Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #1 Skrevet 19. mars 2022 Alt som har med mytologi å gjøre kan postes her. Gjelder alle typer mytologi ikke bare norrøn.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #2 Skrevet 19. mars 2022 Medusa var i henhold til gresk mytologi et monster, en av gorgonene, generelt beskrevet som å ha ansiktet til et fryktelig kvinnemenneske med levende, giftige slanger som hår. Ved å se direkte på henne ville man bli forvandlet til stein.
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2022 #3 Skrevet 19. mars 2022 Kult jeg liker mytologi. Den egyptiske faraoen akenathon var det første som innførte et monoistk trossystem. Da han bestemte at solguden RA var den eneste Gud
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #4 Skrevet 19. mars 2022 Generelt: Ra var Egypts viktigste gud. Foruten å være inkarnasjonen av solen hersket han over de andre gudene og holdt kosmos i balanse. Faraoen var Ras sønn på jorden.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #5 Skrevet 19. mars 2022 I antikkens greske religion ble «de olympiske guder» og «kultene til de tolv guder» ofte relativt adskilte konsepter. Dodekatheon til Herodot omfattet Zeus, Hera, Poseidon, Hermes, Athene, Apollon, Alfeios, Kronos, Rhea og kharitene. Herodot nevnte også at Herakles var inkludert som en av tolv av noen.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #6 Skrevet 19. mars 2022 Norrøn mytologi er den gudelæren som var utbredt blant de nordisk-germanske folkene i Norge, Sverige, Danmark, Island og Færøyene i førkristen tid. De norrøne fortellingene og forestillingene utviklet seg over tid, og det har vært store regionale forskjeller.
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 Athena79 skrev (Akkurat nå): Norrøn mytologi er den gudelæren som var utbredt blant de nordisk-germanske folkene i Norge, Sverige, Danmark, Island og Færøyene i førkristen tid. De norrøne fortellingene og forestillingene utviklet seg over tid, og det har vært store regionale forskjeller. Ja noen av de originale germanske gudene finnes vel ikke i norrøn. Som feks wodan
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #8 Skrevet 19. mars 2022 Hugin og Munin er i norrøn mytologi navnet på de to ravnene til guden Odin. De to gammelnordiske ordene betyr «Tanken» og «Minnet». Hver morgen når dagen gryr, flyr Hugin og Munin ut i verden. De flyr både over Åsgard og Midgard. De legger merke til det som skjer og de hører hva som blir sagt.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 Fugl Føniks er et fabeldyr fra egyptisk mytologi, hvor den er et symbol på gjenfødelsen. Legendene om fugl Føniks finnes også i gresk og romersk mytologi og i kristen ikonografi. Lignende myter gjenfinnes også i mange andre kulturer, som i Kina, Japan og Korea.
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 Men hvorfor er det bare thor og loke som er med i avengers. Hadde vært kult med noen flere
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Hvilke land/kulturer har egne antikke mytologier?
Pantoten Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Alt jeg kan om gresk mytologi har jeg lært av spillet Master of Olympus: Zeus. Og tilsvarende egyptisk av spillet Pharaoh
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 lurven skrev (1 minutt siden): Hvilke land/kulturer har egne antikke mytologier? Godt spørsmål, ikke vet jeg.
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 Athena79 skrev (2 minutter siden): Godt spørsmål, ikke vet jeg. Vet hvertfall at det ikke finnes noen spesifikk for England. Det var en av grunnene til at Tolkien skrev LOTR
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. mars 2022 #18 Skrevet 19. mars 2022 Mytologi refererer til en mengde folkeminner, myter, sagn og legender som ofte har overnaturlige trekk, og tolker naturlige hendelser for å forklare universet og menneskeheten. Mytologi refererer også til en gren av kunnskapen som omhandler innsamlingen, forskningen og tolkningen av myter, også kjent som mytografi.
Gjest lurven Skrevet 19. mars 2022 #19 Skrevet 19. mars 2022 Det finnes vel ganske mange likhetstrekk mellom de forskjellige mytologien, så de er vel bare varianter av en urmytologi. Min teori er at denne urmytologien oppsto et sted i Midtøsten eller muligens kina/India da mennesker startet med jordbruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå