Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei… igår ble jeg oppringt av en sånn «tullebank» som sa «hei.. er du samboeren til ****. Vi prøver å få tak i han på grunn av et lån blablabla». Jeg trodde det bare var noe svindel, så jeg la på og blokket nr.

Når jeg la meg ikveld så fikk jeg en skikkelig kjip magefølelse på hele greia, så jeg søkte opp den her banken osv… uten å få roet meg. Jeg endte opp med å gjøre noe jeg aldri har gjort før.. jeg sjekket tlf til samboer. Vi har bodd sammen i 5 år og jeg har aldri vurdert å sjekke tlf hans tidligere.. bare så det er sakt. 

Der finner jeg ut at han har tatt opp 20 000,- i forbrukslån… å han har ikke betalt ned på lånet. Derfor prøver nå banken å få tak i han uten hell… Renta er selvfølgelig helt hårreisende høy 😟

Nå ligger jeg på sofaen å har grått ut alt av tårer… hvordan f skal jeg gripe det her?! Jeg aner ikke hvorfor han har det her lånet og hvorfor han ikke har sakt noe til meg… vi eier hus sammen og har felles økonomi. Trodde frem til ikveld at vi var 100% åpne til hverandre om alt som har med penger å gjøre. 

Jeg føler det egentlig litt på samme måte som da jeg fant ut at egen min hadde vært utro, for mange herrens år siden. Mulig jeg overreagerer litt på grunn av hormoner (18 uker på vei med barn nr 2)…

hva gjør jeg nå?! Skjønner at jeg må ta meg en prat med han imorgen, men æsj… dette er skikkelig guffent 😭

Anonymkode: 453cd...517

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det. Du får bare ta en prat og si at du ble ringt opp av banken (jeg hadde ikke sagt at jeg hadde sjekket tlf, skaper bare bråk).

Kanskje det er uskyldig, vet du hvor lenge siden han tok det opp? Om det er nylig så er det jo ikke så rart at han inne har tilbakebetalt. Du får bare vente å høre hva han har å si.

Anonymkode: b5bbe...2b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Banken ringer til ditt nummer å spør etter din samboer fordi han har forbrukslån? Høres merkelig ut.. Får de ikke pengene sine så pleier bankene sende brev, også går det videre til inkasso om det ikke blir betalt.

Anonymkode: d905d...a83

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å ringe til deg om dette. Så enten har de brutt loven eller så troller du. Tror mest på det siste. 

Anonymkode: 64433...4f5

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Banken ringer til ditt nummer å spør etter din samboer fordi han har forbrukslån? Høres merkelig ut.. Får de ikke pengene sine så pleier bankene sende brev, også går det videre til inkasso om det ikke blir betalt.

Å jeg ble kontaktet av kreditor pga penge lån fra fyr jeg ikke bodde sammen med..... Og var slutt med

Anonymkode: 8c4f4...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å jeg ble kontaktet av kreditor pga penge lån fra fyr jeg ikke bodde sammen med..... Og var slutt med

Anonymkode: 8c4f4...9c3

Jaha, det er vel ikke helt lov. Jeg har håndtert andres lån, og det er veldig vanskelig å få noe informasjon når jeg ringer bankene. Det eneste jeg kan gjøre er å be de sende brev med oppdatert sum på kravet. De kan ikke engang si at det ligger en sak inne på den jeg ringer for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hva så? 

dette er uansett samboers eventuelle problem, ikke tråd-starter sitt...         

Anonymkode: 0692c...c83

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du griner pga at samboer har lån på kr. 20 000,-.

Et lite lån og ikke ditt problem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei… igår ble jeg oppringt av en sånn «tullebank» som sa «hei.. er du samboeren til ****. Vi prøver å få tak i han på grunn av et lån blablabla». Jeg trodde det bare var noe svindel, så jeg la på og blokket nr.

Når jeg la meg ikveld så fikk jeg en skikkelig kjip magefølelse på hele greia, så jeg søkte opp den her banken osv… uten å få roet meg. Jeg endte opp med å gjøre noe jeg aldri har gjort før.. jeg sjekket tlf til samboer. Vi har bodd sammen i 5 år og jeg har aldri vurdert å sjekke tlf hans tidligere.. bare så det er sakt. 

Der finner jeg ut at han har tatt opp 20 000,- i forbrukslån… å han har ikke betalt ned på lånet. Derfor prøver nå banken å få tak i han uten hell… Renta er selvfølgelig helt hårreisende høy 😟

Nå ligger jeg på sofaen å har grått ut alt av tårer… hvordan f skal jeg gripe det her?! Jeg aner ikke hvorfor han har det her lånet og hvorfor han ikke har sakt noe til meg… vi eier hus sammen og har felles økonomi. Trodde frem til ikveld at vi var 100% åpne til hverandre om alt som har med penger å gjøre. 

Jeg føler det egentlig litt på samme måte som da jeg fant ut at egen min hadde vært utro, for mange herrens år siden. Mulig jeg overreagerer litt på grunn av hormoner (18 uker på vei med barn nr 2)…

hva gjør jeg nå?! Skjønner at jeg må ta meg en prat med han imorgen, men æsj… dette er skikkelig guffent 😭

Anonymkode: 453cd...517

Hans gjeld som han må ta ansvar for, det er ikke noe mer å gjøre enn å be han ordne opp. 

Anonymkode: 5ccdb...907

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hans gjeld som han må ta ansvar for, det er ikke noe mer å gjøre enn å be han ordne opp. 

De eier hus sammen, så jo, dette kan absolutt bli hennes problem. 

Anonymkode: e5144...d83

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hele HI høres rart ut. 

Banken kan ikke ringe deg og opplyse hvor mye samboeren din har i lån og om han betaler den eller ikke. Den må du lenger ut på landet med. Troll!

Personen som ringte risikerer å miste jobben om hen har gjort det, og jeg tviler noen vil risikere jobben sin for småpenger. 

Anonymkode: c28a9...f26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

20.000 er jo ikke allverdens.. men du må jo spørre ham da! Spør hvorfor han har tatt opp lån og hvorfor han ikke betaler det ned - og de dermed ser seg nødt til å ringe til deg

Anonymkode: 46ec8...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De eier hus sammen, så jo, dette kan absolutt bli hennes problem. 

Anonymkode: e5144...d83

Han må betale ned. Det står i hans navn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt dritforbanna og skuffet hvis min mann hadde gjort noe sånt. Forbrukslån strider mot alle de økonomiske verdiene vi deler, og jeg ser på det som et tegn på total mangel på økonomisk kontroll. Så hvis jeg oppdaget at mannen hadde tatt opp forbrukslån hadde det blitt en skikkelig oppvask, vi låner ikke til forbruk i shady banker med skyhøy rente. No way.

Jeg ville definert det som økonomisk utroskap hvis han gjorde det bak min rygg. Vi bruker Mastercard til å betale reiser pga forsikring, men det betales tilbake i god tid før fristen. Billån bakte vi inn i huslån, og vi bruker bare penger vi har til forbruk. 

Skjønner godt du er sint og skuffet TS, ville tatt opp at de ringte deg, ikke at du sjekket telefonen. 

Anonymkode: ef7ac...5ac

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han må betale ned. Det står i hans navn. 

Hvis han ikke betaler, kan de ta pant i deres felles hus. At han betaler gjeld vil også gjøre at hun må dekke mer av det som er felles, inkludert ferie. 

Anonymkode: 8a369...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De ringte deg? Hvordan visste de at dere er samboere?

Hvordan fant du egentlig ut at han hadde lån ved å snoke på telefonen hans? Og er det egentlig noen i våre dager som ikke har passord/fingeravtrykk /ansiktsgjenkjenning på tlf?

Anonymkode: 62231...cc9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde blitt dritforbanna og skuffet hvis min mann hadde gjort noe sånt. Forbrukslån strider mot alle de økonomiske verdiene vi deler, og jeg ser på det som et tegn på total mangel på økonomisk kontroll. Så hvis jeg oppdaget at mannen hadde tatt opp forbrukslån hadde det blitt en skikkelig oppvask, vi låner ikke til forbruk i shady banker med skyhøy rente. No way.

Jeg ville definert det som økonomisk utroskap hvis han gjorde det bak min rygg. Vi bruker Mastercard til å betale reiser pga forsikring, men det betales tilbake i god tid før fristen. Billån bakte vi inn i huslån, og vi bruker bare penger vi har til forbruk. 

Skjønner godt du er sint og skuffet TS, ville tatt opp at de ringte deg, ikke at du sjekket telefonen. 

Anonymkode: ef7ac...5ac

Det er ikke bare "shady" banker som tilbyr forbrukslån. De fleste banker tilbyr det.

Anonymkode: 3a278...c4c

• Liker 1
Gjest Lars1009
Skrevet

SYKT å gråte så mye pga det. Jeg har gjort det samme. Bare be ham betale jevnt og trutt, og unngå å ta opp forbrukslån igjen. Jesus...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt skikkelig bekymret. 

Er lån på 20.000 er så lite at han/dere må ha veldig dårlig økonomi? Da blir dette dyrt.. 

Det andre er at det er mye mer lønnsomt å ta opp lån på andre måter enn forbrukslån! 

Dette lukter spillegalskap eller luksusfella

Anonymkode: 0a69d...8be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 9.30):

hva så? 

dette er uansett samboers eventuelle problem, ikke tråd-starter sitt...         

Anonymkode: 0692c...c83

Hvis de har begynt å ringe henne for å få fatt på samboeren hennes så er det absolutt hennes problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...