AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #1 Del Skrevet 20. mars 2022 Hva fôrer du hunden din med? Tørrfôr? Våtfôr? råfôr? Hjemmelaget? Matbutikkfôr? Veterinærfôr? Har du noen linker til hvor man kan lese seg opp på hund og fôr? Anonymkode: 18f1d...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Del Skrevet 20. mars 2022 Hva holder du deg unna? Anonymkode: 18f1d...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 20. mars 2022 #3 Del Skrevet 20. mars 2022 (endret) Jeg fôrer mine med tørrfôr fra Eukanuba. Bytter mellom to ulike proteinkilder, laks og lam. Det er det fôrer som passer mine hunder og deres aktiviteter. De eldre hundene får ikke seniorfôr, men tilskudd som glucosamin, grønn leppemusling og litt e-vitamin. Bikkjepodden hadde et godt innslag fra v&h. Der blir det forklart hvordan hundene er bygget opp og hvorfor enkelte hunder ikke tåler råfôring/tørrfôr like bra som andre. Endret 20. mars 2022 av Troyamin Feil i linken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 20. mars 2022 #4 Del Skrevet 20. mars 2022 Har en sær og småspist hund, som vi må variere fortype og måten hun får det på for at hun skal spise. Veksler mellom vom active, acana lam og orijen tundra per nå. Alle disse tre har høyt kjøttinnhold og er minimalt varmebehandlet. Hun fungerer best med for uten for mye korn/potet, får hun det, bæsjes det i store mengder flere ganger om dagen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 20. mars 2022 #5 Del Skrevet 20. mars 2022 NettoppJa skrev (3 minutter siden): Har en sær og småspist hund, som vi må variere fortype og måten hun får det på for at hun skal spise. Veksler mellom vom active, acana lam og orijen tundra per nå. Alle disse tre har høyt kjøttinnhold og er minimalt varmebehandlet. Hun fungerer best med for uten for mye korn/potet, får hun det, bæsjes det i store mengder flere ganger om dagen. Så enig, skal gå over til kun orijen👍🐶 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #6 Del Skrevet 20. mars 2022 Spør du hunden min vil han svare kyllingfilet, biff og pannekaker.. må han spise tørfôr er det kun Royal canin som gjelder..alt annet vrakes. Det beste fôret er det hunden liker og som gir den en normal mage og nok energi, protein, vitamin og mineraler..det som fungerer bra hos noen er ikke nødvendigvis det som fungerer best hos andre.. Forskning viser at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom pris og kvalitet. Kjøper man fra fôrprodusenter som også lager diettfôr er man med å sponset utvikling av slike fôr når man kjøper «ordinært» fôr.. Anonymkode: f2662...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 20. mars 2022 #7 Del Skrevet 20. mars 2022 Royal Canin og Virbac. Leddfor til eldste, standardforet til mellomste og yngste. I perioder med mye aktivitet blir det høyenergivarianten til yngste,samt at alle får litt (frysetørket) storfevom fra Provit. Mange gode tørrfor der ute. Som med så mye annet så henger pris og kvalitet sammen. Volum og konsistens på møkk, pels og poter er greie pekepinner på hvor godt hunden nyttiggjør seg foret. https://forskning.no/hunder-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet-partner/store-forskjeller-pa-torrfr-kvalitet/331993 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 20. mars 2022 #8 Del Skrevet 20. mars 2022 Vi har en omplasseringshund av en rase som ofte har allergier, så vi har brukt det samme foret som hun brukte da hun kom til oss, Acana. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Del Skrevet 20. mars 2022 Takk for svar! Jeg synes det er litt vanskelig å navigere når det er så mange som er uenige. Noen sier at hunden er omnivore og noen sier hunden er carnivore. Noen sier at fôr som hills og royal canin er de beste mens noen mener at hunder skal råfôres.. Det finnes jo overbevisende artikler angående begge sider så jeg blir litt forvirret. Anonymkode: 18f1d...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #10 Del Skrevet 20. mars 2022 Troyamin skrev (2 timer siden): Jeg fôrer mine med tørrfôr fra Eukanuba. Bytter mellom to ulike proteinkilder, laks og lam. Det er det fôrer som passer mine hunder og deres aktiviteter. De eldre hundene får ikke seniorfôr, men tilskudd som glucosamin, grønn leppemusling og litt e-vitamin. Bikkjepodden hadde et godt innslag fra v&h. Der blir det forklart hvordan hundene er bygget opp og hvorfor enkelte hunder ikke tåler råfôring/tørrfôr like bra som andre. Skal ta en titt på den! Anonymkode: 18f1d...627 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #11 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg fôrer mine på Eukanuba Ocean Fish, et kornfritt alternativ med monoprotein. I tillegg får de litt storfevom oppå maten sin for ekstra snadder. Anonymkode: a33cb...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #12 Del Skrevet 20. mars 2022 Troyamin skrev (2 timer siden): Jeg fôrer mine med tørrfôr fra Eukanuba. Bytter mellom to ulike proteinkilder, laks og lam. Det er det fôrer som passer mine hunder og deres aktiviteter. De eldre hundene får ikke seniorfôr, men tilskudd som glucosamin, grønn leppemusling og litt e-vitamin. Bikkjepodden hadde et godt innslag fra v&h. Der blir det forklart hvordan hundene er bygget opp og hvorfor enkelte hunder ikke tåler råfôring/tørrfôr like bra som andre. Eukanuba her også. En gang i blant forer jeg med vompølse, naturediet eller brit care våtfor, men hovedforet er tørrfor. Anonymkode: 35c54...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 20. mars 2022 #13 Del Skrevet 20. mars 2022 Hunder er som mennesker - omnivore , mens katter eksempelvis er Carnivore Jeg fôrer hovedsakelig på Vom og hundemat men må jeg bruke tørrfôr bruker jeg Nutrima Sport Intense eller Nutrima Vital Largebreed ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #14 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg synes også det er vanskelig å finne ut hva «det beste hundefôret» er. Det er nok mange tusen ulike meninger om hva som er «best», men det er jo hunden som skal spise maten, så det viktigste er at hunden liker det, og så klart at det holder en viss kvalitet. Vi gir hunden vår Acana, og tilsetter litt vom. Det ser ut til å fungere bra hos vår hund, og jeg føler meg trygg på at Acana er et av de bedre tørrfôrene. Anonymkode: 21f11...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #15 Del Skrevet 20. mars 2022 Hva tenker dere om dette? Er det noe i det eller er det bare tull? Anonymkode: 18f1d...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 20. mars 2022 #16 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva tenker dere om dette? Er det noe i det eller er det bare tull? Anonymkode: 18f1d...627 Tenker at det er utgitt av noen som tilhører menigheten «Råforing er det eneste rette». Vi har mange ulike «menigheter» i hundemiljøet,hvorav tørrfor vs råfor er to av de. Om tørrfor er såpass ille som det hevdes her,så er det nesten rart det er lovlig i utgangspunktet. Kjøper du et mid-price fôr av kjent merke så får du stort sett et helt kurant fôr er min erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 20. mars 2022 #17 Del Skrevet 20. mars 2022 Vom og hundemat fordi hunden elsker det og vi ser at det funker. Om det var opp til hunden hadde den spist alt den fikk. Med vom og hundemat ser jeg at hun er tilfreds av og til. Kastrert tispe, blandingshund og ekstremt matglad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. mars 2022 #18 Del Skrevet 20. mars 2022 (endret) Jeg har en hund som har en utrolig sensitiv fordøyelse, og tåler nesten ingenting. Enten gir det forstoppelse, eller så får hun diare. Nå i noen år har jeg brukt Royal Canin Sterilised, for kastrerte hunder. Det fungerer hun bra på, og fordøyelsen går som den skal, stort sett. Prøvde for 3 år siden å bytte til Royal Canin Ageing, da hun begynte å bli eldre. Men det var full katastrofe, hun ble totalt forstoppet og led av smertefull forstoppelse i mange dager. Endte med at jeg solgte den såvidt åpnede sekken med hundemat til noen andre. Hun tåler heldigvis våtfôret til Royal Canin Ageing, så det får hun i blant som avveksling. Pleide en stund (ett års tid) å gi henne tørrfôr fra Orijen da hun var yngre, og det tålte hun, men hun ble så fryktelig tjukk av det. En turvenninne av meg med to hunder, som hadde byttet til Orijen etter anbefaling fra meg, sa det samme. Begge hennes hunder hadde gått merkbart opp i vekt av Orijen. Så vi sluttet, og jeg gikk tilbake til Royal Canin. Har prøvd et par andre tørrfôr opp igjennom (hunden er 11 nå), men har måttet bytte tilbake til Royal Canin pga hun ikke har tålt det andre tørrfôret. Jeg liker ideen bak Orijen, fordi det ikke inneholder den evinnelige maisen eller alt kornet som de fleste andre tørrfôr for hunder har. Det er kjøttbasert. Så hadde hunden ikke blitt så tjukk av det, hadde jeg fortsatt med det selv om det er dyrt. Endret 20. mars 2022 av Million stavefeil rettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 20. mars 2022 #19 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg bruker Millie's Wolfheart her i Storbritannia, som er veldig populært og veldig godt fôr. Bruker blanding av vått og tørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 20. mars 2022 #20 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere om dette? Er det noe i det eller er det bare tull? Anonymkode: 18f1d...627 Jeg kan ikke svare for alt innholdet, men noe er i alle fall tull. Man kan produsere tørrfôr med mindre enn 30% karbohydrater uten at det nødvendigvis faller fra hverandre... Hunder KAN faktisk fordøye karbohydrater. Ikke i like stor grad som rene planteetere (eller oss), men de kan nyttiggjøre seg av karbohydrater. Det er mange ting som påvirker tannhelse, jeg har sett gode og dårlige tenner både på hunder som fôres med tørrfôr, og de som ikke gjør det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå