Gå til innhold

Hva er din/deres utfordring i forholdet, når den ene har add/adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har add og jeg syntes det er vannskelig og leve med han til tider... Men jeg elsker han... Vi prøver og løse ting så godt det lar seg gjøre men jeg syntes fortsatt ting er vannskelig... 

Hva syntes du / dere er vannskelig i deres forhold? Og hva har hjulpet? 

Skrevet

Merker det mest på at han roter noe jævlig, har ikke orden i det hele tatt og huset flyter over av dritt 😂 

Skrevet

Men det skal sies, får han en beskjed så gjør han noe med det - men det sklir fort ut igjen

AnonymBruker
Skrevet

Det går egentlig veldig greit, han har lært seg etter noen års samboerskap hvordan standarden hjemme skal være. Altså han er veldig rotete som person, men han har ''pugget'' på en måte at kaffekoppen skal i maskina etterpå. Han ser ikke 15 kopper på bordet som rot, men han vet at jeg blir irritert hvis han ikke tar vekk den ene - hvis det var forståelig 🤣 Tillært ryddighet. Han ser ikke klær på gulvet som rot, men fjerner dem fordi han vet jeg blir sur 😛 Så sånne ting går veldig greit. Hovedproblemet her er at han blir så vanvittig rastløs. Vi kan ikke se film uten at han skrur ihjel en penn, eller tar inn og ut batteriene i fjernkontrollen 90 ganger. Eller plukker på ett eller annet annet 😛 Sitter han i ro mer enn 20 min må han ta seg en ''joggetur'' rundt på stuegulvet, driver bare å går frem og tilbake for å bli kvitt energi. Så sånn ca annenhver kveld må jeg bare be han gå ut og brenne litt energi - gå i garasjen og rydde noe eller ett eller annet. Han gjør det ikke selv, for han vil så gjerne være en ''vanlig'' familiefar som slenger seg på sofaen etter ungenes leggetid. Så han traver rundt i huset helt til jeg ber han dra ut å finne på noe 😅 Det er kanskje hovedproblemet vårt. Og at han glemmer det meste av beskjeder - som gymtøy eller handle poteter til middag. Så det setter ekstra krav til meg som administrator av familien AS. Han er heldvis veldig bevisst på problemene selv, så han tar hensyn så godt det lar seg gjøre. 

Skal sies at han er umedisinert. Han trenger så store doser Ritalin for å få effekt, at det ikke er forenlig med jobben hans som anleggsmaskinfører og tungtransportsjåfør. Symptomene er samtidig ikke sterke nok, til at han/vi synes det er verdt å bytte ut yrket han elsker. 

Anonymkode: 90fee...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den i forholdet med ADHD.

Jeg har en utrolig tålmodig partner, men han forstår ikke alltid hvorfor jeg er eller gjør enkelte ting. Det merker jeg at skaper stor frustrasjon, ikke bare for meg, men han også. 

Jeg sliter med å høre hva andre sier hvis det er for mye som skjer rundt meg og jeg må ofte vente i 5min før jeg kan få beskjeden igjen. Det heter noe, men husker ikke hva.
hørselen min er ikke dårlig det er bare at jeg ikke klarer å skille lyder og ting som skjer fra «støyet» i beskjeden jeg får. Det forstår ikke alle jeg møter og noen blir irritert på meg, blant annet kjæresten min. For om vi er uenig eller lignende kan han tror at jeg bare ikke bryr meg. Det gjør ting vanskelig.

Samme problem kan også gjøre meg stresset og da blir jeg fort sint. Inne i meg (dramatisk forklart) så føles det som om jeg er sperret inne i et bur og blir pirket på med pinner av alle lyder og ting som skjer. Når jeg har det slik så blir det vanskelig å snakke og ta til meg ting som en voksen. Jeg blir rett og slett umoden og det er noe jeg skammer meg mye over. Jeg ser at kjæresten blir sliten av det, tidligere hang forholdet i en tynn tråd pga dette. 

det er mye mer, men jeg surrer en del. Glemmer ting jeg har avtalt, dårlig på å holde tiden, jeg er rotete av meg osv. 

Jeg går på medisiner og ting er mye bedre enn før, men det er fortsatt vanskelig. Jeg jobber mye med å se meg selv. Likevel merker jeg at det er mye han glemmer at jeg sliter med (som dette med lyd) som gjør at ting blir vanskelig. 
han sliter jo med å forstå/ huske dette fordi det er fjernt for han å ha det slik, han sliter med å faktisk forstå det. 
Og det er lov, selv om det også er kjipt. Men ikke alle klarer å sette seg 100% inn i slike problemer fordi de aldri har vært borti noe lignende før. 

Anonymkode: 267f7...06a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD (kvinne) og er nok ikke den enkleste å bo sammen med.

Når jeg skal gjøre noe så roter jeg veldig. Det ligger rundt meg i ring. Synes det er veldig slitsomt å rydde etterpå, lysten er borte. Roter ikke med matlaging. Der finner alt sin plass med en gang underveis og etterpå.

Sliter med å huske ting, må gjerne spørre opp flere ganger. Det bare faller ut.

Hører ALT hele tiden og det er ekstremt slitsomt. Hodet får aldri hvile. Tilogmed armbåndsuret til samboeren tar snart livet av meg.

Sliter med å ta beslutninger.

Blir rastløs. Men det skjer veldig brått. Da må det skje noe med en gang. 

Hvis jeg må sette meg inn i en sak og lese, må det være helt stille rundt meg og må lese det flere ganger. 

Anonymkode: 49176...b65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...