Gå til innhold

(UX-) Interaksjonsdesign: Hvilken utdanning er best

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen erfaringer å dele? Har noen for eksempel erfaring fra UiB: Medie- og interaksjonsdesign, bachelor, 3 år https://www.uib.no/studier/BASV-MIX? Eller kommer man fint inn i bransjen med kun ett år fra Noroff/Kristiania? Vil tro det i så fall er forskjell på lønnsnivået dersom man har ett år, kontra bachelor? Eller er det slik at man bør satse på master kanskje, for å komme inn i bransjen med en "ok" startlønn? Så mange spørsmåååååål.... hjelp?!

Anonymkode: ecb38...1fc

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har bachelor har du ikke noe å lønnsforhandle med og vil være evig lønnstaper. 

Skrevet
MikkelANgelo skrev (7 minutter siden):

Hvis du ikke har bachelor har du ikke noe å lønnsforhandle med og vil være evig lønnstaper. 

Dette er bare tull. Begynner man og jobber seg oppover får man høyere lønn. Privat næringsliv driter i utdanning så lenge man kan produsere.

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (2 minutter siden):

Dette er bare tull. Begynner man og jobber seg oppover får man høyere lønn. Privat næringsliv driter i utdanning så lenge man kan produsere.

Nå handlet ts sitt spørsmål også om "forskjell på lønnsnivået dersom man har ett år, kontra bachelor", det var det jeg svarte på. Begge vil jobbe seg oppover i lønn ja, forskjellen blir at han med bachelor sikkert fikk bedre inngangslønn enn han som bare har ett år, og derav blir det skeivt fra start. Et umulig kappløp å vinne.  

AnonymBruker
Skrevet
MikkelANgelo skrev (46 minutter siden):

Nå handlet ts sitt spørsmål også om "forskjell på lønnsnivået dersom man har ett år, kontra bachelor", det var det jeg svarte på. Begge vil jobbe seg oppover i lønn ja, forskjellen blir at han med bachelor sikkert fikk bedre inngangslønn enn han som bare har ett år, og derav blir det skeivt fra start. Et umulig kappløp å vinne.  

Jobber du i bransjen selv? Høres ikke slik ut. Det er helt tull. I denne bransjen er det kun ferdighet, erfaring, kompetanse og hvor flink du er til å forhandle som teller. I løpet av mine 7år har ingen spurt om verken utdannelse, diplom eller karakterer. Alt de bryr seg om er portefølje, og i min case kompetanse innenfor programmering. Så ikke svar når du ikke har peiling.

Anonymkode: a39b6...559

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jobber du i bransjen selv? Høres ikke slik ut. Det er helt tull. I denne bransjen er det kun ferdighet, erfaring, kompetanse og hvor flink du er til å forhandle som teller. I løpet av mine 7år har ingen spurt om verken utdannelse, diplom eller karakterer. Alt de bryr seg om er portefølje, og i min case kompetanse innenfor programmering. Så ikke svar når du ikke har peiling.

Her var ts veldig spesifikk; skal jeg ta et årsstudie eller en bachelor -hva gir best inngang til bransjen? Kan du ikke heller svare ts direkte.. Du har kanskje kolleger, noen med og uten bachelor? Kan jo si noe om du ser noe forskjell på de som har de ulike bakgrunnene.. ?  Sånn jeg har forstått det ang. UX trenger man ikke nødvendigvis å kunne programmere for å jobbe med det, selv om det er sikkert lurt å kunne begge sider av det.

AnonymBruker
Skrevet
MikkelANgelo skrev (35 minutter siden):

Her var ts veldig spesifikk; skal jeg ta et årsstudie eller en bachelor -hva gir best inngang til bransjen? Kan du ikke heller svare ts direkte.. Du har kanskje kolleger, noen med og uten bachelor? Kan jo si noe om du ser noe forskjell på de som har de ulike bakgrunnene.. ?  Sånn jeg har forstått det ang. UX trenger man ikke nødvendigvis å kunne programmere for å jobbe med det, selv om det er sikkert lurt å kunne begge sider av det.

Jeg svarte deg ettersom du ga feil svar. Ts klarer da å lese det selv om det ikke er rettet mot seg. Som sagt har utdannelsen til mine nåværende og tidligere kollegaer ingenting å si. Hverken de som er designer, utvikler eller begge deler. Ferdighet og erfaring er alt som gjelder. Ts kan ta hvilket som helst kurs/utdanning de ønsker, så lenge de kan vise til arbeid av høy kvalitet og forståelse for brukeropplevelse så kan man få god jobb. Spørsmålet er hvor god ts allerede er, og hvor bra kurset er. Det kan jeg ikke si så mye om.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ansetter frontendutviklere løpende og ser etter solid utdannelse i bunn, noen års relevant erfaring, og høy kvalitet på caseoppgave. Vi har ikke ansatt noen som har vært selvlært, da vår erfaring er at de har mange uvaner, nykker og kompetansehull, f.eks. innenfor universell utforming. Vi foretrekker bachelor, eventuelt master i interaksjonsdesign med en relevant bachelor i bunn.

Anonymkode: 92df5...dd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...