Kipa Skrevet 11. oktober 2003 #221 Del Skrevet 11. oktober 2003 Ønsker deg og mannen din og lille vennen i magen en GOD HELG!!! Klem fra Kipa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 13. oktober 2003 #222 Del Skrevet 13. oktober 2003 Ville bare si hei jeg :D *Klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #223 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hei på er, Kipa, Bizzy och alla andra! Jag är i vecka 30. Kontrollen i fredags visade +12 kilo, magen mäter 27 cm, blodtrycket var 120/60, hb på 124 och socker på 6. Jag har MASSOR att göra och kan inte alls surfa på KG som jag vill Jag sitter ute hos kund och jobbar, har skrivaren bakom ryggen och massor med folk som springer runt hörnet hela tiden. I dag är jag på kontoret och ska installera min nya maskin. Kunde inte ha kommit mer olägligt egentligen, varför måste man alltid göra sånt när det är allt för mycket jobb att göra??? Trots allt jobb och stressen som kryper på mår jag bra. Malvin har börjat peta ut en eller två fötter i höger sida med jämna mellanrum. Trycker jag in foten flyttar han på den och petar ut den igen. Vänninna A som inte har tid att träffas, hade tid i lördags. Vi spelade bowling och var på tjejfest med bowlinggänget efteråt. Hon "lekte" med Malvin, petade lite till vänster, han sträckte ut en fot till höger, hon tryckte in foten, han bökade runt lite osv... hon tyckte han var jättekul! När hon mötte min man fick han en kram och hon kvittrade glatt "jag har lekt med din bebis" Vi ska på konsert! På he he Det är kick-off för Sweden Rock Festival (festivalen går i början på juni i Norje, Karlshamn - Blekinge) och vi har varit där två år i rad. På konserten ska Doro spela, något coverband + något hemligt band. Konserten är 28 november - en månad innan termin. :-? "Det ska börjas i tid..." Gillar inte lillkillen musiken, trängseln och ev. röken får mamma gå hem, men jag vill prova. Mannen får dock gå ensam på konsert (Turbonegro och Raised Fist) ensam den 20 december, jag tycker det är liite för nära termin för mig. Jag försökte "förbjuda" honom att gå utan mig (ska inte jag få gå skulle inte han få gå) men han bara skrattade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 14. oktober 2003 #224 Del Skrevet 14. oktober 2003 Vil først si grattis till graviditeten Jeg har også et svorskt barn han bor hos sin pappa i Hindås utenfor Göteborg. De har det bra de to mannfolkene Lykke til videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter #225 Del Skrevet 18. oktober 2003 Hei Madam! Trevligt med nya påhälsningar. I dag är det lördag och jag sitter på jobbet... nej, jag jobbar inte. Inte i dag. Jag bränner ner en backup på en drös med filer från min gamla maskin som ska blåsas och returneras på måndag. Passar samtidigt på att scanna några bilder. Jag skämms lite över att inte ha scannat in UL bilderna från augusti ännu men vår scanner vill inte fungera hemma - och så renoverar vi ju. Jag får se om vi hinner lägga ut någon bild på en site vi har under helgen så får ni se... Annars har jag klippt mig!!!! Jag ledsnade på mitt långa hår som bara hängde och som var så slitet att jag var tvungen att fläta det. I tisdags eftermiddag tog jag en paus från jobbet och sprang till salongen på andra sidan gatan. "Har ni nån tid, jag vill klippa av det här..." he he... nu är det axellångt och uppklippt. Mannen är SÅ nöjd, samma kvinna men i ny fräsch form. Jag är också nöjd. ::ekstra kul: Malvin lever om i magen, i onsdags var det fart och rörelse hela eftermiddagen och kvällen. Jag tror han var lugn i en halvtimme som max. Jag hoppas att det inte är ett tecken på hur livlig han blir på utsidan - för då får mannen och jag det jobbigt.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 19. oktober 2003 #226 Del Skrevet 19. oktober 2003 Kos å høre om Malvin, han virker veldig aktiv ja... Det er texas i magen her til tider også... - en deilig følelse ikke sant! Vi har tenkt å ha dåp i Sverige vi..(er litt forut for min tid, jeg vet det...)derfor lurte jeg på noe , som kanskje du vet. Hvordan er det med faddere, min mann sier det ikke er det, kun gudmor- og hvor mange er det krevet at det skal være?? Ha en fin søndag! - Klem fra Kipa :klem2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter #227 Del Skrevet 19. oktober 2003 Dop ja... I Sverige har man inte fadder utan gudmor och gudfar. Jag tror inte man har fler än en av varje men är inte säker. Jag läste föresten i tidiningen i förra veckan att vi inte får döpa Malvin i Svenska kyrkan Varken jag eller mannen är medlemmar i Svenska kyrkan. Jag gick ur kyrkan -91 eller så och mannen har ju aldrig varit med. Nu är ska vi ju inte göra det i alla fall, vi är ju inte troende men jag tycker det är BRA att man inte får döpa om ingen av föräldrarna är medlem. Den här helgen har vi varit duktiga hemma mannen och jag. I går tvättade vi det sista i taket i hallen (den är säkert på 12 kvm) och spacklade de värsta hålen och sprickorna. I morse slipade han taket medan jag diskade och pysslade lite. Efter en glasspaus dammsög jag resten av lägenheten och torkade golv. Vi har damm ÖVERALLT! Nu har mannen precis målat taket med sån stinkfärg man späder med lacknafta så nu måste vi ut några timmar. Jag ska spela bowlingmatch snart så det passar ju fint i tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. oktober 2003 #228 Del Skrevet 23. oktober 2003 Fint at alt går bra med dere! Her er det også bånn gass. Noen dager er Knøttet ganske stille (spesielt når tante er i nærheten - da gjemmer h*n seg), men stort sett er det bånn gass flere ganger i døgnet. Herlig Men jeg klarer ikke skille armer og ben enda jeg da. Syns h*n sparker alle veier samtidig. Men på UL var det bare to av hvert slag, selv om det kjens ut som en blekksprut av og til Har du blitt stor nå da? 12 kilo mage på deg må vel syns rimelig bra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter #229 Del Skrevet 26. oktober 2003 Tack för hälsning Sissan. Jo då, magen är rätt så stor nu. 12 kilo mage syns - helt klart Min barnmorska/jordmor sa åt vilket håll han sparkade så jag vet vad som är fötter och händer. Det är dessutom så att fötterna petas starkt ut mot ena sidan (höger) medans det vänster om naveln endast buktar upp en större kula när han "skallar mig i magen" Händerna småboxas lite mitt på magen men de känns inte lika starkt som benen. Det går att se att han sträcker på sig, och sen kryper ihop igen (jag tror det är vad han gör i alla fall) - fötterna petar ut åt ena hållet och huvudet buktar upp en kul till vänster om magen, stunden efter sjunker båda dessa delar in och det blir en liten kul mittemellan, strax till höger om naveln. I onsdags var vi på outlet och fyndade Jag som svurit över Twilfit och deras storleksjusteringar på BH köpte 8 st! Brösten har ju vuxit lite, sen är min lilla storlek (70 A) utgående i många modeller så jag köpte både för nu, sen och senare. * Jag köpte 3 st vita sport BH från Sloggi för 20 kr st! * En vit i spets som är lite liten nu men som kanske blir perfekt efter ammning för 149 kr. * En rosa som är lite stor nu (men som jag för ett år sen hade godkänt, blir lite kräsen när det finns så "mycket" att prova) med lite spets på för 50 kr. * En pippi-gul i siden som är jättefin. Bara 50 kr. Mannen sa: Synd det inte är sommar så du han ha något halvgenomskinligt eller något i nät på dig så den syns * En svart formpressad BH som satt jättebra - den ser riktigt exklusiv ut, den har nog plats för "lite mer" * och så en dyr Triumph-bh i himmelsblått för hela 249 kr (nedsatt från 399). Jag har ALDRIG ens haft så många BH-ar i min låda hemma. Så härligt att ha "udda storlek" för en gångs skull. Jag brukar tycka det är så deprimerande att prova BH när inte ens de minsta modellerna har en tillstymmelse till att passa. I går fick jag tips från mamma om ett spjälsängskydd på rea (sån där vadderad kant man sätter runt spjälsängen (Sprinkelseng på norsk?). I förra helgen tittade vi på BabyLand och de kostade mellan 300 och 500 kr där. Fina javisst men lite dyrt. Det här skyddet kostade 139 kr, nedsatt från 349, men eftersom mamma känner hon som har den lilla butiken fick vi den för bara 100 kr! Det fanns bara två färger att välja på, en hiskelig grön färg (och jag som gillar gröng) som inte går att kombinera med något, och en gammaldags rosa. Så Malvin ska ha rosa sängskydd! Det är inget mönster på, men so what? I går eftermiddag halkade jag lite. Gick ut ur bilen för att äta tillsammans med mannen och det var is på parkeringsplatsen. Det smällde till lite nere i bäckenet och jag blev lite rädd. Det gjorde ont under dagen när vi gick i centrum och det gjorde ont i går kväll. I dag känns det bättre. jag tror att det var en liten "sträckning" kanske.... ungefär som man kan göra när man tar i för mycket vid träning eller om man ska försöka gå ner i spagat utan att vara uppvärmd. Vi köpte föresten en ny jacka till mannen i går. En brun skinnjacka med "teddyfoder" på insidan. Varm, skön och snygg. Han hade lite dåligt samvete för att den kostade 2000 kr men jag sa det var OK. En skinnjacka håller länge och han har förtjänat något extra efter allt renoveringsarbete. (Jag ska shoppa "min" del senare... he he ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter #230 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jag har en faster! :o Helt okänt var det inte i och för sig, jag visste att min farfar hade en affär på sextiotalet och att hans älskarinna fick en dotter men hon skulle vara bortadopterad. Så var det visst inte. Min faster fyllde 41 i går, har en son på 6-7 år, och bor 2 timmar här ifrån. Hennes mamma (farfars älskarinna) ringde min far i veckan eftersom hon håller på med släktforskning och vill veta lite om min farfar... min pappa hänvisade till min mamma som också släktforskar. Nu har jag fått numret till min faster, hon vill gärna ha kontakt med mig för att få veta mer om sin far/min farfar. Allt det här kom upp till ytan nyligen, troligen har det med min farfars död att göra (han dog i december förra året). Nu är inte min far enda arvinge (något som han starkt påpekade till mig när jag frågade om han ville ha hjälp... jag hade inget där att göra HAN var dödsboet = enda arvinge) Spännande är det. Både att få kontakt med en faster som bara är 10 år äldre än mig... och hur min far + farfar har hanterat både sina liv och död. fortsättning följer.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #231 Del Skrevet 30. oktober 2003 Malvin har sparkat mycket senaste tiden men i dag verkar han vara lugn... det är nästan så jag blir lite orolig. :-? *petar lite på magen för att känna att han finns där* Jo då, men han verkar slö i dag - jag får säkert igen det i kväll och i natt. I morgon är det kontroll igen. Nu känns det lite som det ska vara. Jämna kontroller. Jag minns hur orolig jag var i början på att inte bli kontrollerad. Vi får se vad barnmorskan/jordmor säger. Nästa vecka ska vi börja på "föräldrautbildning". Det är en kurs som ordnas för förstagångs-föräldrar. Fyra gånger à två timmar (onsdag 8:00-10:00) så ska vi lära oss "allt" ? om att föda barn och bli föräldrar. Jag tycker det ska bli spännande, jag har inte förberett mig något alls inför förlossningen och har knappt någon aning om hur man tar hand om en baby. I dag ska vi spela bowling med jobbet. Jag ska visa hur man gör (spelar ju "på riktigt" i klubb och allt). Renoveringen hemma går framåt. Vi har tapetserat "garderobsrummet" i grått - jättesnyggt. Håller på med tapetsering i tambur (precis innanför ytterdörren) och hallen. Det ska bli rött, lite orangetonat. Kanske lite mörkt men det blir varmt och mysigt med fina kontraster med de vita dörrkanterna. Jag räknar med att tapetsera klart i helgen (det är jag som tapetserar, mannen assisterar bara... taket var hans jobb) Sen ska vi flytta möbler in i hallen och tömma vardagsrummet för tapetsering där... phew... målet är att vara klara till 1 december... det SKA gå... det SKA det... Mannen har föresten tagit itu med julklappar i kalendern. Förra året köpte jag en sån kalender med paket för varje dag. Ordnade små gåvor till mannen... i år är det hans tur. Han har redan börjat köpa saker - det gillar han (shopping)... det är värre med att slå in dem i paket.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 31. oktober 2003 #232 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hei Furstina. Det må være ganske rart å "plutselig" få en tante. Lykke til med å ta kontakt - dette blir spennende. Hyggelig at hun bare er ti år eldre enn deg da. Du er sikkert kjempespent på hvordan hun er... Fint at det går bra med graviditeten. Lykke til på foreldrekurs neste uke. Klem fra hanni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 31. oktober 2003 #233 Del Skrevet 31. oktober 2003 GOD HELG!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. november 2003 Forfatter #234 Del Skrevet 3. november 2003 Tack för hälsningar hanni och Kipa. Jag är trött i dag... det har varit några långa dagar. Och en helg utan internet Konstig dag på jobbet i fredag. Telefonmöte på förmiddagen, lunch med mamma, lite jobb och så kontroll hos jordmor på eftermiddagen, telefonkonferens igen på eftermiddagen (denna gång hemifrån). Internet dog 16:40 Ingen KG, ingen mail, ingen webbradio... ingenting. Mannen blir sen från jobbet och sitter hemma och jobbar tills han kommer. Lördag. Tapetsering. Vi tapetserade i 6-7 timmar med en lunchpaus (take-away wok). Sen var Furstina trött i ryggen, hade ont i fogarna tror jag. Mannen och jag gick till sängs och sov i 2 timmar. Upp vid åttatiden och åt mera wok och såg en film ("Timmarna"). Söndag. Jag vaknade tidigt, gick upp, läste tidningen och började jobba lite (inte med renoveringen... lite "jobb"-jobb). Mannen vaknade och gick och tränade. Vi kom i gång med tapetsering vid 12. Full fart fram till sex. KLARA! Hallen är nu röd! Varmt och jättefint ljus. Hem till mamma för middag (JAG orkar inte laga något efter flera timmars tapetsering, tur att mamma finns i bland...). I dag? Jag har visst varit på jobbet i dag... så trött i huvudet att jag knappt vet vad jag gjort. Min kollega sa att jag gjort nytta så jag får väl lyssna på henne - själv är jag tveksam. Kontrollen hos jordmor var kort. Hon mätte magen - den växer som den ska, mätte Malvins hjärtljud - 140 och tog mitt blodtryck - 105/70 trött... ska bara skicka iväg tidrapporten som jag glömt, och föra över lite pengar till lönekontot - nån har gjort slut på alla pengar där :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. november 2003 Forfatter #235 Del Skrevet 9. november 2003 Jaha, nu har ännu en vecka gått. Vad tiden går... I onsdags var vi på föräldrakurs. Två timmar direkt på morgonen. Det började som nån veckotidning eller fika paus fast utan fika. Mannen ledsnade och frågade genast vad vi egentligen skulle göra där. Han var redo att ge upp efter en halvtimme. Lite pinsamt men sån är han. :oops: Sen satt vi och pratade, blivande mammor i en grupp och blivande pappor i en. Därefter gick barnmorskan/jordmor igenom hur en förlossning startar. Intressant. Mannen tyckte till slut att det var både trevligt och intressant. Han lovade att gå nästa vecka också. Jag har jobbar i veckan. Massor. Först fulltid på uppdaget inne i stan, och sen har jag suttit hemma och skrivit på systemdokumenation för ett annat system. Jag är ännu inte klar, ska skriva lite till framför kvällens film på TV. Jag vet att jag borde ta det lugnt nu men... suck... det kommer. Jag är 33+1 i dag, Malvin sparkar och sträcker på sig ordentligt nu. D Det känns verkligen som en riktig varelse som rör på sig där inne. I går la mannen huvudet på magen för första gången och lyssnade (ingen av oss har tänkt på att han kunde höra nåt - jag gör ju inte det...) Hjärtljud som slog. Snabbt - dunk-dunk-dunk-dunk. Det kan inte ha varit mina... Härligt. Mannen är lite dålig, hostar och nyser, har nästan feber och vi har tagit det lugnt i helgen med renoveringen. Vi har flyttat lite möbler och tömt i vardagsrummet/stua. Nu i kväll har vi precis dragit i lösa tapetkanter, tagit bort spik, plugg och spacklat. Nästa helg ska det tapetseras igen. Slutet på renoveringen är nära. Spelade bowling i förmiddags. Match i farmarlaget. Jag var tjockast... Nå ja, jag är den enda som är gravid i laget också. Det går fortfarande att spela, jag är hyfsat nöjd med matchen. Vi vann, jag hade bara en dålig serie och tre bra. Får se hur länge jag kan spela, har inte "vågat" berätta för min barnmorska/jordmor att jag spelar bowling fortfarande, vet inte om hon skulle gilla det. Men jag får inte ont, har inga sammandragningar och Malvin sparkar bara ibland (ungefär som vanligt). Nu ska jag ta en snabbtitt i de andra dagböckerna... hej hej Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 11. november 2003 #236 Del Skrevet 11. november 2003 Hei Furstina, og takk for hilsen i dagboka mi! Det er veldig koselig å få gratulasjoner her inne på KG siden vi kun har fortalt det til foreldre og søsken foreløpig. Venner og bekjente får nok ikke vite noe før etter jul (passerer de magiske 12 ukene i mellomjula). Håper du får en fin avslutning på svangerskapet ditt (virker jo som du har hatt et drømmesvangerskap hittil), og at oppussingsprosjektet nærmer seg slutten! Nå er det jo ikke lenge til dere får "besøk" av Malvin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. november 2003 Forfatter #237 Del Skrevet 11. november 2003 Tack för hälsning Eliza. Nu börjar jag känna mig stor. :enig_animasjon: Har börjat "vagga igång" när jag ska röra mig. Om jag går för fort petar Malvin ut en fot i sidan som protest. Ganska charmigt men ovant. jag som alltid går raskt. Har fått kommentarer om min mage från flera håll. De tycker jag har en fin kula och flera kvinnor säger att de önskar att DE haft en sån fin mage. jag är stolt. Har föresten klarat mig från streckmärken så här långt... I morgon bitti ska vi på föräldrakurs igen. Och på torsdag eftermiddag är det kontroll igen. Denna gången ska mannen med. Vår (min) släkt har blivit mindre Mammas faster/tante dog i söndags. Jag tror hon blev 80 år. Det var inte så oväntat, hon har varit rätt så dålig i två år med lungproblem pga rökning och cancer/kreft i hals, tunga och lungor. Nu hade cancern/kreften kommit tillbaka men det var hjärtat som stannade. Mannen och jag besökte henne i somras, hon blev glad att se oss. Gratulerade till giftermålet (förra sommaren) och barnet i magen. Det ska bli någon minnes stund (inget kyrkligt, det ville hon inte ha) 4 december men vi kan inte åka, det är 75 mil dit och jag får inte flyga... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. november 2003 Forfatter #238 Del Skrevet 13. november 2003 Jag tar en paus i tapetseringen för att ge en uppdatering från besöket hos barnmorskan/jordmor i dag. Mannen var med för att se vad som sker. Barnmorskan/jordmor mätte magen, den är 32 cm nu, tog blodtryck (120/80), och kontrollerade blodsockret (6,4). I dag skulle hon dessutom känna hur Malvin ligger. Jag fick andas in djupt och när jag andades ut körde hon ner händerna vid bäckenet för att känna efter. Jodå, huvudet ligger nedåt men är inte "fixerat" som man säger i Sverige. Rygg och rumpa ligger till vänster och fötterna sparkar ut till höger (som om jag inte kännt det :blunke: ) Hon lyssnade efter hjärtljuden också, det dunkade ordentligt i rummet. 132 slag/minut. Mannen log, han kände igen ljuden från när han lyssnade på magen i helgen Nästa tid är om två veckor. Då ska samma kontroller göras, jag börjar kunna det här nu Tillbaka till vardagsrummet/stua och tapetseringen. Rummet blir gult med lite orange lyster i, det kommer bli jättefint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 20. november 2003 Forfatter #239 Del Skrevet 20. november 2003 VI ÄR KLARA! I går satte vi upp sista tapetbitarna i vardagsrummet, packade ihop tapetbord, golvpapp, städade av och började möblera ett HEM igen! :D Mamma var över och hjälpte till med att diska alla fin-glasen som ska in i vitrinskåpet igen. De var fulla med damm från renoveringen. Mamma är bra å ha i bland. Hon hjälpte även till med att dammsuga och torka golv, jag är ju gravid och hon ska bli mormor snart... Resten av veckan (oopps, redan torsdag??? :o ) ska vi möblera rummen i lägenheten på riktigt. Göra i ordning ett riktigt HEM åt oss och Malvin. Kanske blir det en tur eller två till IKEA. Måste köpa skoskåp, skohylla, nåt skåp till pärmar och sånt och kanske ännu fler saker. Man hittar alltid nåt när man är där. Malvin sprattlar och har sig inne i magen, både jag och mannen börjar bli nyfikna på att se på riktigt, på utsidan, men vi är båda lite smårädda. Ta hand om en baby...? :o vi? Hur gör man?? :o Jag är klar med mitt uppdrag inne i Stockholm City. Kunden skulle behöva hjälp lite till men jag måste lämna över mitt andra uppdrag innan nyår. Det är inte bara min graviditet det beror på, uppdraget är utsålt till en stor konsultfirma enligt kundens policy... bla bla bla... Kunden säger att de är nöjda med oss men... nå ja. Det kommer bli tufft för dem att ta över, det är ett stort system som levt över lång tid och mycket att förstå på kort tid. Inte min huvudvärk.... jag ska bara vara "mentor" i några veckor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 20. november 2003 #240 Del Skrevet 20. november 2003 Hei Furstina! Gratulerer med vel overstått oppussing! Deilig å kunne bo i et "ordentlig hjem" igjen tenker jeg... Kan tenke meg at dere gleder dere til å få et lite barn i huset også. Det blir jo mye forventning og glede når man går gravid. Men tenk så fint når han kommer ut da, et lite mirakel.... Det er jo ikke så lenge til heller. Lykke til videre i svangerskapet, ønsker dere alt godt. Klem Ruby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg