Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du valgt av disse tre studiene, for så å velge i etterutdannelse? Noen tips? Lønn er ikke viktig.

Anonymkode: e3f2c...958

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærer, tar det selv nå👍🏻

Anonymkode: d1a69...453

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hva du interesser deg for. Hvilke arbeidstider du synes er greie er og relevant. Vet du allerede nå at du ikke vil jobbe helg og kveld så ville jeg valgt vekk sykepleier. Med mindre du går videre på noe som har kun har dagjobb, som helsesykepleier.

Er selv lærer, og ser at den utdannelsen kan brukes flere steder. Jeg er ikke låst til skolen. 

Men lærer er nå en 5 årig masterutdannelse i seg selv. Da jeg tok var den 4 årig. 

Anonymkode: 1a4a8...f96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie har veldig mange muligheter for svært ulike master- og videreutdanninger, i tillegg til tverrfaglige utdanninger. Alt fra jordmor, psykiatri, ledelse, akuttsykepleie eller kreftsykepleie, pluss mange, mange flere. Det er lett å bytte retning innen sykepleiefaget uten å bytte yrke. Du kan også bli lærer som sykepleier, mange velger en  karriere med å undervise på sykepleierutdanningen. 

Anonymkode: 2643e...b80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kommer ann på hva du interesser deg for. Hvilke arbeidstider du synes er greie er og relevant. Vet du allerede nå at du ikke vil jobbe helg og kveld så ville jeg valgt vekk sykepleier. Med mindre du går videre på noe som har kun har dagjobb, som helsesykepleier.

Er selv lærer, og ser at den utdannelsen kan brukes flere steder. Jeg er ikke låst til skolen. 

Men lærer er nå en 5 årig masterutdannelse i seg selv. Da jeg tok var den 4 årig. 

Anonymkode: 1a4a8...f96

Lærer var en bedre utdannelse før. Nå får man bare 2 eller 3 undervisningsfag på 5 år, og har ikke mulighet til å ta noe praktisk. Det gjør hverdagen litt tyngre.

Anonymkode: d7572...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen. Er lærer og ville absolutt ikke valgt det igjen. 

Anonymkode: 51e4f...ed9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så leit. Jeg vurderer faglærer på vgs. Ønsker ikke å bli kontaktlærer. Hvilket trinn jobber du på? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme her. Og TS, kontaktlærer er desverre ikke noe du kan velge bort, men blir beordret til...

Anonymkode: 152a1...91d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For guds skyld, ikke velg sykepleie. 

Anonymkode: 0dde2...f2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så leit. Jeg vurderer faglærer på vgs. Ønsker ikke å bli kontaktlærer. Hvilket trinn jobber du på? 

Man velger ikke om man vil være kontaktlærer eller ikke. Ca 80-90% av lærerne på min vgs er kontaktlærere, og så varierer det fra år til år hvem som blir og ikke. 

Anonymkode: 87e75...ef2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærer, og tatt en av de integrerte masterene på NTNU, gjerne rådgivning, naturfag, biologi og/eller geografi, og hele tiden fokusert på ekstra kompetanse som gir valgmuligheter utover skole.

Eventuelt sykepleier med mål om å gå videre innenfor feks operasjonssykepleie eller innenfor ultralyd/fosterdiagnostikk.

Anonymkode: 5ae15...a50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer, og har nå snart jobbet som pedagogisk leder i tre år. Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake, så ville jeg valgt noe annet. Jeg elsker egentlig å jobbe med barn, men det er så mye stress, tidspress, alt for få ansatte, ingen vikarer og dårlig samvittighet at jeg ikke trives. Hadde jeg visst at jeg hver dag ville blitt presset til det jeg max klarer, uten å ha en dag med full bemanning, så hadde jeg droppet hele utdannelsen. 

Jeg tror faktisk at det er nokså likt som lærer og sykepleier også. 

Anonymkode: 45118...8b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

veldig lite etterutdanning som barnehagelærer. 

Da er det enten spes ped, master i ped/spes (jobb i PPT) , barnehagekunnskap (jobb litt "høyere" I barnehage sektor) eller noen steder kommer man inn på sosiologi. 

Vanskelig å "skifte retning" totalt. 

Med sykepleie er det utallige retninger og muligheter man kan ta avhengig av videreutdanninger. 

Anonymkode: 1fee9...80e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 23.06):

Sykepleie har veldig mange muligheter for svært ulike master- og videreutdanninger, i tillegg til tverrfaglige utdanninger. Alt fra jordmor, psykiatri, ledelse, akuttsykepleie eller kreftsykepleie, pluss mange, mange flere. Det er lett å bytte retning innen sykepleiefaget uten å bytte yrke. Du kan også bli lærer som sykepleier, mange velger en  karriere med å undervise på sykepleierutdanningen. 

Anonymkode: 2643e...b80

Du kan også ta PPU og få jobb innen programfagene i helse og sosialfag på VGs 

Anonymkode: 1fee9...80e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er barnehagelærer, og har nå snart jobbet som pedagogisk leder i tre år. Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake, så ville jeg valgt noe annet. Jeg elsker egentlig å jobbe med barn, men det er så mye stress, tidspress, alt for få ansatte, ingen vikarer og dårlig samvittighet at jeg ikke trives. Hadde jeg visst at jeg hver dag ville blitt presset til det jeg max klarer, uten å ha en dag med full bemanning, så hadde jeg droppet hele utdannelsen. 

Alt du nevner som negativt og stressende og mangelfullt med din jobb gjelder også for læreryrket, just saying...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Alt du nevner som negativt og stressende og mangelfullt med din jobb gjelder også for læreryrket, just saying...

Jeg avsluttet jo med at jeg regnet med det er nokså likt som både sykepleier og lærer, hvis du leser siste setning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer denne. Angrer som en hund. Vi blir presset hver enesre dag. Nå er jeg utbrent, og vet ikke om jeg noensinne vil klare å komme meg tilbake til det yrket.

Anonymkode: d56f1...3e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som førskolelærer i over 20 år, og vil ikke anbefale det. I tillegg til det barnehagelæreren over her nevner, så er det ikke et yrke å bli gammel i. Man kan selvfølgelig ta videreutdanning, men da ville jeg heller valgt å bruke fem år av livet mitt på en master innen noe helt annet, i stedet for. 
Du kan jo ta spes.ped eller videreutdanne deg til logoped, selvfølgelig. Da har du muligheter for jobb innen PPT eller BUP.

Anonymkode: e4d07...339

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 8.27):

Lærer var en bedre utdannelse før. Nå får man bare 2 eller 3 undervisningsfag på 5 år, og har ikke mulighet til å ta noe praktisk. Det gjør hverdagen litt tyngre.

Anonymkode: d7572...d90

Det er vel ikke helt korrekt?

Jeg har en sønn som går Grunnskolelærer 1-7, og han har matte, norsk, naturfag og kroppsøving som sine fag. Matte og norsk er obligatorisk, og de to andre har han valgt ut fra interesser.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mer stress i barnehagen.

Endret av Tough cookie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...