AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #1 Skrevet 20. mars 2022 Hører stadig om at det går an å smittes på ny i løpet av noen uker. Hvorfor skrives det ikke mer om dette? Og hvorfor gjelder da smittevernsregler fortsatt. Som feks koronapass som varer over 3 måneder…dersom vi ikke har immunitet mer en noen uker? Blir bare mer og mer forvirrende dette viruset. Og hjelper ikke at avisene og helsemyndighetene omtrent har sluttet å skrive om det. Det siste jeg leste var at sykdom ga god immunitet i minst 5-6 måneder. Mest sannsynlig lengre. Men da tok de altså feil ..nå igjen. Og som vanlig går det alt for lang tid før noen vil innrømme det tydelig. Selv har jeg nå begynt med munnbind igjen. Ja, jeg er tiltakstrøtt jeg også som de fleste andre. Men kjenner jeg IKKE er klar for en runde til med Korona med det første heller. Så her må man rett og slett velge mellom to onder kan det se ut til. Mvh ei som ønsker å være mest mulig anonym Anonymkode: 75612...3b3 5
Sermina Skrevet 20. mars 2022 #2 Skrevet 20. mars 2022 (endret) Det er mye gaslighting ute å går rundt koronaviruset. WHO har i ukesvis skreket om at land ikke må bygge ned tesingen og at smitteverntiltak som masker, isolasjon ved sykdom og ren inneluft osv må videreføres. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen hører på WHO. Hvorfor tror FHI de vet bedre enn WHO? Om man følger med på forskningen så har det vært tydelig lenge at omikron gir svært kort immunitet på bare få uker. Det er heller ingen belegg for at man blir mildere smittet neste gang. Dette er rett og slett ønsketenkning. Vi ser allerede nå at smitten begynner å bygge seg opp igjen i land som allerede har vært gjennom omikron (f.eks storbritania). Nye bølger bygger seg opp før de gamle bølgene har lagt seg. Det er jo ikke logisk å sammenligne det med influensa for influensa får du hver 3-10 år, mens korona kan vi risikere å få mange ganger i året. De siste studiene viser 10% risiko for senplager som trøtthet, svimmelhet, tap av smak, diare osv selv om du er vaksinert. Den kumulative effekten kan bli stor. Jeg tror dessverre vi har det værste forann oss når det gjelder viruset. Den opdaterte omikronvaksinen fra moderna ga dårlig effekt under testing så den kan vi ikke regne med. Vi har ikke hørt mer fra pfizer, men kan anta det samme har skjedd der siden ingen tall er sluppet ut. Vi kan derfor heller ikke regne med at en ny vaksine vil redde oss ut av dette med det første. Endret 20. mars 2022 av Sermina 7 1
Babushka Skrevet 20. mars 2022 #3 Skrevet 20. mars 2022 Sermina skrev (1 time siden): Det er mye gaslighting ute å går rundt koronaviruset. WHO har i ukesvis skreket om at land ikke må bygge ned tesingen og at smitteverntiltak som masker, isolasjon ved sykdom og ren inneluft osv må videreføres. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen hører på WHO. Hvorfor tror FHI de vet bedre enn WHO? Om man følger med på forskningen så har det vært tydelig lenge at omikron gir svært kort immunitet på bare få uker. Det er heller ingen belegg for at man blir mildere smittet neste gang. Dette er rett og slett ønsketenkning. Vi ser allerede nå at smitten begynner å bygge seg opp igjen i land som allerede har vært gjennom omikron (f.eks storbritania). Nye bølger bygger seg opp før de gamle bølgene har lagt seg. Det er jo ikke logisk å sammenligne det med influensa for influensa får du hver 3-10 år, mens korona kan vi risikere å få mange ganger i året. De siste studiene viser 10% risiko for senplager som trøtthet, svimmelhet, tap av smak, diare osv selv om du er vaksinert. Den kumulative effekten kan bli stor. Jeg tror dessverre vi har det værste forann oss når det gjelder viruset. Den opdaterte omikronvaksinen fra moderna ga dårlig effekt under testing så den kan vi ikke regne med. Vi har ikke hørt mer fra pfizer, men kan anta det samme har skjedd der siden ingen tall er sluppet ut. Vi kan derfor heller ikke regne med at en ny vaksine vil redde oss ut av dette med det første. FHI har satset alt på at vi skal bygge immunitet gjennom smitte og regjeringen tenker kun økonomi og er redd for å bli upopulære dersom de opprettholder smitteverntiltak etter anbefalinger fra WHO. WHO samarbeider med de fremste spesialistene i hele verden så hvorfor FHI velger helt motsatt er en gåte. Vi hører også fint lite om long-covid, forhåpentligvis er det ikke et like stort problem som først antatt. Uansett så er mediene fullt opptatt av krigen i Ukraina og folk flest er vel lei av covid og tror pandemien er over. Det begynner å bli mange som er smittet to ganger av mest sannsynlig omikron, de jeg kjenner har blitt sykere gang 2. Det kan jo skyldes lengre tid siden 3. dosen eller at ba2 varianten ikke er like mild. WHO understreker hele tiden at omikron ikke er mild, FHI derimot sier det er en mild forkjølelse. 5 1
Hattifnatten Skrevet 20. mars 2022 #4 Skrevet 20. mars 2022 (endret) Babushka skrev (7 timer siden): FHI har satset alt på at vi skal bygge immunitet gjennom smitte og regjeringen tenker kun økonomi og er redd for å bli upopulære dersom de opprettholder smitteverntiltak etter anbefalinger fra WHO. WHO samarbeider med de fremste spesialistene i hele verden så hvorfor FHI velger helt motsatt er en gåte. Vi hører også fint lite om long-covid, forhåpentligvis er det ikke et like stort problem som først antatt. Uansett så er mediene fullt opptatt av krigen i Ukraina og folk flest er vel lei av covid og tror pandemien er over. Det begynner å bli mange som er smittet to ganger av mest sannsynlig omikron, de jeg kjenner har blitt sykere gang 2. Det kan jo skyldes lengre tid siden 3. dosen eller at ba2 varianten ikke er like mild. WHO understreker hele tiden at omikron ikke er mild, FHI derimot sier det er en mild forkjølelse. Men FHI forholder seg jo også til sykehustall. Og med tanke på hvor ekstremt mange som har blitt smittet de siste månedene målt opp mot antall sykehusinnleggelser, så synes jeg ikke de tallene er så veldig skremmende? Dessuten leste jeg for ikke så lenge siden at FHI (var det Nakstad, tro?) hadde gått ut og poengterte at det ikke var en mild forkjølelse slik mange hadde tolket det, men at den var mild i forhold til delta og med tanke på alvorlig sykdom. De sa også at mange ville få seg en stor overraskelse over hvor syk man faktisk blir av omikron. Endret 20. mars 2022 av Hattifnatten 5
Rainbow Skrevet 20. mars 2022 #5 Skrevet 20. mars 2022 Det er jo ekstreme forskjeller fra person til person, så syns det er så rart at det er helt slutt på tiltak. Jeg fikk korona på en konsert. Alle sto tett, ikke noe munnbind. For meg var det en veldig mild forkjølelse, tok tre dager pause fra trening. Samboer ble veldig syk og er det fortsatt, tre uker etter at jeg ble smitta. Helt samme variant, begge 3 vaksiner. 3
prt90 Skrevet 20. mars 2022 #6 Skrevet 20. mars 2022 Stort sett de som ikke er vaksinert som får covid flere ganger 1
Outlander Skrevet 20. mars 2022 #7 Skrevet 20. mars 2022 Mange av disse er nok ikke "smittet på nytt" men har fortsatt covid i kroppen. Ingen vet hvordan de reagerer med covid, da dette er helt nytt. Noen folk vet ikke engang de er smittet, andre får lang covid og er dårlige lenge. Hvorfor må alt være vridt til konspirasjoner a la "hvorfor snakker de ikke om disse" som det er noe de prøver å skjule.? 2
Babushka Skrevet 20. mars 2022 #8 Skrevet 20. mars 2022 Hattifnatten skrev (10 minutter siden): Men FHI forholder seg jo også til sykehustall. Og med tanke på hvor ekstremt mange som har blitt smittet de siste månedene målt opp mot antall sykehusinnleggelser, så synes jeg ikke de tallene er så veldig skremmende? Dessuten leste jeg for ikke så lenge siden at FHI (var det Nakstad, tro?) hadde gått ut og poengterte at det ikke var en mild forkjølelse slik mange hadde tolket det, men at den var mild i forhold til delta og med tanke på alvorlig sykdom. De sa også at mange ville få seg en stor overraskelse over hvor syk man faktisk ble av omikron. Nakstad er fra Helsedirektoratet. Antall innleggelser er ikke skremmende, men hvor mange sliter med dårligere helse i etterkant? Det er det ikke gode tall på, og dersom man ikke får så god immunitet hva er konsekvensen av å bli smittet opptil flere ganger når flere rapporterer at de ble sykere runde 2? 2
Hattifnatten Skrevet 20. mars 2022 #9 Skrevet 20. mars 2022 Babushka skrev (1 minutt siden): Nakstad er fra Helsedirektoratet. Antall innleggelser er ikke skremmende, men hvor mange sliter med dårligere helse i etterkant? Det er det ikke gode tall på, og dersom man ikke får så god immunitet hva er konsekvensen av å bli smittet opptil flere ganger når flere rapporterer at de ble sykere runde 2? Ja, som sagt, jeg var litt usikker på om det var FHI eller Nakstad. Men jeg er helt enig i at det er mye uvisshet i dette.
Mariposa__ Skrevet 20. mars 2022 #10 Skrevet 20. mars 2022 prt90 skrev (12 minutter siden): Stort sett de som ikke er vaksinert som får covid flere ganger Er uvaksinert. Har ikke testet meg en eneste gang i løpet av disse to årene. Ikke smittet.*bank i bordet*. Har dog levd ganske isolert og brukt mye munnbind. 3
Sermina Skrevet 20. mars 2022 #11 Skrevet 20. mars 2022 prt90 skrev (27 minutter siden): Stort sett de som ikke er vaksinert som får covid flere ganger Det stemmer ikke. De jeg vet som er smittet 2-3 ganger er vaksinerte foreldre som har blitt smittet av barna sine. 6
Babushka Skrevet 20. mars 2022 #12 Skrevet 20. mars 2022 Mariposa__ skrev (13 minutter siden): Er uvaksinert. Har ikke testet meg en eneste gang i løpet av disse to årene. Ikke smittet.*bank i bordet*. Har dog levd ganske isolert og brukt mye munnbind. Vaksinene er ikke veldig effektive i å hindre smitte. For å unngå smitte anbefaler WHO maske, god ventilasjon, isolasjon ved smitte og unngå trengsel innendørs. «Our behavior helps determine the size of the wave The earlier cases start to fall, the smaller the overall outbreak will be. If R is 2 at the start of an outbreak, a basic model says around 80% of the population will be infected. If the initial R number can be reduced to 1.5, only 58% of the population gets infected.» https://interestingengineering.com/avoid-omicron 2
Justlooking Skrevet 20. mars 2022 #13 Skrevet 20. mars 2022 prt90 skrev (44 minutter siden): Stort sett de som ikke er vaksinert som får covid flere ganger For noe stort tull, hvor tar du det fra? 7
nebbete fugl Skrevet 20. mars 2022 #14 Skrevet 20. mars 2022 3 hours ago, prt90 said: Stort sett de som ikke er vaksinert som får covid flere ganger Det må du gjerne dokumentere. 9
Kemila Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 Her fikk ungen covid første gang for 2 mnd siden. Testet positivt eksakt 2 mnd senere igjen . (Har testet negativt i mellomtiden) er langt dårligere nå, enn ved første runde. Over halvparten i klassen er på runde nummer 2 nå. Så ingen tvil om at dette er ekstremt smittsomt.
kvinneguide Skrevet 28. mars 2022 #16 Skrevet 28. mars 2022 Babushka skrev (På 20.3.2022 den 13.09): Vi hører også fint lite om long-covid Det kan vel ha noe med FHI sin teori, ikke tenk på det så forsvinner det. https://www.nrk.no/nordland/frykt-for-korona-forlenger-forlopet_-meiner-lege.-kognitive-teknikkar-kan-vere-ei-loysing-1.15837918 1
Rainbow Skrevet 31. mars 2022 #17 Skrevet 31. mars 2022 kvinneguide skrev (På 28.3.2022 den 18.24): Det kan vel ha noe med FHI sin teori, ikke tenk på det så forsvinner det. https://www.nrk.no/nordland/frykt-for-korona-forlenger-forlopet_-meiner-lege.-kognitive-teknikkar-kan-vere-ei-loysing-1.15837918 Ble så overraska over at FHI og NRK går ut med sånt. Det er jo helt Lightning Process. Ikke tenk på at du er sliten, så slutter det. Om ikke det slutter, vil du det ikke nok. Altså. 3
Gjest laPistola Skrevet 31. mars 2022 #18 Skrevet 31. mars 2022 Det er vel lenge siden en trodde at vaksine eller smitte gjorde en immun, ideen om flokkimmunitet forsvant vel samtidig som en begynte og sette andre runde vaksiner for et år siden. De trodde vel at det ( vaksine og smitte )ga immunitet for noen måneder, men det var delta varianten. Coronapasset ditt ble laget for den varianten. De nye variantene er mer smittsomme, og coronapasset er sånn sett ubrukelig. De har vært klare på at vi alle kommer til og bli smittet, og gjerne flere ganger. Dette er jo ikke farlig for folk flest. Hva vil du avisene skal skrive om? Det er jo ikke noe nytt. Når/ om det kommer noe nytt får vi garantert høre det.
Anbefalte innlegg