Gå til innhold

Svorske barn

Furstina

Anbefalte innlegg

10 december. :nisse: I dag hade mannen köpt ett par strumpor/sockar. Svarta med ett rött hjärta i bakkant. Jättefina. och sköna. :hjerte:

Jag har precis varit på kontroll hos jordmor. Allt såg bra ut, lite högt sockervärde kanske men jättefint hb-värde (järn). Totalt har jag gått upp ca 17 kg och allt på magen :enig:

Jag tycker att magen har sjunkit sen i söndags och jordmor höll med. Ovanför naveln är det nästan tomt nu och det trycker lite mot bäckenet fast det gör inte ont.

Vi pratade om min graviditet och det var väl inte så mycket mer att skriva i journalen än att jag har mått jättebra.

Vi pratade lite om förlossningen också och mina tankar kring den. Fick inskrivet i journalen att jag vill ha lustgas och akupunktur samt att jag vill vad de gör. Inga droger för mig och mitt barn inte. Vidare skrev hon också in att jag vill veta så mycket som möjligt av vad som sker och varför undvika smärtstillande medikamenter.

Jag har fått nya tider för kontroll, den 23 december och den 7 januari. Den 23:e kanske behövs men varken jag eller jordmor tror på något besök den 7:e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 december :nisse: I dag var det en rulle med WineGums i kalendern. Gott gott.

I morgon är det min sista dag på jobbet. Redan? :o

Han som ska ta över uppdraget var hemma med feber i dag, dessutom var hans son dålig så han hade bara tid att skicka något snabbt mail. Han hoppas komma i morgon. Fast det är inte mina bekymmer om de inte klarar av jobbet... kunden som sålt ut jobbet borde ha gjort ett bättre jobb och en bättre planering med "fallback plans".

I morgon ska vi fira Lucia på jobbet. (Lucia är den 13 december varje år) Glögg, lussebullar och pepparkakor på morgonen.

Jag får se om jag orkar "lussa" för mannen på lördag morgon. Lite tända ljus, kanske lite sång (jag sjunger verkligen uselt), lussebullar och glögg... kanske lite mys i sängen också?

Det blir tyngre och tyngre nu. I dag har det tryckt på mot bäckenet...

När jag kom hem från jobbet sa mannen något om att det var skönt att jag äntligen var hemma... så frågade han när hans son kommer :hjerte:

Han längtar. Det gör jag också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sen oppdatering fikk meg nesten til å tro at ....NÅ...men det er vel en liten stund til kanskje. har hodet festet seg da?? Ikke her i magen, men jeg ligger jo lenger bak enn deg også!

Mys med mannen og ha en koselig lucia. Jeg skal også feire lucia i morgen på jobben. Har bakt lussekatter i dag. Mmmm :lol:

Klem fra Kipa, som følger med dag for dag på Furstina nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Furstina!

Takk for koselig hilsen i dagboken min!

Ja, tiden går kjempefort, jeg synes ikke jeg har vært gravid så lenge jeg! :D Men 30 uker er gått, så termin nærmer seg med stormskritt.

Men nå begynner det å nærme seg termin for deg også!! Så spennende. :) Og så fint å lese at alt er bare bra med deg!!

Jeg kommer nok til å si ifra til legekontoret om den behandlingen jeg har fått der, for nå er det jo en baby med i bildet, og jeg vil ikke at noe skal skje med h*n bare fordi legen ikke gjør jobben sin...

Du får ha et fortsatt fint svangerskap Furstina, bare noen uker igjen nå. :blunke: Blir spennende å høre hvordan det går med fødselen.

Klem fra Eowyn 30+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jag får visst inte vänta så länge med uppdateringarna... :)

Jag har flera gånger gett mannen instruktioner om att skriva inlägg på KG när något händer... så ni ska nog bli uppdaterade.

Huvudet är fixerat/festet sedan två-tre veckor tillbaka och magen har sjunkit sen i söndags. I går tryckte det nedåt och i morse när jag vaknade var magen alldeles hård (sammandragningar). Det börjar närma sig.

12 december :nisse: I dag hade mannen packat in en hårinpackning/hårmask i kalendern. Skönt. I kväll ska jag ta en lång dusch med scrub, hårinpackning och hudcréme.

I dag är det sista dagen på jobbet på fyra månader... konstigt... Jag är hur som helst lika effektiv som alltid. ;) Sitter just nu i telefonkonferens och skriver inlägg på KG samtidigt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nisse: 13 december. Lucia. Mannen fick inget lussefirande i morse, han fick sovmorgon i stället, det behövde han. När han väl vaknade fick jag äntligen öppna dagens paket. En liten guldfärgad alien-nyckelring :ler:

I dag har vi köpt blöjor, :o babyolja, ammeinlegg och nån sån skål man kan samla bröstmjölk i... hihi... känns konstigt. Mannen öppnade precis paketet och granskar en blöja. Vad är fram och bak? Vad är det här, tejp? Jaha... :o :ler:

Jag kan inte så mycket mer jag heller... men vi lär oss nog

Just nu håller vi på och bakar kakemenn :-) Jag fick recept på Kvinneguiden förra julen och det blir många kakemenn... I morgon blir det mer bak. Lussebullar - igen. Kanske pepparkakshus. Kanske kokosmakaroner (mannen hittade recept på nrk.no).

Jag gillar att baka :D

I går skulle jag göra en hårmask - hade ju fått det i kalendern av mannen. Fast det blev inte så :oops: Jag trängde in mig i duschen hos mannen och tvättade honom med vaskeklut... så fick vi annat för oss :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 december :nisse: I dag fick jag en liten visp i kalendern. Den var jättesöt, handtaget var en liten ägg-gubbe och vispen kommer bli perfekt till att vispa ihop ägg för bakning tex. Mannen har sett att jag nog har behov för en sån. :hjerte:

Jag har sovit dåligt i natt. Vaknar med sammandragningar och värk emellanåt. Kynnere?

I dag har vi varit och tittat på babystol till bilen. Vi var nära att köpa en Britax-stol men kom på att vi ska jämföra priser. Där vi tittade kostade den 1395 SEK.

Vi tittade också på ett skötbord/stellebord. Mannen och jag var lite oense, han såg en modell han gillade, jag en annan. Båda var dock ihopfällbara, något som passar vår lilla trånga lägenhet bra.

Nu håller mannen på att laga Bacalao. Mmmm... Vi fick klippfisk från Norge redan i våras just för detta. Ska bli gott...

Vi håller också på att undersöka var i Stockholm man kan köpa mittribbe för att göra ribbe till jul. Svigermor nämnde i ett mail att de köpte något som heter sidfläsk när de bodde i Sverige men att det är lite tunnare än vad hon helst vill ha. Hade vi bott närmre gränsen hade det nog inte varit några problem med tanke på all gränshandel :ler:

Mannen undrar om vi kanske inte är lite mer "norska" än "svenska" i bland. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nisse: I dag är det 15 december, i kalendern var det en liten nalle som kramade om en liten nallebaby. Söt.

Jaha... nu är jag ledig :roll:

Uppe med mannen 7:30 för att inte sova hela dagen och ute på KG redan 8:15 :wink: Jag ska nog göra en lussebulledeg och sätta den på jäsning, ta en dusch, läsa lite, baka ut bullarna... och... äsch, jag vet inte. Det är så mycket jag vill göra.

Listan över saker att göra:

:klø: baka lussebullar

:klø: baka pepparkakor (eller -hus)

:klø: Läsa mer i boken jag började på i går (1984)

:klø: Klistra in foton i album. Har en hel skokartong med bilder

:klø: Köpa fler fotoalbum se ovan

:klø: Skriva lite på en rapport till jobbet. Måste vara klar före 2/1

:klø: Stryka tvätt inkl de nya gardinerna som ska sättas upp

:klø: Putsa silverfat

Fast jag har lovat mig själv att ta det lugnt, jag ska vara lite ledig och vänta på Malvin :P

/Furstina 38+2 T-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å lese boken din - det virker som om du har en stor ro over deg med tanke på det som skal skje. Har inntrykk av at mange førstegangsgravide blir litt småhysteriske: 'gud, hva skjedde egentlig nå?!', og da ser jeg for meg at du sitter der med hånda på magen og et smil om munnen og nikker for deg selv 'jepp, nå skjer det snart, det nærmer seg'.

Og det er godt :)

Håper du får en fin permisjonstid - og førjulstid! Kos deg og nyyyt at du har litt fri :D

Og tenk.. snart er han her! :hoppe:

Ha en god dag! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da ser jeg for meg at du sitter der med hånda på magen og et smil om munnen og nikker for deg selv 'jepp, nå skjer det snart, det nærmer seg'.

Og det er godt :)

:ler: Ja så är det nog. Jag känner mig rätt så lugn och harmonisk. Det som sker, det sker. Ingen anledning att stressa upp sig i onödan.

Har duschat och sitter med "mask" i håret. Har börjat plocka fram i köket för att baka lussebullar. Det blir en bra dag i dag :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle skriva nåt i morse men tänkte att jag kunde låta dagen gå lite först... och så har hela dagen gått.

I går byggde mannen och jag pepparkakshus. Ska ordna kort på det och skicka in till KG, såg att Gry efterlyste bilder på pepparkakshus.

16 december :nisse: I dag fick jag två skraplotter (typ Flax) och vann på den ena 2*10 kr. Köpte nya lotter och vann... ingenting :briller:

I förmiddags bakade jag mjuk pepparkaka, strök skjortor och nya gardiner. Hängde upp de nya gardinerna i vardagsrummet/stua. Det blev fint, mannen var lite tveksam innan de var uppe men nu tycker han att det blev bra.

På eftermiddagen var jag inne på jobbet och pratade lite dokumentation (triiiiist) med min kollega. Det är både bra och dåligt att ha så nära till jobbet. Nu när jag är gravid och lite långsam tar det hela 10 minuter att gå. Det är kanske lite för lätt att slinka upp på jobbet "för att bara..."

I kväll har vi haft möte i styrelsen i bostadsrättsföreningen/borättslaget hemma hos oss. Jag bjöd på te, lussebullar och kakemenn. Kakemennen var de lite tveksamma till i början "Färglösa pepparkakor?" :ler: Men så tog de en... och en till... och så ytterligare en. Kakemenn är lite speciella, den första smakar inte så mycket, men så vill man ha en till, och lite mer... och ytterligare en.

Magen mår bra. Stor som bara den, jag kom nästan inte i gravidbyxorna i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 december :nisse: och tio dagar till termin (eller blir det nio?) :räknar: Näe, tio dagar till termin... I dag fick jag en liten julbrosch i kalendern. En liten, liten julgran och två bjellror. Fint.

Jag är lite täppt i näsan i dag och vet inte riktigt vad jag ska göra. Var trött i morse och har vilat på förmiddagen. Jag försöker gå upp med mannen för det är trevligt och jag inte tycker om att sova för länge.

Funderar på om jag ska kontrollläsa dokumentationen jag lovat till jobbet, eller om jag bara ska dricka kaffe och läsa bok. Kanske ta en promenad till Solna Centrum (20 min att gå) och shoppa de sista julklapparna till mannen.

I kväll ska jag kanske fika med några gamla klasskompisar från gymnasiet/vidaregående. Får se om vi kan bestämma någon tid och plats.

Annars händer det inte så mycket. Jag svettas nästan konstant om fötterna och är varm om händerna - det måste vara en gravidgrej.

Jag funderade lite i går på det här med bilstol till Malvin. Vi hade nästan bestämt oss för att köpa ett så kallat "babyskydd" för en baby 0-13 kg. Men så såg jag att det finns barnstolar för 0-25 kg som man kan ha längre. I katalogen står det att det är mer "praktiskt" med ett babyskydd. jag tror det är för att de räknar med att man bör omkring på babyskyddet med barnet i... säkerhetsmässigt stod det ingen anledning till det ena eller det andra valet.

T-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselig hilsen i dagboken min Furstina!!!

Følger godt med på deg også, men er nok ikke alltid like flink til å legge igjen små spor :oops:

Håper veldig at du har rett, og at den gode følelsen betyr at det endelig skal klaffe for oss! Kanskje det er som du skrev tidligere, slik at jeg kan "arve" din graviditet! Det er absolutt ikke meg imot, og i forhold til din termin så er jo ikke tidspunktet så feil heller :blunke:

Kos deg de siste dagene av svangerskapet, og jeg må si det ser ut til at du har kapret deg en skikkelig god nordmann :Nikke: Tror jeg skal lære mannen litt om julekalendre til neste år, håper det er greit at jeg bruker din som eksempel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jodå Bizzy, du kan ta min norrman som exempel :ler:

Nu är jag trött. Trött i fötterna, trött i benen, trött i ländrygen (nedre delen av ryggen) och bara trött.

Jag har gått till Solna Centrum, gått runt och shoppat. Hittat julklappar till mannen, tröja till mig, tröja och body till Malvin och fotoalbum. Det var säket nåt mer som blev köpt, jag måste kolla i påsarna.

Har hämtat ut bok på posten, jag hade beställt nån bok om 201 vanliga babyfrågor eller nåt i den stilen. Tror den kan komma till pass. Har också hämtat ut paket från mannens ena syster. Julklappar antar jag :Nikke::nisse:

Ska slå in paket till mannen innan han kommer hem från jobbet, han blir visserligen sen pga något rån (inte han som blivit rånad men han får mer att göra pga det). Har inte hört något mer från de i klassen... blir nog ingen fika och lika bra är det. Jag är trött.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 december :nisse: och en liten lapp i kalendern. Mannen lovar att göra i ordning en absolute CD åt mig med bara mina bästa låtar! Det betyder ju att jag måste tänka lite också... :ler: Jag måste fundera vad jag vill ha på den CDn. En sak är klar i alla fall... det blir en hård julklapp :briller:

Jag var förbi jobbet i förmiddags och lämnade lite kontrollläst dokumentation, både i en pärm och på fil. 278 sidor dokumentation, allt är uppdaterat och kompletterat av mig. Det är mycket det... *stolt*

Min chef undrade vad jag gjorde där, och jag sa att jag inte var där :wink: Jag drack lite kaffe, pratade med några kollegor och surfade lite på KG.

Gick sen förbi bowlingshoppen (klotshoppen) och pratade lite strunt med han som har shoppen. Vi åt lunch tillsammans och så blev det fika, och så kom det förbi mer folk... och så gick tiden. Jag kom precis hem.

Fick veta en hemlighet som jag lovade att inte berätta, men jag kan ju skriva av mig här... P och C ska ha barn igen :) I maj kanske, han visste inte exakt. Jättekul. De blev med gravida "av misstag" tidigare, gjorde abort som misslyckades - vilket de fick reda på när hon var i vecka 22 eller så... och så gick vattnet för henne i vecka 25. De fick en pojke för två år sedan, född i 25+5! Hoppas allt går lite mer kontrollerat och bättre denna gång. Båda är väldigt barnkära och det som tidigare var ett sisådär-förhållande är numer ett bra föräldraskap. Jag är glad å deras vägnar.

Det verkar som om det är en babyboom på G under våren bland folk jag känner. Kanske kan jag föra över den "smittan" hit till KG?

Har fått pappa online på MSN :o ska chatta lite en stund... :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har tråkigt i dag. Det är trist och jag deppar :-(

Det är den 19 december i dag, jag fick två skraplotter i kalendern och vann en "ny lott" på en av dem. :nisse: Gick upp med mannen i morse, åt frukost, skrapade lotterna och gick tillbaka och sov en timme till.

Fick besked att T&M tvärs över gatan fick en pojke sent i går 23:47. En 55 cm lång, 4150 g tung kille. Hon har ju termin två dagar efter mig, jag vill också ha! Jag är glad för deras skull men rastlös och uttråkad.

Borde uppdatera några hemsidor men ids inte.

Mannen kommer säkert att jobba länge i dag, det är fredag och sista helgen innan jul. Jag vill ha Malvin här - nu!

Vi har nästa kontroll hos jordmor på tisdag 23/12 annars. Mannen har tagit semester den dagen men jag hoppas att vi redan har Malvin hos oss då. Jeg er lei på å vente.

Ska gå på butiken och hämta paket. Tror svigermor har skickat något till mig, hon skulle skicka recept/oppskrift på ribbe skrev hon i ett mail. Kanske är det en hel kokbok?

Funderar på att köpa julmust och cheese doodles också, och hyra en film på vägen hem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du er lei av å vente, når er terminen din igjen var det nyttårsaften...?? Jeg for min del vil drøye litt. Fikk litt hetta på jobb i dag da styreren sa at jeg så annerledes ut i ansiktet- at jeg så fødeklar ut... :o

Håper og tror at Malvin kommer før Lukas!! :enig:

(((((fødevibber)))))

Klem fra Kipa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Furstina :D

Jeg har ikke vært inne på sidene her på lenge, ikke surfet på en uke, men nå måtte jeg inn å sjekke om det var skjedd noe med både deg og Sissan. Og dere er her begge to... :)

Så mye du har gjort! Virker som dere er helt klare til at Malvin kommer nå. Selv er jeg på "hæla" fortsatt og nekter å forholde meg til at jeg skal være klar for fødsel 14 dager FØR termin, det gååår bare ikke :o for det er nå på søndag, ioverimorra *gisp*

Har hatt permisjon en uke og fått ordnet en hel del, og det har vært vidunderlig å ta det mer med ro. Så deilig å ikke føle seg så kronisk sliten.

Fürstina, jeg ville bare benytte anledningen til å ønske deg og Ksu-mannen veldig lykke til med de forestående begivenhetene. Dette blir så bra!

klem og tanker fra klara & Knøttet (termin 040104)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsningar Kipa och xklara

Jag har termin om en vecka nu, 27/12 enligt UL. Beräkningarna enligt mens sa nyårsafton. Min barnmorska/jordmor tror inte jag går över tiden och nästa år tror hon inte alls på.

I går var jag less och deppig hela dagen, jag gjorde absolut ingenting! Låg på soffan och väntade bara.

I natt har jag sovit dåligt.

Jag somnade på soffan, i mannens famn framför DVDn jag hade hyrt tidigare på dagen. När vi flyttade över till sängen för att sova ringde min ena svägerska och undrade hur det går med mig. Sen kunde jag inte somna på en dryg timme eller så. Vaknade några gånger mitt i natten också. Hade sammandragningar, några som gjorde lite ont men inget som kändes som "på riktigt", vad det nu är.

Kvart över fyra gav jag upp sängen, gick upp, fick morgontidningen i lådan. Åt frukost och läste morgontidningen.

Tillbaka till mannen i sängen vid fem.

Nu på förmiddagen har vi varit ute en tur. Mannen släpte mig på IKEA, jag köpte lakan till Malvins säng och en liten nalle. Kom på att jag var rysligt hungrig (åt ju frukost 4:30) så jag fikade med en baugette, kaffe och en saffransmuffins. Mannen ringde efter 40 minuter och sa att han shoppat klart. Han köpte julklapp till mig :)

I dag är det 20 december :nisse: 7 dagar till termin och TVÅ paket i pakkekalendern! Ett litet paket med små snoddar till håret, och ett paket med små sockar till Malvin.

Mannen är på gymmet och tränar nu, jag tvättar kläder :o Det brukar han göra, det här är nog fjärde gången för mig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...