevet
Knutern201 skrev (1 minutt siden):

Så bra! :) :hjerte:

Jeg vet ikke hvordan det gjøres, men jeg vil tro det er lurt å ta kontakt med autoritetspersoner/fagpersoner som kan tale din sak i morgen tidlig og forklare situasjonen. De vet helt sikkert hva de kan bidra med.

Lykke til! Jeg krysser fingrene og heier på deg! :) 

AnonymBruker
Skrevet
Knutern201 skrev (11 minutter siden):

På en søndag? Nei, det skjer ikke. Du skal få varsel om stans og muligheten til å uttale deg, du får ca 14 dagers frist på uttalelse. Også vil veilederen din sende en melding til Nav arbeid og ytelser som må være enig i begrunnelsen og sende deg stansvedtaket. Dette er en prosess, det skjer ikke på dagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (10 minutter siden):

For å gå på av av AAP så kreves det at man følger opp de kravene som er satt for å få den ytelsen . En ting er at man kan bli syk eller lignende men Ts møtte ikke opp og gav ikke en gang beskjed og det skjedde heller ikke bare en gang. Hadde du sagt det samme om det var en som var i arbeid men som bare ikke møtte opp uten å gi beskjed til sjefen?

Anonymkode: 5c083...fc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å gå på av av AAP så kreves det at man følger opp de kravene som er satt for å få den ytelsen . En ting er at man kan bli syk eller lignende men Ts møtte ikke opp og gav ikke en gang beskjed og det skjedde heller ikke bare en gang. Hadde du sagt det samme om det var en som var i arbeid men som bare ikke møtte opp uten å gi beskjed til sjefen?

Vet ikke.

Det eneste jeg vet, er at en del av de som er på trygdeordninger, har enkelte utfordringer. Da bør man ta hensyn til dette og være lydhør for hva de går ut på, før man går til drastiske skritt som å stanse utbetalinger.

AnonymBruker
Skrevet
Knutern201 skrev (19 minutter siden):

Men avslutting i dette konkrete tiltaket og AAP-støtte er jo 2 ulike ting. :klo:  Sikker på at du er av begge? 

Anonymkode: 251f3...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Vet ikke.

Det eneste jeg vet, er at en del av de som er på trygdeordninger, har enkelte utfordringer. Da bør man ta hensyn til dette og være lydhør for hva de går ut på, før man går til drastiske skritt som å stanse utbetalinger.

Men man gir beskjed når man ikke møter opp det er det som er problemet her. Og ja selvsagt har man utfordringer når man gå på trygdeordninger, men allikevel så følger det med noen forventninger og krav som ikke er oppe til diskusjon.

• Liker 3
Gjest Knutern201
Skrevet

Dette sto i smsen: ‘’Hei! Det er synd og trist å høre hvordan du har hatt det den siste uka. Nav bekreftet på fredag at du avsluttes i tiltaket, det er derfor et sluttmøte vi skal ha på tirsdag. Målet nå er at du skal få fokus på behandling og få bedre kontroll på helsa di. Når du har kommet litt lengre med det, kan du igjen søkes inn på AFT ☺️’’

Skrevet
Knutern201 skrev (1 minutt siden):

Dette sto i smsen: ‘’Hei! Det er synd og trist å høre hvordan du har hatt det den siste uka. Nav bekreftet på fredag at du avsluttes i tiltaket, det er derfor et sluttmøte vi skal ha på tirsdag. Målet nå er at du skal få fokus på behandling og få bedre kontroll på helsa di. Når du har kommet litt lengre med det, kan du igjen søkes inn på AFT ☺️’’

Men det betyr ikke at du mister arbeidsavklaringspengene. De har forstått at dette tiltaket ikke fungerer for deg akkurat nå og at du må få behandling før du evt. kan søkes inn på tiltak igjen. Det er sikkert lurt å ta kontakt med fastlegen og evt. få med NAV på et møte slik at dere kan bli enig om hva som er hensiktsmessig behandling og hvilke muligheter som finnes. Pust med magen og lykke til! :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...