Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor og helsesøster kommer på hjemmebesøk etter fødsel..

hva gjør de da? Går de gjennom hele boenheteten og ser at leveforholdene er ok, eller sitter man bare i stua og prater? 

Er det vanlig med servering - slik at jeg bør kjøpe inn kaffemat før fødsel til hjemmebesøket? 

Anonymkode: 086d5...95e

Skrevet (endret)

De kommer bare for samtale, veier baby, ser på navlen og prater med dere om den nye tilværelsen. 

De ser jo også på om dere bor i et rottereir eller ei men de går ikke gjennom ting. 

Det forventes heller ikke at alt skal være på G. 

Hos oss har de bare takket ja til kaffe og vann. 

Endret av Forundret..
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samtale, veiing, ser på stelleplassen. Ellers trenger du ikke servere noe, vi tilbydde kaffe, men hun takket nei. 

Anonymkode: 67935...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor?? Aldri hørt om jordmorbesøk etter fødsel. Men mine første 2 kom helsesøster hjem. Med de 3 siste måtte vi komme til helsestasjonen. 
Da de kom hjem var det måling og veiing av baby, litt amme-prat ol. Hun var hos oss i omlag 30 minutter 

Anonymkode: ad049...77f

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor veide og kikket på baby, pratet om fødselen, delte ut brosjyrer og svarte på spørsmål. Gikk ikke gjennom leiligheten, men spurte om å få se på stelleplassen. Hjemmebesøk av jordmor får alle førstegangsfødende i Oslo tilbud om nå.

Helsesøster veide og kikket på baby og snakket om hva som ville skje videre med tanke på vaksiner og oppfølging på helsestasjonen.

Anonymkode: abe4e...d0a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kom jordmor bare inn i stuen. 

Hun så på og veide baby. Så snakket vi om fødsel og amming.

Hun hadde ingen forventing om kaffemat, jeg er heller ikke sikker på om vi serverte kaffe. 

Besøket fra helsesøster var nok ganske likt, men da snakket vi mer om alkohol, sikkerhet og slikt.

For meg var begge besøkene nyttige. Siden jeg allerede kjente jordmor var det lettere å snakke med henne, og som fagperson kunne hun mye mer om fødsler og renselse enn min mor. 

Å få helsesøster på besøk hjem var også fint, for da fikk vi bedre mulighet til å bli kjent med henne begge to. Det var også veldig greit å slippe å reise noe sted for den aller første kontrollen, siden vi slet nok med å komme oss hjemmefra uten å måtte rekke en timeavtale.

Anonymkode: 8b3c7...a7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jordmor og helsesøster kommer på hjemmebesøk etter fødsel..

hva gjør de da? Går de gjennom hele boenheteten og ser at leveforholdene er ok, eller sitter man bare i stua og prater? 

Er det vanlig med servering - slik at jeg bør kjøpe inn kaffemat før fødsel til hjemmebesøket? 

Anonymkode: 086d5...95e

Her kom hverken jordmor eller helsesøster på besøk. Like greit egentlig 

Anonymkode: 60eff...150

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Her kom hverken jordmor eller helsesøster på besøk. Like greit egentlig 

Det er et frivillig tilbud, så man takler selvfølgelig nei om man ikke ønsker slikt besøk. 

Anonymkode: 7897b...e16

• Liker 5
Skrevet

Vi har aldri hatt besøk av jordmor. Helsesykepleier kom på besøk etter første baby. Hun så ikke på huset i det hele tatt. Faktisk fikk hun bare sett den rotete kjellerstua siden det var der vi satt med henne fordi vi hadde familiebesøk i stua. Hun fikk tilbud om kaffe, ellers serverte vi ingenting. Hun veide babyen og ellers snakket vi om amming og hvordan det gikk disse første dagene. Med de to andre barna dro jeg heller på helsestasjonen framfor å ha hjemmebesøk. 

AnonymBruker
Skrevet

De veide, sjekka navlen og prata litt. tror de veide stemninga litt og prata om de tingene de merka vi trengte. Med nr 2 stakk helsesøster hodet inn på bad/stelleplass fordi jeg tilfeldigvis stod og skulle skifte når hun kom(bad ved gangen) og hun ville si at vi kunne ta veiinga med en gang. Ellers var de bare på stua. 
Har samme helsesykepleier til begge, så med nr 2 var det egentlig mest prat om hvordan storebror takla det. Jordmor med nr 2  jobber både på sykehuset og helsestasjonen, så henne prata jeg med daglig på sykehuset, i tillegg til at hun hadde utskrivningssamtalen med meg, så der var det mest veiing og prat om helt andre ting. 

vi tilbudte vann og kaffe, ikke noe å spise til. 

Anonymkode: 2a29f...8ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jordmor?? Aldri hørt om jordmorbesøk etter fødsel. Men mine første 2 kom helsesøster hjem. Med de 3 siste måtte vi komme til helsestasjonen. 
Da de kom hjem var det måling og veiing av baby, litt amme-prat ol. Hun var hos oss i omlag 30 minutter 

Litt unødvendig tone i innlegget ditt? Nå er det innført jordmorbesøk til de som ønsker det, i tillegg til besøk av helsesøster. Sistnevnte er det for baby, førstnevnte for mor.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor snakket mest med meg her, vi gikk gjennom epikrisen fra sykehuset for meg og baby og snakket om fødselen og hvordan jeg opplevde det. Så sjekket hun stingene mine pga jeg sa jeg hadde vondt. Til slutt veide hun baby (mannen og baby hadde vært på et annet rom til det så jeg og jordmor snakket alene), men ellers var det vel ikke noe særlig om baby som jeg husker.

Helsesykepleier kom noen dager etter hun veide også baby og ga oss litt brosjyrer og snakket om å ikke riste baby og trygg samsoving og lot oss stille spørsmål vi hadde.

Vi serverte ikke noe og ingen av dem tittet inn på noen rom i leiligheten de satt bare i stua.

Anonymkode: 9da7c...c39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er et frivillig tilbud, så man takler selvfølgelig nei om man ikke ønsker slikt besøk. 

Anonymkode: 7897b...e16

Altså jeg fikk ikke tilbudet heller. Her jeg bor er jordmor besøk kun ved kapasitet og det har de ikke. Og i julen så kommer ikke helsesøster på besøk heller pga manglende bemanning. Ikke at det gjorde noe

AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleier kom hjem til oss i 2017 og i 2021. To forskjellige. Det eneste de hadde fokus på var å veie babyen. De ønsket ikke å se seg rundt i huset, og ville ikke ha servering. 

Anonymkode: 9d7e1...dbb

AnonymBruker
Skrevet

De kikker nok lett rundt seg, men bryr seg mest sannsynlig ikke om hvordan det er, sålenge det ikke er helt kaos. Vi hadde litt ting overalt, for sånn er det bare et par dager etter hjemreise fra sykehuset. Baby er viktigere å ta seg av enn intens rydding🥰

Her var de innom å veide baby og snakket med oss, samt delte ut brosjyrer. Synes det var veldig betryggende at de kunne komme hjem til oss!

Jeg var dårlig på servering, tilbudte ikke engang vann😅

Anonymkode: 4806c...5f3

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har de understreket på forhånd at de ikke skal ha servering og at vi ikke skal styre med det. Vi har jo så klart ryddet opp så det så ordentlig ut, men det var ingen inspeksjon og vi var kun i stua. 

Anonymkode: b0aa0...b08

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de snakker om når man snakker om fødsel? Hvordan fødselen gikk? Komplikasjoner? 

Jeg hadde ikke servert noe utenom å tilby kaffe eller vann. De er jo ikke på kaffebesøk og skal jo videre. De vil nok heller ikke at nybakte foreldre skal stresse med oppvartning. 

Anonymkode: fe9f1...884

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det de snakker om når man snakker om fødsel? Hvordan fødselen gikk? Komplikasjoner? 

Jeg hadde ikke servert noe utenom å tilby kaffe eller vann. De er jo ikke på kaffebesøk og skal jo videre. De vil nok heller ikke at nybakte foreldre skal stresse med oppvartning. 

Jeg hadde snakket en del med min jordmor om fødsel på forhånd pga jeg hadde ganske sterk fødselangst. Så hun lurte på hvordan det gikk, hva jeg følte om fødselen, om det var spørsmål jeg hadde om ting som skjedde hun kunne hjelpe meg med, høre om jeg trengte noe mer oppfølging... sånne ting. Også leste vi epikrisen sammen så jeg kunne stille spørsmål om medisinske uttrykk om jeg ville. Vil tro det er noe de gjør ved behov da ikke noe alle gjør :) 

Anonymkode: 9da7c...c39

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi snakket litt om hvordan fødselen hadde gått på papiret, men jordmor var mest opptatt av hvordan vi selv opplevde fødselen og hvordan vi følte det hadde gått. :) 

Anonymkode: abe4e...d0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 15.15):

Det var ikke vanlig før, da kom bare helsesøster. Men nå er det vanlig med både jordmor og helsesykepleier på besøk etter fødsel. 

Jordmor ville høre om fødselen og om hvordan mor, far og barn har det. Hun veide også baby. 

Helsesykepleier veide, tok en rask sjekk på baby og informerte om kontroller, vaksiner, sikkerhet, søvn og generelle babygreier. 

Selv om det var mitt tredje barn syntes jeg det var helt topp å få helsestasjonen hjem til meg. Hadde lite energi etter fødsel.

Barnefar fikset kaffe til begge to. 

Anonymkode: 94302...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...