Gjest Tristessa Skrevet 26. desember 2002 #21 Del Skrevet 26. desember 2002 Hej Furstina! Som den äkta till- hälften svenska jag är, tyckte jag att jag fick skriva en liten hälsning åt dig här, men puh vad svårt det var att hitta på dom rätta orden! Pratar ju inte så värst mycket svenska till vanligt. Hoppas at du och din man får en fortfarande trevlig julhelg och ett mycket gott nytt år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 27. desember 2002 Forfatter #22 Del Skrevet 27. desember 2002 Tack för alla härliga hälsningar! :D Jag har haft en härlig julhelg tillsammans med min man (för övrigt världens allra mest fantastiska och underbare och goaste man - och han är MIN!). Vi har gjort vårt bästa med denna EL och jag bara hoppas att han levererat en god liten julklapp som får se världen i september... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia1006 Skrevet 29. desember 2002 #23 Del Skrevet 29. desember 2002 [b]Får håpe det kommer en ny svensk stasborger i september,ønsker dere lykke,lykke til!!!!! GODT NYTTÅR!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. januar 2003 Forfatter #24 Del Skrevet 2. januar 2003 Kopierar in lite text från ett inlägg jag skrev under "Gravid" -------------------------------------------------------------------------------- Fann en länk om kostråd för gravida i forumet om rökt lax och läste om kaffe och koffein. Jag trodde jag var duktig och ordentlig, men inte i överkant försiktig. Röker inte, tränar duktigt, äter bra och sunt, tar vitaminer (men slarvar lite), drack lättöl på nyårsafton bara I FALL jag blir gravid denna period. Men så var det det där med kaffet då... http://www.snt.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html Sitat: Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn… … 1 - 2 kopper kaffe per dag. Jag kommer få problem.... det är inte så att jag MÅSTE ha min kaffekopp utan att det bara är en vana. Jag dricker oftast 2 koppar på morgonen på jobbet och ytterligare en innan lunch, efter lunch är det kanske lika många till. ca 5-6 koppar starkt kaffe om dan... Det är mest vanan att gå bort och hämta en kopp, sitta och smutta på den, tänka lite, jobba, hämta en till... Hemma är det bättre, inte samma vanor och mera pyssel att göra en kopp än att bara gå och hämta. ------------------------- Så nu ska jag vara duktig. Dricka både varmt och kallt vatten, tugga flour-tuggummi och äta frukt i stället för kaffet. (och som min man sa... vi pratar inte norskt kaffe i norska koppar utan lite starkare svenskt kaffe i mugg (krus)) Det är ju inte bra med mycket kaffe i alla fall... så nu har jag ju en anledning att dra ner på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. januar 2003 Forfatter #25 Del Skrevet 6. januar 2003 25 dagars cykel?? Nå ja, det tog slut fort denna gång Jag har haft regelbunden 28 dagars cykel och är lite förvåndad (och besviken) över att det kom redan i dag... är full med fråganden... "varför inte denna gång?", "Hur kan andra bli gravida så fort?", "Hur gör man egentligen?", "Är det nåt fel?" osv... Vi har ju bara prövat i fyra månader så det är ju ingen fara än, men jag vill NU!!! Min man sa föresten här i går att han vill ha barn. Nu. Tittade mig djupt in i ögonen och kysste mig... mmmm :D Jag är lycklig. Å andra sidan så slipper jag oroa mig för frågor kring drickandet nästa helg. Fyller 30 i veckan och har bjudit in lite folk. Jag förväntade mig mensen till på fredag och hade inte velat säga nåt till folk, tycker nästan att det var för tidigt för att ta en test till helgen, ännu tidigare att säga nåt till "alla"... Nu kan jag festa lite i alla fall, slappna av och umgås Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 11. januar 2003 #26 Del Skrevet 11. januar 2003 Heisan Furstina! Vi giftet oss visst omtrent samtidig ser jeg og jammen er vi ikke blitt prøvere begge to. kankje ikke så rart, det er i grunnen en naturlig overgang. Jeg er gift med en svensk mann og vi bor i norge, litt lik situasjon som deg men snudd på hodet. Ville bare ønske deg lykke til i jakten på de to blå strekene. Håper vi begge kan bli smittet av den blå bølgen som herjer her inne!! Gratulerer med dine 30 år foresten, håper du hadde/ får en TOPPERS fest! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #27 Del Skrevet 14. januar 2003 Utdrag från Graviditetsforumet... Skrevet: Fre Jan 10, 2003 10:35 Tittel: Tänk inte på det så mycket, men för kalender... -------------------------------------------------------------------------------- Vi försöker bli gravida, min man och jag. Jag tog ut min spiral i höstas och då uppmanade barnmorskan/jordmor mig att jag borde föra blödningskalender så jag vet när jag har mens och när perioden börjar. Mycket viktigt, det borde varje kvinna göra oavsett anledning. Alltid bra. Jag har haft en regelbunden cykel på ca 28 dagar och brukar hålla koll på vilken fredag-lördag tant röd knackar på, att fylla i dagar har jag aldrig varit duktig på. Nu ska jag fylla i hur många dagar det blöder och hur mycket enligt en tregradig skala. Utifrån detta kan vi ju räkna ut när det är EL (ca) och när det är mest gynnsamt för babylaging. Men så tråkigt... så strikt och trist, så planerat. Å ena sidan uppmanas vi att inte tänka på det för mycket, att slappna av och njuta. A andra sidan ska jag föra kalender, kanske till och med skaffa EL tester. Är inte det lite motstridigt? "Tänk inte på det, känner er inte pressade men notera varje dag?" Varför kan vi inte bara fortsätta med det som det var, ha sex med samma frekvens (jo, det har vi ju fortfarande) och strunta i vilka dagar det är? Kom på mig själv alldeles nyss med att försöka räkna ut både EL, nästa förväntade mens och när ett barn skulle födas om vi lyckades denna månad. :-? Frågan kom föresten upp på min 30-års fest.... Min man sa något som hintade till ordet barn och en kollega och vän till mig reagerade. "Furstina, inte ska ni ha barn??? Eller ska ni??? Är du redan gravid? Nej, det kan du ju inte vara du dricker ju vin... men skydd? Har ni slutat med det??" En av mina bästa vänners käresta stod brevid och båda var mycket nyfikna. Det här var vid midnatt tror jag och det var mest förvånad nyfikenhet. Lite kul och inte alls så närgånget som det kanske låter. Vi fick föresten veta att min mans föräldrar kommer på besök i slutet på april. De har ännu inte varit i Stockholm eller hos oss och ska stanna i 10 dagar eller så. Jättekul :D Jag hoppas att vi har glada nyheter då... hoppas hoppas hoppas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 21. januar 2003 Forfatter #28 Del Skrevet 21. januar 2003 Jag fick en kallelse från Karolinska Sjukhusets Onkologi i går...? :-? Ingen fara visade det sig, det är bara en sån kallelse de skickar till alla kvinnor över 25 år för att ta cellprov. Jag är alltså kallad till min mödravårds- och gynekologmottagning för att ta ett cellprov från livmodertappen för att kolla ev förändringar. MEN man ska inte gå dit under mens eller om man är gravid och jag är antingen eller den 6/2 (tiden jag fått).... så jag fick ringa... och säga att jag HOPPAS att jag är gravid då Hur som helst gjorde det ont förra gången de tog provet och jag vill INTE att de ska in och pilla på livmodertappen om jag ska få ett litet frö att fästa där! :x Kändes lite konstigt att säga så... har bara pratat med min man om graviditet och barn, och skrivit här... aldrig sagt något muntligen till nån. Lite glad på nåt sätt. Hon på andra sidan var jättetrevlig :o och glad för att vi håller på att provar. Jag blev på riktigt bra humör. Har förövrigt en bra feeling (igen?) över att det klaffat denna månad. vi inte lyckas. Man måste ha prövat ett år för att få utredning här i Sverige. Nå ja, nu vet jag det. Hoppas verkligen inte att vi måste vänta på det... eller så länge. Min man är go... vi var på banken tillsammans i dag och ordnade lite praktiska saker... bara så härligt att åka tunnelbana tillsammans, att leva tillsammans, att älska varandra. *me happy* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 1. februar 2003 #29 Del Skrevet 1. februar 2003 Hei Furstina Kjempefint at du syntes om det jeg hadde skrevet om temping, osv, og enda bedre at du fikk mannen din til å lese det også Selv så har jeg den følelsen av at min Bananmann ikke skjønner så mye mer alikevell, samme hvor mye jeg forteller ham.... Han spør om de samme tingene flere ganger, og husker IKKE svarene jeg gir ham fra gang til gang.... Vel vel, kanskje jeg skulle få ham til å lese det jeg selv har skrevet også... Men han er "ofte" inne på Ovusoft-programmet da, og skjekker hvordan "vi" ligger an i forhold til EL. Anbefales - da får jo mennene en mulighet til å bli litt "aktive" de også, og å kunne følge med litt i det skjulte - uten å måtte mase på meg hele tiden... Er enig med deg i at denne informasjonen skulle en ha fått av en lege, eller noe.... Eller så skulle det inngått i seksualundervisningen på skolen - det er alt for mange som ikke kjenner sin egen kropp.... For meg er det nå blitt naturlig å vite når jeg venter EL og Mens, osv (selv om de ikke alltid kommer til forventet tid da :oops: ) Det å vite når en har EL kan jo "forhindre" mange uønskede graviditeter, som du skriver, og det kan jo hjelpe mange som prøver å bli gravid også.... Informasjon om dette skulle en i allefall fått når en gikk til legen for "før-undersøkelse" - Før en prøver å bli gravid.... *sukk* Jeg føler at jeg kunne ha skrevet masse om dette temaet Vel, dere får ha fortsatt lykke til videre *engasjert klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 1. februar 2003 #30 Del Skrevet 1. februar 2003 Heisan! Er det snart tid for testing eller?? Følger spent med deg og håper på full klaff!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 1. februar 2003 Forfatter #31 Del Skrevet 1. februar 2003 Jo det är snart dags att testa. Jag vill inte testa för tidigt, att hoppas, tro, bli besviken eller att fortfarande vara oviss om testet inte visar nåt.... På en 28 dagars cykel så ska jag ha min mens den 3:e februari, på måndag. Förra månaden fick jag mens efter 25 dagar... Jag har i flera år haft regelbunden 27-28 dagars cykler och aldrig längre. Jag har ett test hemma som min man fick i julkalendern av mig men i december hann tant röd före. Jag tänkte testa på kvällen på onsdag, den 5:e... om vi kan hålla oss så länge. Då blir kvällen lite speciell, onsdagar är vår kväll. På måndag ska vi på dam-hockey Sverige-Finland, på tisdag tränar jag sent. Fast jag är såååå nyfiken så vi kanske inte kan hålla oss. (och tant röd håller sig borta!) Det är ju inte som EL som man måste pricka. Har vi lyckats har vi ju lite tid på oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. februar 2003 Forfatter #32 Del Skrevet 2. februar 2003 dubbelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. februar 2003 Forfatter #33 Del Skrevet 2. februar 2003 I dag blev CD 27 CD 1 igen :-( Jag som inte hade några känningar/murringar alls denna gång såg spåren i morse och innan lunch var Tante Röd på fullt besök. :evil: Det är ju bra att veta att kroppen fungerar och att min cykel är regelbunden men jag vill veta att kroppen fungerar även på andra sätt! Lite deppig på morgonen, gick på gymmet med min man och tränade och såg genast 2 gravidmagar! Helt fel dag, jag vill ju också! Nå ja, efter träningen åkte jag in till Söder för att fika med några tjejer från gymnasiet (vidregående) som jag inte sett på 10 år! Oj vad tiden går. Jättekul att se dem, höra vad som hänt genom åren och titta på gamla foton. Nu ska vi ordna en återträff med hela klassen. Glad i alla fall. Det blev en bra dag och det är ju inte långt till nästa månad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donborwen Skrevet 3. februar 2003 #34 Del Skrevet 3. februar 2003 Hoppas på två blå för dig och din norrman nästa månad! ---------------------------------- Hälsningar Donborwen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. februar 2003 Forfatter #35 Del Skrevet 13. februar 2003 Har precis släppt av min man på Karolinska Sjukhuset här i Stockholm, han ska opereras i dag. Efter en massa undersökningar fann de några (hmm.. många och stora) utväxter på hans gallblåsa/gallebläre och tyckte det var säkrast att ta bort den. Det var till och med så intressant att de ville operera den själva och han fick förtid. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken... Han har varit nervös till och från sedan han fick besked om operation medan jag har varit lugn. I går gick det över, jag blev nervös. :-? Ska De skära i MIN man!!??! Har snuddat vid tanken att någ hemskt kan hända även om det är "rutin". Nå ja det går säkert bra. Jag var lite orolig eller kanske snarare nyfiken om narkosen skulle påverka spermierna på något sätt. Man kan ju läsa om så mycket i förhållande till hur kvinnan ska leva och påverkan inför en graviditet men mannen? Min man frågade läkaren i går när han var på en undersökning och det visade sig inte vara någon fara. Läkarn tyckte till och med att det var en vettig fråga... det lät som om män inte frågar sånt? Själv skulle jag varit ledig i dag men är tvungen att gå på ett möte kl 9. Ska ta och förbereda det lite nu men har svårt att tänka på annat än mannen min. Både orolig, glad och kär! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. februar 2003 Forfatter #36 Del Skrevet 13. februar 2003 Hemma igen efter operation. Allt gick bra men han är trött och sover nu. Det känns skönt och tryggt att det är över, min man är hemma igen. Jag är också lite trött, trist och tråkigt att sitta och vänta vid hans säng på en hård stol medans han sover, eller bara väntan på att få gå hem... skönt med egen säng, egen soffa, eget hem och egen man! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 24. februar 2003 Forfatter #37 Del Skrevet 24. februar 2003 Nu är prövningen ingen hemlighet längre. Både min mor och svärmor vet om att vi försöker bli gravida. :-? Vi var hemma hos min mamma i onsdags och passade på att berätta att vi prövar. Lite nervöst att säga nåt, men jag vill att hon ska veta, få vara del och känna att vi/jag litar på henne.Min man skickade ett mail till sin mor och berättade lite om vardagen och önskan om barn och att vi försöker. För oss är det jättestort att berätta nåt sånt, men det verkar som om båda våra mammor håller tillbaka lite och inte vill fråga eller stressa oss. Varken min man eller jag har varit intresserade av barn tidigare och de hade kanske gett upp hoppet... nu är de lite dämpade med sina kommentarer så som om de inte törs säga nåt i fall vi ångrar oss. I helgen har jag varit på landet, i "Byhåla" hos min kompis som emigrerat från Stockholm och bosatt sig i en liten stad i Skaraborg. Vi var fem tjejer från olika delar av Sverige som har haft tjejhelg och spelat bowling, pysslat med hästar (inte jag, men de andra), ätit middag, druckit vin och varit på krogen. Jag drack alkoholfritt vin! Jag hoppas ju att det lilla fröet ska fastna och vill ta det försiktigt. Den ena flaskan var helt OK, den andra var sur och nästan odrickbar. Jag var tvungen att blanda med fruktsoda (brus) för att kunna dricka den. Jag tycker varken det är gott eller trevligt att sitta och dricka en massa läsk/brus när de andra dricker vin. Alkoholfritt var helt klart ett alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 1. mars 2003 Forfatter #38 Del Skrevet 1. mars 2003 Nähä... inte denna gång heller :-? I morse kom mensen igen. Jag hade ingen större känsla för att det skulle ha blivit nåt men det känns trist i alla fall. Vi tittade på 5-milen på skidor och det kändes mycket ovant att se tre svenskar bland de fyra första... och inte en norrman! Min man är dock duktig att påpeka att norrmännen redan tagit sina medaljer och det överlägset. För att bli av med barntankar och få annat att göra (eller bara för att vi behövde) så åkte vi och köpte ny dator! Jag har kopplat, och skruvat och nu är allt uppe. Min gamla dator från 96! åker till återvinning efter extra minne, USB-kort och grafikkort skruvats ur. Alltid bra med lite extra minne i lådan Min man ordnade lunch, diskade och böt lakan (sengklär) medan jag kopplade om datorer, högtalare, scanner, skrivare etc. Det är bra att vi vet vem som är bra på vad Nu funderar jag på om han ska få laga middag medan jag installerar om hans dator? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. mars 2003 Forfatter #39 Del Skrevet 6. mars 2003 Åååh... jag är så stressad. Så mycket att göra, inte bra. Jag känner att jag håller på att tappa kontrollen Inte bra, jag som vill vara så glad och uppåt.... stress är inte bra. Det blir bara rörigare och mer att göra ju mer jag gör... funderar på att gå hem och sova en stund med mannen i stället... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 10. mars 2003 Forfatter #40 Del Skrevet 10. mars 2003 En lugn och skön helg. Lite städning, ett varv till tippen med gammalt teknikskrot, lite mys och kosing Vi har spelat lite nätverksspel på PC och jag vann en av fem fighter... Härligt att ha fungerande datorer, äntligen. :smile: Vi var och spelade bowling i lördags med en kompis och massa andra vänner... vi var totalt 18-20 st och hade jättekul. Jag spelar och tränar bowling annars också men min man brukar inte vilja spela så ofta. Jag vinner ju alltid och är så pass ofta i bowlinghallen ändå att han hellre vill göra andra saker. När jag var och spelade match i söndags tog han hand om disken och lagade sedan mat medan jag vilade på soffan med en bok efteråt. Han är härlig. Min far ringde i lördags föresten. :o Han var ensam och ledsen. Hade bråkat med sin kvinna och ville höra en vänlig stämma. Han undrade om jag kom ihåg honom. Det är ledsamt att höra honom så olycklig, liten och ledsen. Han är inte sig själv och det gör ont att han inte velat ta kontakt med mig de senaste åren. Jag har ringt och skällt på honom för detta några gånger och blivit ledsen flera gånger om. Nåja, inget nytt på den fronten. Hans kvinna är sjukligt svartsjuk och tror att han surfar efter sex och kontaktannonser när det dyker upp spam-mail och popup reklam! :x I söndags ringde Hon sedan... ville (återigen) att jag skulle bekräfta något sagts tidigare för att använda MIN åsikt i deras gräl! Jag blir mer och mer arg på kvinnan (som inte tordes svara på bröllopsinbjudan för att hon inte visste om hon var välkommen) DÅ var hon det, sen dess har hon anklagat min Mor för att sabotera deras förhållande och förbjuda henne att komma till bröllopet. Aaaagh...:evil: Nå ja, jag var lite arg och framför allt ledsen för min fars skull i går kväll men det känns bra idag. Min man är duktig vet vad han ska göra för att ta hand om mig när jag är ledsen... smek, gos och omtanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg