AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #1 Skrevet 20. mars 2022 Jeg skal ta nipt test i Danmark i uke 9+3. Svar 10-12 dager senere, ca uke 11+3. Tror dere det holder å ta kontakt med lege da, hvis jeg får negative nyheter, eller bør jeg bestille time før og heller avlyse? Ifølge helsenorge skal kan jeg velge abortmetode selv og jeg kommer til å gå for kirurgisk abort. Anonymkode: bf9b8...5ea
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Skrevet 20. mars 2022 Håper du får gode nyheter, så det ikke blir aktuelt. Men når du snakker med lege blir du vel spurt om å avtale med sykehuset, det kan være allerede neste dag. Beste er jo bare kontakte sykehuset direkte. Da får du en avtale og møter sykepleier som tar indre ultralyd og så får du en tablett. To dager senere kommer du tilbake til sykehuset, og blir lagt inn på et rom. Da får du resten av tablettene som trengs, pluss smertestillende tabletter. 4-6 timer senere vil du mest sannsynlig være ferdig. Aner ikke hvordan det er med kirurgisk abort, men det får man heller ikke etter uke 12. Kirurgisk abort kan skade livmorslimhinnen, og gjøre at det kan ta lengre tid å bli gravid på nytt. Anonymkode: f6ecb...1e8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #3 Skrevet 20. mars 2022 Om NIPT viser økt sannsynlighet for kromosomavvik, så bør du gå videre med morkake/fostervannsprøve for å få et sikkert svar før du tar abort på det grunnlaget! Spesielt om du ikke tilhører en aldersgruppe eller annen gruppe med økt risiko i utgangspunktet, så er det rimelig stor sjanse for at et eventuelt positivt svar er falsk positivt, og du risikerer å abortere et friskt foster uten grunn. Om videre prøver bekrefter kromosomavvik vil du uansett få innvilget abort selv om du er over uke 12. ... NIPT gir altså ikke noe sikkert ja/nei svar, men en sannsynlighet. Negativt svar (veldig lav sannsynlighet) kan du stole på. Ikke negativt svar bør alltid følges opp videre for å være sikker. Anonymkode: 847cb...5ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #4 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om NIPT viser økt sannsynlighet for kromosomavvik, så bør du gå videre med morkake/fostervannsprøve for å få et sikkert svar før du tar abort på det grunnlaget! Spesielt om du ikke tilhører en aldersgruppe eller annen gruppe med økt risiko i utgangspunktet, så er det rimelig stor sjanse for at et eventuelt positivt svar er falsk positivt, og du risikerer å abortere et friskt foster uten grunn. Om videre prøver bekrefter kromosomavvik vil du uansett få innvilget abort selv om du er over uke 12. ... NIPT gir altså ikke noe sikkert ja/nei svar, men en sannsynlighet. Negativt svar (veldig lav sannsynlighet) kan du stole på. Ikke negativt svar bør alltid følges opp videre for å være sikker. Anonymkode: 847cb...5ac Dette👆🏻 Anonymkode: 4cb8f...687
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #5 Skrevet 20. mars 2022 Om du ønsker kirurgisk abort er det ikke sånn at sykehuset tar deg inn på dagen, det skal passe inni operasjonsprogrammet. Så oppsøker du lege fire dager før grensen så kan du egentlig glemme det. En annen ting, selv om NIPT er negativ er det ingen garanti for et friskt barn, de fleste sykdommer vises ikke på NIPT. Anonymkode: 85fff...e93 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå