Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Min samboer har et barn fra tidligere som er hos oss en til to netter i uka. Vi har en god relasjon, men som mange stemødre kanskje kan relatere til - det er også slitsomt. Spesielt fordi far har slitt med dårlig samvittighet og krever en del praktisk støtte av meg når det er samvær (handling, matlaging, initiere aktiviteter, rydding…). I påsken skal barnet være hos oss ei uke. Jeg jobber på sykehuset alle dagene, og er i tillegg gravid. Jeg var ikke helt forberedt på at han skulle ha barnet hele påska, og innser at det blir litt mye for meg. Det er selvsagt ikke barnets feil, men farens, likevel må jeg finne en løsning for meg selv. Barnet har til dels store søvnvansker og det er derfor å forvente minimalt med søvn, det er kanskje det som bekymrer meg mest for egen del.

Hva kan være mulige løsninger her? Far har familie langt unna, som jeg har foreslått at de kan besøke, men det vil han ikke alene. Skal jeg be om at vi deler kostnadene på hotell så jeg får sovet et par netter i midten? Skal jeg presse på at de reiser bort til familie noen dager? Jeg har hverken familie eller venner her fordi vi flyttet veldig langt fordi barnets mor flyttet hit, så jeg har ingen å besøke eller overnatte hos.

Anonymkode: 7ad7a...ca6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å få far til å ta med seg barnet på hotell noen netter. Da får de litt tid alene, og du muligheten til litt alenetid😊 Evt. ta med til familie slik du foreslår.

Anonymkode: 94c81...21a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spesielt fordi far har slitt med dårlig samvittighet og krever en del praktisk støtte av meg når det er samvær (handling, matlaging, initiere aktiviteter, rydding…). I påsken skal barnet være hos oss ei uke. Jeg jobber på sykehuset alle dagene, og er i tillegg gravid. Jeg var ikke helt forberedt på at han skulle ha barnet hele påska,

Har uthevet to ting i innlegget ditt som jeg reagerer på. For det første er det hans unge, han kan ikke kreve noe av deg. Han kan spørre, men det innebærer at han må tåle å få et nei. 

For det andre, det virker som han ikke har spurt/orientert deg på forhånd om at ungen skal være hos dere hele påsken. Det synes jeg er rart. Da må han jo løse hele dette opplegget selv. At han tar med ungen og besøker øvrig familie høres ut som en god løsning. Men vil han det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far sitt barn og hans ‘problem’. At han sliter med dårlig samvittighet må han selv ansvar for: dvs han må legge barnet og stå opp med det hver morgen. Har barnet eget rom? Be far skve på det andre rommet med barnet iallefall hver annen natt. Når du kommer hjem fra jobb etter dagvakt må de reise ut på tur noen timer. Skal du ha aftenvakt må far ta barnet ut noen timer i forkant. Du må rett og slett pushe på at far skal ta mer ansvar. 

og en annen ting; hvordan skal det få når fere får baby og barnet skal ha samvær? Her må du sette grenser for deg selv. Snakker av egen erfaring! 

Anonymkode: c7c94...186

AnonymBruker
Skrevet

Han burde absolutt ta med barnet til familien sin!

Hvor gammel er barnet? Hvorfor kan han ikke reise alene med barnet?

Altså, hvis han blir så hjelpesløs de få gangene dere har barnet så lurer jeg på hvordan det blir når dere får et barn 100%. Skal du ta alt sammen alene da også?

Slik var det hos oss, men vi fikk heller ikke en «vanlig» baby. Slet mye før vi fikk hjelp til utredning, jeg gikk rett i kjelleren fordi jeg måtte ha 90% av ansvaret for et sykt barn alene. Samboer prioriterte jobb, og hvis han tok barnet så måtte han ha pause etter en halvtime.. jeg hadde ikke overlevd uten gode venner, familie og helsesøster som hjalp meg mye!!

Greit å få han til å innse at han faktisk må ta ansvar, så slipper han å få sjokk når babyen kommer og han faktisk må ta sin del.

Anonymkode: b79f5...f20

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Far er ubrukelig og jeg tror du bør ta en skikkelig forventningsavklaring med han FØR dette nye barnet kommer. Hjelp, tenker jeg. Dere trenger å gå på kurs eller i parterapi eller noe fordi den mannen må lære å ta ansvar for barna sine. 

Du er også litt ubrukelig som ikke klarer å ha et barn i hus når du er gravid. Hva tror du alle mødre som får barn nummer to gjør? Sender bort førstefødte et par dager i uken?

Anonymkode: bbdeb...cc9

• Liker 6
Skrevet

Du visste jo at han hadde barn før dere ble ilag. Høres ut som du helst ikke vil ha barnet der 🙈 selv om han han bare er der 1-2 netter i uken, så har jo han forsatt et hjem hos far også... om barnet sover dårlig er jo det far som må passe på. helt fair å si til far at du er sliten grunnet graviditeten og at han må ta ansvaret selv denne gangen. Ellers er det viktig å hugse på at barnet er en del av deres familie også, det er ikke bare et barn som er på besøk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mwanafunzi skrev (9 minutter siden):

Har uthevet to ting i innlegget ditt som jeg reagerer på. For det første er det hans unge, han kan ikke kreve noe av deg. Han kan spørre, men det innebærer at han må tåle å få et nei. 

For det andre, det virker som han ikke har spurt/orientert deg på forhånd om at ungen skal være hos dere hele påsken. Det synes jeg er rart. Da må han jo løse hele dette opplegget selv. At han tar med ungen og besøker øvrig familie høres ut som en god løsning. Men vil han det?

TS her
1) Nei, han kan ikke kreve. Men det er vanskelig å ikke si noe når han glemmer å bytte bleie eller barnet har sittet foran tven hele dagen når det egentlig er masse gøy å finne på. Da foreslår jeg gjerne aktiviteter for barnet, og da blir far med, men barnet sier som oftest alltid at jeg også skal være med. Tenker at i og med at det ikke er barnet som har valgt det her, så skal jeg ikke avvise barnet bare fordi jeg ikke vil ut å hakke snø, om du skjønner. 

2) Jeg regna med noe forlenget helgesamvær, men ikke ei hel uke når det er så lite ordinært samvær. Jeg synes også det er rart han bare avtalte med mor uten å høre med meg, men gjort er gjort, hun har lagt planer og jeg forventer ikke at hun endrer dem nå av hensyn til meg. Men han har fått tydelig beskjed om at han også må høre med meg fremover.

3) Barnet er forøvrig 3, og jeg hadde virkelig ikke sett for meg at han var så tafatt. Vi går på familievern og jeg håper han kan ta mer ansvar ovenfor både kommende og værende barn og egen psykiske helse.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Far er ubrukelig og jeg tror du bør ta en skikkelig forventningsavklaring med han FØR dette nye barnet kommer. Hjelp, tenker jeg. Dere trenger å gå på kurs eller i parterapi eller noe fordi den mannen må lære å ta ansvar for barna sine. 

Du er også litt ubrukelig som ikke klarer å ha et barn i hus når du er gravid. Hva tror du alle mødre som får barn nummer to gjør? Sender bort førstefødte et par dager i uken?

Hadde dette vært mitt barn, hadde jeg fått hjelp til barnets søvnmønster for lengst. Han våkner og lager styr minst annenhver time hele natta (vil ha melk, vil leke, vil ha kos, osv), og innsovning i seg selv tar 1-2t. Forøvrig er det stor forskjell på egne og andres barn, og alle graviditeter er forskjellige. Kall meg gjerne ubrukelig, men det tror jeg ikke at jeg er.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Med all respekt: hvorfor et barn til i dette kaoset?

Det skinner jo ganske tydelig igjennom her hva du syns både om å tilbringe tid med stebarnet, og om din samboers omsorgsevne og skikkethet som far.

Du vet det ligger i kortene at barnet vil komme til å  tilbringer både ferieuker og høytider med dere i årene fremover? 

Anonymkode: c2f58...a75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette handler jo om noe helt annet, enn å ikke klare å ha barn i hus. 3-åringer vil jo gjerne være i aktivitet, og TS ønsker jo også det, men når barnefar er tafatt og ikke finner på noe selv, så blir det jo mye press og forventninger til TS..

TS:

jeg hadde sovet på hotell et par netter uansett, for å la far bli nødt til å ta ansvar. To netter og tre dager tvinger han til å ta ansvar.

Du kan snakke litt i forkant om hva man kan finne på, aking og sånt, så får han noen ideer når han er in charge. 

lykke til. Håper alle får en fin påske 💞

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...