Kipa Skrevet 9. juni 2003 #121 Del Skrevet 9. juni 2003 Hallo, hvordan går det med deg Furstina og din gravide mage?? Håper du holder deg like frisk fortsatt!! Det nærmer seg de magiske 12 ukene nå..!!! :D KLEM! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. juni 2003 Forfatter #122 Del Skrevet 10. juni 2003 Hej! Det går bara bra med mig och magen. Jag är fortfarnade frisk och faktiskt lite piggare än för någon vecka sedan. I helgen har vi varit på rockfestival (Sweden Rock Festival i Norje, Blekinge) och headbangat :enig_animasjon: Vi åkte motorcykel 60 mil t.o.r. och bodde i tält. Skönt att jag inte är allt för stor än. Har konstaterat att magen syns. I en kort svart klänning syns den definitivt - för nån som känner mig. Annars ser den väl mest ut som en lite större mage. Gick omkring på festivalen och njöt av att vara gravid. Ingen öl för mig, bara massa vatten och musik. Man borde egentligen strunta i ölen även när man inte är gravid - så mycket lättare musiken och solskenet är dagen efter... I morse hade jag problem att hitta byxor som passade... magen har nog växt på en vecka :D Jag måste nog säga nåt på jobbet snart - vi har konferens på söndag och snart är det någon som ser. Svigers är intresserade av hur det går - hade två mail från dem efter helgen. Min ena svägerska har dessutom skickat en norsk namnbok med posten som vi bläddrat i. Jag tycker det är svårt med pojknamn så vi har tittat efter det. Nya namn vi hittat är Malvin och Leo. Gammal favorit är Victor. Min man vill göra dubbelnamn med John före; John Victor, John Leo osv... Jag är ovan vid dubbelnamn och har lite svårt att vänja mig med tanken. Flicknamn är enklare. Där är vår gemensamma favorit Nina, men jag gillar också Tove. Min man är lite tveksam på Tove då det uttalas olika i Sverige och Norge (tOve - tÅve). Min svärmor heter även Tove men använder inte det namnet. Jag tror hon skulle bli glad om vi tog Tove. Det är svårt med namn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 10. juni 2003 #123 Del Skrevet 10. juni 2003 Flott at alt står fint til, Furstina. Det hørtes fint ut med turen deres. (Jeg vil også på tur med Bananmannen - jaja, det blir vel) Det er da vel morsomt at din svigermor og svigerinner engasjerer seg i graviditeten da. Du er jo heldig, tross alt. *kjempeklem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 16. juni 2003 Forfatter #124 Del Skrevet 16. juni 2003 Det finns gott om möjligheter till små romantiska turer i vardagen, det behöver inte alltid till en dyr resa långt bort - det kan räcka med en tur på tunnelbanan med rätt blickar och en glass på en kaj inne i staden. Ska nog tipsa mannen om det till veckan... I helgen har det inte varit mycket romans. Mannen jobbade extra i lördags och jag sov länge (till 9 eller så... ) innan jag gick till jobbet. Jag har mycket att göra nu och det kommer bli en del kvällsjobb framöver. Trist, trist men jag får längta till semestern ännu mer. På lunchen i fredags berättade jag att jag är gravid för min kollega. Han och jag jobbar med samma projekt sedan flera år tillbaka. Han gratulerade och vi pratade lite planering framöver. Jag bad honom hålla hemligheten en stund eftersom jag ännu inte pratat med min chef (han är tjänstledig över sommaren) och jag tycker det är lite tidigt. I lördags när vi båda jobbade extra kom han till kontoret med en bukett rosor till mig och mannen. Han tyckte att han inte gratulerat ordentligt och ville ge mig nåt litet. :D Jättekul! Jag tror chefen och de andra får vänta lite till med att veta... Vi hade konferens i går söndag och var i skärgården på stor-chefens sommarställe (ett stoooort hus). Vi hade möte, åt sill till lunch och grillat till middag. Naturligtvis serverades det både nubbe/snaps, starköl, vin och conjac till kaffet. Jag tackade nej till allt och det var bara en kollega som reagerade. Han frågade om jag var absolutist/nykterist (jag brukar inte dricka så mycket/ofta). Nej sa jag, men jag blir lite sån protestaktig när det bara serveras starköl att jag vill låta bli (vilket i och för sig är sant), dessutom är jag förkyld och har mycket att göra på jobbet så jag ska ta det lugnt (också sant). Sen var det inget mer med det. Är lite snuvig men mår för övrigt bra. Är i dag 11+5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 17. juni 2003 #125 Del Skrevet 17. juni 2003 Hei Fürstina! Takk for hilsen i min dagbok! Lenge siden jeg har vært inne hos deg nå, men det virker som om vi utvikler oss likt - dvs. skjult mage, ingen kolleger som merker noe (tror vi i hvertfall :blunke: ), mer enn nok å gjøre på jobb og liten graviditetsfølelse... Er liksom mer gravid i hodet enn i kroppen.... Det var veldig godt å fortelle det til sjefene på jobb (jeg har flere - men en "hovedsjef"). De tok det så fint, og jeg er kjempelettet. Så det kan anbefales om du har en ok sjef. De tar (heldigvis) ikke hensyn til meg fordi jeg er gravid, men har gitt meg beskjed om at jeg må passe på meg selv. Og så er det så mye lettere nå å gå til lege etc, for de vet hvorfor jeg ikke er tilgjengelig... Siden jeg er hos legen hver 4. uke, er det en fordel... Lykke til - og følg med magen - plutselig er den der!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 18. juni 2003 #126 Del Skrevet 18. juni 2003 Så kjempekoslig gjort av kollegaen din :D Ble nesten litt rørt da jeg leste om det! Sånne kollegaer skulle jeg ønske jeg hadde Er litt nervøs på hvordan den gode nyheten (om den skulle komme etterhvert) vil bli mottatt på jobben. Fikk liksom i klare ord beskjed om at graviditet ikke var aktuelt da jeg ble ansatt MEn det er jo tre år siden så dårlig samvittighet det har jeg ikke 8) Tusen takk for hilsen i min dagbok, jeg tar nok litt av med all planleggingen, men det er jo greit å fable om den her på KG hvor det er mange andre i lignende situasjon! Tror nok mannen hadde blitt litt urolig dersom jeg ikke hadde fått utløp for noen av mine tanker her Men han er i allefall veldig med på å planlegge ny bil.. men tror nok mer det er fordi vi kjører liten "konebil" for øyeblikket *klemmer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 18. juni 2003 Forfatter #127 Del Skrevet 18. juni 2003 Jag är lite nervös för att berätta för min chef (och hans chef) om graviditeten, och för att säga nåt till mina övriga kollegor. Det känns skönt att ha berättat hemligheten till någon i alla fall - att få dela det med han jag jobbar närmast med. Härligt att sådana besked tas med glädje. Bizzy: Efter tre år borde det inte vara någon fara och kan de inte hantera dig som gravid så stäm dem Min man är nyfiken på graviditeten och tittar emellanåt på nätet hur långt fostret har kommit i utveckligen. Han verkar mycket stolt över att bli pappa (och kär i mig ). Han har berättat på sitt jobb lite under förra veckan, nu när jag är i vecka 12 tycker han att han kan berätta. Vi hade ju tänkt att åka till Norge över julen - trots att min man har mycket svårt att få ledigt i december och början av januari. Det är högsäsong på hans jobb. Nu blir det ingen julsemester eller besök till Norge, inte med mig höggravid... I stället får de nog finna sig i att han ska vara ledig 10 dagar kring min förlossning. :enig_animasjon: Det är något varje pappa har rätt till i Sverige. I övrigt har vi pratat om föräldraledighet (permision) och är överens om att han ska vara så mycket ledig som möjligt. Jag ska amma och vara hemma på fulltid i max 3 månader - sen ska vi dela på det en kort period innan han är hemma på fulltid. Både för att han vill och för att det blir bäst ekonomiskt så. (Jag tjänar för mycket...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 21. juni 2003 Forfatter #128 Del Skrevet 21. juni 2003 Är trött och sur i dag "Firade" midsommarafton med middag hemma hos min mamma i går. Gott och trevligt. Jag har svårt för högtider men överlevde utan problem... I morse vaknade vi som vanligt, gosade lite och gick ut för att köpa färskt bröd. Butiken närmast var stängd i dag :o så vi tog en liten tur till Konsum. Jag började bli andfådd och nästan illamående på vägen dit och hem - inte kul. Hjärtat slog fort. Åt frukost och sedan somnade jag - sov i två-tre timmar. Nu är jag sur på datorn som inte vill scanna som jag vill och bara less... dum dag. Mannen är snäll och kan hantera mig, är jag sur får jag vara det en stund - det brukar gå över. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 22. juni 2003 #129 Del Skrevet 22. juni 2003 Skal du bare være hjemme i 3 måneder? :o Det høres kjempelite ut!! Jeg skal være hjemme i 8 måneder jeg. 3 uker før fødsel (eller termin), så 6 måneder med amming og så en måned ferie sammen med S-mann. Deretter deler vi en stund før han tar over på heltid på slutten.... For oss lønner det seg at jeg tar mest mulig permisjon, for jeg får permisjon av full lønn (gode betingelser på jobb), mens S-mann bare får av Folketrygdens grenser (Arbeidsplassen hans betaler ikke ut ekstra! Veldig mannsdominert). Fordi vi tjener "for mye" er ikke "full lønn under permisjon" riktig for oss - det blir omtrent 50-60%... Hvor lang permisjon har dere totalt i Sverige? Og hva slags ordninger økonomisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 23. juni 2003 Forfatter #130 Del Skrevet 23. juni 2003 I Sverige får föräldrarna 480 ersättningsdagar att dela på. Man får dela på dem hur man vill så når som på 60 dagar som är reserverade för mamman respektive pappan. Man kan ta ut dagarna alla på en gång, eller i "halvfart" eller spara några till barnet är lite äldre. De måste dock tas ut före barnet fyller 8 år. Pappan har dessuom rätt till 10 extra "pappadagar" i samband med födseln, på så sätt så får man extra tid tillsammans med den nyfödda. Som ersättning får man 80% av sin lön - upp till 24 000 kr i månaden, tjänar du mer än detta får du inte en krona extra. Eftersom jag tjänar mer än så så förlorar vi rätt så mycket inkomst varje månad jag är hemma. Trist. Nåt som är ännu mer tråkigt ekonomiskt är att i förra svenska valet gick flera partier på val med löften om att lova högre ersättningsnivåer i föräldraförsäkringen, till en början gjorde inte socialdemokraterna det - men kastade in det löftet när alla andra gjorde det. Nu är det så att budget och ekonomi inte medger några höjningar - så där blev vi lurade. De pratar mest om att det är en jämställdhetsfråga och att högre ersättning skulle få fler män att stanna hemma (eftersom män oftast tjänar mer än kvinnor), men de har totalt glömt bort min lilla majoritet som tjänar mer än mannen... Min arbetsplats pratade om att betala ut extra pengar till föräldralediga, men jag tror aldrig att det blev av, och nu är hela branschen i kris... Det är väldigt ovanligt att företag betalar extra i Sverige. Exakt hur vi gör med ledighet får vi se när det närmar sig, klart är i alla fall att vi måste spara pengar för att klara av räntor mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 23. juni 2003 #131 Del Skrevet 23. juni 2003 Ser ut som omtrent samme ordning som vi har det. Unntatt lengden - vi har 10 måneder med "full" lønn eller 12 måneder med 80%, max 26-27 000 pr. måned beregningsgrunnlag. Pappa får i tillegg 2 uker (uten lønn) i forbindelse med fødsel, og har krav på minst 4 uker av permisjonen (tar han ikke de, bortfaller denne). Siden mannen min ble pappa forrige gang, har i det minste reglene endret seg slik at han nå får permisjon av egen lønn og ikke av min (det ville ikke hatt noen betydning nå - vi tjener omtrent det samme - men forrige gang han ble pappa tjente han dobbelt av mammaen og er sint på de reglene enda. ) Dere har jo faktisk 3 måneder lengre permisjon enn oss dere da? Så deilig da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 23. juni 2003 Forfatter #132 Del Skrevet 23. juni 2003 Vi ska till Italien! Jag har precis bokat en sista minuten-resa för oss två till Gardasjön i norra Italien, vi åker nästa lördag! Knappt två veckor kvar! Jag skulle egentligen boka en sista minuten till Menorca men de var slut så vi hamnade i Italien i stället. Mycket bättre när jag tänker efter, maten och vinet (inte för mig då ), fina miljöer både i stad och runt om kring. Perfekt för att hyra motorcykel och köra en bit. Köpte mammabyxor i söndags. Magen har växt så att jag knappt kan ha några byxor Jag köpte ett par orange byxor i fritidsstil som slutar under knät, med resår/strikk bak i ryggen och snären i midja och under knä. Jag tror dock inte att det syns riktigt än för de som inte vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 23. juni 2003 #133 Del Skrevet 23. juni 2003 God tur til Italia da. Det høres kjempekoselig ut. Forstår at du gleder deg, ja (selv om det ikke blir noe vin) *kjempeklem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 25. juni 2003 #134 Del Skrevet 25. juni 2003 Åhh.. heldiggrisen :D Tur til Italia hørtes jo helt supert ut!! Du må ha en riktig god tur 8) *Klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. juni 2003 Forfatter #135 Del Skrevet 27. juni 2003 Jag skrev ett inlägg i Kipas dagbok och kom på att jag kanske ska skriva i min egen... Jag skrev om min pappa. Jag hade en riktigt bra relation med min pappa men så träffade han en kvinna och flyttade till Göteborg för tre år sedan. Första året var de lyckliga och jag gladdes åt hans lycka. Nu har de nog bråkat konstant i två år - det var även nära att han inte kom på mitt bröllop. Hon kom inte för hon kunde inte bestämma sig, så när jag krävde ett besked fyra dagar innan bröllopet kunde hon inte svara så då sa jag Nej. Nu skyller hon MIN mamma för att ha nekat henne att komma... Aldrig hör han av sig, ringde inte ens i jul eller när jag fyllde 30 Jag fick till och med reda på att han var i Kanada och jobbade sedan fyra veckor när jag ringde en gång i våras. Då skvatt hon ur sig att han träffat en ny kvinna och flyttat till Kanada! Hon är sjukligt svartsjuk på verkligen allt och alla och fantiserar om historier att min pappa knullar runt med sjuksköterskor när min farfar låg på sjukhus, med kollegor och med okända horor han tar kontakt med via intrernet. All sex-spam som kommer är bevis på det. Jag har ännu inte berättat för dem att jag är gravid, tycker inte de bryr sig tillräckligt för att förtjäna att veta - och jag vill inte att min graviditet ska vara en anledning till kontakt eller någon orsak till bråk eller slagträ i ett bråk mellan dem. Elakt? Egoistiskt. Ja säkert, men när han säger att han inte bryr sig om mig och min man, "vi klarar oss alltid". Jag måste erkänna att jag mår mycket bättre nu när vi inte har kontakt, för de senaste kontakterna har resulterat i att jag dagen efter blir uppringd för att förklara något de grälar om... "Vem sa", "han sa", "Hon gjorde" osv. Det har jag både sagt på telefon och i brev att jag inte tänker göra mer. Jag skickade föresten ett vykort med en sommarhälsning på till min pappa i förra veckan - har inte hört nåt ändå. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 27. juni 2003 #136 Del Skrevet 27. juni 2003 Takk for at du bryr deg- og en stor klem tilbake!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 30. juni 2003 Forfatter #137 Del Skrevet 30. juni 2003 Jag fick reda på att en kompis till mig väntar sitt andra barn till jul! Det betyder att vi har termin med en veckas skillnad :D Nu har jag inte så bra kontakt med det paret men eftersom hon är jättego och trevlig och fick sitt första barn i bara för ett drygt år sedan (kan det vara 1 ½?) så tänkte jag ta en kaffe med henne och prata graviditet och barn. Dessutom bor de i ett hus på andra sidan gatan så det är ju jättenära! Vi kanske kommer gå i samma mammagrupp på mödravården? Konstigt det blir ibland... :o Jag har massor med frågor om allt egentligen... på hur det var att föda här i Stockholm, på ultraljudet osv... Veckans funderingar är nog kring amning och bröstvårtor. Kanske ska ta det lite lugnt vid första kaffet... Vi var och tittade på vagnar och sängar på Babyland i söndags. OJ vad med saker det finns! Tittade bara som snabbast på vagnar, mannen provkörde tre stycken. En var för ranglig, en bra, den tredje var en trehjuling med "dödmansgreppsbroms" som man blev trött i handen av att bara testköra. Han tyckte dessutom att specifikationen på vagnarna riktade sig till man! "Off-road däck", "Racingdäck", "sportvagn, Kombi och duo" (låter som bilar), "ventilation" och "justerbart" - alla bra tekniska termer som tilltalar en man Fast det är dyrt.... de flesta vagnar kostade 6-6500 SEK. Det tycker jag är mycket pengar... Vi tittade även på babysängar och såg en fiffig lösning som passar oss trångbodda - det fanns ett skötbordstillägg till en säng, man lägger liksom skötbordet/stellebord ovanpå sängen och spar massa plats. Antingen blir det en sån lösning eller ett skötbord som sitter ovanpå en byrå. Det beror på var vi placerar sängen. Ett skötbord i sovrummet vill jag nog inte ha Mailade föresten en fråga till norska ambassaden om medborgarskap för barnet och fick ett snabbt svar. Eftersom vi är gifta och han är norrman så blir automatiskt barnet både svensk och norsk medborgare. Man behöver bara anmäla till norske folkeregistret om vi vill ha ett pass eller flyttar till Norge (eller vill ha norskt personnummer). Bra med snabbt och klart svar! Plus till ambassaden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 1. juli 2003 Forfatter #138 Del Skrevet 1. juli 2003 FÖRBANNAD! Vi har kört bilen oförsäkrad sedan 6 juni! Det fick vi reda på när vi fick en fet faktura från trafikförsäkringsföreningen på 1100 kr. 20 dagar skuld till vårt försäkringsbolag plus ytterligare ca 20 dagar á 65 kronor om dan! Jag fick ingen faktura på försäkringen när den skulle ha kommit (postens fel), och påminnelsen råkade jag slarva med (blandade ihop med förra årets räkning, och var lite för stressad på jobbet). Dumt, det brukar aldrig ske, jag är så noga med räkningarna. Eftersom premien inte är betald så annulerar försäkringsbolaget bilförsäkringen utan att meddela oss! Om bilen är oförsäkrad tar Trafikförsäkringsföreningen över, och de är DYRA. Bilen måste vara trafikförsäkrad i Sverige enligt lag. Nu har DE dröjt nästan 4 veckor innan de skickar faktura till oss. Tänk om vi hunnit åka på vår planerade tre veckors semester - ovetandes om att vi var oförsäkrade - och pengarna tickar i väg... När jag ringer bolaget säger de bara vad som har skett, och erbjuder mig att teckna nu försäkring, fast nu har det ju skett en prishöjning så det kostar 800 kr mer om året - och jag kan inte längre betala kvartalsvis så jag måste betala halvårspremien IDAG för att det ska gälla! Så i stället för en kvartalspremie på 950 kr måste vi betala 1100+2226=3326 kr NU. Grrrr I går blev jag så förbannad så jag grät hejdlöst - måste vara gravidhormonerna. Längtar till semester... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 1. juli 2003 #139 Del Skrevet 1. juli 2003 Huff - dette var da ille, skjønner godt at du blir sint. Lite hyggelig overraskelse sånn rett før ferien. Håper dere klarer å nyte ferien allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. juli 2003 Forfatter #140 Del Skrevet 2. juli 2003 Nu är det bättre, det är ändå "bara" pengar - tänk om nåt hade hänt däremot och vi varit oförsäkrade. :x Var shoppingsällskap till mamma i går. Vi åkte ut på en outlet och tittade på nya kläder till henne - jag skulle inte köpa nåt och klarade mig! Köpte däremot en t-shirt med tryck på bröstet i present till mannen (han är så duktig att köpa saker till mig så det förtjänar han). Tog en XL, granskade att halsen skulle passa och måttade över mitt eget bröst för att få en uppfattning om storleken. Kommer hem, han blir jätteglad och provar - så har han för stora armar! Den sitter som korvskinn över biceps. Jag säger att han ska ta det som en komplimang, att han är muskulös (vilket han ÄR) och säger att om han vill ha den lösare så kan jag byta till en XXL. Han var nog mest besviken på att den inte passade på en gång - oavsett storlek. Vi gjorde "ringtesten" i går på skoj. Låg i sängen och pratade och tittade på TV (vi har fortfarande sängen i vardagsrummet/stua eftersom vi renoverar sovrummet). Så kom jag på att jag läst om ringtesten för att se vilket kön det ska bli på barnet. Vi tog min vigselring, knöt den i ett presentsnöre och dinglade över magen. En cirkelrörelse = flicka och pendelrörelse = pojke. Både med min ring och med mannens pendlade den tydligt. Det är en pojke Testade även på mannens mage men det var lite mer svårbestämt där, ringen rörde sig en en pendlande oval liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg