Gå til innhold

Besteforeldre som slutter å gi gave til barnebarn etter konfirmasjons alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette, og er det vanlig at besteforeldre slutter å gi gave til barnebarn etter konfirmasjons alder? Jeg hadde skjønt det om det var onkler og tanter som sluttet med gaver. Men besteforelder, selv fikk jeg gave fra de både til jul og bursdag så lenge de var i livet. Er det bare jeg som syns dette er litt sært? 

Dette gjelder farmor og farfar. 

Anonymkode: ce79a...3e0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det da sikkert er mye annet rart også, slik at det med gavene bare blir en bagatell.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske uvanlig nå til dags. En del tanter og onkler slutter,jeg gir fortsatt til 5 tantebarn over konf.alder og til 3  jeg er «gammel» tante til. 

Anonymkode: f146b...c77

Skrevet

Jeg fikk aldri gaver mer etter 16 års alder fra tanter og onkler, men kun en bestemor så henne fikk jeg gaver av til det siste året hennes. 

Det kommer kanskje an på hva den enkelte familie vil?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke hengt meg særlig opp i det. Folk får gi gaver så lenge de ønsker. Kan ha med økonomi å gjøre og eller om de har mange barnebarn å kjøpe til.

Anonymkode: dd275...327

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke hengt meg særlig opp i det. Folk får gi gaver så lenge de ønsker. Kan ha med økonomi å gjøre og eller om de har mange barnebarn å kjøpe til.

Anonymkode: dd275...327

De har mye penger, så det er ikke det det står på.

• Liker 1
Skrevet

Var helt normalt i min slekt da jeg vokste opp. Så fort vi var konfirmert var det slutt på gaver til bursdag og jul. Helt greit synes jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig 

Anonymkode: b4bbf...7db

• Liker 2
Skrevet

Rart syns jeg. Er 37 og får fortsatt gave av min gjenlevende bestefar. Fikk fra de andre også frem til de døde.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (3 minutter siden):

Var helt normalt i min slekt da jeg vokste opp. Så fort vi var konfirmert var det slutt på gaver til bursdag og jul. Helt greit synes jeg.

Syns det er merkelig når det gjelder besteforeldre. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig.

De fleste 15-20 åringer ønsker seg jo bare penger, og ikke ting, så da er det vel ikke så spennende å gi lengre… 

Anonymkode: 093ba...bab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva tenker dere om dette, og er det vanlig at besteforeldre slutter å gi gave til barnebarn etter konfirmasjons alder? Jeg hadde skjønt det om det var onkler og tanter som sluttet med gaver. Men besteforelder, selv fikk jeg gave fra de både til jul og bursdag så lenge de var i livet. Er det bare jeg som syns dette er litt sært? 

Ja, vanlig her hvertfall at de setter en grense for når de slutter å gi, men så har de begynt å gi til oldebarn da. Men vi er stor familie, er nok for å sette grense et sted. De får vel til 18 og 20 årsdag og ellers runde tall, men ikke hvert år lenger.

Min bestefar er nærmere 100 og vippser til oldebarna, men ikke til meg som er barnebarn, heller ikke ved runde tall. Synes det er helt ok! 🥰

Anonymkode: 92e03...1b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gir de over konfirmasjonsalder gave til besteforeldrene? Det bør jo gå begge veier.

Her betyr selskap av det gis gaver. Ikke selskap = ingen gave.

Anonymkode: 21e31...774

• Liker 2
Skrevet

Litt mindre gaver høres bra ut for miljøet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når besteforeldrene etterhvert får oldebarn også så skjønner jeg. Mormoren min hadde 12 barnebarn, så fikk søstrene mine flere unger på kort tid. Hun hadde da 10 oldebarn. Så jeg skjønte det godt da hun satte en grense på 18 år. Det er klart det blir mye penger med barn, barnebarn og oldebarn, hvis de skal både få bursdagsgave og julegave hvert år og konfirmasjonsgave flere år etter hverandre. 

Anonymkode: 4fca4...1c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når besteforeldrene etterhvert får oldebarn også så skjønner jeg. Mormoren min hadde 12 barnebarn, så fikk søstrene mine flere unger på kort tid. Hun hadde da 10 oldebarn. Så jeg skjønte det godt da hun satte en grense på 18 år. Det er klart det blir mye penger med barn, barnebarn og oldebarn, hvis de skal både få bursdagsgave og julegave hvert år og konfirmasjonsgave flere år etter hverandre. 

Det er to oldebarn og 3 barnebarn under 15 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mine foreldre ga til barn, barnebarn og oldebarn så lenge de levde. Jeg gir til voksne tantebarn selv om de tjener penger selv 😊

Anonymkode: 545ca...489

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gir de over konfirmasjonsalder gave til besteforeldrene? Det bør jo gå begge veier.

Her betyr selskap av det gis gaver. Ikke selskap = ingen gave.

Anonymkode: 21e31...774

Besteforeldrene får gave, når de fyller år og til jul.

Og vi inviterer i selskap. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er 4 barnebarn over 16 år. 

Skrevet

Jeg tenker å slutte å gi gave til nevøen til busærsdag når de er 18, med mindre jeg blir invitert i bursdag. Julegave vil jeg fortsette med. Jeg fikk ikke bursdagsgave fra mine besteforeldrene noen gang så vidt jeg kan huske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...