Gå til innhold

Den berømte tannpussen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 åring som nekter å pusse tennerne. Prøver å være tålmodig og fortelle hvor viktig det er å pusse tenner osv osv. Men bare tannpussen kan jo ta en time om man jeg skal ta det i hans tempo, så føler tannpussen ofte blir tatt i tvang noe som ikke er koslig for verken han eller meg. Så har dere noen gode tips? 

Prøver å synge, ser etter personer og ting i munnen som vi skal pusse ut, har stilig tannbørste med blinkene lys som skal blinke under hele stunden. Har latt han se på telefon min i mens. Av og til funker dette. Er så lei av at tannpuss skal være en kamp...

Anonymkode: 8b9fc...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstremt masse ros når han gjør noe riktig. Gjerne "sladre" til andre om hvor flink han var (så han hører det).

Barnet mitt er litt yngre enn ditt så det er mulig den metoden slutter å fungere på et tidligere tidspunkt. 

• Liker 2
Skrevet

Da får du ta makten tilbake og bare si at «nå skal vi pusse tenner». Tannpuss er det du som bestemmer og om du må holde en skrikende gutt fast for å få det gjort så er det det du gjør. Da tar det 5 min. Og han vil fort skjønne at dette bestemmer du og ikke han. Nå er det en maktkamp du ser ut til å tape om det tar 1 time. Det er mange ting man kan la unger velge og som man kan la være opp til dem. Tannpuss er ikke en av dem så ikke legg opp til at han har noe valg her. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har holdt fast mine i denne perioden.. tok ikke mange gangene før de skjønte at dette skjer uansett, og denne måten er ikke den mest behagelige. Da kunne vi begynne med å synge og tulle eller noe mens tennene ble pusset. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss funket tannpuss-historier fra fabel og at ungen fikk pusse våre tenner. Verdt å prøve?

Anonymkode: 411cf...cda

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, myMa said:

Ekstremt masse ros når han gjør noe riktig. Gjerne "sladre" til andre om hvor flink han var (så han hører det).

Barnet mitt er litt yngre enn ditt så det er mulig den metoden slutter å fungere på et tidligere tidspunkt. 

Dette slutter aldri å virke. Mine er 8 og 9 og de stråler hver gang man skryter til noen andre. 

Anonymkode: 17eb7...4ca

Skrevet

Når alt pedagogisk er prøvd, så mp dessverre tvang til.

Ellers risikerer du at barnet får vedvarende dårlig tannhelse. 

Men snakk om det først på en ordentlig måte uten truing.

Forklar at tannpuss er viktig for å ikke få masse hull og vondt. Tannvondt er så vondt at det føles helt fælt, og det er derfor dere må pusse.

Nå ser du at h*n ikke vil, og ikveld skal dere øve. Om h*n fortsatt ikke vil da så må du være veldig bestemt og holde fast. Men du vil gjerne at h*n skal få bestemme selv og føle at tannpuss er greit, og du vet at det å være så streng ikke er en god følelse. Men tenner er så viktig å passe godt på at du må gjøre det.

Så ikveld øver dere, og går det greit hele uka skal h*n få en eller annen valgfri leke på butikken til helgen. 

La ungen tenke litt på hva som er fristende på lekebutikken, og motiver med det kvelden før og 30 min før tannpuss samt rett før. 

Går det til H gir du en ny sjanse. Og gi litt slækk, ikke forvent 2 minutter med perfekt puss. 

Blir det ultrahyl og vræl uansett må tvang til dessverre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Satt Fantorangen på, tannpussesangen - det hjalp veldig..etter en stund holdt det å gjøre ablegøyer etc. Litt "slåssing " fortsatt, men holder bare litt fast og det går.. like blid etterpå da :)

Anonymkode: e469b...1b8

Skrevet

Føler med deg, det er ofte en jævla kamp her også. Og jeg klarer ikke TVINGE han, om han kniper igjen munnen så klarer jeg jo ikke både å holde gutten, tannkosten og få åpnet munnen hans. Så det kan ta 15-20 min før vi blir ferdig. 

Skal prøve fantorangen sangen, har ikke hørt den! 🤞

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ikke gi opp! Jeg bodde med en jente fra Finnland når jeg studerte i utlandet, og hun pusset ALDRI tennene, selv i en alder av 23 år! Foreldrene hennes sluttet å prøve, og hun vokste opp med at "Jeg liker ikke å pusse tenner, så det gjør jeg ikke." Ja, melketenner faller ut, men dårlige vaner skapes i barndommen. 

Endret av Chiyo
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...