Gå til innhold

Gryter til kjøkkenet- hvor mange trengs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe nye gryter da de gamle er totalt utslitt. Vi er to voksne i husholdningen, men har en del selskaper ol. 
Hva trenger vi egentlig og hvor mange er vanlig å ha?
Er det noen som har et merke å anbefale? 

Anonymkode: 231af...a61

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bruker IKEA sine gryter. Jeg liker dem veldig godt.

Jeg har en 3 liters gryte, en 2 liters kasserolle og en 1 liters kasserolle.

I tillegg til IKEA sine har jeg en 10 liters gryte (fårikål, pinnekjøtt osv) og en 5 liters Tefal gryte - disse er julegaver. De blir ikke brukt så mye - men er grei å ha til spesielle anledninger.

Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker IKEA sine gryter. Jeg liker dem veldig godt.

Jeg har en 3 liters gryte, en 2 liters kasserolle og en 1 liters kasserolle.

I tillegg til IKEA sine har jeg en 10 liters gryte (fårikål, pinnekjøtt osv) og en 5 liters Tefal gryte - disse er julegaver. De blir ikke brukt så mye - men er grei å ha til spesielle anledninger.

Takk for informativt svar. Hvor mange er dere i familien? 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo varierer fra husholdning til husholdning. Ta utgangspunkt i de dere har og skal kaste. Trenger dere en ny av alle eller er det noen som ikke brukes mye? 

Anonymkode: bbb0e...c69

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Kvalitet skrev (1 minutt siden):

Takk for informativt svar. Hvor mange er dere i familien? 

Det er bare meg. Da vi var to hadde vi like mange.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vil jo varierer fra husholdning til husholdning. Ta utgangspunkt i de dere har og skal kaste. Trenger dere en ny av alle eller er det noen som ikke brukes mye? 

Anonymkode: bbb0e...c69

Saken er den at vi ofte føler vi har litt for små gryter og er derfor interessert i å høre hva andre har

AnonymBruker
Skrevet
  • jerngryte (type Le Creuset)
  • teflonpanne (hvis du lager pannekaker og lapper)
  • wok 
  • stekepanne uten belegg
  • 10 liter kasserolle
  • 2 liter kasserolle 

Dette er det jeg eier av panner og gryter. Trengte ikke mer da jeg bodde alene, men det fungere også i dag når som vi er to voksne og et barn. 

Anonymkode: 5334c...7c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):
  • jerngryte (type Le Creuset)
  • teflonpanne (hvis du lager pannekaker og lapper)
  • wok 
  • stekepanne uten belegg
  • 10 liter kasserolle
  • 2 liter kasserolle 

Dette er det jeg eier av panner og gryter. Trengte ikke mer da jeg bodde alene, men det fungere også i dag når som vi er to voksne og et barn. 

Anonymkode: 5334c...7c8

Når du koker for eks poteter til dere 3, er det nok med 2l gryte? 

Skrevet

Vi har

• 2 stk små på 1,2 og 1,5 liter
  • 2 stk mellomstore på 3 - 3,5 liter
  • 1 stk på 10 liter 
  • 1 jerngryte
  • 1 stekepanne med teflon
  • 2 stekepanner uten belegg

Det eneste jeg virkelig ikke trenger av disse er en av stekepannene uten belegg.

Den store kjelen på 10 liter er overraskende nyttig. Brukes ikke veldig ofte, men er nødvendig til fårikål, bacalao, koking av store kjøttstykker, store porsjoner av gryter og supper (til nedfrysing eller hvis vi skal servere til mange), og så koker jeg syltetøyglass i den for å sterilisere når jeg lager syltetøy. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Men det kommer jo an på hvor mange poteter. To medium store poteter til hver kan fint kokes i en 2 liters gryte. Husk også at en ikke trenger mer vann enn til å akkurat dekke potetene.

Jeg ser her at flere også lister opp wok og stekepanner. Dette er ikke gryter, men siden de blir nevnt kan jeg også nevne mine:

Jeg har:

En stekepanne med lokk og teflon belegg

En grill stekepanne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men min mor bruker 2 liters kjele når hun koker poteter til 5 stk.

Anonymkode: 44ab7...915

AnonymBruker
Skrevet

Vi heiv akkurat alle grytene våre som ikke var støpejern, og kjøpte 3 nye. Da har vi en del støpejernsgryter i tillegg, pluss et par digre Le Creuset gryter som ikke er i støpejern til type fårikål og lignende. 

Anonymkode: c82d4...f24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et sett med tre Eva Solo gryter. Den største bruker jeg minst. Så har jeg en LeCreuset som er ganske svær, en med teflonbelegg til ting med mye melk i, en dårlig gammel ikea-sak som brukes til fisk og grønnsaker og en eldgammel Høyangsak som også er grei til grønnsaker. Og en stekepanne. 

Sjelden jeg bruker mer enn tre plater på komfyren. Jeg kunne nok kvittet med de to gamle, men de er kjekk å ha 😃

Anonymkode: 20515...c84

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Ullvott said:

Vi har

• 2 stk små på 1,2 og 1,5 liter
  • 2 stk mellomstore på 3 - 3,5 liter
  • 1 stk på 10 liter 
  • 1 jerngryte
  • 1 stekepanne med teflon
  • 2 stekepanner uten belegg

Det eneste jeg virkelig ikke trenger av disse er en av stekepannene uten belegg.

Den store kjelen på 10 liter er overraskende nyttig. Brukes ikke veldig ofte, men er nødvendig til fårikål, bacalao, koking av store kjøttstykker, store porsjoner av gryter og supper (til nedfrysing eller hvis vi skal servere til mange), og så koker jeg syltetøyglass i den for å sterilisere når jeg lager syltetøy. 

Dette har vi også av gryter, er 5 i familien. Av panner har vi to teflon og en traktør panne med lokk. Har alltid nok gryter. 

Anonymkode: f4776...7e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...