Gå til innhold

"Jeg søker dame, kun puls nødvendig", tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skrev en jodel hvor jeg lurte på hva som var greia med at noen menn (ikke på langt nær alle menn, men noen) har absolutt null krav til en kjæreste og virker desperate nok til å ta det første som de kommer over. I mitt hode så vil jo slike forhold være veldig korte og lite givende, og hva er egentlig vitsen da? Er det ikke bedre å være lykkelig alene (eller i det minste prøve) enn å dra rundt på dødvekt? 

Svarene jeg fikk varierte litt. Noen mente at det var hyppig sex det stod om, mens andre mente at det var behov for kjærlighet som ikke kunne skaffes på andre måter og generell for lav selvtillit til å date på ordentlig. 

Dersom jeg slet med lav selvtillit (det har jeg jo, jeg har også slitt med alvorlige spiseforstyrrelser og depresjon) så ville jeg ikke gått for den første mannen som sa hei til meg og utviklet et kjæresteforhold i løpet av 24t. Jeg ville heller jobbet med meg selv på ulike arenaer i livet, søkt bekreftelse på andre måter (altså ikke potensielt ende opp i et skikkelig giftig forhold), og når dette var i boks ville jeg kommet meg ut på datingmarkedet (som jeg så gjorde og endte opp med en kjæreste som nå er samboer eller en lang periode med dating og se om vi var kompatible). 

Mange av kommentarene ga preg av at menn aldri får noe oppmerksomhet og må ta det de får, at vi kvinner aldri vil forstå, at kun et kjæresteforhold kan gi deg kjærlighet, å ta det første og beste de får er en overlevelsesteknikk, at denne (les: midlertidige) kjæresten er en måte å skaffe selvtillit på, at noen menn aldri opplever noe annet enn avvisning, menn har mye lavere sosial verdi i datingmarkedet, og at jeg er en privilegert fitte som aldri har opplevd denne desperasjonen. 

Anonymkode: 39a66...6b2

• Liker 2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stemmer nok for en god del menn, det ser vi på diverse statistikker. Da tar du det du får eller forblir ensom resten av livet. De har bare ikke alternativ, kvinner resirkulerer menn og venter heller på tur.

Nå er jeg ikke en av dem som aldri har fått oppleve gjensidig forelskelse, men jeg kan på en måte forstå de. Vi er sosiale dyr.

Anonymkode: 9675b...804

• Liker 1
Gjest Geitis

Som kvinne skal jeg vel være forsiktig med å mene for mye om dette, men jeg tror det kommer fra en plass med mye smerte. 

Tenk å føle på en så stor ensomhet at man tror alt er bedre enn ingen ting, det må jo være fryktelig vondt. Kombiner det med litt bitterhet og så er man i mål tror jeg. 

Vi kvinner kan ofte ha ett større nettverk enn menn, sånn generalisert, vi kan lettere få nærhet og omsorg av våre venninner enn hva mange menn får av sine venner. På den måten er det nok lettere for en kvinne å være alene enn det er for mange menn. 

Så da er man villig til å «ta hva som helst» for å bli sett, få omsorg og kjærlighet. Skjønner det egentlig godt jeg. Problemet er jo det at man ikke tiltrekker seg noen kvinner som helst med denne holdninger. 

AnonymBruker
Geitis skrev (9 minutter siden):

Som kvinne skal jeg vel være forsiktig med å mene for mye om dette, men jeg tror det kommer fra en plass med mye smerte. 

Tenk å føle på en så stor ensomhet at man tror alt er bedre enn ingen ting, det må jo være fryktelig vondt. Kombiner det med litt bitterhet og så er man i mål tror jeg. 

Vi kvinner kan ofte ha ett større nettverk enn menn, sånn generalisert, vi kan lettere få nærhet og omsorg av våre venninner enn hva mange menn får av sine venner. På den måten er det nok lettere for en kvinne å være alene enn det er for mange menn. 

Så da er man villig til å «ta hva som helst» for å bli sett, få omsorg og kjærlighet. Skjønner det egentlig godt jeg. Problemet er jo det at man ikke tiltrekker seg noen kvinner som helst med denne holdninger. 

Absolutt, men det tankemønsteret er jo ikke noen "effektiv" måte å skaffe seg kjæreste på. Jeg har selv vært totalt alene og utestengt i ny by med en familie som jeg til slutt måtte ta avstand til, men jeg prøvde jo i de årene å jobbe aktivt for å endre hele livssituasjonen min. Å få meg kjæreste var liksom det siste jeg tenkte på akkurat da, men kanskje menn responderer annerledes til ensomhet 

Nå har jeg et nettverk som jeg har bygget meg opp og jeg har vært åpen om tiden min med mye ensomhet. Flere av venninnene mine har også vært alene og opplevd denne ensomheten, eller opplevd denne ensomheten mens jeg har kjent dem og jobbet seg gjennom den. Vi har alle til felles at vi satte dating på pause under denne tiden for å heller fokusere på oss selv

• Liker 1
Gjest Geitis
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Absolutt, men det tankemønsteret er jo ikke noen "effektiv" måte å skaffe seg kjæreste på. Jeg har selv vært totalt alene og utestengt i ny by med en familie som jeg til slutt måtte ta avstand til, men jeg prøvde jo i de årene å jobbe aktivt for å endre hele livssituasjonen min. Å få meg kjæreste var liksom det siste jeg tenkte på akkurat da, men kanskje menn responderer annerledes til ensomhet 

Nå har jeg et nettverk som jeg har bygget meg opp og jeg har vært åpen om tiden min med mye ensomhet. Flere av venninnene mine har også vært alene og opplevd denne ensomheten, eller opplevd denne ensomheten mens jeg har kjent dem og jobbet seg gjennom den. Vi har alle til felles at vi satte dating på pause under denne tiden for å heller fokusere på oss selv

Jeg er ikke uenig, det er jo ganske åpenbart at det ikke er måten å få seg dame på. 

Hvordan fungerer det å fokusere på seg selv i denne perioden for deg i praksis? 

Disse mennene som er så ensomme sitter fortsatt ofte helt uten nettverk, foruten kanskje andre menn i samme situasjon som heller ikke er i stand til å gi dem hverken omsorg eller kjærlighet, hva skal man egentlig si til dem? 

For å si, ta deg sammen, fokuser på deg selv, tren, spis sunt og sov 8 timer om natten funker jo ikke😅 selv om det er sant, og de aller fleste av oss ville hatt det mye bedre om vi gjorde det 😅

Jeg vet ikke helt hva som er løsningen, jeg er ikke noen ekspert, jeg bare anerkjenner at det må være veldig vanskelig å være i en sånn situasjon og at det krever veldig mye arbeid for å komme ut av den. Uavhengig om man er kvinne eller mann, men helt ærlig tror jeg faktisk det er vanskeligere for menn dette. 

Endret av Geitis

Annonse

AnonymBruker
Geitis skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke uenig, det er jo ganske åpenbart at det ikke er måten å få seg dame på. 

Hvordan fungerer det å fokusere på seg selv i denne perioden for deg i praksis? 

Disse mennene som er så ensomme sitter fortsatt ofte helt uten nettverk, foruten kanskje andre menn i samme situasjon som heller ikke er i stand til å gi dem hverken omsorg eller kjærlighet, hva skal man egentlig si til dem? 

For å si, ta deg sammen, fokuser på deg selv, tren, spis sunt og sov 8 timer om natten funker jo ikke😅 selv om det er sant, og de aller fleste av oss ville hatt det mye bedre om vi gjorde det 😅

Jeg vet ikke helt hva som er løsningen, jeg er ikke noen ekspert, jeg bare anerkjenner at det må være veldig vanskelig å være i en sånn situasjon og at det krever veldig mye arbeid for å komme ut av den. Uavhengig om man er kvinne eller mann, men helt ærlig tror jeg faktisk det er vanskeligere for menn dette. 

For meg så har det hjulpet å lage ordentlige rutiner for å implementere trening og et sunnere kosthold, eventuelt kjøpe meg hudpleie eller hårprodukter som jeg tror kan hjelpe for å få meg til å føle meg finere (disse blir jo en del av hverdagsrutinen og gir i verstefall en placeboeffekt av å føle meg bedre), benytte meg av studentforeninger ved andre studiesteder enn mitt eget (ble tross alt utestengt ved mitt eget studiested, så det tok mye mot å prøve) og prøve speed friending, aktivt delta på arrangementer for speed friending eller disse studentforeningene, prøve å arrangere egne små fester (om så bare 1-2 vil komme) bare for å bli bedre kjent med folk og kanskje klare å utvikle vennskap, bytte jobb i håp om å få utvikle et nettverk og få et "boost" i en periode, jobbe hardere med studier og arbeidsoppgaver, og generelt prøve å finne tips og råd for å holde motivasjonen oppe. Alt som fikk meg til å komme meg ut av senga istedenfor å ligge halvdød og synes synd på meg selv (selv om jeg har en enormt stor forståelse for folk som tyr til dette) og alt som ga meg litt håp. Å bare si ordentlig hei, takk, og ha det til butikkansatte hjalp dersom det var det eneste av sosialisering jeg fikk den uka. 

Det er veldig vanskelig å ta seg sammen og det tar lang tid å bygge et nettverk, men jeg skjønner ikke helt det med å ønske å legge til en nærmest fremmed kjæreste oppi det hele når man ikke er i en posisjon til å være en "sunn" kjæreste. Det kan jo veldig fort utvikle seg til å bli et giftig avhengighetsskapende forhold hvor man enten velger å fokusere fullt på kjæresten istedenfor seg selv eller at denne kjæresten ikke lar deg fokusere på å bygge deg selv opp. Dersom disse forholdene i tillegg er av kort natur (noe som jeg vil tro at de ofte er) så vil man jo oppleve en skikkelig psykisk smell som bare vil bygge på belastningen av å være ensom og alene. Man ender vel nesten opp verre enn der man først startet 

Nei, jeg kan ikke si til folk at de bare må ta seg sammen, men jeg tror ikke at å dra inn hvilken som helst jente som kan fungere som en kjæreste inn i dette er en særlig god idé som vil hjelpe dem og tette tomrommet de kan føle på 🤷‍♀️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Geitis
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg så har det hjulpet å lage ordentlige rutiner for å implementere trening og et sunnere kosthold, eventuelt kjøpe meg hudpleie eller hårprodukter som jeg tror kan hjelpe for å få meg til å føle meg finere (disse blir jo en del av hverdagsrutinen og gir i verstefall en placeboeffekt av å føle meg bedre), benytte meg av studentforeninger ved andre studiesteder enn mitt eget (ble tross alt utestengt ved mitt eget studiested, så det tok mye mot å prøve) og prøve speed friending, aktivt delta på arrangementer for speed friending eller disse studentforeningene, prøve å arrangere egne små fester (om så bare 1-2 vil komme) bare for å bli bedre kjent med folk og kanskje klare å utvikle vennskap, bytte jobb i håp om å få utvikle et nettverk og få et "boost" i en periode, jobbe hardere med studier og arbeidsoppgaver, og generelt prøve å finne tips og råd for å holde motivasjonen oppe. Alt som fikk meg til å komme meg ut av senga istedenfor å ligge halvdød og synes synd på meg selv (selv om jeg har en enormt stor forståelse for folk som tyr til dette) og alt som ga meg litt håp. Å bare si ordentlig hei, takk, og ha det til butikkansatte hjalp dersom det var det eneste av sosialisering jeg fikk den uka. 

Det er veldig vanskelig å ta seg sammen og det tar lang tid å bygge et nettverk, men jeg skjønner ikke helt det med å ønske å legge til en nærmest fremmed kjæreste oppi det hele når man ikke er i en posisjon til å være en "sunn" kjæreste. Det kan jo veldig fort utvikle seg til å bli et giftig avhengighetsskapende forhold hvor man enten velger å fokusere fullt på kjæresten istedenfor seg selv eller at denne kjæresten ikke lar deg fokusere på å bygge deg selv opp. Dersom disse forholdene i tillegg er av kort natur (noe som jeg vil tro at de ofte er) så vil man jo oppleve en skikkelig psykisk smell som bare vil bygge på belastningen av å være ensom og alene. Man ender vel nesten opp verre enn der man først startet 

Nei, jeg kan ikke si til folk at de bare må ta seg sammen, men jeg tror ikke at å dra inn hvilken som helst jente som kan fungere som en kjæreste inn i dette er en særlig god idé som vil hjelpe dem og tette tomrommet de kan føle på 🤷‍♀️

Først og fremst må jeg jo bare ta av hatten for den jobben du har gjort, det står det virkelig respekt av. Jeg sier det mest fordi jeg har ikke fått det til selv og har ett veldig begrenset nettverk og vet jo hvor vanskelig det er.

Det kommer litt tilbake til det at vi kvinner kan få veldig mye av det vi trenger av sosialisering, samhold, omsorg og kjærlighet fra våre venninner. 

Jeg tror mange menn vokser opp med at far ikke hadde en sammensveiset guttegjeng, men heller at far hadde mor og mor hadde syklubben. Veldig forenklet dette da. 

Men jeg tror ikke de ser muligheter eller at det i det går an å få den nærheten de lengter etter hos kompiser og venner i samme grad som det vi kvinner gjør. 

Hvis jeg er trist og lei meg en dag så kan jeg reise til en venninne sitte i sofaen og gråte, få en lang klem og trøstende ord. Jeg tror mennene som er ensomme savner dette, eller en versjon av dette og ser kun for seg at en kjæreste kan fylle den rollen for de. 

Ellers er jeg jo enig i at alt det du har gjort absolutt er måten å få det bedre på. 

AnonymBruker

For å si det rett ut: det er menn som ikke har tilgang på fitte som sier/skriver sånn. Damer vet at de har tilgang på både pikk og fitte uansett, så de trenger ikke å si/skrive det. 

Anonymkode: 0896d...936

• Liker 2
Gjest AprilRyan

Jeg har heller aldri skjønt en slik tankegang. Jeg er selv en dame som ikke er eller noen gang har vært populær blant menn og jeg er heller ikke særlig flink med det sosiale.

Jeg ønsker allikevel ikke hvem som helst selv om jeg sikkert kunne fått en eller annen jeg verken er litt tiltrukket av eller liker personligheten til, og ser ikke helt hvordan det skal være givende i lengden.

Jeg kan forstå at noen menn ikke er kresne når det gjelder sex om de ikke har lett for å finne seg dame, men når det gjelder forhold så virker det svært merkelig at de tror at det skal bli kjærlighet ut av et forhold der de har gått for hva som helst. Man kan også lure på hvor mye sex det blir i slike forhold eller kanskje de bare har sex for å ha sex.

Jeg tror egentlig det handler mest om en frykt for å være alene. Jeg har lest om de som tror at det å få seg dame skal være noe som fikser ting i livet deres og til en viss grad gjør det kanskje det, men for min del hadde det ikke vært verdt det.

Endret av AprilRyan
AnonymBruker

Jeg tror det er en slags livsløgn. For meg er det "bare jeg blir tynn, så blir livet verdt å leve", for dem er det "bare jeg får kjæreste, så blir jeg lykkelig". Ingen av de livsløgnene er egentlig sanne, vi hadde vært like ulykkelige og livet like meningsløst om vi oppnådde disse målene.

Anonymkode: 305e6...23a

• Liker 3
AnonymBruker

Av samme grunn som at slike menn stikker agurken inn i støvsugere og avløpssluker i basseng: under gjennomsnittlig intelligens fører til at mesteparten av tankene går kun til sexsexsexsexsex. Lyset er på, ingen er hjemme. 

Anonymkode: ff130...366

jeg tolker "kun puls nødvendig" som en slags passiv aggressiv bemerkning på alle de gangene damer har spurt om; høyde, jobb, utdanning, osv.

Tenker at de føler at mange kvinner stiller for mange krav og at de ikke helt har draget. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
lillevill skrev (45 minutter siden):

jeg tolker "kun puls nødvendig" som en slags passiv aggressiv bemerkning på alle de gangene damer har spurt om; høyde, jobb, utdanning, osv.

Tenker at de føler at mange kvinner stiller for mange krav og at de ikke helt har draget. 

Det handler ikke bare om "draget", men også om at unge kvinner i dag foretrekker en viss type menn, og dermed blir en god del unge menn sittende uten kjæreste, nærhet, kjærlighet osv. Både menn og kvinner i dag er ikke så jordnære og realistiske som de var i min generasjon.

Unge kvinner verdsetter fysisk attraktivitet, utagerende personlighet og ikke minst popularitet mye høyere i dag enn det kvinner på min tid gjorde. Jeg ser mange unge kolleger, med gode jobber og helt ålreit utseende leve single liv, selv om de har bikket 35. Mest sannsynlig har disse aldri hatt dame, uten at jeg har spurt.

Verden har blitt rå og kynisk. Det er alltid menn som har jaget kvinner, og ikke omvendt. Alle kvinner har til en viss grad mulighet til å skaffe seg en kjæreste, men vi ser nå at mange unge menn har ikke det, de lukker seg i sine miljøer, og utvikler trekk som er destruktive for både dem selv og samfunnet rundt de.

Det burde ha vært mulig å ha en debatt om hvorfor det er blitt slik, og hvilken negative konsekvenser det har på samfunnet, uten at man blir hengt ut som "incel", sjåvinist, og det som verre er.

Gammel mann

Anonymkode: 9b55c...b0b

AnonymBruker

Hvis man faktisk godtar hva som helst, så er det jo trist. Men det kan jo også være en måte å si at man legger lista lavt for å date, eller bli kjent med folk. Å ha for mange inngangskrav, er vel noe mange sliter med? 

Anonymkode: f656f...22d

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det handler ikke bare om "draget", men også om at unge kvinner i dag foretrekker en viss type menn, og dermed blir en god del unge menn sittende uten kjæreste, nærhet, kjærlighet osv. Både menn og kvinner i dag er ikke så jordnære og realistiske som de var i min generasjon.

Unge kvinner verdsetter fysisk attraktivitet, utagerende personlighet og ikke minst popularitet mye høyere i dag enn det kvinner på min tid gjorde. Jeg ser mange unge kolleger, med gode jobber og helt ålreit utseende leve single liv, selv om de har bikket 35. Mest sannsynlig har disse aldri hatt dame, uten at jeg har spurt.

Verden har blitt rå og kynisk. Det er alltid menn som har jaget kvinner, og ikke omvendt. Alle kvinner har til en viss grad mulighet til å skaffe seg en kjæreste, men vi ser nå at mange unge menn har ikke det, de lukker seg i sine miljøer, og utvikler trekk som er destruktive for både dem selv og samfunnet rundt de.

Det burde ha vært mulig å ha en debatt om hvorfor det er blitt slik, og hvilken negative konsekvenser det har på samfunnet, uten at man blir hengt ut som "incel", sjåvinist, og det som verre er.

Gammel mann

Helt enig, synes faktisk det er utrolig interessant. Hvorfor sitter noen mennesker alene? Tror du det bare har med kvinnene å gjøre og fordi verden er kynisk, eller fordi mange menn egentlig ikke er så interessert i familieliv? Jeg tror grunnene er varierte, og at det egentlig blir vanskelig å diskutere. 

Kanskje man skiller seg litt ut, kanskje man har et barn og sliter med å finne en partner som er omsorgsfull nok, kanskje man ikke finner noen som man finner attraktiv og samtidig blir forelsket i. 

For å si det sånn, er selv alene, og greier ikke helt å finne noen som jeg samtidig blir forelsket i og som er varm og tålmodig nok. Jeg må ha en omtenksom og tålmodig mann da jeg har et barn med add. Men dessverre er ikke mange menn så interessert i en slik rolle. Hadde en ganske perfekt match med en fyr som slo opp fordi han ikke orket tanken på å bli omsorgsperson for mitt barn. Derfor velger JEG vekk menn som ikke et vant med barn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gammel mann

Reflektert innlegg, veldig bra. 

Jeg relaterer meg veldig mye til det du skriver. Jeg har nok hatt en form for angst og har blitt avvist av "hundrevis" av kvinner. Noe som ikke gjorde angsten eller selvfølelsen bedre. Ønsket meg min egen familie, men det ble med ønsket! 

Nå har jeg "knekket koden" når det gjelder kvinner. Altfor sent, men føler jeg må ta igjen det tapte. Dater flere på en gang og dumper og blir dumpet. Legger ikke så mye følelser i det nå, har lite å tape. Bryr meg ikke så mye om følelser lengre. Helt riktig som du sier at verden har blitt rå og kynisk. Det har jeg også blitt... Dessverre. Tror dessverre at flere unge i dag blir som meg med tiden 😪

Også gammel mann

Anonymkode: e33fe...23a

Jeg kjenner meg litt igjen. Ja det er trist å være mann i dag siden man må konkurrere med andre menn i større grad enn før i tida. Mistet selv en kompis til selvmord siden han sammenlignet seg selv for mye med de andre kompisene sine. Han var sosial, hadde selvtillit men klarte ikke å få seg noe damer. Da endte det med tauet. 

RealistiskDot skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner meg litt igjen. Ja det er trist å være mann i dag siden man må konkurrere med andre menn i større grad enn før i tida. Mistet selv en kompis til selvmord siden han sammenlignet seg selv for mye med de andre kompisene sine. Han var sosial, hadde selvtillit men klarte ikke å få seg noe damer. Da endte det med tauet. 

Leit å høre at du mistet din venn. Jeg har også mistet en venn som tok livet sitt. Han var faktisk også evig singel. Men at DET er grunnen? Det må da være noe mer enn at man er enslig? Livet er jo vakkert på andre måter enn hvordan det er når man er sammen med noen. Det må jo være noe mer, som feks psykisk sykdom som driver folk til å ta sitt liv. 

lillevill skrev (5 minutter siden):

Leit å høre at du mistet din venn. Jeg har også mistet en venn som tok livet sitt. Han var faktisk også evig singel. Men at DET er grunnen? Det må da være noe mer enn at man er enslig? Livet er jo vakkert på andre måter enn hvordan det er når man er sammen med noen. Det må jo være noe mer, som feks psykisk sykdom som driver folk til å ta sitt liv. 

Det gjør noe med en mann når han ikke opplever nærhet, sex og kjærlighet. Jeg har vært der selv og det er ikke noe godt for helsa for å si det sånn. Man føler seg rett og slett ikke som et menneske. Kompisen min hadde ingen tegn på noe psykisk sykdom hvert fall

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...