Gå til innhold

Dyre gaver til dement svigermor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er dessverre blitt helt dement. Det er ingenting igjen av den hun var, og det er selvfølgelig veldig veldig trist. Forstår det er vondt for samboer. 
Hver gang han er og besøker henne kjøper han med seg en gave, og det er av det dyre slaget. Krem, parfyme, klær, tøfler mm. 
Blir litt frustrert over pengebruken, at han kjøper de dyreste tingene. Når jeg prøvde å ta det opp med han ble det krangling. Men jeg mener hun rett og slett ikke behøver så mye dyre ting, for hun har jo alt allerede, og hun husker jo ikke engang at hun har fått dette og det blir stående. 
Jeg føler meg kjip, men vi er i en litt presset økonomisk situasjon så jeg blir stresset av alle de dyre innkjøpene hans (ikke bare disse).
Noen som har erfaringer rundt demente foreldre? Hvordan håndtere slike ting? 

Anonymkode: 14e40...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er kjip.

Anonymkode: e6002...cf3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hans måte å føre han bidrar. Mulig det handler om hvordan hun reagerer i øyeblikket hun får det. Regner med din mann vet at det ikke varer lenge. 

Anonymkode: 1da11...559

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva har deres pressa økonomi med svigerfars pengebruk å gjøre?

Han vil glede sin kone, hun er  dement ja, men det betyr ikke at hun ikke kan glede seg over gaver!

Jeg forstår ikke hvorfor du skal legge deg bort i hva han kjøper til kona?

Anonymkode: c11de...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke din demente svigermor som er problemet her? Problemet er ko at du og din samboer ikke har samme syn på hva som er viktig?

Anonymkode: 2d448...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke bare den demente som er involvert. Det kan gi han glede av å prøve å glede sin mor. For det er helt grusomt å se noen nært forsvinne på den måten. Man gjør det man kan.

Ikke minst det å ta med en parfyme som den demente personen har brukt i alle år, kan faktisk vekke minner. Lukt er en sterk sans, som vi husker med.

Anonymkode: 86ca9...e24

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg ville spart andre plasser enn her.. dersom det får samboeren din til å føle det bedre så kan det i det lange løp være verd det.. vær glad at han setter pris på henne selv om hun ikke lengre er sen hun var... om 50 år er det kanskje du som er i denne situasjonen og da er det fint å vite at han fremdeles ser deg og elsker deg ..

Anonymkode: 59844...cb9

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva har deres pressa økonomi med svigerfars pengebruk å gjøre?

TS' samboer, ikke svigerfar. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg misforstod, det er din samboer som kjøper. Vel, han vil vel glede moren sin og gi henne alt han kan fordi han snart mister henne for andre gang. Forstår samtidig din frustrasjon, men denne kamelen tror jeg du bare må svelge. 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (1 minutt siden):

TS' samboer, ikke svigerfar. 

Ja, så det nå, beklager at jeg ikke leste nøye nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han ikke bruker av deres felles økonomi kan han bruke pengene på sin mor om han vil det!

Anonymkode: 7b8b5...eb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere, det er helt ok at dere setter meg på plass her. Forstår jeg må være ekstremt rundhåndet og støttende her, så jeg skal svelge kamelene fremover. 
Synes bare han ikke trenger å kjøpe de dyreste merkevarene bare, og det bunner vel i at jeg selv ikke synes det er verdt pengene. Jeg har alltid vært litt påpasselig økonomisk og mener eksempelvis en krem fra apoteket er vel så bra som en fra parfymeriet. Men ja, jeg skal støtte alle innkjøp 100%, ser den. Takk!
ts

• Hjerte 2
Skrevet

Antar han kjøper slike gaver i et forsøk på å kompensere for en slags dårlig samvittighet for henne og hvordan hun har det. Hvis hun bor på sykehjem, kan du snakke med pleiepersonalet alene en dag? Si du ser det hoper seg opp med diverse gaver hun glemmer/ikke har bruk for, men at din mann ikke forstår det helt. Og om de kanskje kan hinte til din mann at det blir for mye for henne? Eller at de skal gi han beskjed hvis hun går tom eller trenger noe mer/annet? 
Jeg har jobbet en del med eldre og demente. Hoper det seg opp med diverse hygieneartikler, unødige såper/parfymer, masse klær osv så er det mange som blir unødig økt forvirret. Fra å stå på et bad om morgenen hvor det er en såpe, tannkost+tannbørste, hårbørste, en deo og en ansiktskrem til et bad hvor hyller, skap og vask er fult av diverse remedier. Mange klarer ikke å finne fram i alt det. Plutselig blir diverse håndkremer brukt til tannkrem…

Forslag til gaver du kan si at din svigermor kanskje setter pris på:

-Ta henne med ut for å spise (om hun er i stand til det)
-lage fotobøker en gang i blant. Gjerne legge inn bilder fra tidligere. Opplevelser hun eller dere har hatt sammen. Eller fra en ferie dere har vært på for å snakke om det.
-Ta henne med til fotpleier eller frisør.
-ta med noe godt spiselig dere alle kan nyte under besøket. 
-Ta henne med på dagsturer, kjøreturer til områder som har betydd noe for henne om hun klarer.

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk dere, det er helt ok at dere setter meg på plass her. Forstår jeg må være ekstremt rundhåndet og støttende her, så jeg skal svelge kamelene fremover. 
Synes bare han ikke trenger å kjøpe de dyreste merkevarene bare, og det bunner vel i at jeg selv ikke synes det er verdt pengene. Jeg har alltid vært litt påpasselig økonomisk og mener eksempelvis en krem fra apoteket er vel så bra som en fra parfymeriet. Men ja, jeg skal støtte alle innkjøp 100%, ser den. Takk!
ts

Jeg tror ikke du vil angre på den avgjørelsen. Det er en kjempevond situasjon å stå i, vanskelig og så uendelig trist. Har en dement i nær familie jeg også, så vet hvordan det er. Klem. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skal få litt støtte fra meg. Jeg er enig i at man bør koste på sin mor litt ekstra, men alt med måte. Jeg leser at han bruker mye penger generelt, ikke bare på disse gavene. 

Anonymkode: 40c5f...5df

• Liker 10
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår samboeren din så inderlig godt. Han virker som en oppriktig god mann. Jeg er i en liknende situasjon, min mor har demens men muligens ikke så langtkommen som din svigermor. Jeg har likevel lyst til å gi henne hele verden. Det begrenser seg likevel litt naturlig for det er så åpenbart etter hvert at det er ikke alle presanger eller turer(for den del) som gjør godt for henne, snarere bare mer stresset, forvirret eller at en fysisk gave rett og slett blir glemt. 

Om det er sånn at gavebudsjettet hans går utover hverdagsøkonomien deres må du nesten sette deg ned med ham og realitetsorientere litt. Kanskje ikke svigermor trenger x antall nye klesplagg så og så ofte? Kanskje kan hun like gjerne få det neste måned når det er bursdagen hennes? Kanskje den dyre kremen ikke trengs akkurat nå hvis det er mer igjen i den forrige? Kanskje kan en gave byttes ut med en tur i parken/skogen/stien sammen med dere? En koselig stund i solveggen med kaffekoppen? Gode klemmer og gode ord? Sier ikke at dere ikke inviterer til slikt altså, men den type nærhet kan oppleves litt ekstra tøff som pårørende, har kjent på det selv.

Om hun har språket intakt kan han kanskje spørre om det er noe hun har lyst på? Eventuelt høre med personalet om det er noe de har lagt merke til hun har nevnt, eller ser at hun trenger? Skal han skal få skjemme bort mammaen sin litt, men det hjelper jo ingen om det kun blir overflødig 🌸

Anonymkode: 5307b...832

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (9 minutter siden):

Antar han kjøper slike gaver i et forsøk på å kompensere for en slags dårlig samvittighet for henne og hvordan hun har det. Hvis hun bor på sykehjem, kan du snakke med pleiepersonalet alene en dag? Si du ser det hoper seg opp med diverse gaver hun glemmer/ikke har bruk for, men at din mann ikke forstår det helt. Og om de kanskje kan hinte til din mann at det blir for mye for henne? Eller at de skal gi han beskjed hvis hun går tom eller trenger noe mer/annet? 
Jeg har jobbet en del med eldre og demente. Hoper det seg opp med diverse hygieneartikler, unødige såper/parfymer, masse klær osv så er det mange som blir unødig økt forvirret. Fra å stå på et bad om morgenen hvor det er en såpe, tannkost+tannbørste, hårbørste, en deo og en ansiktskrem til et bad hvor hyller, skap og vask er fult av diverse remedier. Mange klarer ikke å finne fram i alt det. Plutselig blir diverse håndkremer brukt til tannkrem…

Forslag til gaver du kan si at din svigermor kanskje setter pris på:

-Ta henne med ut for å spise (om hun er i stand til det)
-lage fotobøker en gang i blant. Gjerne legge inn bilder fra tidligere. Opplevelser hun eller dere har hatt sammen. Eller fra en ferie dere har vært på for å snakke om det.
-Ta henne med til fotpleier eller frisør.
-ta med noe godt spiselig dere alle kan nyte under besøket. 
-Ta henne med på dagsturer, kjøreturer til områder som har betydd noe for henne om hun klarer.

Takk for godt svar. Det var mange fine råd ❤️ Nei det er ingen lett situasjon. Hun bor på hjem, ja. Pga korona var det lenge ikke mulig for andre enn en-to på besøk, og kun kort tid om gangen. Heldigvis bedre nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår samboeren din så inderlig godt. Han virker som en oppriktig god mann. Jeg er i en liknende situasjon, min mor har demens men muligens ikke så langtkommen som din svigermor. Jeg har likevel lyst til å gi henne hele verden. Det begrenser seg likevel litt naturlig for det er så åpenbart etter hvert at det er ikke alle presanger eller turer(for den del) som gjør godt for henne, snarere bare mer stresset, forvirret eller at en fysisk gave rett og slett blir glemt. 

Om det er sånn at gavebudsjettet hans går utover hverdagsøkonomien deres må du nesten sette deg ned med ham og realitetsorientere litt. Kanskje ikke svigermor trenger x antall nye klesplagg så og så ofte? Kanskje kan hun like gjerne få det neste måned når det er bursdagen hennes? Kanskje den dyre kremen ikke trengs akkurat nå hvis det er mer igjen i den forrige? Kanskje kan en gave byttes ut med en tur i parken/skogen/stien sammen med dere? En koselig stund i solveggen med kaffekoppen? Gode klemmer og gode ord? Sier ikke at dere ikke inviterer til slikt altså, men den type nærhet kan oppleves litt ekstra tøff som pårørende, har kjent på det selv.

Om hun har språket intakt kan han kanskje spørre om det er noe hun har lyst på? Eventuelt høre med personalet om det er noe de har lagt merke til hun har nevnt, eller ser at hun trenger? Skal han skal få skjemme bort mammaen sin litt, men det hjelper jo ingen om det kun blir overflødig 🌸

Anonymkode: 5307b...832

Takk. Til dere alle sammen. Alt rundt det her føles bare frustrerende. Jeg og barna holdes unna av mannen og svigerfar. Virker som de ikke vil vi skal møtes. Det skaper litt gnissninger, for jeg bryr meg jo også om henne. Og for meg er omsorg og tilstedeværelse viktigere enn dyre presanger. Håper vi finner en middelvei etterhvert, for det er jo barnas farmor som blir «gjemt» bort.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk. Til dere alle sammen. Alt rundt det her føles bare frustrerende. Jeg og barna holdes unna av mannen og svigerfar. Virker som de ikke vil vi skal møtes. Det skaper litt gnissninger, for jeg bryr meg jo også om henne. Og for meg er omsorg og tilstedeværelse viktigere enn dyre presanger. Håper vi finner en middelvei etterhvert, for det er jo barnas farmor som blir «gjemt» bort.

ts

Vet du noe om hvorfor de forsøker å holde dere unna? Kan det være for å skåne dere for ubehag? Noen demente kan si fryktelig mye rart, si upassende ting som kan såre, noen er utagerende bare for å nevne noe. I tillegg kan mange bli påvirket av for mange på besøk samtidig eller for ofte besøk. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg kan forstå samboeren din, og jeg kan forstå deg. 

Syns man synd i noen kjære, og i tillegg har dårlig samvittighet (feks. føler man ikke får gjort nok), så er det gjerne slik at vi tyr til å kjøpe gaver til vedkommende. Både for trøst, men også for å dempe dårlig samvittighet. 
Samtidig er det ofte besøk, nærhet og omsorg mennesker trenger aller mest, ikke materielle gaver. Så det at han besøker moren sin, er tilstede, kanskje kan ta henne med på en opplevelse (om ikke annet å spise middag sammen på aldershjemmet, gå en liten tur sammen, se i gamle fotoalbum, ta en kjøretur til gamle trakter for henne, lese høyt fra en bok hun liker eller sette på noe musikk som betyr noe for henne osv), vil nok bety mer for henne enn x antall kremer og tøfler. 

Jeg syns ikke du er kjip. Du har jo lagt merke til at disse gavene ikke betyr så mye for svigermoren din, og syns det er sløsing med penger. Særlig når dere har dårlig råd. Jeg ville snakket med samboeren om hvorfor han har behov for å kjøpe ting til henne, og videre forslå at han/dere kan gjøre ting sammen med svigermor. Gi henne fine opplevelser og omsorg her og nå, selv om hun kanskje ikke husker det om noen timer. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...