Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sannsynligheten for å bli gravid på dag 6-7 i syklusen? Er tåelig sikker på at jeg hadde eggløsning på dag 20 (tok eggløsningstester daglig en ukes tid før testen slo ut), og fikk positiv graviditetstest på dag 30.

Kan jeg ha blitt befruktet ved samleie på dag 6-7?

Anonymkode: 2fc87...96b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel teoretisk mulig. Eggløsningstesten du tok kan ha slått ut på graviditet. Men da burde du ha fått positiv graviditetstest tidligere. Testet du noe før dag 30?

AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (Akkurat nå):

Det er vel teoretisk mulig. Eggløsningstesten du tok kan ha slått ut på graviditet. Men da burde du ha fått positiv graviditetstest tidligere. Testet du noe før dag 30?

Nei, tok ingen graviditetstest før dag 30. Men eggløsningstestene før dag 20 burde kanskje ha slått ut?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare bli gravid når du har eggløsning. I noen tilfeller kan sædcellene leve 4-5 døgn i påvente av et modent egg å befrukte, men særlig vanlig er det ikke. Største sjansen for befruktning har man ved sex 2-3 dager før eggløsning og 1 døgn etter at egget har løsnet.

Jeg vil vel helst tro du hadde eggløsning før dag 20. 

Anonymkode: 36b1e...7f1

AnonymBruker
Skrevet

Sæd kan leve inne i deg i 5-7 dager, så om du hadde eggløsning rundt dag 10-14 (ganske normalt) så kan du ha blitt gravid av samleie dag 6-7 ja. Om du faktisk hadde eggløsning dag 20 så kunne du ikke det. 

Men skjønner ikke helt spørsmålet? Om dag 6-7 var den eneste gangen du hadde ubeskyttet sex, så må det jo ha vært da du ble gravid, og da missa du sannsynligvis eggløsning med testene (og de slo ut på hcg). Om du hadde sex med noen andre rundt dag 20 og prøver finne ut hvem som er faren, er det såpass mye usikkerhet at du uansett bør ta dna-test.

Anonymkode: dcf3e...88a

Skrevet (endret)

Dobbelpost. Glemte sitert innlegg.

Endret av myMa
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, tok ingen graviditetstest før dag 30. Men eggløsningstestene før dag 20 burde kanskje ha slått ut?

Tja. Ved mine graviditeter har jeg fått positiv test først ved 12-14 dager dpo, men det er nok vanligere å få positiv test tidligere ja. Vet ikke hvor sensitiv eggløsningstest er i den sammenheng.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan bare bli gravid når du har eggløsning. I noen tilfeller kan sædcellene leve 4-5 døgn i påvente av et modent egg å befrukte, men særlig vanlig er det ikke. Største sjansen for befruktning har man ved sex 2-3 dager før eggløsning og 1 døgn etter at egget har løsnet.

Jeg vil vel helst tro du hadde eggløsning før dag 20. 

Anonymkode: 36b1e...7f1

Hvorfor tenker du at jeg sannsynlig hadde eggløsning før dag 20? Og hvor mange dager før tenker du da? Ser ikke bort fra muligheten altså, men da burde vel eggløsningstestene som jeg tok dagene i forkant av dag 20 ha slått ut?

Dersom jeg hadde samleie dag 6-7 og sædcellene overlevde i opptil 5 dager, så må jeg ha hatt eggløsning rundt dag 12. Det kan kanskje stemme med en syklus på 28 dager, men jeg har normalt en veldig uregelmessig syklus fra 30 og opp mot 55 dager (derav mye testing med eggløsningstester).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sæd kan leve inne i deg i 5-7 dager, så om du hadde eggløsning rundt dag 10-14 (ganske normalt) så kan du ha blitt gravid av samleie dag 6-7 ja. Om du faktisk hadde eggløsning dag 20 så kunne du ikke det. 

Men skjønner ikke helt spørsmålet? Om dag 6-7 var den eneste gangen du hadde ubeskyttet sex, så må det jo ha vært da du ble gravid, og da missa du sannsynligvis eggløsning med testene (og de slo ut på hcg). Om du hadde sex med noen andre rundt dag 20 og prøver finne ut hvem som er faren, er det såpass mye usikkerhet at du uansett bør ta dna-test.

Forstår at det virker rart uten kontekst - ja, det handler om farsskap, men ikke gjennom utroskap.

At jeg hadde eggløsning rundt dag 20 er jeg nokså sikker på - men har lest at det er mulig å ha eggløsning flere ganger i løpet av en syklus.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (3 minutter siden):

Tja. Ved mine graviditeter har jeg fått positiv test først ved 12-14 dager dpo, men det er nok vanligere å få positiv test tidligere ja. Vet ikke hvor sensitiv eggløsningstest er i den sammenheng.

Kan være at eggløsningen skjedde et par dager før den 20 (kan jo være jeg mistolket noen av eggløsningstestene - f.eks. at streken var mye sterkere på dag 17-18 enn det jeg oppfattet), men da tenker jeg fremdeles at samleie dag 6-7 er for tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må uansett snakke med lege om dette - jeg var nok bare ute etter noen beroligende ord her. Takk for at dere tok dere tid til å svare ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må uansett snakke med lege om dette - jeg var nok bare ute etter noen beroligende ord her. Takk for at dere tok dere tid til å svare ❤️

Lykke til. Og gratulerer med graviditeten ❤️

AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (Akkurat nå):

Lykke til. Og gratulerer med graviditeten ❤️

Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eggløsning 2-3 dger etter mensen. Men så har jeg mensen i 8 dager da og lang syklus. Eggløsningsstrimler viste alltid at jeg hadde eggløsning på syklusdager rundt 16-18. Symptomene mine viste seg tydelig på syklus dag 10-11. Og det stremte. Ble aldri gravid da jeg fulgte eggløsningtestene. Ble gravid på alle forsøkene på dag 10. 

Anonymkode: 074a1...9ab

Skrevet

Skjønner at det handler om farskap.

Ja, du KAN ha blitt gravid på dag 6-7. Man kan aldri være 100% sikker noen som helst dag i syklusen. Det er nok lite sannsynlig, men en farskapstest er nok på sin plass likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en litt liknende situasjon. Og det stod mellom å ta en farskapstest og abort. Vi valgte å ta en test i uke 7. Dyrt,  men heller det og vite sikkert, enn en uønsket abort og alltid lure.

I vårt tilfelle var riktig person faren og vi valgte å beholde. Og jeg er veldig glad for den muligheten som finnes med å kunne ta en blodprøve av mor fra uke 7, og spyttprøve av mulig far.

Mest sannsynlig hadde du eggløsning rundt den 20. Siden du fikk positiv test 10 dager senere. Har du lange sykluser ville det vært unormalt hvis du plutselig fikk en på 20-24 dager.

Anonymkode: 9b391...9f4

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår at det virker rart uten kontekst - ja, det handler om farsskap, men ikke gjennom utroskap.

At jeg hadde eggløsning rundt dag 20 er jeg nokså sikker på - men har lest at det er mulig å ha eggløsning flere ganger i løpet av en syklus.

Skjønner! Ja, vil tro det er usannsynlig at du ble gravid så tidlig i syklusen, men kan ikke helt utelukkes heller. Om du tar en digitaltest med ukeindikator får du også en pekepinn på hvor lenge det er siden befruktning. Men helt sikker kan du ikke bli uten farskapstest. Lykke til uansett, og gratulerer med graviditeten! ❤

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner! Ja, vil tro det er usannsynlig at du ble gravid så tidlig i syklusen, men kan ikke helt utelukkes heller. Om du tar en digitaltest med ukeindikator får du også en pekepinn på hvor lenge det er siden befruktning. Men helt sikker kan du ikke bli uten farskapstest. Lykke til uansett, og gratulerer med graviditeten! ❤

Takk for det ❤️ Jeg sjekket en terminkalkulator på nettet (klarer ikke helt å legge dette fra meg). Når jeg legger inn termin og cirka snittlengde på syklus, så får jeg opp at unnfangelsen må ha skjedd rundt dag 16-21 (avhengig av om jeg legger inn termin fra lege eller termin fra ultralyd) - så da kan jeg uansett ikke ha blitt gravid med samleie dag 6-7 fordi da må sædcellene ha overlevd nesten 10 dager.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var i en litt liknende situasjon. Og det stod mellom å ta en farskapstest og abort. Vi valgte å ta en test i uke 7. Dyrt,  men heller det og vite sikkert, enn en uønsket abort og alltid lure.

I vårt tilfelle var riktig person faren og vi valgte å beholde. Og jeg er veldig glad for den muligheten som finnes med å kunne ta en blodprøve av mor fra uke 7, og spyttprøve av mulig far.

Mest sannsynlig hadde du eggløsning rundt den 20. Siden du fikk positiv test 10 dager senere. Har du lange sykluser ville det vært unormalt hvis du plutselig fikk en på 20-24 dager.

Anonymkode: 9b391...9f4

Så leit å høre - unner ingen den engstelsen her. Den blir bare større og større, og den spiser opp all gleden med graviditeten. Godt å høre at det gikk "bra" i deres tilfelle mht. farskapet ❤️

Det er altfor sent med abort nå uansett, og umulig å finne ut om det faktisk skjedde et samleie rundt dag 6-7. Så de eneste alternativene vi har er å enten slå oss til ro med at det 1. det ikkje skjedde et samleie, eller 2. ta en farskapstest.

Tenker at sannsynligheten for at det er reell grunn for bekymring er liten - et er for mange faktorer som må ha slått inn for at det faktisk skal være aktuelt at partner ikke er faren. Men den tvilen... Og konsekvensene er så store dersom det skulle stemme.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...