Gå til innhold

Svorske barn

Furstina

Anbefalte innlegg

Jo, en del saker kommer på plats. Det känns skönt. Jag vågar dock inte köpa egna kläder ännu, vill vänta tills efter nästa kontroll hos jordmor den 22 september. Det blir ju den första riktiga kontrollen... Jag tror att det blir lite tätare kontroller från nu. Jag tror också att mina kontroller ligger lite extra sent eftersom jag tror de gissade att jag skulle vara mindre långt gången. Nå ja, det går nog bra.

Vi har fått en del kläder och själv har jag sett en söt sparkbyxa i ljusblått med vit tröja till som jag inte kan sluta tänka på. Fast jag ska vänta en vecka. Tror det kan bli svårt att sluta shoppa när jag väl börjat

I kväll har jag kännt mig väldigt gravid. Har i några dagar märkt att jag svullnar lite i ben och fötter men i kväll var det tungt. Jag har legat på soffan med fötterna högt på massa kuddar och fick till och med tiggt till mig en ben och fotmassage av mannen :) Han är god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann Furstina!

Synes dagboken din er så koselig, og jeg gleder meg masse til å følge dere videre i svangerskap (og fødsel såklart :wink: )

Ha en fortsatt fin kveld!

monja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack tack monja och bizzy!

Det är ganska kul att skriva också.

Nu har jag kommit underfund med hur KG's mailvarsel fungerar... det fungerar INTE när man sitter någon annan stanns och läser (ikke inloggad) för då registreras det inte att man har läst i forumet. Så nu håller jag på att läser om denna veckas inlägg igen :-?

Jag sitter hos kund i stan och jobbar 4 dagar i veckan och vill inte logga in från deras maskin men är ju liiite för nyfiken när det kommer ett meddelande om nya svar.

Jag känner mig annars gravid ibland och inte alls annars. Härom dagen svullnade vaderna upp (leggene som min man insisterar att kalla den kroppsdelen för). Ser att jag visst skrev det i söndags... hmm... kan jag skylla på förvirring på grund av graviditeten? :-?

Jag märker även avtryck efter vissa strumpor på benen. Inte så bra.

Magen putar ut riktigt fint nu och jag fick till och med komplimanger av helt okända kvinnor hos kunden! :enig: Jag gick för att hämta kaffe och medan jag stod och väntade på automaten märkte jag 4-5 kvinnor som bara tittade på min mage. De log och sa att den hade en fin distinkt form. De hade inte sett den alls bakifrån och gillade "stuket" på den! :D

Längtar till på måndag, då är det kontroll.

22 september 8:00

Vill veta hur det går för mig och Malvin. Växer vi som vi ska, lite lagom mycket. Ser mina värden bra ut, vad händer mer sen? *nyfiken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har det kjempebra Furstina :D Kontrollen den 22. går nok også kjempebra. Synes du høres sunn og frisk ut, så den kontrollen blir nok bare en kosestund :D

Klem fra Wit 33+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått pakke fra Norge på posten! :hoppe:

Svärmor har skickat ett set med babykläder. Ett par fina mjuka ljusblå träningsbyxor och en söt body med tryck på. Också blå.

Det är så trevligt att få paket på posten, ser att det kommer från familjen, funderar på vägen till butiken/posten vad det kan vara, få paketet, titta på tulldeklarationen (ser att det står Babyklær) och skynda sig hem för att öppna och se. Spännande och glädjefyllt.

I dag är det en jättevacker septemberdag i Stockholm, solen skiner, det är lite svalt men man behöver ingen jacka, löven börjar gulna och det är nästan ingen vind. mmmm

Och jag är inne... :( ska renovera lite + fortsätta att montera byrån/kommoden vi hämtade från Mio Möbler i går. Massor med delar och en intressant bruksanvisning - något av det mest komplexa jag monterat men den är snart klar.

Mannen är på höstlunch-tur med motorcykelklubben på jobbet. Jag skulle egentligen ha kört med jag också men har ingen lust. Det är lite trist folk och jag tror jag har blivit lite stor för MC-byxorna (även om de är stora i midjan) och att det är lite trångt att sitta och köra.

Det blir nog bara en tur till för mig i år - till garaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan!

Tusen takk for koselig hilsen!! Da jeg endelig kom inn igjen så skrev jeg i full fart en sånn god helg hilsen til alle dere søøte jeg hadde fått go'e hilsener fra. Men jeg glemte deg.. :oops: Uff....Derfor er jeg her NÅ :lol:

Høres så kos ut med pakke i posten full med baby klær!! jeg vil også ha, men svigers vil nok ikke kjøpe noe før han er født.. min mamma derimot... :ler:

Ønsker deg en riktig god helg, slapp av og kos deg!!

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så! Nu har jag varit på kontroll! :D

Allt såg bra ut, hade kanske lite lågt hb-värde i blodet och skulle äta lite extra järn (utöver de kombinerade vitaminer jag redan tar). Blodsockret var kanske lite högt men då kom jag ju direkt från frukosten och då var det inte något att anmärka på.

Magen växer som den ska och hon tyckte att det var en livlig krabat inne i magen. När hon skulle lyssna efter hjärtljuden blev hon sparkad i handen och sen gled han undan för instrumentet och jazzade runt inne i magen. Jag tror det tog nästan fem minuter att hitta ett bra läge där han var lugn så hon kunde mäta pulsen. 128 fick hon fram när han till slut slutade sprattla. :enig:

Blodtrycket var bra, samma som förut (105/65) och provsvaren på blodet jag lämnade sist (i början på juni) såg bra ut.

Eftersom jag är rh negativ ska jag lämna blodprov varje gång, det gör man på labbet i trappen brevid. Dock brukar det vara kö på måndagar (fullt med folk som blivit dåliga över helgen) och nu börjar det bli förkylningstider så hon rekommenderade mig att gå och lämna provet en annan dag denna vecka.

Nästa kontroll är fredagen den 10 oktober 13:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at alt står bra til med deg og den lille.

Men får jeg spørre (grunnet min dårlige hukommelse) - hvor langt i svangerskapet er du kommet nå?

*ønsker-deg-en-fortsatt-kjempefin-dag-klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsning,

glömde visst att säga hur långt jag är gången ja...

I dag är jag 26+2. Brukar faktiskt själv glömma bort vilken vecka jag är i emellanåt... :oops:

Tror det blir en bra dag i dag ja... har fått höra Malvins hjärta slå pulserande, han har sparkat på jordmor och gömt sig för instrumenten :)

Pratade med mannen före lunch, då frågade han när det var hans tur att gå till mödravården - ja så han lär sig det där med blöjor och allt :ler:

Eftersom den gravida mamman i Sverige alltid ska ha kopior på graviditetsjournalen och alla papper från jordmor har jag med de i dag. De ligger på skrivbordet och jag tjuvkikar lite på ultraljudsbilderna... mysigt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du!!!! Jeg glemte jo totalt å takke for PM med Stockholmsinfo! Vi hadde en strålende helg.

Fant faktisk hotell til prisen jeg antydet pr pers pr natt (1.500 for to netter, inkl. frokost og Stockholmskortet). Helt topp! Koste oss med å vandre rundt og kikke, spise, ta feil t-bane, ta t-banen til riktig plass, måtte jo selvfølgelig innom NK-senteret, Gamla Stan og Djurgården.

Var bare det jeg skulle si :ler: .

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

jodå Sissan. Idag har jag shoppat babykläder :-D

Mossgröna mjuka byxor, två bodys (en mossgrön och en offwhite), en liten mössa och en jättefräck grön hockeytröja. Allt matchar - han kommer bli såååå fin :hjerte:

Jag läste i dagboken din, coda, att ni haft det trevlig i Stockholm. Härligt. Och så bra väder ni fick också.

I går pratade jag med en vänninna som aldrig har tid :( Jag har bara sett henne EN gång sen i april... hon "har ju en familj att tänka på"... de bråkade massor i våras och nu känns det som hon fått order att vara hemma. Jättetråkigt. Själv upprepar hon bara samma ord, "jag har ju en familj att tänka på" - de har en dotter på 6 år och "jag har så himla mycket på jobbet, måste jobba över" och att hennes sambo fått ett extra förtroendeuppdrag så han inte kan komma hem före midnatt. Men så har de ju köpt landställe (hytte) så nu har de ju nåt att göra på helgerna... *suck*

Men tid att prata i telefon har hon knappt, tid att fika nån gång - aldrig, tid att träna bowling... och bara klagan och negativa ord från henne (nja, kanske inte bara men jag är lite känslig för negativitet)

Jag tror jag blev riktigt elak i telefon - hoppas det var graviditeten. I alla fall blev jag så himla arg och ledsen efteråt att tårarna bara rann i riktiga hormonfyllda sjöar :grine:

Jag satt lite småledsen och tittade på TV (Filmen Philadelphia) efter det samtidigt som jag morrade order åt mannen som ordnade lite i lägenheten för nästa etapp i renoveringen. Riktigt bitchig var jag nog... :-? I kväll när jag kom hem från bowlingträningen ser jag en genomskinlig röd plasthjärte-ask fylld med röda och svarta godisar stående på köksbordet. Min man tyckte jag behövde lite omsorg och kärlek efter gårdagen...

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Furstina! Tenkte det var på tide å legge igjen en hilsen i dagboka di (har fulgt den helt siden starten, veldig spennende)! Nå som jeg har blitt en prøver selv så er det veldig morsomt å lese om den prosessen andre har vært gjennom. Jeg kjente meg veldig igjen i noe du skrev et sted i dagboka di. Du skrev at du har aldri hatt lyst på barn tidligere, og at du aldri har vært den som har dillet og dullet med andre sine babyer. Akkurat sånn har jeg også vært. Etter at jeg møtte min mann (vi har nylig feiret 1 mnd. bryllupsdag - jippi) og vi har skapt oss et hjem sammen, så har imidlertid lysten på barn blitt bare sterkere og sterkere. Av og til blir jeg litt i tvil om hvordan jeg skal takle mammarollen hvis vi får barn, siden jeg ikke har noe særlig trening med hverken småsøsken eller andre sine babyer. Får satse på at morsinstinktet og mammas (og svigermors) gode råd hjelper oss litt på veien! Ønsker dere lykke til med resten av svangerskapet og fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsning Eliza och Kipa.

Det är spännande hur livet kan ändras när man träffar rätt man.

I dag har vi renoverat igen... lite långsamt men ändå.

Jag plockade ner datorerna, dammade av alla sladdar och flyttade in den ena till köket - vi måste ju vara online!

Nu är kapprum och hall tomma, vi har skrapat ner färg från taket och lagt papp på golvet för att skydda från lim och färg. Mannen har börjat smeta upp lim i taket, för att få ner de sista färgresterna. Jag drar i tapetkanter.

på pappen på golvet har jag ritat och skrivit:

- Dass => (in till toaletten)

- Välkommen! (som en dörrmatta innanför dörren)

- Kjøkken => (in till köket)

- och Stua -> (in till vardagsrummet)

- utgång.. en pil som går runt hörnan mot ytterdörren

Lite blandat svenska och norska med pilar och symboler. :D

Det är kul att rita på golvet

I magen är det full fart, det sparkar och han gör kullerbyttor (eller nåt). Jag tror han mår rätt så bra.

Själv mår jag bra, men är lite elak. Jag är retlig och känslig. I bland ryter jag åt mannen trots att han är helt oskyldig och så har jag lätt till tårar. :frustrert: :evil: :grine:

I morgon och på måndag ska jag med konferens med jobbet. Vi ska till något fort på en ö i Stockholms skärgård. Vi ska prata ekonomisiffror, företagets utveckling och inriktning samt utvärdera den nya lönemodellen som infördes i våras.

Jag har egentligen ingen lust att åka. Vill hellre vara hemma med mannen - och sen jobba på måndag. Fast det är ju bra saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppussing medfører en del rot ja - det kan jeg skrive under på! Men så er det så deilig når man er ferdig og kan skue utover sitt mesterverk! :D

Dere begynner kanskje å få litt dårlig tid til å få ferdig ting før det nye familiemedlemmet kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har knappt hunnit läsa något på KG på flera dagar - än mindre skriva något.

Jag sitter inne i Stockholm City och jobbar, det är ett kul uppdrag men det blir mycket jobb. Nu är det bara fyra veckor kvar, sedan lugnar det ner sig. Egentligen är det rätt så dumt att ta ett nytt uppdrag samtidigt som jag är gravid och vi ska dokumentera det gamla projektet/uppdraget för ett outsourcing och överförandeprojekt som startar i november. Men det är kul, jag är lite kluven... :-?

Det lille svorske frøet mår bra, han växer och börjar bli riktigt duktig på att sparka så hela magen gungar till tydligt från sida till sida.

En kollega till mig sa i går att jag hade nog den mest sanslösa graviditeten hon hört talas om med tanke på hur bra jag mår - och så är det nog. :)

I helgen var jag i Mariestad/Skövde och hälsade på min bästa kompis. Åkte tåg fram och tillbaka. Satt och jäste stolt med magen på tåget och kände mig vackert gravid :enig:

Vi hade ingenting planerat och helgen fördrevs mest med fikande, matlagning och en himla massa skitsnack. Så härligt och så länge sedan. Jag saknar henne, synd att hon flyttat 33 mil bort. Men hon trivs, bor på landet med hästar, katter och sin kärlek.

Det är lite ont om tid med renoveringen, jag vet... men det finns ingen möjlighet att vänta tills efter barnet kommer. Mannen får göra en massa jobb och vi bor i en byggdamm. Jag kommer behöva torka väggar och damma varenda pryl i varenda skåp och låda sedan. Jag hoppas att det blir bra.

I kväll kommer min pappa på besök. Jag är både glad och spänd. Han har äntligen insett att han måste separera från sin kvinna (de bråkar flera gånger om dan - om samma saker). Nu är kommer han upp till Stockholm (han bor i Göteborg) för att träffa en kanadensare som kanske ska bli hans chef (jo, han måste ju ha ett riktigt jobb också - kan inte frilansa). Han frågade om han kunde sova hos oss i två nätter... och trots att min man starkt protesterade att vi knappt har plats för oss själva med all renovering så var han snäll nog att godta en extrasäng i hallen. Pappa kommer få en säng mitt i allt byggdamm men han lät tacksam bara för det...

Det blir första gången på länge som jag träffar min pappa - var det i januari sist?

Jag har dessutom fått brev från försäkringskassan (de som betalar ut föräldrapengar när man är mammaledig)... skriver mer om det i kväll... det är en lång historia :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, äntligen lite lugn och ro...

Jag mötte pappa på Centralen i dag, vi åkte hem. Jag började baka kaka och laga mat på en gång när vi kom hem. Lyxmat, fiskpinnar och hemmagjort potatismos/stappe :)

Kakan tog jag med till styrelsemöte i bostadsrättsföreningen (borättslaget). Vi hade ett kort möte i kväll. Jag tror nästan jag får sluta att baka, de är jätteglada för mina kakor och denna var visst lite extra lyckad - med kardemummasmak.

Mannen och pappa fick bädda säng och umgås medan jag var på möte. Pappa är nu och träffar "sin" kanadensare över en öl och kommer hem om någon timme...

Jo, jag fick brev från Försäkringskassan... nu har pappersdjungeln startat. De måste veta från min arbetsgivare hur mycket jag tjänar så de vet hur mycket de ska betala ut när jag är hemma. De skickade samma information TVÅ gånger för säkerhets skull :)

Jag blir lite undrande över att de inte skickar med blanketter till barnets far på en gång, men har fått förklaringen att faderskapet inte registreras förän efter barnet är fött.

Min barnmorska/jordmor säger att svenska försäkringskassan är det "värsta" och jobbigaste med att få barn... förlossningen är en barnlek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...