Gå til innhold

Svorske barn

Furstina

Anbefalte innlegg

Det bli moro å se om det blir en gutt til slutt da!

Irriterende med forsikringen, selv om det bare er penger. Hadde det skjedd noe hadde det ikke lengre vært "bare" penger, tenk om noen hadde blitt påkjørt - erstatningen kunne jo kommet opp i vanvittig mye penger.

Jeg tør ikke lengre kjøpe t-skjorter til min mann. For det første er han kresen (vil ikke ha krage, vil helst ikke ha mønster, skal være godt stoff...), for det andre synes jeg det er vanskelig å treffe både størrelse og farge. Lettere når han er med selv - selv om det skjer en gang i skuddåret.

Gled deg til ferie i alle fall! Er ferdig med min - kjedelig å ta ferien så tidlig, men slik må det bli når en har en mann som er student og ønsker å jobbe mest mulig i sommerferien. Får ta resten til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja... nu är resväskan packad och står i hallen. Mannen står i köket och brer smörgåsar till matsäck på flyget (jag vägrar betala 150 kr för dålig flygplansmat). Vi tar inte med oss så mycket vi; packade båda två i en och samma väska... och så en ryggsäck med böcker, frukt, smörgåsar och saft.

Det är snart dags att krypa i säng, klockan 04:00 hämtar mamma oss och kör oss till flygplatsen. Det är tur att jag hade några flygplatskörningar till godo :)

Formen är annars god, min mage (som jag tycker är jättestor) har ökat nästan 10 cm i omkrets - den syns inte :(

Träffade några vänner till min mamma som ville granska min mage och de säger att den inte syns, att det ser helt normalt ut. Fast det beror nog på att magen var så pass liten och platt innan.

Jag har föresten mailat till min chef, gjorde det i onsdags. Sa att jag egentligen ville ta fem minuter och prata med honom inne på kontoret men det är ju lite svårt med semestrar och tjänstledighet. Sa att jag ville berätta direkt till honom att jag är gravid och väntar barn till nyår. Jag räknar med att magen syns efter semestern och gärna vill att han får höra (eh, läsa) nyheten direkt och inte via rykten från någon som har sett och gissat vad som är på gång. Jag satte läskvitto på mailet - han har inte läst det än, men det är ju gott om tid. Så ännu är det inte riktigt officiellt på jobbet.

ITALY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, synes det er morsomt å lese din dagbok, og gratulerer med den som kommer.

Jeg ville bare si at såvidt jeg vet får barn dobbelt statsborgerskap når en av foreldrene er norsk, men kan miste det norske når man fyller 22 hvis man aldri har bodd i Norge el.l. + at det var noe snakk om at gutter må velge statsborgerskap etterhvert pga. førstegangstjenesten.. hvilket land de skal tjene for. Verdt å sjekke opp?

Lykke til videre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på barnevogner i Sverige Furstina? Hva koster de der?

Lurte på om det er mye å spare på å kjøpe barnevogn i Sverige (spare der en kan spare, ikke sant?)

Gratulerer med den store nyheten forresten!

Hyggelig at det klaffet for dere til slutt (har lest dagboken din tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemma!

Vi har haft en skön vecka i Italien med sol och bad, god pasta och mysiga stunder tillsammans. :hjerte: Jag är lycklig och kär, solbrun och utvilad. :briller:

Det var ganska dyrt i Italien (ungefär som hemma i Sverige) så vi ordnade en del mat hemma i lägenheten vi fick. De hade en massa utflykter från resebyråns sida; både till Verona och Venedig men vi tyckte det var lite dyrt (Verona 28€/person, Venedig 44€/person) och tog lokalbussen till en annan stad och gick och vandrade i gatorna för oss själva. Jag blir lätt åksjuk så tanken på en-två timmar i sträck i en buss är kanske inte det jag längtar mest efter.

VesleBråka: Vad det gäller militärtjänsten så läste jag någonstans att norska pojkar som är bosatta utomlands inte blir inkallade, och när de nått en viss ålder (35?) så avskrivs de för militärtjänstgöring och blir "fria". Hur det är med svenska pojkar vet jag inte. Vi har så många nerdragningar inom militären att långt ifrån alla får göra militärtjänsten.

Min man som bott i Sverige i sedan -89, med ett år i Norge som avbrott, har fått något slags fribrev som gör att han är "slettet i de militäre ruller og fritatt militär tjensteplikt". Om vi flyttar till Norge nån gång har han anmälningsplikt till Vernepliktsverket.

Cilla: Tackar för gratulationerna. Barnvagnarna verkar kosta mellan 6000 och 6500 för de vanligaste modellerna, det är ungefär samma pris för combi- som duovagnar. Jag har bara kollat priser och modeller på en kedja (Babyland) och det finns säkert lågprisalternativ på vagnar. Och de som är ännu dyrare, modernare och fyllda med finesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har helt tappat räkningen på hur långt gången jag var - visste inte om jag var i vecka 15, 16 eller 17 - var tvungen att kolla upp det där :ler:

Nu har jag verkligen haft semester. :briller:

I dag är jag 15+3, i 16:e veckan, 4:e månaden, 2:a trimestern.

Mår bra fortfarande, magen har växt lite - kanske, i alla fall har den synts i bikini och semesterdress (sarong + kort tröja)

Väntar på kallelse till Ultraljud. Det hade inte kommit någon i posten under vår semestervecka. Om jag inte fått någon kallelse på tisdag så ringer jag till sjukhuset och/eller jordmor för att fråga. Ultraljudet brukar de göra i vecka 17-19 (fullgångna veckor, vilket motsvarar vecka 18-20). På landstingets hemsida står det "från vecka 14". Jag hade på ett sätt hoppats få ultraljudet gjort i nästa vecka innan vi åker till Norge men får nog vänta tills vi kommer hem i mitten av augusti. Vill vara säker på att de inte bokar nån tid till oss när vi är borta (har sagt till om att vi är borta v.30-32). Ultraljudet är gratis - om man vill ha det och kommer. Om man inte säger ifrån så kostar det en patientavgift (120-160 kr eller så)

Det är lite trist eftersom jag inte gjort någon slags undersökning över huvudtaget. Hade endast ett samtal med jordmor i vecka 10-11 tillsammans med min man, tog test på urinen för socker och urinvägsinfektion, tog blodtryck och lämnade blodprover på ett labb. Ingen undersökning alls :(

Fast jag tackade nej till läkarundersökningen de erbjöd i vecka 12-13, jag mår ju bra och är vid god fysik och vet inte vad läkaren skulle kunna göra egentligen. (Gillar inte läkare eller undersökningar heller för den delen).

Magen har blivit brun och fin. Trots att jag är så pass blond och ljus blir jag gul-brun rätt så fort och inte så lätt röd som man skulle tro. Det är trevligt men har en baksida - på vintern blir jag gul-vit och hålögd. :ler:

Mannen som är svarthårig och brunögd blir röd av solen har nästan sett ut som en kräfta/kreps i veckan trots högre solskyddsfaktor :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har fått kallelse till Ultraljud!

:hoppe:

Tisdagen den 12 augusti klockan 08:00 på Karolinska Sjukhuset här i Stockholm. Jag kommer vara nästan halvvägs då, 19+6 om jag har räknat rätt. Det lär bli mycket att se :)

Jag längtar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fick en SMS hälsning från min far i dag... :o ("sol och 31 grader i Göteborg")

Andra kontakten från honom på en och samma månad :o :o

Jag ringde upp och vi pratade i kanske 40 minuter. Lite om vår semester, hans jobb och sånt. Han frilansar som utbildare men söker nytt fast jobb för bättre ekonomi. Nu söker han både runt i Sverige, nere i Europa och i USA. Jag frågade hur det var med kärleken och det var inge vidare, de bråkar nästan konstant om nästan allt. (som de gjort 1-2 år). Det verkar som om han letar jobb utomlands för att få en anledning till att lämna henne? Han lät i alla fall livsglad och kontaktsökande, det har han inte alltid gjort.

Han har snart förtjänat att få veta om min graviditet och att han ska bli morfar. Snart, snart.

Jag vill inte att det ska bli en "grej" av graviditeten. Ingen grej som jag kastar ur mig för att jag vill att han ska bry sig om mig och mannen (och barnet), ingen grej som blir en anledning till bråk mellan min far och hans kvinna (det mesta verkar bli det). På nåt sätt vill jag att han ska få reda på det sent eftersom han både uttalat och visat ointresse i mitt och mannens liv. Jag kommer dock att säga nåt innan vi åker till BB (förlossningen), kanske får han veta redan efter ultraljudet, kanske senare.

Jag är i alla fall glad att han tog kontakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen hjem! Høres ut som om dere har hatt det helt herlig! Åååå jeg lengter etter ferie, selvom vi ikke har noen andre planer enn å bygge på huset og å reise til svigers...Det er deilig å bare ha fri, kunne dra på stranda, sove lenge.m.m.. :lol:

Det er vel ikke så kaldt hos dere i Stockholm heller tipper jeg..her renner man nesten bort,men det er herlig at sommeren har kommet på riktig!! :enig:

Blir spennende md ul for dere, vi skal 31. juli- nå tror jeg jammen mannen vil vite kjønn også...jeg vil, vi får se hvordan det blir når dagen kommer.Moro blir det uansett, og sikkert er man spent før en sånn greie!

Ha en fin sommer fortsatt og nyt sommerkveldene og de varme dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for koselig hilsen og ønske om en fin bryllupsdag i dagboken min, artig at slikt blir lagt merke til :D

Ser du koste deg masse i Italia, kan nesten ikke vente til det blir min tur :ler:

Kos deg i sommerværet :D

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det kliade lite på ena bröstvårtan... så jag tog en titt, klämde till lite lätt och ooopss... vätska :o hi hi... *fniss* En liten genomskinlig droppe kom ut. Ringde mannen och han sa "åååh vännen, det händer grejer". Jag klämde till försiktigt på bröstet och ut kom några droppar till. :P hi hi...

Jag är visst gravid :o

16+1 i dag... hi hi

:enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. Så koselig...

Det må være deilig å ha sånne små ting å glede seg over i ventetiden!

:D

Håper det snart blir min tur også.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEMESTER IGEN!

Om mindre än en timme åker vi. Först ska vi till min släkt i Norrland för att på torsdag åka mot Trondheim och övernatta hos min mans ena syster som bor någon mil utanför. Åker vidare "hem" till Kristiansund på fredag för nästan två veckor med famil, 70-års firande, bröllopsdag, lugna dagar, baby- och gravidprat, fisketurer och bara lugn och ro tillsammans.

Ha det gott medan vi är borta!

:vinke:

Jag kommer säkert att titta in nån gång under semestern - har rätt så svårt att vara offline så länge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg trodde du var i fra Stockholm jeg... og så sier du at du skal hjem til Norrland, er det lov å spørre hvor i fra du er...Min mann er jo fra Kalix...

Ellers ville jeg bare ønske deg en god tur, ser at jeg er litt sent ute med det, men kan jo hende du dukker innom i løpet av ferien din og leser det...

Kos dere! :lol:

Klem fra Kipa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hälsningar Kipa och Bizzy.

Jag måste ju bara in en sväng och kolla mail även på semestern...

Min familj är i från Stockholm (Sundbyberg) men mammas kusin (de har vuxit upp som syskon i vår lilla familj) flyttade till Norrland nån gång i början på 70-talet, träffade en man och blev kvar. Nu har hon två vuxna barn, två barnbarn och hennes mamma (min mammas faster) har också flyttat hit. Det är en liten by 4 mil utanför Skellefteå. Jag har varit "sommarbarn" här uppe under sommarloven när jag gick i skolan så det är lite som ett extra hem för mig.

Vi koser oss i värmen, har badat och solat och umgåtts med familjen. På torsdag bär det av till Trondheimstrakten och min mans ena syster.

Hei hei

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hilde K S

Hei !

Her var det lenge siden jeg har vært innom. Glemmer lett de som ikke var på samme dagboksidene som meg selv !

Håper du får en flott ferie da !

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A- ha, sånn å forstå.. det hadde jo vært veldig morsomt om du helt tilfeldig var fra samme sted som mannen og kanskje kjente han. Men sånn var det ikke, jeg måtte bare undersøke muligheten...og Norrland er jo stort. Vi reiser dit til fredag vi, med bil..150 mil..da er det bra å ha ac!! Om det er varmt da..

Håper du koser deg i Norge med din svigerfamilie og med lille magen din som sikkert vokser seg stor og fin :lol:

Klem fra Kipa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kipa, Hilde K S og Wit for koslige hilsner.

Vi är fortfarande i Norge och jag är bara inne som snabbast för att kolla mail och se vad som hänt. Måste ju ge en kort uppdatering också...

Vi har varit på släktträff i samband med min svigermors tantes 70 års dag. Mycket trevligt med folk från Norge, Califonia, Danmark og Norge.

Det har blitt mycket kaffe och kake, snack och sällskap.

Jag har fått mammakläder av svigerinnen min. Jättebra.

Och jooo... vi har fått våra första babykläder av svigermor! Så mysigt. Två gula pyjamas och två bodys.

ha det gott... Klem fra Furstina nå i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...