Gå til innhold

Vil ikke ha mammaperm - far ta all permisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

er flust av barn som ikke blir ammet og det går fint med de. Samme de som er adoptert av homofile foreldre. 

Vel, er også flust av forskning som sier at mor/barn båndet er noe helt spesielt, og er utrolig viktig for barns utvikling fra tidlig alder. Men det sier ikke at barn kan vokse opp og ikke bli normale for det selvfølgelig. Og som jeg skrev, min tante dro ut i jobb tidlig og det gikk fint det. Men å dra ut i jobb etter 6 uker er ekstremt tidlig for baby som er vant til å ha sin mor der. Da må isåfall far være hovedomsorgsperson fra dag 1, for at babyen skal være trygg. 

Anonymkode: 68a83...c59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når man leser innlegg fra andre lærere her på KG, rekker de jo såvidt å gå på do i løpet av en arbeidsdag og jobber i tillegg hjemmefra både ettermiddager, helger og ferier. Men du skal altså rekke å både ta ammefri og ta deg av babyen på fritiden også? Eller blir babyen fars ansvar 24/7? 

Anonymkode: 579b9...64e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

er flust av barn som ikke blir ammet og det går fint med de. Samme de som er adoptert av homofile foreldre. 

Dette. Mange KAN ikke amme barna sine, og de får jo like mye trygghet og nærhet de. Det er ikke alle som har et valg. 

Og noen barn har kun far som primær omsorgsperson (feks hvis mor dør i barsel, eller andre omstendigheter), og noen har to fedre. Det går helt fint. 

Anonymkode: 68265...90d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når man leser innlegg fra andre lærere her på KG, rekker de jo såvidt å gå på do i løpet av en arbeidsdag og jobber i tillegg hjemmefra både ettermiddager, helger og ferier. Men du skal altså rekke å både ta ammefri og ta deg av babyen på fritiden også? Eller blir babyen fars ansvar 24/7? 

Anonymkode: 579b9...64e

rart inhen sier det samne når det er mor som tar størstedelen av permisjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, er også flust av forskning som sier at mor/barn båndet er noe helt spesielt, og er utrolig viktig for barns utvikling fra tidlig alder. Men det sier ikke at barn kan vokse opp og ikke bli normale for det selvfølgelig. Og som jeg skrev, min tante dro ut i jobb tidlig og det gikk fint det. Men å dra ut i jobb etter 6 uker er ekstremt tidlig for baby som er vant til å ha sin mor der. Da må isåfall far være hovedomsorgsperson fra dag 1, for at babyen skal være trygg. 

Hva skal mødre i andre land gjøre da med 6 ukers permisjon ? Hvor babyen faktisk må i barnehagen ved 6 ukers alder og foreldrene tilbake på jobb. Det er vel omtrent bare Norge som har så lang permisjon som vi har.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommermor skrev (6 minutter siden):

Hva skal mødre i andre land gjøre da med 6 ukers permisjon ? Hvor babyen faktisk må i barnehagen ved 6 ukers alder og foreldrene tilbake på jobb. Det er vel omtrent bare Norge som har så lang permisjon som vi har.

Vi er heldige her i Norge som har den ordningen vi har. Er ganske mange som ytrer at det er for lite permisjon for mor i andre land som eksempelvis i USA, for de som har fulgt med på det. Der vises det til svikt i systemet og at barnet kan ta skade av det ( 6 uker permisjon). Å få lengre permisjon pga dette er noe de kjemper for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 3/19/2022 at 10:12 AM, AnonymBruker said:

Jeg beklager hvis dette er for hardt, men stakkars baby. Babyen trenger jo moren sin også.. Synes personlig ikke det er greit. Man får barn fordi man har lyst på barn. Om man ikke er hjemme et år, ihvertfall 6 mnd.. 

Anonymkode: ff63d...513

Stakkars baby? Som har en mor og en far som ønsker det beste for familien sin? Det blir å undergrave fars rolle synes jeg. Eller mener du faktisk at far ikke kan være primær omsorgsperson for barnet sitt? 

Hvis mor blir deprimert av å være hjemme er jo ikke det bra for baby heller. Her har du en gravid mor som ønsker det beste for sin baby, hvordan kan du da legge sten til byrden? 

TS, du og mannen din kjenner familiens behov best. Spør på helsestasjonen heller enn her hvor folk kan lire av seg ugjennomtenkte kommentarer. Dette kommer sikkert til å løse seg veldig fint❤️

Anonymkode: 3d6fe...bc5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kjørt på, så lenge jeg hadde sikret meg økonomisk og hadde en plan B liggende på lur. Baby har det best med en velfungerende mamma og pappa.

Når det gjelder ammefri og undervisningsstilling ville jeg ha sørget for god kommunikasjon med arbeidsgiver. Jeg kom 1,5 time senere på jobb hver dag. Det gikk kun ut over undervisning for min del da det ikke går an å flytte undervisningstimer til etter skoletid. Ikke så fleksibelt, men det var slik det måtte bli. Både jeg, baby og far var fornøyd med løsningen. 

Anonymkode: cc139...eaf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, men de føder ikke. 

Anonymkode: ff63d...513

Og så?

Anonymkode: 5ea6f...b7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mye stygge kommentarer.. Far er vel en like god omsorgsperson som mor?  

Her har jeg valgt å gå ut i jobb etter 6 uker og far tar resten av permisjonen. Vi gjorde det sånn siden far hadde ett stort ønske om å være hjemme med barnet og jeg ønsket å jobbe.  Det har absolutt vært det rette for oss ☺️ 

Anonymkode: 30864...df8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

men hvordan har de forsket på dette da? har de intervjuet en drøss med voksne som ikke ble ammet som barn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 9.40):

Unnskyld, men dette hørtes nesten ut som at du er surrogatmor til ditt eget barn. Kan være du har litt svangerskapsdepresjon. Ville kanskje snakket litt med jordmor om disse tankene, for jeg tror du vil skifte mening når babyen din kommer. Å jobbe etter 6 uker er ekstremt tidlig, og ikke gunstig for babyen. Selvom far er tilstede og tar morsrollen for deg. Min tante dro ut i jobb da barna var 4 mnd, så det er jo de som drar tidlig ut i jobb også. Og får normale barn. Men det ene barnet til min tante har en del emosjonelle problemer, så ikke alle barn som takler det at mor ikke er mye tilstede i starten. 

Herregud for en kommentar, som var ekstremt unødvendig. Det er vel bedre at mor jobber og far er til stede istedet for at mor skal bli deprimert?! Vi lever i 2022, og samfunnets forventning til hvordan ting «skal» være burde senkes. Hva som passer for en familie, passer ikke for en annen! Det kan vel være andre grunner til at barnet til tanten din har emosjonelle problemer! Vi skal ikke lenger tilbake til begynnelsen av 90 tallet hvor mødre ikke hadde mer enn 6 uker permisjon! Denne dama har født før, og vet hva som skal til for at hennes liv skal fungere…det er kanskje bedre at hun er føre var denne gangen, når hun vet hva som skal til! 

Over til innleggsstarter - jeg syns ikke du er på trynet! Gjør det som føles greit for deg og din familie - så får andre si akkurat hva de vil ☺️ Happy mom, Happy baby ❤️

Anonymkode: 429d6...9f2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...