Gå til innhold

Lære dårlig oppførsel i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler treåringen får så mye kjip oppførsel med seg hjem fra barnehagen. Er dette vanlig og noe en må regne med? Slåing, biting, dytting, brøling. Veldig slitsomt! Mye snakk om hvem som slo hvem og hvem som dyttet hvem.

Har snakket med barnehagen som sa at de så de hadde et problem med at den gruppen var blitt «veldig fysiske» men at de skulle prøve å aktivisere de så det ble mer konstruktivt. Dette er nå noen uker siden og merker ingen bedring. 

Vi forsøker alt vi kan å stoppe og forklare for barnet men hun fortsetter som før. Hun får heller ikke denne typen oppførsel fra noen hun møter privat. Føler nesten jeg sender henne på pøbelskole hver dag som det er blitt nå! Er det bare sånn det er i den alderen? 

Anonymkode: d1cc0...585

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn det er. Helt normalt. Bare fortsett med å lære henne hva som er riktig og hvordan hun kan kommunisere dette. Det vil gå over 🙂

I min barnehage er dessverre førskolebarna såpass ille at de spytter når de blir sinna. Helt hinsides oppførsel. Mye med miljø også.

Barn skal være litt pøbler. Det er sånn de lærer.

Anonymkode: 1c5fa...8d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke veldig uvanlig, "dessverre". Husk at i barnehagen møter barnet ditt mange andre jevnaldrende og opplever å måtte dele, kommunisere og samarbeide med mange som ikke legger til rette for henne slik dere voksne gjør, men heller utfordrer henne. Det er klart at det fører til en helt annen oppførsel enn når hun slipper å dele og dere forstår henne (eller i det minste prøver). Men i barnehagen får hun også veldig mye læring i hvordan hun skal takle dette, men det er klart at det tar tid. Mye mer enn en uke. Det er sjelden det ikke går seg til, men barnet skal også gjennom flere utviklingstrinn der atferden kan bli litt mer utfordrende i perioder. Barn lærer mer av andre barn enn av voksne, så barnehagen er et sted med mye læring, på godt og vondt! 

Anonymkode: ac9f5...f1b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

tror det er veldig vanlig. Startet i bgh da han var over 2 år og hadde aldri slått, klipet, kløst, hylet osv osv. Nå etter er år i barnehagen kan han være helt umulig. Slå om han ikke får viljen sin, klipe når han han blir sint. Hyler og skriker.. Ser ofte de andre barna holder på slikt når man henter/lever i barnehagen så er hvor det kommer fra. Har ikke annet råd enn å holde ut og forklare at slikt gjør man ikke. 

Anonymkode: 9db4c...11e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har merket det veldig på min treåring som startet på storbarnsavd i januar. Helt annen oppførsel, både hva som sies, slåing, spytting og andre ting som jeg troddevar avlært i 1-2 års alderen. Utrolig slitsomt

Anonymkode: 702b6...5aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! På en måte godt å høre at det er «normalt» i hvert fall! Får bare puste med magen og glede meg til deg forhåpentligvis går over da! 

Og ja, jeg skjønner jo at det er oppførsel de (dessverre) må igjennom, og jeg forventer virkelig ikke at hun skal oppføre seg som en engel hele tiden. Hadde heller ikke reagert om det var slik oppførsel innimellom, men siden jul har det nå vært omtrent vært permanent kjip oppførsel og slikt «tulle-/aggressivt humør». Men får bare stå i det og lete frem enda mer tålmodighet da! 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er sånn det er. Helt normalt. Bare fortsett med å lære henne hva som er riktig og hvordan hun kan kommunisere dette. Det vil gå over 🙂

I min barnehage er dessverre førskolebarna såpass ille at de spytter når de blir sinna. Helt hinsides oppførsel. Mye med miljø også.

Barn skal være litt pøbler. Det er sånn de lærer.

Anonymkode: 1c5fa...8d0

Virkelig ikke normalt nei! Høres ut som elendige barnehager. Er dette i Oslo der barnehager er så nedprioritert ar det ikke settes inn vikarer ved fravær en gang?

Førskolebarn som spytter når det blir sinte?! Har selv 24 førskolebarn i min gruppe. Slik oppførsel har vi ikke her. Har kun ett av 24 barn som strever med regulering og atferd. Barnet får ressurser og avdelingen har økt bemanning pga. barnets behov. 

Anonymkode: 4d9a9...75a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Virkelig ikke normalt nei! Høres ut som elendige barnehager. Er dette i Oslo der barnehager er så nedprioritert ar det ikke settes inn vikarer ved fravær en gang?

Førskolebarn som spytter når det blir sinte?! Har selv 24 førskolebarn i min gruppe. Slik oppførsel har vi ikke her. Har kun ett av 24 barn som strever med regulering og atferd. Barnet får ressurser og avdelingen har økt bemanning pga. barnets behov. 

Vår barnehage er ikke i Oslo, og er en barnehage med alt «på stell» egentlig, etter mutt inntrykk ellers. Ikke noe belastet område eller slikt. Det skal sies at de har hatt store bemanningsproblemer siden nyttår da. Med forkortet åpningstid og bruk av vikarer. Det kan vel sikkert ha en del å si på oppfølging og innhold. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Å gid, vel Mange bhg har sånn oppførsel 

Anonymkode: 3cb36...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra for din barnehage. Jeg var vikar i en med en førskolegruppe på 8 stk.  5 av barna hadde utfordringer med regulering og atferd i forskjellig grad, kun to hadde diagnose per da. Gruppa på 3-4åringer var 11 stk og hadde 3 med utfordringer. Det var en fin barnehage med god bemanning og stabilt personale. Nå var det riktig nok kun den ene med diagnose som spyttet, men det var mange andre scenarioer som var langt over streken med barna. Ikke i Oslo,  langt i fra.

Anonymkode: e84d0...980

AnonymBruker
Skrevet

Normalt her og, dessverre. Mye dårlig oppførsel de tar med hjem fra barnehagen, de tester jo ut mye ting på hverandre der. Vi irriterer oss også over mye "hun gjorde ditt og datt og han begynte", "vil ikke leke med deg for du er jente" og mye dytting og sparking og stygt språk. Men det er jo vanlig, det gjorde jo vi da vi gikk i barnehagen ;) man gjør mye feil før man klarer å gjøre ting riktig. 

Vi bor heller ikke i Oslo eller noe belastet område, og ikke er det dårlig bemanning heller, 5 voksne på 18 barn og ingen utskifting eller særlig vikarbruk heller. De voksne jobber mye med hvordan man er og snakker med hverandre. Det er bare barn som utvikler seg og de får jo også faktisk veldig mye positivt også. 

Anonymkode: e5c1f...1e3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tro det er vanlig, dessverre.

har barn på småbarn nå, der går det en gjeng som begynner å bli klare for storbarn. Har flere ganger sett at de plutselig dytter til hverandre, det ser så voldsomt ut og jeg blir utrolig nok like sjokkert hver gang.

Jeg har hørt mye om friluftsbarnehage og tror nok at det kan være løsningen på mye. Det at barna får være ute hele dagen tror jeg endrer måten de bruker energi på.

Anonymkode: 48cb5...626

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...