AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #1 Skrevet 19. mars 2022 Hei, sitter her med mange tanker og bekymringer om min fremtid da jeg er usikker på hvordan den blir med de lærerutdaningsprogrammene som bare er master(etter 2017). Jeg er utdannet faglærer med en bachelorgrad og har ett av basisfagene og er i fulltidsjobb ut skoleåret som vikar. Jeg har nå søkt på årsstudium i norsk, 60 stp for å både få 240 stp som en adjunkt og for å ha minst to av basisfagene i orden for å forhåpentligvis få bedre muligheter til fast jobb som lærer på skole. Selv om jeg nesten bare har vært vikar, så elsker jeg jobben og er veldig glad for at jeg har valgt å bli lærer og jeg trives veldig godt. Målet mitt er å ha fast ansettelse og å være kvalifisert som kontaktlærer. Derimot er jeg litt bekymret for hvordan det blir for en som meg som ikke har mastergrad på lik linje med avgangsstudentene som står klare etter fem års utdanning til å bli tatt imot av skoler som trenger lærere. Nylig ble jeg fortalt av en som ikke lærer at etter 2025 vil det bli prioritert å ansette lektorer, altså at en rektor ikke vil ansette en adjunkt hvis det er en lektor tilgjengelig, og dette bekymrer meg. Stemmer dette? Jeg trodde at det er et stort behov for lærere, og jeg har blitt fortalt av ledelsen at det er ønskelig med adjunkt enn en med 180 stp. Under utdanningen ble vi fortalt lærere med flerkulturell bakgrunn og flerspråklig bakgrunn er en ressurs, men jeg har ikke de tankene etter en god stund med jobb i skole der fokuset er på å ha minst to av basisfagene for å kunne få fast jobb. Jeg er flerkulturell og flerspråklig og skulle virkelig ønske disse to var like viktige som å ha norsk, engelsk og matte for å få fast jobb. Jeg vet ikke egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget men jeg trenger å få luftet noen tanker og forhåpentligvis bli beroliget litt med at det er mulig med fast jobb selv som adjunkt på lik linje med lektorene som blir ferdig utdannet nå om noen måneder. Dette ble litt langt men håper du har kommet deg til slutten av innlegget 😅 Takk for at du tar deg tid til p lese og eventuelt kommentere, jeg trenger også en «realitetssjekk» av noen som har peiling på dette. Anonymkode: 934e4...009
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Skrevet 20. mars 2022 Ts her 😅 dytter opp tråden i håp om at noen ser den og skriver noe beroligende 🤕 Anonymkode: 934e4...009
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #3 Skrevet 20. mars 2022 Jeg er også faglærer (bachelor) med 2× 60 stp videreutdanning i andre fag, og 30 stp spes ped. Jeg fikk fast jobb i fjor. Det ble også ansatt en nyutdannet lærer med mastergrad. Jeg regner nå med at det ikke var bare oss to som søkte. Og jeg fikk tilbud. Jeg har erfaring, gjorde det vel godt på intervju, og har gode referanser. Vet at det ikke er 2025 enda, men jeg tror ikke jeg hadde fått færre jobbtilbud om jeg hadde søkt ny jobb det året. Du er godt nok kvalifisert med bachelor og videreutdanning. Erfaring har også mye å si. Lærere er som alle andre. Noen må faktisk flytte og søke ny jobb, eller ønsker å jobbe på en annen skole. Det hadde blitt rabalder hvis lærere med "kun" bachelor skulle blitt nedprioritert i arbeidsmarkedet. Også kommer det an på h or du søker jobb. En periode prøvde jeg å få jobb i en by hvor de har høgskole med lærerutdanning. Det var helt umulig. En skole fikk over 300 søkere et år. Det er heftig konkurranse om ledige lærerstillinger fordi det er så mange lærere som allerede bor der pga studiene. Så søkte jeg i en annen kommune. Ingen høgskole der, og et lite kjent sted. Fikk tilbud om fast jobb fra to forskjellige skoler. Er visst lærermangel i kommunen. Det kommer nok til å gå bra! Anonymkode: 44717...7fb
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #4 Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 9.42): Nylig ble jeg fortalt av en som ikke lærer at etter 2025 vil det bli prioritert å ansette lektorer, altså at en rektor ikke vil ansette en adjunkt hvis det er en lektor tilgjengelig, og dette bekymrer meg. Stemmer dette? Nei. En rektor vil ansette den billigste, så langt det er mulig. Det brukes ufaglærte over en lav sko allerede i dag. I tillegg rømmer lærere fra yrket, det burde gå helt fint å jobbe som lærer for de aller fleste, om man bare gidder å flytte på seg. Anonymkode: e6805...53f
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #5 Skrevet 20. mars 2022 I det offentlige må den best kvalifiserte ansettes. Men det trenger ikke bety lektor. Jeg er lektor med tillegg i ett språkfag og ett realfag, det hjelper ingenting om jeg konkurrerer mot en adjunkt om en stilling hvor det skal undervises i kunst og håndverk. Når det er sagt ville jeg nok tatt master om jeg var deg. Det er ikke så mye mer med to år i stedet for ett, og jeg jobbet 100% mens jeg skrev masteroppgaven min. Anonymkode: 85909...7d5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #6 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 15.00): Jeg er også faglærer (bachelor) med 2× 60 stp videreutdanning i andre fag, og 30 stp spes ped. Jeg fikk fast jobb i fjor. Det ble også ansatt en nyutdannet lærer med mastergrad. Jeg regner nå med at det ikke var bare oss to som søkte. Og jeg fikk tilbud. Jeg har erfaring, gjorde det vel godt på intervju, og har gode referanser. Vet at det ikke er 2025 enda, men jeg tror ikke jeg hadde fått færre jobbtilbud om jeg hadde søkt ny jobb det året. Du er godt nok kvalifisert med bachelor og videreutdanning. Erfaring har også mye å si. Lærere er som alle andre. Noen må faktisk flytte og søke ny jobb, eller ønsker å jobbe på en annen skole. Det hadde blitt rabalder hvis lærere med "kun" bachelor skulle blitt nedprioritert i arbeidsmarkedet. Også kommer det an på h or du søker jobb. En periode prøvde jeg å få jobb i en by hvor de har høgskole med lærerutdanning. Det var helt umulig. En skole fikk over 300 søkere et år. Det er heftig konkurranse om ledige lærerstillinger fordi det er så mange lærere som allerede bor der pga studiene. Så søkte jeg i en annen kommune. Ingen høgskole der, og et lite kjent sted. Fikk tilbud om fast jobb fra to forskjellige skoler. Er visst lærermangel i kommunen. Det kommer nok til å gå bra! Anonymkode: 44717...7fb Ts her, takk for beroligende ord! Men sammenliknet med meg har du 330 stp, jeg har bare 180, og derfor håper jeg å ta 60 stp i norsk til å begynne med. Anonymkode: 934e4...009
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #7 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 16.18): I det offentlige må den best kvalifiserte ansettes. Men det trenger ikke bety lektor. Jeg er lektor med tillegg i ett språkfag og ett realfag, det hjelper ingenting om jeg konkurrerer mot en adjunkt om en stilling hvor det skal undervises i kunst og håndverk. Når det er sagt ville jeg nok tatt master om jeg var deg. Det er ikke så mye mer med to år i stedet for ett, og jeg jobbet 100% mens jeg skrev masteroppgaven min. Anonymkode: 85909...7d5 Ts her. Er ikke det konkurranse i masterprogrammene? Anonymkode: 934e4...009
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #8 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Er ikke det konkurranse i masterprogrammene? Anonymkode: 934e4...009 Hva mener du med konkurranse? I ansettelse, mener du? Anonymkode: 85909...7d5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #9 Skrevet 21. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts her, takk for beroligende ord! Men sammenliknet med meg har du 330 stp, jeg har bare 180, og derfor håper jeg å ta 60 stp i norsk til å begynne med. Anonymkode: 934e4...009 Ja, det er lurt å ta flere fag. Sjeldent man får jobb med bare ett fag. Anonymkode: 44717...7fb
liljene Skrevet 21. mars 2022 #10 Skrevet 21. mars 2022 Jeg jobber på vgs, og de har foretrukket lektorer hos oss i årevis. Men så har vi både lærerutdanning, ppu og master her. Ville tatt master. Lønnsmessig tjener du inn masteren ganske fort. Det er også mulig å ta en master deltid enkelte plasser. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #11 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med konkurranse? I ansettelse, mener du? Anonymkode: 85909...7d5 Jeg tror jeg formulerte det spørsmålet litt feil. Altså, trenger man ikke høyt snitt for å komme inn på en master? Bacheloren jeg har tatt inneholder ikke de beste karakterene. Noen C-er og mange D- er og E-er 😕 Anonymkode: 934e4...009
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #12 Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er lurt å ta flere fag. Sjeldent man får jobb med bare ett fag. Anonymkode: 44717...7fb Jeg har 30 stp i mer enn to fag, litt sånn «småfag» som for eksempel KRLE, samfunnsfag, kroppsøving og andre fag som ikke er basisfag, i tillegg til 30 stp i ett av basisfagene, pluss pedagogikk 60 stp. Så derfor håper jeg å ta et årsstudium i norsk slik at jeg har minst to basisfag. Anonymkode: 934e4...009 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #13 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror jeg formulerte det spørsmålet litt feil. Altså, trenger man ikke høyt snitt for å komme inn på en master? Bacheloren jeg har tatt inneholder ikke de beste karakterene. Noen C-er og mange D- er og E-er 😕 Anonymkode: 934e4...009 😆skulle trodd det var jeg som skrev dette. Anonymkode: 4f73c...805
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #14 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg tror jeg formulerte det spørsmålet litt feil. Altså, trenger man ikke høyt snitt for å komme inn på en master? Bacheloren jeg har tatt inneholder ikke de beste karakterene. Noen C-er og mange D- er og E-er 😕 Anonymkode: 934e4...009 Du må ha minimum C-snitt. Anonymkode: 85909...7d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå