Gå til innhold

21 år og bor hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på 21 år som bor hjemme. Hun tar nettstudier på NTNU. Hun jobbet ved siden av ei stund, men sliter litt med helsen, så nå har hun kun skolen. Hun får ca 5000 i studielån.  Dette bruker hun på bøker og ting til skolen og klær og ting hun trenger. Sparer også litt. .  Hun får ikke penger av oss utenom. Men da hun jobbet kjøpte hun seg en mobil med telenor swap. Det koster ca 800 kr pr måned. Jeg er så usikker på om jeg skal hjelpe henne med den regningen? Men eller gjør jeg henne en bjørnetjeneste? Kanskje hjelpe med halve?  Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: faa30...699

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp henne med å skifte mobilabonnement. Med 5000kr i studielån klarer hun regningen selv, hun har jo ingen utgifter hos dere som voksne barn som regel har. 

Anonymkode: 0c5f1...b8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du det om du har råd.

Anonymkode: db97e...f28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler regningen for min 21-åring. Lite penger for meg, mye for henne.. 

Anonymkode: 8920f...4ef

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen bjørnetjeneste å hjelpe henne litt med økonomien.

• Liker 2
Skrevet

800 er mye for et abonnement. Om hun ikke har råd til det, kan hun bytte til et billigere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (35 minutter siden):

800 er mye for et abonnement. Om hun ikke har råd til det, kan hun bytte til et billigere. 

800 er for abonnement og betaling for mobil. Hun hadde råd da hun jobbet 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

800 er for abonnement og betaling for mobil. Hun hadde råd da hun jobbet 

Ja,men hun kan jo bytte det. Abonnementet oppfordrer til hyppig bytte av telefon, dårlig for miljøet. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det du beskriver er langt fra en bjørnetjeneste. Hvis du har mulighet så synes jeg du skal hjelpe henne.

Anonymkode: 132ac...ab7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med å bytte det abonnementet er jo at man må betale ut telefonen. Hvis du har råd synes jeg absolutt du skal hjelpe henne. Hvis hun er syk og har nok med skolen, så er det viktig at hun fullfører.  

Anonymkode: 7d4db...285

AnonymBruker
Skrevet

5000 kr i måneden på ting til skolen, klær, småregninger osv? Det er jo en luksus få studenter kan ta seg råd til! Det gjør forsåvidt ikke jeg engang, med heltidsjobb. Med mindre det er andre utgifter som går inn i de 5000 kronene som du ikke har skrevet om, virker det som om hun venner seg til et forbruk hun kanskje ikke vil ha råd til den dagen hun flytter ut. Og det er mye vanskeligere å gå ned i forbruk/standard enn opp! 

Jeg ville heller spart de pengene hadde jeg vært deg, og gitt de til henne som hjelp til EK, depositum eller lignende den dagen hun flytter ut. 

Anonymkode: d8fe2...93e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

800 kroner for ett telefon-abonnement virker temmelig mye...    

Anonymkode: f9c96...ebf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

800 kroner for ett telefon-abonnement virker temmelig mye...    

Anonymkode: f9c96...ebf

Abonnement og betaling på mobil 

Skrevet

Ja, jeg hadde betalt det for min sønn om han slet med helsen og hadde dårlig råd. Man kan da hjelpe selv voksne barn økonomisk når de sliter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått dekket min mobilregning når jeg har gått på skolen (VGS og nå høyere utdanning). Har jobbet i mellom og da har jeg betalt den selv! 

Nå har jeg ca 3000 til mat, busskort og forsikringer og det går fort. Så veldig glad og takknemlig for at jeg får hjelp. Selvfølgelig litt annet når man bor hjemme, men dere kan eventuelt ha en avtale om at hun sparer de 800,- som hun skulle brukt til mobilregningen til bolig f.eks? :) At det blir et krav, så får hun noe igjen for det senere. 

Du kan poengtere at dette gjør du for å være hyggelig under studietiden. Abonnementet står vel på henne, så be henne sende deg vippskrav når den skal betales. Da er det enklere å avslutte avtalene når hun er ferdig med studiene også. Så slipper du å måtte overføre abonnementet over på henne senere, osv. 

Anonymkode: 6e04f...017

AnonymBruker
Skrevet

Hun er din datter, hjelp henne❤

Anonymkode: 3ebd4...658

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...