Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg starter på lektorstudiet til høsten og er litt usikker på hvilken fagkombinasjon det er lurest å ta. Tenkte i utgangspunktet engelsk som fag 1 og historie som fag 2, men har inntrykk av at veldig mange har denne komboen? Har også tenkt nordisk som fag 1 og historie som fag 2. 

Dere som studerer nå, hva er erfaringene deres? Og til de i jobb: hva er mest ettertraktet? Jeg har like stor interesse for alle tre fagene, jeg må bare lande noe 🙂  Takk på forhånd! 

Anonymkode: 9e376...e2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velg fag du selv ønsker å studere. 

Anonymkode: 49ef9...f15

AnonymBruker
Skrevet

Historie og engelsk er de mest populære lektorfagene ved UiS i hvertfall, i den rekkefølgen (selv om historie er et ganske lite fag). Hvis du har lik interesse for alle tre ville jeg ha tatt nordisk+historie. Med nordisk i fagkretsen får du alltid jobb, og du slipper den enorme rettebyrden du ville hatt med nordisk+engelsk.

Anonymkode: 9a884...241

AnonymBruker
Skrevet

Nordisk er nok sikrere mtp jobb.

Anonymkode: 21f9f...502

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville valgt nordisk og historie, men det riktige er at du velger fag som du ønsker å studere. Det er trossalt du som skal stå å lære bort, og da er det fint at synes fagene er interessante selv. 

Tror nok nordisk også er sikrere når du tenker på jobbmuligheter i fremtiden. 

Anonymkode: f5a7c...fee

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket fremmedspråk hadde du på vgs? 

Dropp historie og velg master i nordisk + spansk/fransk/tysk som fag nr 2. Sikrere å få jobb blir du ikke. Eller forresten, om du tar historie som årsstidum ved siden av/etter/før...  

Anonymkode: 99d08...403

AnonymBruker
Skrevet

Språk.

Anonymkode: 34688...676

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket fremmedspråk hadde du på vgs? 

Dropp historie og velg master i nordisk + spansk/fransk/tysk som fag nr 2. Sikrere å få jobb blir du ikke. Eller forresten, om du tar historie som årsstidum ved siden av/etter/før...  

Man blir ikke flytende i et språk man kun har på vgs. For å undervise i et fremmedspråk bør man ihvertfall være på C1-nivå. Man klarer kanskje å komme seg på B1 på vgs, men de fleste er vel på A2. Man bør bo i språkområdet minst ett år+ ha årsstudium (60 studiepoeng) i språket. 

Anonymkode: d8ff4...e97

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke flytende i et språk man kun har på vgs. For å undervise i et fremmedspråk bør man ihvertfall være på C1-nivå. Man klarer kanskje å komme seg på B1 på vgs, men de fleste er vel på A2. Man bør bo i språkområdet minst ett år+ ha årsstudium (60 studiepoeng) i språket. 

Trenger ikke være flytende i språket for å verken ha fremmedspråk som en del av lektorutdanning eller undervise fremmedspråk. Dog for å undervise på nivå 3 vil jeg nok anbefale å ha mer enn 60 sp. Men det skal de færreste gjøre. Et nivå tilsvarende B2 (og det er høyt!) er mer enn godt nok. 

Hilsen fremmedspråkslektor med kun fremmedspråk på vgs :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke være flytende i språket for å verken ha fremmedspråk som en del av lektorutdanning eller undervise fremmedspråk. Dog for å undervise på nivå 3 vil jeg nok anbefale å ha mer enn 60 sp. Men det skal de færreste gjøre. Et nivå tilsvarende B2 (og det er høyt!) er mer enn godt nok. 

Hilsen fremmedspråkslektor med kun fremmedspråk på vgs :)

Meg igjen. Mente at jeg kunne hadde hatt fremmedspråket på vgs, ikke at jeg kun underviser i det.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk forskjell på hvor gode folk er i språk og mange kan bli flytende ved å ha gjort det bra på videregående og jobber godt på universitetet. Man får jo 60 poeng gjennom lektorstudiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Meg igjen. Mente at jeg kunne hadde hatt fremmedspråket på vgs, ikke at jeg kun underviser i det.. 

For å undervise på vgs må man ha 60 studiepoeng i faget. Og jo, man må ha veldig gode muntlige og skriftlige ferdigheter for å undervise. Frustrerende når elever kommer fra ungdomsskolen når det er tydelig at spansklæreren deres kan lite spansk. Husker på årsstudiet at noen kun hadde hatt spansk på vgs. De slet for å si det mildt. Hilsen spansklærer som underviser på nivå 1, 2 og 3. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk forskjell på hvor gode folk er i språk og mange kan bli flytende ved å ha gjort det bra på videregående og jobber godt på universitetet. Man får jo 60 poeng gjennom lektorstudiet. 

For å bli flytende må man bo i språkområdet. Man kan kanskje bli god i grammatikk dersom man lærer språk kun på skolen, men man snakker ikke flytende og selvstendig. Lytteforståelsen blir heller ikke spesielt god. Man må bli disponert for språket for å bli god i det. God nok til å undervise i det. Hadde dere likt å bli undervist i historie av noen som kun hadde det på ungdomsskolen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å bli flytende må man bo i språkområdet. Man kan kanskje bli god i grammatikk dersom man lærer språk kun på skolen, men man snakker ikke flytende og selvstendig. Lytteforståelsen blir heller ikke spesielt god. Man må bli disponert for språket for å bli god i det. God nok til å undervise i det. Hadde dere likt å bli undervist i historie av noen som kun hadde det på ungdomsskolen? 

Disponert?

Nå har jo gjerne denne personen hatt fremmedspråket seks år gjennom skolegang og så 60 poeng på universitetet. Det er faktisk ikke sammenliknbart med å "kun ha hatt historie på ungdomsskolen". Ønsker man kan man bra på utveksling eller noe annet for å øke kompetansen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For å undervise på vgs må man ha 60 studiepoeng i faget. Og jo, man må ha veldig gode muntlige og skriftlige ferdigheter for å undervise. Frustrerende når elever kommer fra ungdomsskolen når det er tydelig at spansklæreren deres kan lite spansk. Husker på årsstudiet at noen kun hadde hatt spansk på vgs. De slet for å si det mildt. Hilsen spansklærer som underviser på nivå 1, 2 og 3. 

Helt enig i det du sier og fullstendig klar over det. Har selv master i spansk med godt resultat, uten å ha bodd i spansktalende land etter vgs. En av mine medstudenter hadde kun spansk på ungdomsskolen men fullførte og klare seg fint, dog med X antall fler timer nedlagt iløpet av studieårene. Hun dro 1 år på utveksling til Sør Amerika og snakker i dag spansk på høyt C1 nivå. På den andre enden av skalaen hadde jeg medstudenter som hadde hatt nivå 3, men likevel droppa ut i første semester. Tror det har mye med motivasjon å gjøre. Mitt inntrykk er at mange tror fremmedspråk er enkelt. Det er et stort gap fra nivå2 til årsstudium i spansk. 

Det jeg egentlig vil frem til er at når en begynner på lektorstudiet i fremmedspråk er man ikke utlært eller perfekt i språket. Det er hva man kan når man er ferdig som er viktig. Disse ferdighetene utvikles over den tiden en går på lektorprogrammet og evt studieopphold i spanskspråklige land. 

Helt enig i at det er frustrende at elever kommer fra ungdomsskolen uten å kunne nok. Det er et problem med lite kvalifiserte spansklærere. Mitt inntrykk er at kun 60 sp er ikke tilfredsstillende og at mange føler seg underkvalifisert for å undervise i faget. 

Hilsen spansklektor i osloskolen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha enten engelsk, norsk eller matte. Det er disse fagene som har flest timer per uke. Skolen må klare å «fylle» uken din med nok timer. Men det er jo derfor de fleste studieprogram legger opp til at du må ha minst ett av disse fagene. Hvis du har to av disse, havner du høyt på listen når skolen ansetter. Mange unngår imidlertid å ha både norsk og engelsk på grunn av rettemengden.

Jeg går selv lektorstudiet. Jeg har engelsk + samfunnsfag. I tillegg tar jeg et fremmedspråk ettersom jeg vet det trengs lærere i det. Jeg gjør dette både fordi jeg ønsker å undervise i det faget, men også fordi jeg vet at engelsk + samfunnsfag/historie ikke er en så uvanlig kombo. Dersom jeg kan slå i bordet med et tredje fag, når de fleste andre bare har to, og det er et som trengs, blir jeg forhåpentligvis en mer attraktiv kandidat. Jeg vet om en del som tar et fag 3 eller planlegger å gjøre det. Det er eventuelt noe du kan tenke på. 

Men som noen andre sa: Velg det du vil. Du skal tross alt først studere og deretter undervise i de fagene du velger i årevis. Velg noe du er interessert i!

Anonymkode: 455fe...fec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Disponert?

Nå har jo gjerne denne personen hatt fremmedspråket seks år gjennom skolegang og så 60 poeng på universitetet. Det er faktisk ikke sammenliknbart med å "kun ha hatt historie på ungdomsskolen". Ønsker man kan man bra på utveksling eller noe annet for å øke kompetansen.

Mente eksponert.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig i det du sier og fullstendig klar over det. Har selv master i spansk med godt resultat, uten å ha bodd i spansktalende land etter vgs. En av mine medstudenter hadde kun spansk på ungdomsskolen men fullførte og klare seg fint, dog med X antall fler timer nedlagt iløpet av studieårene. Hun dro 1 år på utveksling til Sør Amerika og snakker i dag spansk på høyt C1 nivå. På den andre enden av skalaen hadde jeg medstudenter som hadde hatt nivå 3, men likevel droppa ut i første semester. Tror det har mye med motivasjon å gjøre. Mitt inntrykk er at mange tror fremmedspråk er enkelt. Det er et stort gap fra nivå2 til årsstudium i spansk. 

Det jeg egentlig vil frem til er at når en begynner på lektorstudiet i fremmedspråk er man ikke utlært eller perfekt i språket. Det er hva man kan når man er ferdig som er viktig. Disse ferdighetene utvikles over den tiden en går på lektorprogrammet og evt studieopphold i spanskspråklige land. 

Helt enig i at det er frustrende at elever kommer fra ungdomsskolen uten å kunne nok. Det er et problem med lite kvalifiserte spansklærere. Mitt inntrykk er at kun 60 sp er ikke tilfredsstillende og at mange føler seg underkvalifisert for å undervise i faget. 

Hilsen spansklektor i osloskolen :)

Det er imponerende at du har master i spansk uten å ha bodd i et spansktalende land!😊 Kan du si noe om hvordan du lærte språket? Hvordan er dine muntlige ferdigheter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...