Gå til innhold

Svorske barn

Furstina

Anbefalte innlegg

Tack för hälsning Ruby.

Jo det är härligt med ett riktigt hem igen. Fast det är lite kvar att ordna, gardiner, tavlor och sånt.

Jag känner mig nästan lite stressad när jag tänker på att Malvin faktiskt kan komma snart. Tänk, det är 5 veckor kvar till termin i morgon. De säger ju att barnet kan komma +/- 2 veckor från termin. Det betyder om tre veckor (kanske tidigare ändå)... Till Lucia... Då ska jag dessutom sluta jobba. Tre veckor kvar... Fast det kan ju ockås gå över tiden, och då är det ju hela fem veckor kvar, nästan två månader.

Jag tycker det börjar trycka på lite. Han ligger med huvudet ned, det sa jordmor sist. I morse kände jag kanske en liten axel nere precis ovanför "dusken".

Jag 35+6 i dag. Malvin ska väga 2,5 kg och vara ca 45 cm lång. :o

Det är mycket... i min mage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Funderade lite på språk. Jag vill ju att mannen ska prata norska med vår son när han kommer... men mannen är inte lika säker på det.

Jag vill ge mitt barn möjligheten att kunna två språk tidigt, att han ska vara van vid norskan så han förstår och törs prata med sina bästeföräldrar i Norge och med sina kusiner.

Mannen vet inte, han tycker det skulle vara konstigt att prata norska hemma. :-?

Han pratar svenska med mig och med alla andra omkring, vi bor ju i Sverige som han brukar säga. Han pratar dessutom utan norsk brytning, blandar bara in något norskt ord emellanåt.

Dessutom funderar han på vilken dialekt han ska prata på. Familjen kommer från Kristiansund och det är Kristiansundsdialekt han är mest "hemma i". Men så har han växt upp utanför Oslo och när jag vill öva på min lilla norska pratar vi Oslodialekt (jag klarar inte av uttalet på Kristiansundsdialekt...). När han läser högt är det ju på bokmål, så om han ska läsa sagor/eventyr låter ju norskan olik om han ska prata dialekt...

Inte lätt det där... kanske ska jag fråga i Barn och Familj-forumet om nån har råd... men det är ju lite kvar innan Malvin kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är känslig...

stackars mannen som inte får vara trött eller irriterad - för då gråter jag.

I lördags fick vi åter hjälp av mamma. Nu med fönsterputs och städning.

På eftermiddagen var jag på möte i bostadsrättsföreningen/borättslaget, och vi hjälptes åt att sortera papper och uppdatera register. Mannen fick gjort "manneting" (hans egna ord). Böt till vinterdäck och körde sedan ner sin motorcykel i garaget för vintern. Min är redan i garaget sedan några månader - magen tog emot bensintanken så då gav jag upp med körandet.

I går, söndag, skulle vi göra i ordning hemma. Men i bland blir det ju bara värre ju mer man gör i ordning. Allt måste ju ut från skåpen och torkas, skåpen måste torkas och saker ska flyttas in igen - kanske på ny plats. Innan man är där och är på plats igen är det bara värre, mycket värre.

Vi tog en promenad på eftermiddagen, gick och köpte de sista julklapparna. :nisse: De första köpte vi ju redan i augusti och lämnade kvar i Norge. Jag har bara kvar några till mannen. Vet vad jag ska köpa men säger inget här för jag brukar visa honom min dagbok...

När jag satt och slog in julklapparna blev mannen stressad över att vi inte är klara i hemmet och att jag slog in julklapparna "fel" (för noga och i för många paket). Jag började störtgråta.. :grine:

Vi bakade en mjuk pepparkaka tillsammans för att bli på bra humör. Åt varm kaka och drack mjölk innan gjorde något annat. :hjerte:

Vi ordnade lite till i lägenheten och planerade vad vi ska köpa på IKEA. Har tänkt att åka dit på tisdag kväll.

Ska köpa:

* Skoskåp

* Nyckelskåp

* Kanske hatthylla och skohylla om vi hittar något bra (såg ingen vi ville ha i katalogen)

* Skåp/bänk till pärmar och sånt. Ska ha i hallen med skötbord ovanpå

* två datorhyllor man hänger under bordet så datorerna slipper stå på golvet

* Nytt överdrag till soffan (det vita är fläckigt och nu är lägenheten fräsch) och stolarna.

Vi fick mail från svigermor i helgen. Hon är glad för alla uppdateringar vi skickar med mail. Både vad det gäller lägenhet och graviditet. De är väldigt spända på "baby hos dere"... Det måste vara annorlunda att vara så långt borta och vänta på barnbarn.

De har redan fyra barnbarn men svigerfar sa redan i somras att det blir mer spännande (mer artig) för varje barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Furstina! Stakkars deg som er så følsom for tiden... Er nok ikke så lett å hanskes med alle hormonene nå på slutten av svangerskapet. I tillegg begynner du kanskje å bli litt smålei av å gå gravid? Tenker dere gleder dere stort til Malvin kommer nå!

Lykke til med IKEA-shopping og de siste julegavene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på IKEA i går... och väntade. De har någon reklamkampanj nu med räntefria lån på soffor och vi fastnade bakom två par som skulle fråga om lån, villkor och ansökningar. Jag slog mig ner i en mjuk skinnfotölj och bläddrade i en lånekatalog medan vi väntade på första paret. Andra väntan var på "kontorsavdelningen", där lade jag beslag på en skön kontorsstol med hjul :)

Vi fick i alla fall tag på en hel del av det vi skulle ha:

* sittbänk PASTILL 60 cm (överdraget BLEKINGE fanns inte, det skulle vi få skickat med postförskott)

* Skoskåp SANDNES för 165 cm hög för 12 par skor

* EFFEKTIV väggskåp (hög) med ben CAPITA till - att förvara pärmar och kokböcker i.

* RATIONELL hållare för slips, skarf och skärp - att montera i garderoben

Eftersom vi var där precis innan stängning så var det jättelånga köer. Jag satte mig på varuvagnen men den var kall. Hittade en hjärtformad kudde vid kassan som jag satte mig på. Den var så skön att den fick följa med hem :)

I morse var vi på fjärde och sista föräldrakursen. Inte så mycket nytt att säga om det. Vi pratade om förlossning och "livet efteråt".

För en timme sen var jag på kontroll. Jordmor skrattade åt Malvins sparkar, det var synliga fötter som petade ut till höger och ordentligt med liv i magen. Han ligger med huvudet ned och och det är "fixerat", hon kan inte röra på det. Jordmor sa att hon skulle bli förvånad om jag gick över tiden. Malvin kommer nog kring jul :nisse:

Jag pratade med min far i går föresten. Han åker till Kanada om en vecka. Arbetstillstånd/uppehållstillstånd är klart och han kommer väl vara borta i minst ett år, troligen längre. Han kommer inte att se sitt barnbarn föränn det är en stor kille - om ens då... trist men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är känslig...

stackars mannen som inte får vara trött eller irriterad - för då gråter jag.

:ler: Akkurat sånn er jeg også nå. Det er IKKE lett å være kommende pappa for tiden! Men det er jammen ikke lett å være inne i de følelsene som setter hele verden på hodet heller! Jeg er ikke vant til sånne opp- og nedturer, og blir sliten av det selv. Tårene kommer jo uten grunn nesten.

Satt på biblioteket i dag, og leste en bok. Der stod det at det var helt normalt. Så da er jo det en liten trøst i allefall.

Er du fortsatt i full jobb? Jeg er sykemeldt fra i dag - permisjon starter onsdag neste uke. Deilig å være hjemme og ikke trenge å gjøre noe som helst. Er 36+2 (T-26 :o ) og begynte å bli ganske sliten på jobb. SIkkert litt pga bekkenløsning også - det er leeenge siden jeg har kunnet gå i normalt tempo for å si det slik.

Håper alt går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag jobbar fortfarande fulltid. Eller rättare sagt, jag har slutat jobba över och jobbar nu "bara" fulltid. Skäms lite över att ha jobbat så mycket men kommer ta det mycket lugnare i december. Jag håller på att lämna över allt jobb till ett stort konsultföretag som ska ta över flera personers jobb. Det var inplanerat utan tanke på min graviditet men det passar ju bra.

När jag var på kontroll i onsdags sa jordmor att vid nästa kontroll ska vi göra fullständiga tester, hon ska fråga mig hur graviditeten varit och vi ska prata om mina önskemål inför förlossningen.

Testerna är väl ok... förväntar mig inget ovanligt av dem.

Graviditeten har varit fantastisk, det är först senaste tiden som jag börjat känna mig gravid. Det är lite tungt, jag kan inte gå så fort och mina sammandragningar (kynnere?) har faktiskt gjort ont en natt. Jordmor sa att de flesta som går hos henne har en journal på flera sidor vid den här tiden. Min journal har inte en rad skriven i sig sen första besöket i vecka 10.

Förlossningen? Ja, jag gillar inte mediciner och kemiska preparat. Jag är kanske naiv men ska försöka klara förlossningen med bara lustgas och akupunktur. Och så avslappande andning.

I går var mannen och jag och drack öl (apelsinjuice för mig då..) med några gamla kollegor till mig. Jättetrevligt. Mannen blev lite "glad" och började dricka drinkar och choklad-kola-shots... :perebrus: men då sa jag att det var dags att gå hem... :ler: vi ska ju orka med i dag också

I kväll ska vi på Sweden Rock Kickoff. Konsert och event med bland annat Doro (tysk hårdrockstjej, från gamla bandet Warlock). Vi får se vad Malvin gillar det. :Nikke: Jag har tränat honom i bilen på gammal och ny hårdrock men kanske inte i konsertvolym. :wink:

Mannen är ledig i dag för att inte behöva jobba över, vara trött och inte orka med konserten. Han skulle köra sopor från renoveringen till tippen och har dessutom bokat sig en timme massage... vilken lyx va? Men det förtjänar han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är trött och sliten i dag...

Konserten i fredags var super. Lokalen var en gammal bio/kino så man såg väldigt bra även längst bak. De hade höga café bord att hänga på lite längre bak och jag hittade till och med ett räcke/staket att sitta på. Perfekt. Sittplats, ingen framför, och bra musik. Mannen blev lite berusad - igen :ler:

I lördags sov vi länge och tog sedan en tur i centrum. Det var julmarknad men ganska lite att titta på. Vi köpte de sista julklapparna till svigermor och svigerfar - nu är det bara att skicka paketet. :nisse:

Jag har föresten bara kvar att köpa julklappar till mannen.

I går skickade jag mannen på träning och tog med mig mamma till IKEA för att köpa det mannen och jag inte hann i veckan. Det blev två bildskärmshållare och två datorhållare som man hänger under bordet + en gardinstång och lite småting (lite till Malvin, ja).

Nu är lägenheten i ordning. Det är bara några få saker som ska in i skåp eller upp på vinden. Datorhörnan blev jättefin och prydlig. Lättstädad också. Ett bra tips med skärmhållare och datorhållare...

Jag dammsög lägenheten och torkade golven (skulle låtit mannen gjort det, har lite ont i bäckenet i dag...) medan mannen monterade upp Malvins säng, satte fast spjälskydd och la ner lakan i den. :) Mysigt. Jag tror att vi börjar bli redo nu... fast bara nästan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag är det 1 december och jag fick öppna första paketet i julkalendern :) Mannen har slagit in en massa små paket och det ser riktigt stämningsfullt ut.

I dag var det en tomte-kylskåpsmagnet :nisse: snart är det jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glömde ju skriva i går :oops:

:nisse: 2 december och jag fick en Mentos med Pink Grapesmak. Lite sur och syrlig men precis i min smak :)

I dag, 3 december var det ett paket Saffran i julkalenden... mannen vill visst ha lussebullar... :ler:

I går ringde min far föresten... han åker till Kanada i morgon torsdag. Kommer med tåget från Göteborg 05:30 och ska åka från Arlanda 9:20. Inte mycket tid att träffas då inte. Han ville visserligen gärna att jag åkte ut till Arlanda för att hämta en gammal käpp med silverhandtag på som tillhört hans farfar. Jag har faktiskt ingen lust att åka till Arlanda på morgonen bara för det - och hamna i morgonköerna in till stan sen...

Jag är kanske lite bitter men han har varit så väligt konstig senaste åren. Förra julen och nyåret hörde han inte av sig alls men jag fick faktiskt ett grattis-SMS på min 30 års dag... inte illa? :riste:

Det ska faktiskt bli skönt "att bli av med honom" :-? på nåt sätt...

I måndags skickade vi sista paketet med julklappar till Norge. De första köpte vi ju i augusti och lämnade i sommarhuset... Nu har jag bara mannen kvar. :nisse: Svärmor har också skickat ett paket, det kommer nog fram i dag eller i morgon. Spännande, nu närmar det sig jul :P

Jag skrev föresten en lista i går på saker att ta med till förlossningen. Känns lite konstigt att förbereda. Jag tror jag packar väskan nästa helg, då är det T-14 och jag har slutat jobba. Det är bara 7 arbetsdagar kvar nu... och jag är på KG :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kväll ska vi på middag hemma hos mamma. Hennes kusin är också där. Jag ska skjutsa dem till Bromma (flygplatsen) vid åttatiden. De ska åka upp till Norrland på minnesstund (alternativ till begravning) för mammas faster (kusinens mamma). Minnesstunden är i morgon och de stannar tills på söndag.

Jag skulle också vilja åka upp men det går ju inte.

jag har för övrigt INGEN arbetslust i dag. Tänker bara på Malvin och mammarollen. Funderar på att baka lussebullar och pepparkakor - inte på att rätta fel, dokumentera system och sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nisse: 4 december. I dag var det ett paket med sesamkakor i julkalendern. Gott :P jag har mumsat på dem hela dagen. Ett litet paket som räcker länge och som ger tankar till mannen

I går ringde mannen till sina föräldrar. Det händer inte så ofta, den mesta kontakten sker via mail (det blir några i veckan). Jag tror de pratade i 75 minuter eller så... jag strök tvätt och tjyvlyssnade lite. Härligt att höra honom prata norska - det var länge sedan. Det är ju en annan sida av honom, annat språk, annan nyansering i uttal och formuleringar. Rätt så mysigt.

Jag minns första gången han pratade norska i sängen... Visste ni att norska kan vara romantiskt och tändande när det kommer från rätt man? :oops:

De pratade om graviditet och om att bli föräldrar (så klart), mannen frågade lite om hur det var för dem när de fick honom och systrarna. Vi fick lite övrigt skvaller från familjen, systrarna och deras barn, julen, husrenovering, husbyggen och sjukdomar (förkylningar och utslag och sånt)

Min mamma är i Norrland på minnesstund (alternativ begravning) och min far har emigrerat till Kanada (åkte i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är kanske naiv men ska försöka klara förlossningen med bara lustgas och akupunktur. Och så avslappande andning.

Jeg hadde ikke noen annen form for bedøvelse, og det gikk kjempefint, så du klarer det nok du også.

Lykke til, det er ikke lenge igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tack Misty, jag hoppas också att det ska gå bra.

:nisse: 5 december och ett "stort" paket i kalendern. I dag har mannen tänkt till. En DVD film med en ståupp-komiker :D Vi ska visst titta på ståupp i kväll - och skratta.

I går åkte mannen och jag till Arlanda (bara 2 mil hemifrån) för att hämta farfars fars gamla käpp med silverhandtag. Min far hade lämnat in den på effektförvaringen. Mannen insisterade på att jag inte fick åka själv - jag är ju gravid :roll: Dessutom är det rätt så mysigt med sällskap och ett bra tillfälle att prata om småsaker.

Handlade mat och åt hemma hos mamma. Mamma är ju inte hemma och vi är kattvakt. Då passar det väl bra att laga mat och äta där så han får lite sällskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SNÖAR i Stockholm i dag! :hoppe:

:nisse: I dag var det ett litet tepåsefat i kalendern :) Jättefint. Jag visste inte att det fanns såna men visst är det fiffigt? Ett speciellt litet fat att lägga använda tepåsar på.

Jag håller på och bakar Lussebullar (saffransbullar/lussekatter). Degen står och jäser och jag har mjöl på magen :ler::enig: . Funderar på om jag ska leta efter något mer julaktigt att göra i köket medans jag orkar.

Jag har lovat mannen att baka kakemenn i år också. Kankse tar vi det i morgon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du imponerer!!! Det må jeg bare si..men nå er det vel ikke lenge til du går i permisjon, eller har du gjort det??

Kos deg i helgen med din snille mann og kake- baking og alt som er koselig!!

Og jeg er enig med mannen din at du snart må pakke bag'en..er ikke lenge igjen nå vet du, og med det tempoet ditt så svisj er han ute... :hjerter:

jeg har også lekt litt med tanken på akunpunktur for å klarer å slappe av og så drøye lengst mulig med noe mer....er vi ikke skapt til å føde da?? :ler::wink:

GOD HELG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tack för hälsning Kipa.

Jag ska nog packa bagen i veckan, det kan ju gå fort som sagt var. Mannen har tvättat mer babykläder (mörka denna gång) och de hänger på tork i vardagsrummet/stua. Mysigt.

Det där med födseln är skummt. Vi är nog skapta till det ja, men barnen blir större och större och fler kvinnor får problem att föda. Jag hoppas att födseln går lika smidigt och smärtfritt som graviditeten. Jag är definitivt menad till att vara gravid! :enig:

Nu är det bara en vecka kvar att jobba, sen ska jag vara ledig. Jag har så pass mycket övertid på jobbet att jag inte kommer ta permission eller semester första veckan, jag behöver bara inte jobba :)

En vecka kvar på jobbet och massor att göra. Jag ska ta det lugnt, det har jag lovat. Det är inte mina problem om de som ska ta över jobbet inte har ägnat tillräckligt med tid tillsammans med mig fram till nu för att lära sig systemet. De har haft möjligheterna och inte tagit dem. Jag och min kollega har gjort ett bra jobb...

Lussebullarna blev bra. En plåt blev lite brända under men den plåten var lite tjockare. Ska komma ihåg att inte baka på den.

I har mannen julbord på jobbet. De ska åka någon båt, ut i skärgården och tillbaka, äta och supa på båten. Mannen är dock lite dålig, hostar, fryser och funderar på att stanna hemma.

Jag ska också på julfest. Det är julfest i bowlingklubben. Jag funderade ett tag på att klä ut mig till tomte/julenisse (jag har ju magen :ler) men jag tror jag bara ska försöka hitta något hyfsat snyggt som går runt magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nisse: I dag var det en nagelborste i kalendern.

I går var jag på fest men gick hem tidigt. Det var lite kul att prata med folk, jag har inte tränat så mycket på senaste tiden så det var ett tag sen jag såg många av dem.

Det blev mycket gravid och barnprat så klart. Särskilt en kille var jättefaschinerad över min mage och det bara lyste längtan efter barn i hela hans ansikte. Han frågade försiktigt om han fick känna efter om han kände nån spark, och jodå det fick han.

Sjukhusbagen är packad, jag kände nån värk som gjorde ont och då ville mannen att bagen skulle packas. Känns konstigt att förbereda så...

Nu ska vi sätta upp tavlor hemma... :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jag trött... vi satte upp tavlor, jag hämtade mamma på flygplatsen och vi var ute och åt på en kvarterskrog. När vi kom hem orkade jag inte göra mycket. Det slutade med att jag gick och la mig kl sex... och sov/vilade till strax efter åtta.

Då kom mannen och tyckte att jag borde gå upp så jag skulle orka sova i natt. Han väckte mig med en puss och sedan fick jag ryggmassage med olja... mmmm... eftersom det är lite svårt att ligga på mage och få massage halvlåg jag på mage/sida och han masserade ena rygghalvan och rumpan och sen vände jag på mig... mmm :hjerter:

:nisse:I dag är det 8 december och det var ett bitte-bitte-litet paket i kalendern. Det var en papperslapp, klippt som ett hjärta med text om att jag ska få fotbad och fotmassage i kväll :briller: Mmmmm vad han skämmer bort mig :)

Det har snöat nästan hela helgen här... och nu är det is på gatorna, jättehalt. Jag gick i små små steg till jobbet - vill inte halka nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 december :nisse: och godis i kalendern. Mannen hade hittat något som riktar sig till tjejer i 10 års åldern. En klubba med colasmak i form av en sked, och en liten burk med surt pulver man ska doppa skeden i. :ler:

Fick mail från pappa i dag. Han har kommit fram till Kanada, fått en mailadress på jobbet och ser fram emot ungkarlsfesterna han ska ha tillsammans med kollegan han bor hos. Hur gammal är han egentligen? 21? (fyller 55 i morgon men jag tänker ignorera det :( )

I går var det ryslig aktivitet i magen hela dagen, så fort jag gjorde nåt så petade Malvin ut en fot i sidan. Och gjorde jag ingenting alls så petade han också ut en fot. Jag tror att magen har börjat sjunka lite, det trycker mot bäckenet. Börjar det närma sig kanske? :-?

Mellan naveln och brösten så kliar det i dag. Kanske ser det ut som små ? Mannen var snäll och hjälpte till med lite kortisonsalva på magen. Jag får fråga jordmor i morgon, kanske är det "graviditetsklåda" och jag har fått min "första krämpa" :ler:

Jag var och lämnade blod för ny blodgruppering (är A-) i går och i morgon ska jag på en sista ordinarie kontroll. Allt ska mätas och kontrolleras. Det närmar sig...

:nisse: Fick paket från Norge med julklappar i går. Svärmor har köpt till Malvin också :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...