Furstina Skrevet 23. august 2003 Forfatter #181 Del Skrevet 23. august 2003 Lördag och paus från takrenoveringen - det tar tid det här. Hoppas vi hinner bli klara innan Malvin kommer. Malvin verkar vara en pigg och alert liten gutt, det är gott om sparkar nästan dygnet runt. Jag väcks på morgonen av att han sparkar i magen, han kör ett pass efter lunch så det är svårt att jobba och innan jag ska sova är det högintensiv kick-boxträning i magen. Det både känns och syns utanpå. I natt ville han inte att jag skulle sova, jag låg och stirrade i taket mellan två och tre med händerna på magen och små händer och fötter som trummade från insidan. Det är härligt men lite skrämmande ändå. Det är ett liv där inne. Vår son... Min man låg med handen på min mage en stund i går medan vi tittade på Brødrene Dal och professor Drøvels hemmelighet på DVD. Malvin sparkade friskt och min man kom av sig, fick nästan tårar i ögat och sa nåt i stil med "Det är min son där inne som sparkar, så konstigt, jag tror jag älskar honom..." I torsdags var jag ute med några kollegor och ex-kollegor och tog en öl (apelsinjuice för mig då) - trevligt. Vi snackade om jobb, sport, barn och annat. Jag hade skickat mannen på teknikshopping under tiden, han hade fått "godkänt" att köpa en ny DVD-spelare och en trådlöstelefon hem. Det var bra saker han kom hem med, dessutom hade han fått extra rabatt på dem. Elektronikkedjan han köpte grejerna på är kunder till honom. Bra med sånt, men jag "får" aldrig köpa teknik eftersom han får rabatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 27. august 2003 #182 Del Skrevet 27. august 2003 Må bare skrive et innlegg her, ettersom svarmailene har falt ut og jeg ikke får melding om nytt innlegg. Vil gjerne følge med, vet du! Min onkel heter faktisk Malvin. Han er for å si det pent, litt opp i årene og er preget av det... Måtte derfor jobbe litt med navnet, kvitte meg med noen assosiasjoner, men til mer jeg tenker på det, jo mer liker jeg det. I alle fall med en svensk schvung! Ble det noe av barnevognkjøp eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. august 2003 Forfatter #183 Del Skrevet 27. august 2003 Jag tänkte precis på att jag inte får några mail om nya inlägg... så började det plinga in mail :D Tack för hälsning coda, alltid trevligt att se att dagboken besöks och läses. Jo då, vi köpte barnvagn. En Emmaljunga Coronado kombi -00 för 2000 SEK. Massa tillbehör som åkpåse, täcke, överdrag, solparaply och så... jättefin är den. Mannen och jag var hemma hos min mor i lördags på middag och gick ner i källaren för att täcka över den med plast så den inte blir dammig i. Första gången han såg den live. Stort leende och glad kommentar, han verkar nöjd att den är vår. Han hade visst missat att det är en sittvagnsdel/sportvognsdel till en kombi och hade nog bara tänkt att det var en liggvagn/dypvogn. :smile: I dag pratade jag graviditet och barn med en kollega som inte brukar vara inne på kontoret... han gratulerade och sa att de hade massor med barn/baby-prylar och skulle kolla vad de har och om vi är intresserade i att köpa. Visst. Hade en barnsäng med spjälor/ribber som var som ny. Jag är helt klart intresserad. I går fick jag magknip. Ordentligt. I stora gravidmagen. I två timmar... :x ooohhh.... Jag åt lunch för sent, för snabbt och för mycket. Hela övre delen krampade och smärtade i två timmar. Jag tror inte det var sammandragningar/kynner eftersom då borde det ha varit "under naveln". Det är mycket mage att ha ont i... Magen växer annars, det känns som den blivit rejält större sen i lördags bara... fick kommentar om det i går också. Var på bowlingträning och en av tjejerna kommenterade glatt hur mycket jag växt på en vecka. jag märker också att det börjar bli trångt att knyta skorna - och värre lär det bli :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 30. august 2003 #184 Del Skrevet 30. august 2003 Ååååhhh - du er heldig som det kjens utenpå for!! Det gjør det ikke for meg - skulle gjerne delt med S-mann og stesønn når det står på! Ikke har jeg "gravide"-mage enda heller. Ser bare fet ut... :cry: Men i dag har vi vært og sett på vogn :D Sett på Simo, Hartan og Emmaljunga. Ikke bestemt oss enda. Stesønn var med - han ville gjerne kjøpe hele butikken Passe på lunsjene så magen ikke vrir seg da - Furstina. Det er ikke så god plass til den lenger vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 31. august 2003 Forfatter #185 Del Skrevet 31. august 2003 men tack för ett härligt inlägg Sissan! Jag ska ta det lite lugnare med maten... har inte märkt nåt sedan sist så det går nog bra. Sparkar däremot, de känns... ofta och emellanåt rejält - så det syns utanpå också. I dag är det söndag och renovering - igen. Har tagit det lugnt på morgonen, sovit länge (nästan till 10) och ätit god frukost med nybakt bröd (var ute och handlade först ja...) kokt ägg, te, juice och morgontidning. Mamma kommer snart och ska hjälpa till med renoveringen, hon måste ha någon särskild gen när det gäller tapet-rivning för hon får en nästan lycklig syn i blicken när jag sa att hon fick hjälpa till om hon ville. Minns även det från när mamma och pappa hade hus. Hon fick tag i ett hörn på en tapet.. och vips behövdes rummet tapetseras om I går var jag med laget på Gotland och spelade första bowlingmatchen för säsongen. Båtresan fram och tillbaka gick bra (jag blir lätt väldigt sjösjuk), vi hade trevligt men förlorade tyvärr. Härligt att spela igen OCH att spela gravid! Jag trivs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 31. august 2003 #186 Del Skrevet 31. august 2003 Hei Furstina. Det høres virkelig ut som om du koser deg for tiden. Det er gøy å lese i dagboken din, synes jeg. (Selv om jeg ikke er så flink til å legge igjen en beskjed da) :-? Kos deg masse videre *kjempeklem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 2. september 2003 #187 Del Skrevet 2. september 2003 Er det billigere å kjøpe barnevogn i Sverige enn i Norge tro? Hva koster en Simo Classic Kombi f.eks. hos dere? Har du aning? Har sett på her i Norge - og det er ganske dyrt. Har mest lyst på nytt.... Lurer på om jeg burde krysse grensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. september 2003 Forfatter #188 Del Skrevet 2. september 2003 Jag tror att det ska vara något billigare i Sverige men vet inte riktigt. Kan kolla priser här i Stockholm för att se. Jag har för mig att det finns en babybutik i Svinesund som drivs av norska ägare och som till och med har en sida på norska riktat till norska kunder. Det borde betyda att det är lite billigare, eller att de försöker hänga på vågen att "allt är billigare i Sverige". I Sverige pratar de om att beställa eller köpa vagnar från Tyskland eftersom det är billigare där. I går var vi (jag.. he he) och shoppade. Fick mig en ny handväska i brunt mocca och massa kläder från H&M. Jag skulle gå köpa lite mammakläder och blev faktiskt glatt överraskad av utbudet på H&M! I juni var det en katastrof, men nu fanns det en hel del att välja på. Det blev ett par mörkt matta blå vida byxor, en röd tröja med luva och dragkedja (inte mamma-tröja), ett par tjocka mammastrumpbyxor, en ny BH (vanlig modell, bara lite större ) Var nöjd efter den shoppingraiden så det blev inga fler butiker. Mannen fick springa och hämta nya storlekar, hänga tillbaka det som inte passade och medan jag stod i kassakön fick han order om hårspännen och annat smått. Han är go som ställer upp... ...fast å andra sidan fick jag lösa ut hans motorcykel från service i morse. Helservice och nytt bakdäck + div. delar för 7500... så min shopping var ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. september 2003 Forfatter #189 Del Skrevet 3. september 2003 I går var en lång dag... jag som varit morgonpigg i över en vecka - och varit på jobbet före 8 (brukar inte dyka upp förän 9-9:30 eller så) - vaknade jättetrött och seg. Hade möte om höstens jobb. Det uppdrag jag har just nu ska överföras till en av kundens "prioriterade levernatörer". Deras pengar är slut för nya saker att göra och de tror att nästa år kan bli billigare genom att kontraktera någon annan. Jag tror att timpriset kanske blir det men att totalkostnade stiger... nå ja, ska bli skönt att göra något annat (ja just det, vi ska ju ha barn också ) På samma gång som vi ska slutföra det vi (jag) håller på med ska vi gå igenom dokumentation och instruktioner och förbereda för överföringen som ska starta i november och vara klar i till jul. Så passande - då ska ju jag ha barn... hi hi... men det vet inte kunden om ännu. Jag har också fått ett nytt uppdrag. Kommer från och med nästa vecka och sju veckor framåt jobba åt en kund inne i centrala Sthlm tillsammans med en kollega till mig. Bra jobb, men det finns risk för att det blir mycket jobb. Jag har jobbat åt denna kund tidigare och de frågade efter mig. Förhoppningsvis kan det också leda till ett intressant uppdrag i mars-april när jag tänkte börja jobba lite efter Malvins födelse. Sen träffades vi några tjejer utanför bowlinghallen och tog en 6 km promenad innan träningen. När vi kom tillbaka var jag spänd i hela magen men bowlingträningen gick ändå bra. Spelade i 1:45 sen orkade jag inte mer (vi har 2 timmars träning) och klockan var sent, 22. Hemma låg mannen och läste i sängen, han hade missuppfattat tiden och trodde träningen var slut kl 9 och tyckte jag var jättesen stackare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. september 2003 Forfatter #190 Del Skrevet 3. september 2003 Åh, glömde säga att jag är ännu mer övertygad om att magen växer på söndagar och måndagar! I går i bowlinghallen var det flera av tjejerna som var med och spelade i lördags som tyckte att jag växt massor. Mår fortfarande bra, Malvin sparkar både till höger och vänster på en gång när han drar igång. Det är kul att känna liv även om han avbryter mig i jobbet - men det får han, det är bara härligt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 3. september 2003 #191 Del Skrevet 3. september 2003 Hei Furstina! Det er så koselig å følge med på dagboken din, ser ut til at du koser deg med graviditeten :D Husk å ta det litt med ro når du bli sliten da :blunke: Hils Malvin fra meg :blunke: Superkoselig navn, måtte bare smake litt på det først. *Klemmer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 7. september 2003 Forfatter #192 Del Skrevet 7. september 2003 Taket är målat! :hoppe: Nu ska vi strax sätta upp nya lister i taket (superlätta i frigolit eller nåt liknande), måla dem ett varv och sen ta bort pappen från golvet. Om vi är duktiga kan vi kanske sova i sovrummet i natt??!! Åh så skönt det vore. Jag håller på att skrapa ner mer tapeter i nästa "del" i renoveringen. Det är bara en liten gång 2 kvm med garderober. Kanske kan vi vara klara med det rummet i nästa helg? *optimist* Spelade match i går (bowling), var reserv och fick hoppa in efter två serier (av fyra). Spelade bra - är nöjd, dessutom vann vi matchen rätt så enkelt. Malvin sparkade lite i andra serien, två gånger när jag stod på ansatsen och koncentrerade mig tog han i ordentligt, kanske vände han sig? Vi (Malvin och jag) satte en dubbel tillsammans i alla fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 7. september 2003 #193 Del Skrevet 7. september 2003 Hei Furstina Har lest litt i boken din tidligere, men ikke skrevet før tror jeg? Koselig å lese om graviditeten din Og resten av livet selvfølgelig - jeg er en snoker av rang! Jeg mener å ha lest noe om maling og gravide og soving etc. At det ikke er så lurt. Dvs, at når man har malt på soverommet, så burde man lufte ut ganske lenge før man begynner å sove i det. Det gjelder vel kanskje for alle, ikke bare gravide. Vi puster jo dypere når vi sover, og får vel i oss mer av de evt farlige gassene. Vet ikke jeg, tenkte jeg bare skulle si det. Gravide skal jo egentlig ikke male eller holde på med andre kjemikalier heller vettu. Ta vare på deg og magen! Hilsen jolie :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 8. september 2003 #194 Del Skrevet 8. september 2003 Trodde jeg svarte i boken din på lørdag jeg :oops: Må ha skjedd noe her..... Tusen takk for hilsen i dagboka mi Har vært litt sløv med å oppdatere meg i andre bøker jeg også..... Så koz å høre om din lille gutt da. LOVER å følge mer med fremover :D Klem fra Wit 31+6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. september 2003 Forfatter #195 Del Skrevet 8. september 2003 Tack för hälsningar jolie och Wit. Jo, det är sant att man inte ska sova i ångorna, fast det beror lite på vilken färg man målat med. Vi grundmålade taket med en såndär riktigt stinkande färg som späds med Lacknafta. Mannen målade på morgonen, jag satt på balkongen - sen var vi ute hela dagen och lämnade fönstren öppna. Mannen målade en gång på lördagskvällen med vattenbaserad färg som näsan inte luktar nåt, och ytterligare en gång till tidigt på söndagen. Vi borde kanske ha väntat några nätter till men längtan bort från vardagsrumsgolvet (golvet i stuen) var allt för stor. Har åkt tunnelbana i dag. Började på nytt uppdrag inne i Sthlm City och får lämna "hemmaplan" i några veckor. Ska sitta hos denna kund i 3-4 dagar i veckan september och oktober. I kväll önskade mannen något "spännande" till middag... och det blev det, jag improviserade lite. Gott men rysligt starkt. Måste skriva ner det, jag blev så nöjd. Stor gryta. Fräste hackad chilipeppar (från en fin krukväxt som står i köket) och vitlök i olivolja och kryddade med Curry. Stekte kycklingfiléer i kryddblandningen - tog upp dem och stekte på skivad majskolv. Hade i grovskurna champinjoner och lite vatten. Ner med Kycklingen igen. En burk cocosmjölk och på med locket. Koka en stund... ner med lite hackad röd och gul paprika... koka lite mera... ris och cremé fraishe (rømme) till. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xklara Skrevet 9. september 2003 #196 Del Skrevet 9. september 2003 Kjære Furstina, jeg har en tilståelse å komme med: Jeg har fulgt med deg lenge. Har lest nettsidene deres om bryllupet og kikket på tilhørende bilder av familien din. Jeg fulgte med da du opprettet gravidedagbok og jakten på de to blå startet. Jeg har kikket innom sidene dine videre for å se hvordan det går med graviditeten. Og har mange ganger tenkt at "nå skal jeg si hei på deg", men har aldri kommet så langt. Men nå, endelig, skal det skje: "HEI PÅ DEG" :D :D Jeg er altså ingen psyko nettperson, men altså bare nokså treig av meg. Og langt mer travel på jobb. Var veldig aktiv på KG for noen år siden (som klara), det var i en helt annen arbeidssituasjon enn jeg er i nå, har knapt skrevet noe her inne på evigheter nå, men kikker innom. Leser på noen tråder. Deriblant din. Mye fordi du har gjort et så godt inntrykk, du er så likandes ei jente. Men også fordi det er noen parallelle løp her .... ...: Jeg kastet p-pillene omtrent samtidig som deg (hvis jeg nå husker riktig), og jeg ble gravid omtrent samtidig som deg. :D :D :D Derfor har det vært ekstra morsomt å følge din tråd, du er et tenkende menneske som skriver godt, det er fornøyelig å lese. Så Furstina, nå følte jeg det var på tide å si "hei hei" , håper du ikke synes det er rart at jeg "buser på " sånn plutselig. Jeg synes forøvrig at Malvin høres ut som et veldig bra navn til "arvingen" deres! :D Nei, nå må jeg legge meg, skal opp tidlig i morgen. Klem fra klara og Knøttet (23+2) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. september 2003 Forfatter #197 Del Skrevet 11. september 2003 Hei på dig xklara! Trevlig hälsning. Jag får gratulera dig till graviditeten med en gång. Det är alltid trevligt med hälsningar i dagboken, jag är lite dålig på det själv i andra dagböcker jag följer. Ibland känner jag mig lite som en peeper när jag inte säger nåt... och försöker få in en liten hälsning. I dag har det varit en konstig dag... Vaknade mitt i natten, jätteledsen och rädd efter en dröm. Grät på mannens bröst och somnade sedan om. Vaknade i morse, kollade de senaste nyheterna om dådet mot Anna Lindh - hon levde. Åkte in till City för ett tidigt möte. Fick SMS från mannen "hon dog" :cry: Tillbaka till kontoret - driftproblem, maskiner som inte fungerar... Tandhygienisten lite efter lunch, låg och blev petad och skrapad i munnen medan jag lyssnade på radion om mordet på Anna Lindh och Malvin sparkade i magen. Jag hade skickat mannen att äta Sushi medan jag var hos tandhygienisten (han är sjukskriven för ryggen i en vecka), han hämtade mig och jag bestämde mig för att ta eftermiddagen ledigt för att vara tillsammans med honom. Läkaren har ordinerat mannens rygg promenader. Så vi åkte till IKEA för att promenera Mannen gillar att tänka på hyllor och ordning så nu har han nåt att göra i morgon... Kom hem med: :smile: Badrumsskåp - behöver ett extra till babyting :smile: Badrumsmatta & toaborste :smile: Taklampa till sovrummet :smile: 5 st små mjuka djur som jag ska bygga mobil till babysängen av :smile: Skötbord/stellebord - uppblåsbart :smile: Två hyllor och fästen - till ovanför dörrarna till sovrummet (för boxar) :smile: Bokhylla (100 x 120 cm)- inte så djup, att fästa högt på väggen (levereras hem i nästa vecka) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. september 2003 Forfatter #198 Del Skrevet 11. september 2003 Läste och skrev i Sissans dagbok men det hör nog hemma här också... Vägde mig precis. Har gått upp 7-8 kg så här långt. Är i vecka 25 nu (24+5). Har ingen aning om det är bra eller dåligt, det är definitivt inte för mycket. Tycker det låter lagom, magen växer och Malvin sparkar så det är nog bra tecken. Har min första riktiga timme hos barnmorskan/jordmor måndag 22/9 - det känns lite lustigt. Har varit på inskrivning i vecka 10, Ultraljud i vecka 21, och första riktiga undersökningen blir nu i vecka 27! Ja ja... nu ska svärmor få ett mail om mage, vikt, IKEA och dagen i övrigt (Anna Lindh mm) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. september 2003 Forfatter #199 Del Skrevet 13. september 2003 Nu har vi säng till Malvin! Jag köpte en begagnad spjälsäng/sprinkelseng av en kollega på jobbet (igen) och fick med en babysitter också. Ska köpa nytt täcke och sånt mjukt skydd man monterar runt, men det kan vänta lite. Malvin har börjat sparka ordentligt. Jag har svårt att inte säga "Oj" när han tar i som mest. Läste nånstanns att han börjar få starkare ben och det är kanske det som märks. Jag är 25+0 i dag och känslofull, lätt att gråta och det hjälper knappast att det står så mycket sorgerligt i tidningarna. Jag trivs hemma. Nu är sovrummet fint, vardagsrummet välstädat och rymligt (klart det blir plats när sängen försvinner från golvet). Det är fint. Vi håller på med gången med garderober, skrapar det sista på väggarna och ska väl spackla i dag och i morgon. Tapetsering och takmålning till nästa helg kanske. Det är ju bara ett litet rum så det är bra att öva i. Sen ska vi ordna med hallen, där datorerna står... och då blir det nog rörigt igen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 13. september 2003 #200 Del Skrevet 13. september 2003 Heisan, og takk for hyggelig hilsen, å , jo da jeg er her jeg- til tider flere ganger daglig.. :oops: Ser ut som om dere har fullt opp, med å bygge rede..koselig!! dere begyner å ha endel utstyr klart dere eller, vogn og seng, stellebord.. det er jo deilig med alt som er ordnet. Har du kjøpt noen søte små gutte- klær enda da?? jeg har klart å holde meg til en snekkerbukse, body og et par sokker+ et par tøffler. men kom på i dag at jeg burde jo hatt en liten strikket jakke utenpå dette. Er tross alt på den kaldeste tiden av året vi venter barn... Litt rart med oppfølgingen av gravide i Sverige synes jeg..jeg har selv vært til jordmor 3 ganger nå, og lege en gang+ den ordinære ul'en da... Neste jordmor time er 23.09 og etter det tror jeg det blir oftere.. Leit med de triste nyheter fra Stockholm, mannen ble også litt satt ut av det, og det er klart, for det var forferdelig det som skjedde! Ønsker deg en god helg, med redebygging og kos med mannen og heftige spark fra lille Malvin... Klem fra Kipa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg