Gå til innhold

Eks truer med rettsak i tide og utide

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så sliten av dette.

Jeg har dessverre klart å få ett barn sammen med en narsissist!

Ikke diagnostisert, men jeg er 100% sikker på at han er det. Iallefall har han alle tegnene.

Det er ikke det dette handler om, men det faktum at han truer med rettsak hele tiden!

Jeg gikk fra han i tidligere i år, og vi krangler som busta fyker men ikke om barnet.

Vi er faktisk helt enige (om ikke helt men i større grad) om fordelingen,planen videre og samvær.

Det som er problemet er at han truer meg hele tiden,hver gang jeg ikke oppfører meg sånn som han ønsker eller snakker sånn som han ønsker eller svarer sånn som han ønsker eller reagerer sånn som han ønsker.

Som nå,etter avlevering av barnet for samvær sitter jeg å gråter fordi han står å skriker til meg i oppkjørselen og truer med rettsak fordi jeg var "frekk" på sms tidligere idag og han ikke tåler at jeg for engangskyld står opp for meg selv.

Jeg blir så utrolig sliten av dette,og jeg er så lei meg for at barnet mitt nå er der og redd for at han snakker dritt om meg til barnet.

Jeg vet jo at han egentlig ikke har en sak men når han sier ting som at han har snakket med advokater og andre folk og ber meg om å spare opp penger for dette kommer til å koste meg,så kjenner jeg at jeg knekker..

Jeg trenger bare at noen forteller meg at han ikke har en sak og ikke kommer til å komme noen vei med rettsak som bunner i at han ikke er førnøyd med meg! For det er jo det som er saken her...

Vi er i mekling,sånn om noen skulle komme å foreslå det..

Anonymkode: 30240...dbf

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp på megling - han driter seg ut- pust dypt! 

neste gang; spør hva han mener han skal til retten med- tema for saken. Er du frekk på meld? Ærekrenkelser er vel borte fra straffeloven  og politiet ville neppe brydd seg.  
privat sak på at han mener du er ufin?  han får ingen til å ta en sånn sak- ingen lov imot det - han kaster bare bort egne penger i forsøket

Anonymkode: 7d9ce...5f7

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er absolutt alt hans feil, eller har du også forbedringspotensiale når det kommer til hvordan du kommuniserer og samarbeider? Narsissisme er egentlig en svært sjelden diagnose som folk i alt for stor grad slenger rundt seg når de er i konflikt med noen, eller ting ikke har gått helt som man ønsket. Alle mennesker har narsissistiske trekk, så det er lett for at "narsissisme" blir go-to forklaringsmodellen for å slippe å se innover. 

Anonymkode: 3eeb2...775

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta det opp på megling - han driter seg ut- pust dypt! 

neste gang; spør hva han mener han skal til retten med- tema for saken. Er du frekk på meld? Ærekrenkelser er vel borte fra straffeloven  og politiet ville neppe brydd seg.  
privat sak på at han mener du er ufin?  han får ingen til å ta en sånn sak- ingen lov imot det - han kaster bare bort egne penger i forsøket

Jeg spurte han men han svarte bare at jeg kunne bare begynne å spare.

Da jeg spurte om tema.. Han mente jeg var bipolar, kalte meg ufine navn forran ungen, mens han sa han skulle ta meg til retten. Og dette fordi jeg ikke reagerte og svarte sånn som han ønsker jeg skal.

Jeg vet mange tenker det er to sider av en sak,og hva gjør jeg for å fremme sånn atferd. Og sannheten er at jeg reagerer sånn som jeg burde reagert fra dag1.. Med å forsvare meg selv!

Og det liker han ikke.. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er absolutt alt hans feil, eller har du også forbedringspotensiale når det kommer til hvordan du kommuniserer og samarbeider? Narsissisme er egentlig en svært sjelden diagnose som folk i alt for stor grad slenger rundt seg når de er i konflikt med noen, eller ting ikke har gått helt som man ønsket. Alle mennesker har narsissistiske trekk, så det er lett for at "narsissisme" blir go-to forklaringsmodellen for å slippe å se innover. 

Selvsagt har jeg forbedringspotensiale.. Det har nok alle,spesielt i en sånn sak.

Men uansett så har jeg på ingen måte gjort eller sagt noe som normale folk hadde begynt å true med rettsak for.. 

Jeg har aldri kalt en person for narsissist før. Jeg har lest meg opp på tema,og skjønt mye etter bruddet. Dette er nok muligens ikke en diagnose en lege ville stilt,men det er noe der som ikke er som det skal. Og dette er det jeg har funnet ut stemmer på en prikk nesten... 

Jeg er ingen lege,men jeg har bodd med personen i flere år.. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg blir så sliten av dette.

Jeg har dessverre klart å få ett barn sammen med en narsissist!

Ikke diagnostisert, men jeg er 100% sikker på at han er det. Iallefall har han alle tegnene.

Det er ikke det dette handler om, men det faktum at han truer med rettsak hele tiden!

Jeg gikk fra han i tidligere i år, og vi krangler som busta fyker men ikke om barnet.

Vi er faktisk helt enige (om ikke helt men i større grad) om fordelingen,planen videre og samvær.

Det som er problemet er at han truer meg hele tiden,hver gang jeg ikke oppfører meg sånn som han ønsker eller snakker sånn som han ønsker eller svarer sånn som han ønsker eller reagerer sånn som han ønsker.

Som nå,etter avlevering av barnet for samvær sitter jeg å gråter fordi han står å skriker til meg i oppkjørselen og truer med rettsak fordi jeg var "frekk" på sms tidligere idag og han ikke tåler at jeg for engangskyld står opp for meg selv.

Jeg blir så utrolig sliten av dette,og jeg er så lei meg for at barnet mitt nå er der og redd for at han snakker dritt om meg til barnet.

Jeg vet jo at han egentlig ikke har en sak men når han sier ting som at han har snakket med advokater og andre folk og ber meg om å spare opp penger for dette kommer til å koste meg,så kjenner jeg at jeg knekker..

Jeg trenger bare at noen forteller meg at han ikke har en sak og ikke kommer til å komme noen vei med rettsak som bunner i at han ikke er førnøyd med meg! For det er jo det som er saken her...

Vi er i mekling,sånn om noen skulle komme å foreslå det..

Dette er hersketeknikk / psykisk vold . Gjør han dette foran barnet er det svært alvorlig . Ta det opp på mekling . Foreldrefiendlighet tar dommere i f eks rettsaker svært alvorlig . Han har ingen annen sak enn at han oppfører seg dritt , hadde benyttet meg av en mellommann for å levere / hente ungen . Ikke utsett deg selv for hans umodne raseri - utbrudd . Har du det svart på hvitt , vis det til megleren på tomannshånd , å spør om råd . 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte han men han svarte bare at jeg kunne bare begynne å spare.

Da jeg spurte om tema.. Han mente jeg var bipolar, kalte meg ufine navn forran ungen, mens han sa han skulle ta meg til retten. Og dette fordi jeg ikke reagerte og svarte sånn som han ønsker jeg skal.

Jeg vet mange tenker det er to sider av en sak,og hva gjør jeg for å fremme sånn atferd. Og sannheten er at jeg reagerer sånn som jeg burde reagert fra dag1.. Med å forsvare meg selv!

Og det liker han ikke.. 

1. om du så hadde vært bipolar så er det en helseopplysning som ikke raker ham. Og ingen pasienter saksøkes fordi de er syke - det er ingen sak for retten men helsevesenet som har taushetsplikt ovenfor ham. 

2. skriv loggbok  - din versjon av hver hendelse og hva han sier . Dersom det skulle bli barnefordelingssak har du ferdige argumenter mot ham for psykisk voks forran ungen - er det vitner jo bedre! 

at han ikke svarer viser bare at det er tomme trusler - spør hver gang! ( må jo bli flaut tilslutt å ikke Ane hva han selv truer med) 

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Dette er hersketeknikk / psykisk vold . Gjør han dette foran barnet er det svært alvorlig . Ta det opp på mekling . Foreldrefiendlighet tar dommere i f eks rettsaker svært alvorlig . Han har ingen annen sak enn at han oppfører seg dritt , hadde benyttet meg av en mellommann for å levere / hente ungen . Ikke utsett deg selv for hans umodne raseri - utbrudd . Har du det svart på hvitt , vis det til megleren på tomannshånd , å spør om råd . 

Hersketeknikker og psykisk vold har han drevet med lenge, dette er noe av grunnen til at jeg sier narsissist.. 

Takk for at du annerkjenner det jeg skriver..! 

Og ja,han gjorde dette idag forran barnet.. og det er ikke første gangen han tar opp ting med meg sånn forran barnet.

Skal ta det opp på megling men vet ikke hvordan,da han GARANTERT kommer til å lyve å si at dette ikke stemmer..

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har jeg forbedringspotensiale.. Det har nok alle,spesielt i en sånn sak.

Men uansett så har jeg på ingen måte gjort eller sagt noe som normale folk hadde begynt å true med rettsak for.. 

Jeg har aldri kalt en person for narsissist før. Jeg har lest meg opp på tema,og skjønt mye etter bruddet. Dette er nok muligens ikke en diagnose en lege ville stilt,men det er noe der som ikke er som det skal. Og dette er det jeg har funnet ut stemmer på en prikk nesten... 

Jeg er ingen lege,men jeg har bodd med personen i flere år.. 

Jeg kan bekrefte for deg at han er HELT FORJÆVLIG og du gjør rett i å gjøre alle mottiltak. Han har gått i krig mot deg. 

Ikke hør på personen her som pirker på nettopp det du ba om å ikke bli pirket på (narsissisme-symptomene). Det er som en godterifabrikk for enkelte folk. 

Anonymkode: 01960...028

• Liker 10
Skrevet

Det der høres ikke noe bra ut. Kan du få støtte til psykolog eller lignende? Dette for å få hjelp til å håndtere fyren. 

Han leter nok etter måter å få overtaket på og å skremme deg. Ikke greit en plass. Det å snakke stygt om partneren med barnet til stede er så langt ned på rangstigen som en kan komme. 

Med en rettsak, så kommer han ingen vei, men ubehagelig er det. 

Lykke til, det beste du kan gjøre er å beskytte deg og la ting prelle av, ikke ta ting inn. Forsøk å demp konflikten selv om det koster, ha minst mulig med han å gjøre, eventuelt ha andre til stede ved overlevering og henting eller la dette skje via barnehage. 

• Liker 2
Skrevet

Denne tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd og siteringer av slettet innhold. - Den er også ryddet for kommentarer til moderasjon, kommentarer eller spørsmål gjeldende moderasjon tas imot på PM til moderator eller i ris, ros og spørsmål-rommet.

-Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (5 minutter siden):

Det der høres ikke noe bra ut. Kan du få støtte til psykolog eller lignende? Dette for å få hjelp til å håndtere fyren. 

Han leter nok etter måter å få overtaket på og å skremme deg. Ikke greit en plass. Det å snakke stygt om partneren med barnet til stede er så langt ned på rangstigen som en kan komme. 

Med en rettsak, så kommer han ingen vei, men ubehagelig er det. 

Lykke til, det beste du kan gjøre er å beskytte deg og la ting prelle av, ikke ta ting inn. Forsøk å demp konflikten selv om det koster, ha minst mulig med han å gjøre, eventuelt ha andre til stede ved overlevering og henting eller la dette skje via barnehage. 

Jeg har ikke råd til psykolog,jeg har knapt råd til å leve akkurat nå. Og dette vet han nok,så det er vel grunnen til at han truer meg med dette.. for å knekke meg eller bryte med ned psykisk...

Jeg trenger bare å vite at han ikke kommer noen vei med rettsak, da jeg absolutt ikke har råd til noe sånt!

Alt det andre kan jeg stå i..Jeg lærer meg å håndtere han og hans oppførsel mer og mer men når jeg blir usikker på truslene hans så knekker jeg...

Skrevet

Men hva er det egentlig det står om når dere er enige i det meste som har med barnet å gjøre? Hva er det han reagerer på? Formuleringen din på SMS? Hva skrev du i så fall?

Skrevet

Å true med rettsak er bare en hersketeknikk om det stemmer det du sier med at dere er enige om barnefordeling og ting ellers rundt barnet. Han kan ikke gå til sak kun fordi du ikke svarte korrekt eller fordi du gjør noe han ikke har godkjent så lenge det ikke har med viktige ting ang barnet (som f.eks at du bytter barnehage/skole, flytter langt bort, endrer samværsreglene, vaksinerer/nekter vaksinasjon mot hans mening)

Bruk skriftlige beskjeder om avtaler, benytt deg gjerne av besteforeldre/venner som mellommann ved levering og henting av barnet. Evt så kan du holde mobilen i hånden og gi beskjed om at du gjør opptak da det ble mye kjefting sist og at det ikke er greit med barnet som vitne.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder trusler, så er dette en politisak. Når det går utover psyke/hverdag, så er en prat med politiet innafor. 

Anonymkode: 0f8d2...085

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Men hva er det egentlig det står om når dere er enige i det meste som har med barnet å gjøre? Hva er det han reagerer på? Formuleringen din på SMS? Hva skrev du i så fall?

Vi er enige om det vi trenger å være enige om når det kommer til barnet. Jeg tror jeg skrev det i HI?

Fordelingen,samvær og planen videre. Vi er som sagt i mekling enda,men sånn som det står nå er vi enige om barnet.

Vi krangler sjelden om barnet, men om oss!

Han er ikke fornøyd med måten jeg snakker på,og han mener jeg er frekk og utakknemlig.

Jeg vil ikke gå så mye innpå detaljer da jeg ikke ønsker å kjennes igjen men han mener han har hjulpet meg mye i livet og at han basically har vært min ridder i skinnende rustning. Dette er hans stormannsgalskap som snakker og han mener han har stått for det meste økonomisk i vårt samboerforhold og at jeg burde oppføre meg som om jeg står i evig gjeld til han. 

Dette er HELT rivruskende galt. Men det nytter ikke å si det til han,for i hans hode er han den som har rett og jeg har feil. Det er som å snakke til en vegg. Så jeg sier OK til det meste,og sier meg uenig i når jeg er uenig og når jeg blir trigget og krangler tilbake så er jeg frekk og utakknemlig og "det går ikke an å snakke med meg"..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder trusler, så er dette en politisak. Når det går utover psyke/hverdag, så er en prat med politiet innafor. 

Anonymkode: 0f8d2...085

Det våger jeg ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke råd til psykolog,jeg har knapt råd til å leve akkurat nå. Og dette vet han nok,så det er vel grunnen til at han truer meg med dette.. for å knekke meg eller bryte med ned psykisk...

Jeg trenger bare å vite at han ikke kommer noen vei med rettsak, da jeg absolutt ikke har råd til noe sånt!

Alt det andre kan jeg stå i..Jeg lærer meg å håndtere han og hans oppførsel mer og mer men når jeg blir usikker på truslene hans så knekker jeg...

Det er håpløst å få psykolog-hjelp via helsevesenet med mindre en har gått til det steget å faktisk forsøke selvmord. Men jeg er ganske sikker på at Familievernkontoret har sånne tilbud, uten at jeg vet hvor lett det er å få innpass der heller. Kan være verdt å høre med dem i hvert fall. Håper det ordner seg for dere etterhvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det våger jeg ikke.. 

Bare ta en prat m politiet om det . Uten å anmelde ( foreløpig ) . Så har de det i sine papirer HVIS det skulle escalere på sikt.  Ikke gå i dialog med han . Bare si ja , ok å sånt . Han er ikke en ridder i skinnende rustning , han er en idiot i aluminiumsfolie . Du skylder han ingenting . Han skylder deg å oppføre seg som folk . Ikke noe å være redd for ( rettsak ) . Det er bare tomme trusler fra en man-baby som har mistet kontrollen over deg . Skriv logg over alle trusler / episoder . Så kan du på sikt svare tilbake når du er passe lei :Bare kjør sak, jeg har loggført alle trusler og episoder med deg . Si d kaldt og rolig å gå .

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kan bekrefte for deg at han er HELT FORJÆVLIG og du gjør rett i å gjøre alle mottiltak. Han har gått i krig mot deg. 

Ikke hør på personen her som pirker på nettopp det du ba om å ikke bli pirket på (narsissisme-symptomene). Det er som en godterifabrikk for enkelte folk. 

Anonymkode: 01960...028

Ha tlf din i hånden og ta opptak hver eneste gang du møter han. 
Så kan du spille det av på FVK om han nekter.

Anonymkode: e0fa7...6fa

• Liker 15
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...